Welke lengte skis nemen?

Hallo allemaal,
Het is waarschijnlijk een vraag die in soortgelijke vorm al vele malen is gesteld, maar mijn onderzoek op het internet levert maar geen conclusie op en daarom zou ik graag jullie advies willen vragen.

Ik ben begonnen met skiën nadat ik 2.5 jaar naar de alpen ben verhuisd en ben nu zeer regelmatig op de piste te vinden. Tot nu toe heb ik altijd vooruit gekund met mijn zeer korte beginner-ski’s van 153 cm (ben zelf 176 cm en 65 kg), maar ik vind het nu tijd om een stap omhoog te maken. Mijn niveau op dit moment is dat ik zonder problemen van rode pistes af kan, met een ‘gemiddelde’ snelheid gok ik, en recent ook zwarte pistes maar in dat geval redelijk traag.

Mijn voorkeur gaat uit naar een all-mountain ski zodat ik ook op zijn tijd buiten de piste kan skiën, en de Atomic Vantage 86C lijkt me een goede optie. Nu ben ik in dubio of ik deze ski in 165 of in 173 cm moet aanschaffen. 165 cm lijkt goed voor als het redelijk steil is en dus iets meer bochten nodig zijn, maar in dat geval blijf ik onder aan het lengtespectrum (ik had gelezen dat lengte -5 cm over het algemeen goed is voor dit type ski) en weet ik dus in hoeverre het een stap vooruit vergeleken met mijn huidige ski’s gaat zijn. Aangezien 173 cm dan weer richting lichaamslengte is ben ik in dat geval bang dat het te lang is en manouvreren lastig is, al is dit natuurlijk weer te oefenen.

Wat zouden jullie adviseren:165 cm, 173 cm, of een alternatieve ski zoeken met een lengte rond de 170 cm (bijvoorbeeld Salomon QST85 van 169 cm)? Het is misschien een domme vraag, maar in hoeverre hebben die enkele cm een invloed op het gevoel tijdens het skiën? Zou er daadwerkelijk een groot contrast tussen de 2 lengtes zijn of is het meer dat alleen de experts het verschil zouden kunnen merken, en dat het onderscheid voornamelijk van het type en de vorm van de ski komt?

Er zit wel degelijk verschil in gevoel. Voor de mindere goden kan zich dat uiten als: Die ski draait lekker tussen de bulten door/ wat is de ski lastig te manouvreren.

Qua ski-advies zou iets meer info over hoe je skiën hebt geleerd en hoe vaak je werkelijk op de berg te vinden bent welkom zijn.
Belangrijkste advies voor iemand die zo vaak kan gaan: Dedicated ski’s. Een pisteski en een off-piste/slush-ski.

Hoi @Neorej, als ik in de alpen zou wonen zou ik het allemaal heerlijk gaan testen. Hier kan je veel plezier aan beleven als het zo laagdrempelig is. Je hoeft er immers geen vakantiedagen voor op te offeren. Bespreek een aantal test ski’s in verschillende lengtes bij een lokale shop (een winkel die de echte locals je aanraden) en ga lekker los. Als je van te voren aan geeft dat je test voor een aanschaf, zullen ze je naar alle waarschijnlijkheid van ski’s en advies voorzien. Veel plezier!

sneeuw witje en de 7 bergen

Puur om je vraag te beantwoorden: normaal zou ik die Atomic op 173 adviseren. Die ski heeft flink rocker in de tip waardoor je m wat langer kan skien, en is vrij licht en makkelijker te manouvreren. Maar het is wel een flinke stap vergeleken met je oude ski’s.

Aangezien je in de Alpen woont zou ik denken dat wat ski’s uitproberen geen gek idee is?

De QST zou ik sowieso niet doen. Das echt n allmountain ski gericht op zachte sneeuw.

Bedankt voor de snelle reacties!
Het antwoord op de vragen van Bennie: ik ben begonnen met 2 dagen op de beginnerspiste met een leraar en sindsdien zelf verder opgebouwd door naar gebieden/pistes te gaan met toenemende moeilijkheidsgraad. Mijn techniek is dus niet zo vloeiend als dat je het van kinds af aan hebt geleerd, maar oefening baart kunst :). Ik schat dat ik afgelopen 2 jaar zo’n 10-15 dagen per seizoen heb geskied, dus maximaal 1 dag per week tijdens het seizoen. Ik zal mijn ski’s voornamelijk op de piste gebruiken en af en toe een paar meter langs de piste, vandaar mijn voorkeur voor de all-mountain ski. Mocht ik verder geinteresseerd raken in off-piste skiën of skitouren dan zal ik zeker je advies opvolgen en een goede uitrusting regelen.

Het is inderdaad een goed idee om de skis eerst eens te testen, ik ga eens in de buurt rondkijken of er een mogelijkheid bestaat voor een schappelijke prijs! Het is in ieder geval fijn om te weten dat de QST niet aan te raden is.

Dat zijn niet zo veel skidagen als ik verwacht had. Om betere progressie te boeken zou ik het voorlopig toch vooral op een pisteski houden. Die dag dat je denkt aan echt buiten de piste, zou ik proberen wat breders te huren.
All mountain is best handig, maar vaak alsnog het één of het ander. Zeker bij beperkte techniek. Er zijn wat high-end alleskunners hoor, zoals een Head Kore 93 of wat smallere Blizzard Brahma’s (88 bijvoorbeeld), maar op ijzige pistes geven die niet het vertrouwen dat je in deze fase kunt gebruiken.

Misschien dan toch eens naar een setje pisteski’s kijken voor doorgroeiers: bvb een Salomon Smax 8 W of Atomic Cloud 9. Lengte rond 165. (Hoeft natuurlijk geen damesmodel te zijn). Ik denk dat je hiermee een goede stap voorwaarts maakt.

Maar als je kunt testen in de buurt, is dat natuurlijk het beste.

Ben ik overigens de enige nieuwsgierige hier die benieuwd is hoe iemand permanent in de Alpen terechtkomt😁

@Elisabeth101 Leuk dat je Jeroen aan de damesski’s wilt hebben. Is weer eens wat anders 😘

Wahaha sorry Jeroen, long day at work🙈🙈

Haha geen probleem Elisabeth. Ik heb altijd al een voorliefde voor de bergen (in de zomer) gehad en na mijn studieuitwisseling ben ik hier uiteindelijk blijven plakken.

Mijn initiële idee van een pisteski die net een beetje extra heeft voor erbuiten (vandaar de Atomic Vantage) spreekt me nog steeds het meeste aan, maar ik ga nog eens een extra ronde over het internet maken om te zien of ik een interessante pisteski kan vinden.

Bedankt voor de hulp in ieder geval!

Plaats een reactie