Wildspitze beklimmen vanuit Vent

Goedemorgen,

Mochten de grenzen komende zomer open gaan voor vakantie willen mijn vader en ik misschien de Wildspitze gaan beklimmen. Voor diegene die deze berg niet zoveel zegt: de Wildspitze is een in de Ötztaler Alpen gelegen bergtop. Met zijn 3774 meter is het de hoogste berg van de Oostenrijkse deelstaat Tirol en na de Großglockner de hoogste berg van Oostenrijk. En vanaf het uitzichtpunt op de Tiefenbachgletscher prachtig te zien.

We willen vanuit Vent (Oetztal) de berg op gaan met een gids. Wie heeft dit al eens gedaan en kan ons aan meer info helpen?

Groeten Jan

Nog niet gedaan, wel al van gedroomd ;-)
Ik ga wachten tot de kids groot genoeg zijn en dan ook eens proberen.

Beklimming via Vent: Eerst via Breslauer Hütte (overnachting) en dan de volgende dag top en afdaling

Gidsen: http://www.bergfuehrer-vent.at/ (al mee de Similaun beklommen) http://www.vent-alpin.at/home.html (Similaun en trektocht mee gedaan) https://www.haus-europa.at/bergfuehrer-im-haus (Thomas Pirpamer --> Superkerel, jarenlang huttenwirt geweest)

Onderkomens in Vent:
Budgetvriendelijk: http://www.haus-eberhard.at/ (hier kan je in een soort van lager overnachten)
Wanneer het iets meer mag zijn: https://www.alpinhotel-post.com/

Over wat je te wachten staat

Als je nog wat wenst te weten,
laat maar weten

een frequente Vent bezoeker ;-)

Ongetwijfeld is hier al genoeg op internet over geschreven, en waarschijnlijk zijn er wel gidsjes (als in boekvorm) over te vinden.
Beggids: Jelle Staleman, Boris Textor, Stefan Buis, Wolfgang Hackel. Boris is een quasi local, woont in Innsbruck.

It's all about the turns duuuuuude!

Heb je eigenlijk klimervaring nodig om zoiets met een gids te doen of is een goede conditie genoeg?

Heb je eigenlijk klimervaring nodig om zoiets met een gids te doen of is een goede conditie genoeg?

bram82 op 10 mrt 2021 15:01

De meest gelopen route vanuit Vent wordt aangegeven als PD route, peu difficile. Alleen de F van Facile geeft aan dat die makkelijker is.

Je loopt natuurlijk wel in het hooggebergte dus ik verwacht dat een serieuze basis conditie wel een pre is. Daarnaast zullen we zeker met een gids gaan omdat we de omgeving niet kennen en omdat met een gids lopen aangeraden wordt wanneer je niet voldoende ervaring hebt.

2 x op de top gestaan. 1x vanuit het Taschachhaus en na de top door naar Braunschweigerhutte met voortgezette alpiene klimcursus van de NKBV en 1x zelfstandig vanuit vent na overnachting in de Breslauer Hutte. Ga zonder kennis van klim- en touwtechnieken niet zelfstandig de berg op.

null

De steile variant bij het Mitterkarjoch is de mooiste variant. Vanaf het joch zijn er redelijk wat gletscherspleten tot aan de topgraat. De topgraat is goed te doen tot aan de zuidtop.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Mijn ervaring van afgelopen zomer in Oostenrijk: boek je gids op tijd. Ze zaten heel snel heel vol :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk. Moet je zeker doen. Wij hebben het ooit gedaan met een collega, die alpinist is. Zijn vertrokken uit Vent en hebben 2x overnacht. Kan me helaas de namen van de hutten niet meer herinneren, maar 1 was redelijk luxe en daar was van alle voorzien, voor de andere moest je alles zelf bij je hebben.
Ervaring hadden we niet, wel enige conditie. Uitgangspunt was ongeveer 10 kilometer/uur kunnen lopen, maar ook dat was niet heilig.

Maar wat een ervaring was dit! Zou het graag nog een keer doen. Helaas hebben we de top niet bereikt, deels door ernstige blaren en deels door steeds slechter weer.

