Advies voor aanschaf eerste paar ski's

Met de huidige corona situatie zijn er inmiddels een 3-tal wintersport vakanties afgevallen en die wil ik wel gaan inhalen wanneer het weer mag. Met die gedachte ook al snel de rekensom gemaakt dat 3x in een seizoen huren toch al snel honderden euro’s gaat zijn en daarom wil ik dit jaar “profiteren” van de kortingen die er nu te behalen vallen.

Even wat achtergrond:
Helaas pas eind middelbare schooltijd voor het eerst in de bergen geweest en sindsdien 9 weken in de sneeuw geweest en daarnaast een paar keer in de dichtbij gelegen opties: Snowworld, Bottrop en Winterbergen. De laatste 2 vakanties weer les genomen. De leraar (een local) gaf daarbij twee jaar terug aan te laag te hebben ingezet (categorie “rood”) en dat ik de volgende dag bij een andere groep zou worden geplaatst. Het nemen van groepsles (4 dagen) zal de komende tijd minimaal 1 vakantie per jaar nog wel onderdeel van de vakantie blijven. Dit is erg goed bevallen.

De focus van de laatste reeks lessen waren vooral oefeningen zoals het bekende “korte bochten” en “correct carven” gecombineerd met soms nog wat corrigerende feedback over het af en toe lui zijn in het gebruik van de stokken, houding etc. Ik kom verder in de gebieden waar ik ben geweest altijd zonder een gevaar voor anderen te zijn van de piste af. Bij blauw en rood is dit op (hogere) snelheid, maar vooral op rood betekent die snelheid wel ook dat er dan af en toe wat techniek verloren gaat. Dit voelt ook als de moeilijkste hobbel om overeen te stappen als iemand die niet vanaf jongs af aan op ski’s heeft gestaan. Een gevalletje “het gaat goed, maar er valt nog genoeg te leren” dus. In GiGi’s lijstje zou ik mijzelf plaatsen onder het kopje lichtgevorderde rond niveau 6. Gezien een leraar dan met de lunch of in de lift nog wat kleine persoonlijke tips komt geven zit ik zeker nog niet op niveau 7, maar dat is wel waar ik wil zijn. Vooral een stevige zwarte piste of een stukje offpiste gaat niet in vloeiende bewegingen van boven tot beneden. In die situatie ligt de focus meer op bezig zijn met mijzelf dan met de omgeving en op z’n tijd even een calibratie momentje nemen om de volgende lijnen uit te stippelen. Dit betekent natuurlijk niet dat ik dus niet kijk waar ik ben, maar bij blauw of rood is het “volgende punt” beneden aan de piste, dus dat kan gerust honderden meters of kilometers verderop zijn, terwijl bij zwart of offpiste daar wel 1 of meerdere korte stoppen bij zitten.

Ik ski altijd buiten de drukke weken. Veelal eind januari en dan het liefst nog eens in maart en/of april. Veelal betekent dit dus een week met wat zachtere sneeuw in de bekende gebieden in Oostenrijk. Met die scenario’s rekening houden wil ik 1 paar ski’s kopen waar ik de komende jaren veel plezier van ga hebben en recreatief uit de voeten kan in “alle omstandigheden”.

Stats:
± 179cm
± 69kg

Een van de opties die ik nu heb is om een setje X9 WB’s te nemen met 50% korting in maatje 168. Voor de mensen die al aardig wat verschillende latten onder hun voeten hebben gebonden, past deze ski goed bij mijn beschrijving of moet ik vooral elders kijken en wat zou dan een goed paar ski’s zijn?

*bericht bewerkt door Robert. op 25 feb 2021 14:46

Prima advies. Zeker voor die prijs

Prima advies. Zeker voor die prijs

Bennie op 25 feb 2021 15:04

Bedankt voor je snelle reactie Bennie. Dit was op basis van eigen onderzoek. Vorig jaar heb ik in Westendorf iets bredere ski’s gehad, omdat het een heel zonnige week ging worden met ‘slushy’ sneeuw en dat beviel goed. Dit was wel een ander paar. Ik heb nog niet een ‘expert’ gesproken, maar heb deze voorkeur wel doorgegeven.

