Tijd voor eerste aanschaf ski's...maar welke?

Hallo allemaal,

Zeker nu we dit jaar niet gaan overweeg ik om m’n eerste setje ski’s aan te schaffen, nadat ik tot nu toe altijd gehuurd heb. Ik ben nog wel op zoek naar wat advies…hopelijk hebben jullie wat tips voor me.
Ik ben 43 jr, 1.91 lang en 87 kg. Ski nu zo’n 15 jr, uitsluitend op de piste (en dat gaat ook niet veranderen). Op zoek naar een ski die op hogere snelheid stabiel is, maar ook makkelijk te draaien is. Qua niveau: zeker geen top, ik kom blauw en rood af maar sla zwart liefst over. Hou van snelheid en van wat langere bochten. Probeer af en toe te carven maar dat lukt me alleen enigzins op echt makkelijke pistes. Ik ski 2x3 dagen per jaar, puur voor de lol met andere woorden: les ga ik niet meer nemen, dus een veel hoger niveau zal het ook niet meer worden. Wat heb ik afgelopen jaren gehuurd en hoe beviel het?

  • Afgelopen 2 jr: Fischer The Curv TI, beviel me prima, goed op m’n niveau afgestemd
  • Daarvoor: Fischer Progressor F18 (leuk maar wel erg licht, daardoor voelde het allemaal wat minder gecontroleerd), Volkl racetiger RC (Veel te stijf, ik kreeg ze nauwelijks de bocht om) en ooit Salomon Enduro XT800’s. Van die laatste was ik helemaal weg weet ik nog. Heerlijke ski.

Hoor graag waar jullie mee komen!

Eerlijk gezegd denk ik dat de Curv Ti ook meer ski was dan goed voor je, maar je door het karakter er goed mee overweg kunt. Want die ski is stijver dan de Racetiger RC.
Valt dus nog een paar F19 in 182 te overwegen. Of één maatje korter.
Alternatieven zijn dan niet te slappe all-mountain ski’s die qua karakter op de Enduro’s lijken.
Bij Salomon is de S/Force 9 iets vriendelijker dan de S/Force 7, dus die zou in 177 de moeite van het testen waard zijn.
Anders kun je kijken naar de Rossignol Hero Elite Plus, maar eigenlijk vind ik dit iets te veel ski voor wat je er mee doet. De ski kan alles wat je wil prima hoor, maar ik zou een ski adviseren die je in het midden van zijn range gebruikt ipv de onderkant.
@DrPhil Volgens mij kun jij hier een paar goede tips geven.

*bericht bewerkt door Bennie op 07 mrt 2021 08:31

Rossignol Hero LT is het eerste dat in me opkwam. De Plus is meer een korte bochten ski. De Salomon S/Max 12 lijkt me gezien het gewicht van de TS ook prima. Of de 10.
De S/force 9 vond ik vlees noch vis, die zou ik niet aanraden. De 11 vind ik juist een enigszins lompe ski die kracht kost. Ploegt wel overal doorheen.

Omdat je die Enduro zo fijn vond: er staat een Salomon xdrive FS in 175 te koop op marktplaats. Dat is de opvolger van de Enduro en skiet bijna identiek. Wil je iets nieuws kopen dan kom je inderdaad bij de S Force lijn uit. De 9 kan prima qua niveau, de 11 vond ik ook wel lomp.

@Elisabeth101 De X-Drive FS is wel een stukkie steviger dan de XT800. En niet zo fijn rustig te skiën.
S/Force 11 en S/Max 12 lijken me een beetje too much. S/Max 10 is dan ook te overwegen.
Daarbuiten zijn er genoeg alternatieven denkbaar met zo rond de 80mm onder de voet, maar daar ben ik niet de aangewezen persoon voor om de beste eruit te pikken.
Kijk eens hier: https://www.wintersport.nl/materiaal/skis/de-avonturier…

*bericht bewerkt door Bennie op 07 mrt 2021 14:51

@Elisabeth101](/profiel/elisabeth101) De X-Drive FS is wel een stukkie steviger dan de XT800. En niet zo fijn rustig te skiën. § Bennie op 07 mrt 2021 14:46

oei dan ben ik denk ik in de war. Is ook al even geleden!

Rond de 80mm en alleskunner, dan denk ik aan standaard aan de K2 ikonic 80ti. Zijn vast nog wel ergens te koop voor weinig ;)

Voor 6 dagen per jaar? Lekker blijven huren lijkt me. Maar goed, da’s niet wat je horen wilt natuurlijk 😉

Edwin van Riel

Dank voor alle tips tot zover!
Huren is natuurlijk altijd een optie, maar wat mij betreft voor nu niet meer aan de orde.
@Bennie als je zegt dat de Curv TI meer ski was dan goed voor me, hoe moet ik dat zien? Er zat meer in dan ik eruit gehaald zal hebben? De K2 en Rossignol zal ik eens naar kijken.

Dat ik de Curv Ti meer ski vind dan bijvoorbeeld een Racetiger RC of een Enduro 800. Wel eenvoudig te bedienen, maar veel beter als je ze echt gaat carven. Dan hebben ze hele fijne rebound en zijn ze mooi secuur. Slip je nog veel, dan zijn er fijnere alternatieven.

Dat ik de Curv Ti meer ski vind dan bijvoorbeeld een Racetiger RC of een Enduro 800. Wel eenvoudig te bedienen, maar veel beter als je ze echt gaat carven. Dan hebben ze hele fijne rebound en zijn ze mooi secuur. Slip je nog veel, dan zijn er fijnere alternatieven.

Bennie op 07 mrt 2021 15:51

Dit kan ik beamen, heb deze zelf ook, is echt een ski om actief te skiën en te carven.

Ik zie ook leuke aanbiedingen van Atomic voorbij komen diverse redster types (x5/7) of vantage. Tevens van Elan (Amphibio). Zijn daar ervaringen mee?

*bericht bewerkt door Erik_Pigge op 08 mrt 2021 00:05

Ik zie ook leuke aanbiedingen van Atomic voorbij komen diverse redster types (x5/7) of vantage. Zijn daar ervaringen mee?

Erik_Pigge op 07 mrt 2021 23:44

Niet doen, te licht, te flexibel voor jou.

Op zoek naar leuke aanbiedingen voor de hier aangeraden ski’s kwam ik ook de Salomon 24hours Max nog tegen: https://www.sport-mueller.de/index.php?cl=details&anid=12490…

Het gekke is alleen wel dat hier een jaartal 2019/20 bij benoemd staat, maar als ik goed zoek lijkt die 24hrs lijn al eerder gecancelled/vervangen. Reviews die ik vind komen ook allemaal uit 2013/14, maar de print van deze ski’s is wel duidelijk nieuwer dan dat. Kent iemand deze recente uitvoeringen van de 24 hours en zo ja, zou het passen bij mijn wensen?

De ski zou wel heel erg goed bij je passen denk ik zo. Niet te veeleisend, goed om op te leren carven, beetje werken en vooral lekker speels.

😄😄 raad iedereen wat anders aan.
Ik zou voor die 6 dagen steeds andere ski’s huren.
Net zo lang tot je de perfecte ski treft.
En die koop je ter zijner tijd dan.
Voorlopig:
Geen keuze stress 👍
Geen onderhoud 💰

Succes

De 24h is idd allang gecanceld. Opgevolgd door de Xmax serie, die weer is opgevolgd door de S-Maxen. Verder een prima ski. Ik heb de slalomversie gehad, de X-kart 24.

Plaats een reactie