Maar kijk ook eens op de website van de Nkbv. Die bieden ook dit soort reizen mogelijk aan.
Maar als het kan en mag… ga.

linda

ben 1 keer in vent geweest en erg leuke plek als uitvalsbasis voor mooie tochten. Tegenwoordig kan je al aardig hoog komen zonder alpine uitrustig, volgens mij. Moet even de kaart zoeken, maar er zit ook een top in de buurt van rond de 3500 meter die te voet te bereiken is vanuit Vent zonder uitrusting. Wildspitze zou ik graag nog eens willen doen. maar eens kijken wat dat met zo’n gids gaat kosten. Wellicht dit jaar wel weer naar Vent. Zitten relatief goedkope hotels/appartementen tussen. Mooi rustig

Not all who wander are lost

@linda5 10 km/u? Dat is rennen…volgens mij is het uitgangspunt vaak 4 km/u en dan nog corrigeren voor de hoogtemeters :). Of bedoel je per dag?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

ben 1 keer in vent geweest en erg leuke plek als uitvalsbasis voor mooie tochten. Tegenwoordig kan je al aardig hoog komen zonder alpine uitrustig, volgens mij. Moet even de kaart zoeken, maar er zit ook een top in de buurt van rond de 3500 meter die te voet te bereiken is vanuit Vent zonder uitrusting. Wildspitze zou ik graag nog eens willen doen. maar eens kijken wat dat met zo’n gids gaat kosten. Wellicht dit jaar wel weer naar Vent. Zitten relatief goedkope hotels/appartementen tussen. Mooi rustig

Edwin. op 10 mrt 2021 21:20

Dit is inderdaad zo, het gaat om de Kreuzspitze (3457 m.) en in geode omstandigheden eenvoudig te bereiken vanuit de Martin Busch Hütte.
Zeer mooi ‘rond om rond’ zicht.

Ik meen mij te herinneren dat een overnachting in de Breslauerhütte niet absoluut noodzakelijk is, een accommodatie in Vent kan ook volstaan. De weersomstandigheden en de sneeuwgrens moeten dan uiteraard wel gunstig zijn.
Een gids is zonder gelijkaardige hoogalpiene ervaring zeer warm aanbevolen.

Tegenwoordig kan je al aardig hoog komen zonder alpine uitrustig, volgens mij. Moet even de kaart zoeken, maar er zit ook een top in de buurt van rond de 3500 meter die te voet te bereiken is vanuit Vent zonder uitrusting.

Edwin. op 10 mrt 2021 21:20

Bedoel je de Kreuzspitze?
We hadden een aantal jaar geleden de intentie hem te beklimmen vanuit Vent, maar de weergoden beslisten daar helaas anders over.

Ik meen mij te herinneren dat een overnachting in de Breslauerhütte niet absoluut noodzakelijk is, een accommodatie in Vent kan ook volstaan. De weersomstandigheden en de sneeuwgrens moeten dan uiteraard wel gunstig zijn.
Een gids is zonder gelijkaardige hoogalpiene ervaring zeer warm aanbevolen.

Tegenwoordig kan je al aardig hoog komen zonder alpine uitrustig, volgens mij. Moet even de kaart zoeken, maar er zit ook een top in de buurt van rond de 3500 meter die te voet te bereiken is vanuit Vent zonder uitrusting.

Edwin. op 10 mrt 2021 21:20

Bedoel je de Kreuzspitze?
We hadden een aantal jaar geleden de intentie hem te beklimmen vanuit Vent, maar de weergoden beslisten daar helaas anders over.

Mathijs! op 12 mrt 2021 10:48

Ja, ik denk dat ik die bedoel. Zijn wel meer hogere toppen in de buurt, maar dat is 1 van de hoogste die zonder gids en uitrusting te doen is. Mits de sneeuw voldoende gesmolten is en het weer meezit, uiteraard. Het is vanuit Vent namelijk wel een beste tippel. Je hebt namelijk ook nog de Saykogel 3360. Daarnaast nog de Sennkogel 3400 en Kreuzkogel, maar die zijn te voet niet normaal te doen.

Mocht ik weer in Vent komen dit jaar, dan ga ik de Kreuzspitze zeker doen. De vorige keer was ik misschien net te laat weggegaan en waren er nog sneeuwresten van de dag ervoor. het weer zou ook omslaan, dus veiligheid en tijd gaven de doorslag om toen terug te gaan. Was wel voorbij de Martin Busch hutte. Mooie hut trouwens. Volgende keer gewoon 7/8 uur vertrekken of, zoals ik als idee had in 2 keer doen en op 3/4 van de rit de tent opslaan om de zon op te zien komen de volgende ochtend :), maar dat zie ik tzt wel. Vanuit het dorp is het wel 1600 meter omhoog en omlaag.