Maar goed om te horen dat ik niet de plank volledig heb misgeslagen met eigen onderzoek!

*bericht bewerkt door Robert. op 25 feb 2021 15:08

De X9 WB kan prima. De enige reden om het niet te doen is als je een skier bent die lange rustige bochten skiet. De Atomic is licht, snel en wendbaar. Dus als dat bij je past dan is het een goede ski. Zeker voor die prijs.

@Elisabeth101, ook jij bedankt voor het meedenken. Het laatste paar waar ik op heb gestaan waren een setje S/MAX 1947 ski’s. Die hebben weliswaar een ietsjes grotere radius, maar ik vond het erg fijn skien.

*bericht bewerkt door Robert. op 25 feb 2021 22:22

Bovenstaande moet een Salomon S/Force Bold zijn. Deze werd ik (terecht) aangeraden, omdat het een zonnige week ging worden met veel slushy sneeuw. Het was wel iets te veel een bulldozer ski voor mij om deze in goede condities te gebruiken.

*bericht bewerkt door Robert. op 26 feb 2021 00:15

S/Force Bold vond ik echt een paar zware ski’s die je op niveau 6 eigenlijk niet goed/veilig kan skiën.
Mocht je die kant op denken is de S/Force 11 dan wel weer een hele mooie ski.
Echter is de restwaarde van de Atomic simpelweg beter mocht je er weer vanaf willen.

*bericht bewerkt door Bennie op 26 feb 2021 09:49

S/Force Bold vond ik echt een paar zware ski’s die je op niveau 6 eigenlijk niet goed/veilig kan skiën.
Mocht je die kant op denken is de S/Force 11 dan wel weer een hele mooie ski.
Echter is de restwaarde van de Atomic simpelweg beter mocht je er weer vanaf willen.

Bennie op 26 feb 2021 09:49

Ik zie nu dat jij beide ski’s hebt getest. Over de X9 WB was je een heel stuk positiever en iedereen noemt deze in de lijst van ski’s die over een bredere set aan ervaring zijn te gebruiken. Het doel is dat ik mijn techniek kan verbeteren de komende jaren. De restwaarde vind ik overigens ondergeschikt bij materiaalkeuze, maar ik ga ze kopen :). Nogmaals bedankt beiden!

*bericht bewerkt door Robert. op 26 feb 2021 11:12

Ikzelf heb de X9 van Atomic (oranje versie, nu is hij groen), fantastische ski’s, je zal ook zeker veel plezier hebben aan de wide body versie van de X9. Overigens ben ik een paar jaar geleden erachter gekomen dat Atomic en Salomon in dezelfde fabriek geproduceerd worden in Oostenrijk…

ps heb je nog goede skischoenen? Anders adviseer ik je ook om naast je nieuwe ski’s ook direct nieuwe schoenen te kopen ivm de juiste krachtoverbrenging naar je nieuwe ski’s. Dan advies om semi custom schoenen te kopen waarvan ze de binnenschoen warm maken en naar je de vorm van je voeten gaan staan en advies om ook direct een custom zooltje te laten maken, dan heb zal je nog meer plezier hebben van je nieuwe set.

ps heb je nog goede skischoenen? Anders adviseer ik je ook om naast je nieuwe ski’s ook direct nieuwe schoenen te kopen ivm de juiste krachtoverbrenging naar je nieuwe ski’s. Dan advies om semi custom schoenen te kopen waarvan ze de binnenschoen warm maken en naar je de vorm van je voeten gaan staan en advies om ook direct een custom zooltje te laten maken, dan heb zal je nog meer plezier hebben van je nieuwe set.

Gerjon op 18 mrt 2021 10:10

Bedankt voor je berichten! Mijn skischoenen komen van MK Skiservice vandaan en ze zijn nog verder aangepast door de heren van DutchBootFitter. Laatstgenoemde stelden in ieder geval voor om vooral niet naar een nieuw paar te gaan kijken, want “je hebt een erg goed paar in handen”. De schoenen zijn verder nog in een uitstekende staat, maar ze hebben dan ook pas 3 vakanties meegemaakt.

*bericht bewerkt door Robert. op 18 mrt 2021 10:22

Plaats een reactie