Een seizoen zonder wintersport, en hoe nu verder?

We hebben lang hoop gehouden op toch nog een weekje skiën deze winter. Na het doorschuiven van diverse plannen wordt het duidelijk dat de kans op wintersport in de alpen nagenoeg nihil is.

Hoe nu verder?

Ik ben benieuwd wat jullie plannen zijn? Wachten tot volgend jaar (en ga je dan extra lang en/of luxer?) Of ga je van de zomer kijken naar het zuidelijk halfrond (een mens mag dromen). Of ben je van plan om in de herfst al je geluk te beproeven als een extraatje voorafgaand aan de volgende winter?

En hoe vervelend voor ons consumenten / toeristen het ook was ben ik ook benieuwd naar de uitbaters van hotels, restaurants en ski gebieden. Deze ondernemers zijn de mensen die het hardste geraakt worden. Maar het is ook ondernemer eigen om vooruit te kijken. De grootste shock van een saison blanche scenario is voorbij. Het is realiteit geworden. Ook voor deze mensen de vraag ‘hoe nu verder?’
Ik heb de contacten niet (en spreek de talen niet), maar ik ben heel benieuwd wat hun plannen zijn. Door op reserves, maar wel met hetzelfde concept? Gaan ski gebieden investeringen uitstellen (voor hoe lang?) Zijn er plannen om de prijzen te verhogen om zo de crisis te overleven? Zijn er ski gebieden die misschien failliet gaan? (en wat zijn daar de gevolgen van?).

Maar dit raakt ook ondernemers in eigen land. En wintersporters.nl is daar een van. Hoe gaan jullie nu verder? Ik kan me voorstellen dat in de Corona onzekere periodes jullie meer bezoekersaantallen hebben gehad dan ooit vanwege jullie goede berichtgeving (bedankt daar voor). Maar de bedrijven die reclame maken via jullie site (ongetwijfeld een van de verdienmodellen) hebben nauwelijks iets sneeuw gerelateerd kunnen verkopen. Die gaan de dingen misschien ook anders aanpakken in aanloop naar het nieuwe seizoen.

Dus hoe nu verder, mede forum gebruikers, Alpen ondernemers en Wintersport.nl?

*bericht bewerkt door SandraSki op 04 mrt 2021 14:47

sneeuw witje en de 7 bergen

Wij hopen volgend jaar dit overgeslagen wintersportjaar in te halen door -heel decadent I know- de hele kerstvakantie, dus 2 weken, én de krokusvakantie te gaan. Accomodatie voor beide vakanties al geboekt.
Het volledige bedrag van voor deze krokusvakantie gehuurd Chalet kreeg ik teruggestort, dus daarvan meteen volgend jaar (deels) betaald.

En ik heb recent nieuwe ski’s gekocht en bij een bergsportzaak nieuwe sets thermokleding + goede skisokken voor de kinderen. Maar ruim supporten van de ondernemers in de wintersportvakantie verder niet.

❄️

Ik heb naast de gebruikelijke voorjaarsvakantie nu ook de tweede week van de kerstvakantie geboekt. Eigenlijk misbruik ik de Corona-ellende van dit jaar om volgend jaar twee keer te gaan, iets wat ik eigenlijk altijd al wilde. Hopelijk bevalt het (de familie) zo goed dat we er een traditie van maken :-)

Toen we afgelopen zomer naar Grenoble verhuisden, dachten we dat we ongeveer 2 dagen per wintersportmaand zouden gaan skiën, plus een weekje. De afgelopen winter heb ik alleen al in januari en februari 12 prachtige weekendskidagen geteld (categorie: ‘god, wat zou het een mooie dag zijn geweest om te skiën’). Wandelen was ook leuk, maar het deed wel een beetje pijn.

Dus ik denk dat we volgend seizoen iedere kans gaan aangrijpen om op de latten te staan, en dat die schatting van 2 dagen per maand wel omhoog kan. En dan een weekje vrij nemen begin december, en een weekje in maart ofzo. Hopelijk kunnen we ook een hoop vrienden uit NL ontvangen die we het afgelopen halfjaar niet hebben kunnen zien.

Nog vaker gaan dan ik gewoon was, is wegens tijdsgebrek voor mij niet mogelijk helaas. Dus inhalen is er niet bij.