Overigens zitten wij (2 vrienden en ik) na de Alta Via 1 hike van 2 jaar geleden ook weer te denken om een hike te gaan doen vaan meerdere dagen en wellicht dat onderstaande een optie is.
https://thebalkantrail.com/bt21

Not all who wander are lost

Vooralsnog gaan alleen de wielrenners de berg op en af ;) wel leuke ideeën hier!

We hebben voorlopig geboekt!

Op 12 augustus zullen we zelf vanuit Vent naar Breslauer hut lopen, daar slapen we en de volgende dag met gids naar de top van de Wildspitze.

Daarna de keuze om gelijk af te dalen naar Vent of nog een nacht in de hut te slapen. totale “Gehzeit” voor vrijdag 13 augusts ongeveer 8 uur.

We zullen nog wat extra trainings/wandel uren maken de aankomende tijd in de Loonse en Drunense duinen!

Ja, ik denk dat ik die bedoel. Zijn wel meer hogere toppen in de buurt, maar dat is 1 van de hoogste die zonder gids en uitrusting te doen is. Mits de sneeuw voldoende gesmolten is en het weer meezit, uiteraard. Het is vanuit Vent namelijk wel een beste tippel. Je hebt namelijk ook nog de Saykogel 3360. Daarnaast nog de Sennkogel 3400 en Kreuzkogel, maar die zijn te voet niet normaal te doen.

Mocht ik weer in Vent komen dit jaar, dan ga ik de Kreuzspitze zeker doen. De vorige keer was ik misschien net te laat weggegaan en waren er nog sneeuwresten van de dag ervoor. het weer zou ook omslaan, dus veiligheid en tijd gaven de doorslag om toen terug te gaan. Was wel voorbij de Martin Busch hutte. Mooie hut trouwens. Volgende keer gewoon 7/8 uur vertrekken of, zoals ik als idee had in 2 keer doen en op 3/4 van de rit de tent opslaan om de zon op te zien komen de volgende ochtend :), maar dat zie ik tzt wel. Vanuit het dorp is het wel 1600 meter omhoog en omlaag.

Overigens zitten wij (2 vrienden en ik) na de Alta Via 1 hike van 2 jaar geleden ook weer te denken om een hike te gaan doen vaan meerdere dagen en wellicht dat onderstaande een optie is.
https://thebalkantrail.com/bt21

ik heb al een aanta meerdaagse trekkings gedaan rond Vent. En telkens blij dat ik er weer kom.

Aanrader is zeker om te overnachten in SimilaunHütte n Schöne Aussicht (Bella Vista voor de Italiaanders ;-) )

@roy83 10 km/U is ook rennen. Maar het was de voorwaarde dat je dat moest kunnen rennen om het conditioneel vol te kunnen houden.
Nou ben ik geen hardloper, maar meer een fietser. En mijn basisconditie is goed, dus was het voo4 mij prima te doen (En de hardlopers hadden het er moeilijker mee uiteindelijk). Dus het was alleen een indicatie vanuit onze organisatie.

linda

Ah zo! Nu ik het teruglees snap ik het ook :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

…maar er zit ook een top in de buurt van rond de 3500 meter die te voet te bereiken is vanuit Vent zonder uitrusting…

Edwin. op 10 mrt 2021 21:20

Ik denk dat je de Wildes Mannle (3023meter) bedoelt. Die ligt op redelijke afstand van de stoeltjeslift en is een prima berg om als dagttochtje te doen. De route via de Zuid-oost kant is makkelijk, wellicht op het laatste stuk is het handig om schwindelfrei te zijn. De route via de Westkant is gedeeltelijk met staaldraad gezekerd en kan als er veel sneeuw is gevallen wel wat pittiger zijn. Zeker als het druk is: dan is het spoor in de sneeuw een glijbaan geworden.

*bericht bewerkt door Hans- op 06 okt 2021 16:05

Of misschien bedoelt Edwin de Kreuzspitze? 3455 meter.

Of misschien bedoelt Edwin de Kreuzspitze? 3455 meter.

Martin7182 op 06 okt 2021 16:31

Ja, die bedoelde ik. Er zijn meerdere mooie uitdagingen, maar dit is wel een hogere die zonder uitrusting te doen is. Mits verder in de zomer. Wellicht volgend jaar. Dit jaar werd het Kaunertal de bestemming

Not all who wander are lost

Plaats een reactie