Ik vermoed overigens dat komende jaar de prijzen nog wel eens flink hoger kunnen zijn, dus dat je niet het gespaarde budget kan inzetten voor een verdubbeling.

Wij hebben 3 weken gepland om de emotionele schade van dit jaar in te halen. :) Daarnaast had ik mijzelf al in Oktober een paar LibTech Wreck Create ski’s aangeschaft die volgend jaar echt veel gebruikt gaan worden. Heel benieuwd hoe die MagneTraction zijkanten gaan bevallen.

Voor mevrouw Piefke een paar nieuwe latten gekocht, maar die waren er zonder Corona ook gekomen🥶

Met kerst 2 weken naar LA NORMA😍☃️ maar ook dat is niet anders dan anders💪

Met de krokus wilden we dit seizoen graag naar de andere kant van Frankrijk om eens te zien of de hoge verwachtingen die @Rogier aan zijn kant ophemelt ook realistisch zijn en die trip willen we dus volgende winter gaan doen, dagje Pelvoux, dagje Puy saint Vincent, dagje Serre Chevalier, dagje Montgenèvre en wellicht ook nog een dagje Alpe d’Huez maar we zien dat allemaal wel ter plaatse hoe de weer en Sneeuwcondities dan zijn.

Hopelijk deze zomer dan ook nog wat indoor op die enge😁 enkele plank zodat we daar mee verder kunnen🏂☃️

Dus voor ons geen exotisch of buitensporig gedoe, als we maar weer mogen🤩☃️

LA NORMA😍☃️

De laatste jaren gingen wij vaak 3 weken per seizoen skiën, de week voor de kerstvakantie, een week eind januari/1e week februari en dan nog een week in maart.
Vorig jaar hadden we tot zondag 15 maart geboekt en ging op maandag de 16e alles dicht, toen kwamen we net goed weg dus…
Afgelopen seizoen vanzelfsprekend de eerste 2 vakanties komen te vervallen en de volgende optie, van 13 tot 20 maart zie ik ook nog niet gebeuren, ik vermoed dat de cijfers in NL volgende week nog niet zodanig zijn gezakt dat we Zwitserland (het plan was Jungfrau Region) in kunnen zonder daar eerst een quarantaine periode uit te moeten zitten.
We geven de moed voor dit seizoen nog niet helemaal op en hopen op nog een weekje Zermatt, eind april.

Voor komend seizoen hebben we onszelf al een (troost)week extra beloofd, dus zal het december, januari, maart en april worden, er van uit gaande dat de omstandigheden dit dan toelaten.
We gaan het zien of dit ook werkelijkheid wordt, in september waren we ook nog redelijk optimistisch over het wintersportseizoen 2020/2021 maar toen kwamen we ook bedrogen uit…
En dat in een fantastisch sneeuwjaar…

Dat wordt dan vechten voor je plekje het komende wintersportseizoen. Bijna iedereen wil kennelijk ‘inhalen’ en we ondervinden dan mogelijk nog de restricties als gevolg van de Corona pandemie. We moeten maar hopen op een heel sneeuwrijk seizoen 2021-2022, ook vooral voor de lager gelegen gebieden …

Volgens plan hadden we as zondag nog voor een week ri. Grindelwald gegaan, maar dat zit er dus even niet in.

Dus boek 20/21 dicht geklapt en een nieuw boek geopend 21/22

Rob

Om even een ander geluid te laten horen:
Dit seizoen zou ik eigenlijk nog een volle winter in Oostenrijk in mijn eigen bedrijf werken. Wijselijk voor december vaarwel gezegd en op ander werk kunnen bouwen (geen coronasteun voor winterseizoen-kleine ondernemers).
Dat betekent dat ipv 18 weken in de sneeuw er komende winter net een weekje vanaf kan. Inhalen is financieel en qua vrije dagen met het huidige werk niet mogelijk. En grote kans dat het de komende jaren nog een nasleep heeft (ivm dan vakantie gebonden).
Wie weet is er nog wat rekbaar en zit er rond koningsdag of een week later nog wat in het vat, maar het zal afzien zijn.

@bennie, de andere kant van de medaille, mooi kl… natuurlijk! Wel fijn dat je weer aan de slag bent.

Edwin van Riel

@Evr66 Gezorgd dat ik altijd werk had en heb. Maar die kopzorgen waren en zijn maar niets…

Voor kerst hebben we het appartement doorgeschoven van vorig jaar. Maar ik hoop nog wel in april/mei of desnoods juni een paar dagen ergens heen te kunnen. Wellicht ijdele hoop; maar hoop doet leven.

Kerstvakantie gaan we straks sowieso 2 weken i.p.v. 1 week skiën. Daarnaast verleng ik denk ik de overige 3 wintersports ook met een dag ervoor en erna. Of het wordt nog een week extra in februari, waar ik normaal niet ga i.v.m. drukte.

dag @Sandraski,

De nasleep van deze crisis zal inderdaad nog lang meegedragen worden door mens én onderneming. Denk dat op individueel niveau dat zelfs in te schatten is. Hoeveel mensen én ondernemingen hangen vandaag nog aan het (economisch) infuus… die moeten allemaal terug geactiveerd worden.

Wij persoonlijk hebben zowel shortski al geboekt alsook de krokusvakantie. Rechstreeks bij het hotel telkens. De zomer denk ik toch zonder problemen in Zuid Frankrijk te geraken met de wagen, en verder genieten van de Belgische kust. Voor wintersport.be / .nl kan ik alleen maar zeggen dat ik het eerste jaar als ‘blogger’ ook anders had ingeschat. De onderwerpen gleden dikwijls af naar … juist … je weet wel.

Maar kom, het einde is denk ik nu wel in zicht. Aftellen maar, en plannen maken.

Vele groeten

Christophe

*bericht bewerkt door ChristopheJ op 05 mrt 2021 16:40

Blogt voor wintersport.be - familiaal skiër, levensgenieter en Alpenfan.

Ik zie het volgend jaar allemaal wel weer. Het zijn de tijden er niet naar om veel (ver) van tevoren vast te leggen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een reactie vanuit wintersport.nl. Benieuwd in hoeverre dit seizoen de plannen zijn gedwarsboomd door corona.

Mr. Slow

Zodra het weer kan gaan we. Meer kan je niet doen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Wij hebben in ieder geval de komende twee krokus vakanties geboekt van zaterdag tot en met zondag waarbij we op vrijdag al gaan rijden en dan op een uur van de piste een overnachting nemen. Dus effectief 8 dagen skiën waarvan twee zaterdagen.

Ik zie nog wel even of het er van komt dit seizoen. It aint over till the fat lady sings :-)

Had me er al een tijdje terug al bij neergelegd dat het dit seizoen niks meer ging worden.
November een skitestwoche proberen mee te pakken en dan in december nog enkele weekjes.
En dan in januari, februari wat shortski en in maart nog een weekje(s) of zo.
Schade moet ingehaald. 😎

Bla, bla, bla.

Onderneming ‘upscalen’ en dan meld ik mij weer op 19 (of wordt het 26?) November om 9.00 in Val Thorens voor het seizoen 2021/2022.

Gewoon met goed moed het komende seizoen in, ik ga er toch langzamerhand vanuit dat dit seizoen wel bekeken is. Voorlopig geboekt voor november (2x), mrt '22. En dan normaal gesproken 2 weekjes met kerst en een week voorjaarsvakantie. We gaan zien wat vaccinaties gaan brengen de komende maanden. Nu vooral heel benieuwd naar de mogelijkheden voor de zomer.

Edwin van Riel

We gaan sowieso alles lastminute boeken, al is het maar omdat we de eerste keer vroeg zullen gaan (de week voor kerst) en dus nogal afhankelijk zijn van de omstandigheden en het weer. Daarnaast staat wellicht Cervinia weer eens op het programma, maar dat hangt ook van het weer af.

Maar dat is allemaal dik in het laagseizoen, dus dan is er altijd zat te vinden. Voor de vakanties zal het denk ik wel lastiger zijn, maar als ik er aan gebonden zou zijn, zou ik gewoon boeken.

Voor de zomer verwacht ik wel dat er meer kan, maar wellicht dat we nog een zomer gewoon kijken waar we heen gaan en onze geplande reis naar Noorwegen nog een jaartje uitstellen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hier net geboekt voor januari 2022 in Val Tho.
Indien er dit jaar nog iets te rapen valt , ben ik meteen weg.
Hopelijk blijft het koude weer nog even aanhouden , anders in de zomer naar de bergen en daar dan 2 daagjes op de gletsjer meepikken.

Plaats een reactie