skiën paasvakantie

dag allemaal

De weerkaarten zien er goed uit de komende weken dus zouden het nog wel eens hele goede condities kunnen zijn in de alpen.
Maar in belgië geldt er een reisverbod die tot 18 april duurt,
dat verbod geldt al sinds 27 januari maar volgens het verdrag van Schengen kan een EU-lidstaat maar voor maximaal 2 maanden grenscontroles invoeren als er sprake is van “een ernstige bedreiging voor de openbare orde of de binnenlandse veiligheid”.
Dat betekent dus dat het Belgische reisverbod eigenlijk maar tot 27 maart zou mogen duren.
Is er dan misschien toch een kans dat de grenzen wel zouden openen?
Of mag dit zo maar overtreden worden?

Met vriendelijke groeten
Aaron

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 24 mrt 2021 08:54

Beste Aaron,

Het reisverbod in België is bedoeld als grap en mag je naar hartenlust overtreden. België heeft dat zo ook laten weten aan de EU en daarom dat dit tot 18 april mag duren.
Mogelijk zie je wel een politieagent bij de grens die je even vraagt om je langs de kant te zetten om een vriendelijk praatje te slaan, die mensen hebben ook soms nood aan gezelschap en een babbeltje. Er zal je gevraagd worden of je een bijdrage aan de politievakbond wil leveren van 250 euro per persoon, weigeren kan, maar dat zal meneer(of mevrouw) de agent dan wel niet leuk vinden.
Op 19 april is er een groot feest van de politie en dus kunnen er die dag geen grenscontroles meer gebeuren, daarom heeft de minister van Binnelandse zaken beslist dat het reisverbod niet langer dan 18 april zal duren. Want zonder dat praatje aan de grens is er ook weinig aan die grap.

En dan nu even serieus;

  • gezien de EU al vragen heeft gesteld bij het oorspronkelijk verbod tot 1 maart en al helemaal raar opkeek bij de verlenging tot 1 april (en later nogmaals aangekondigd verlengd te worden tot 18 april, maar met tussentijds evaluatiemoment 26 maart), vermoed ik dat er redelijk wat druk vanuit de EU is om er op 27 maart mee op te houden en toch binnen de teksten van het Schengen-akkoord te blijven
  • 26 maart aanduiden als evaluatiemoment is natuurlijk wel heel ‘toevallig’, als je weet dat voorbij 27 maart er extra juridische onderbouwing nodig is om ook maar een kans te hebben om die regel te kunnen behouden zonder die langs alle kanten aangevochten wordt. Dat doet vermoeden dat ze sowieso van zin zijn om op dat moment te zeggen dat ze het reisverbod al op 27/03 intrekken ipv. dit te laten lopen tot 18/04
  • het is vrij duidelijk dat de echte motivatie om aan te kondigen dat het verbod loopt tot einde paasvakantie, is om ervoor te zorgen dat er niemand een vakantie durft te boeken in de paasvakantie. Dat in acht houdende, zullen ze niet eerder dan nodig communiceren dat het reisverbod afloopt … misschien dat ze nog wel een paar dagen over die 27e rekken en wachten tot een eerste aanmaning van de EU om het dan alsnog af te laten lopen. Of ze kondigen op 26/03 aan dat het reisverbod stopt, maar pas bij de start vd paasvakantie (02/04)
  • sowieso heb je geen enkele zekerheid

Ivm. overtreden van het verbod … dat kan, maar als ze je pakken zal het je 250 euro kosten en wordt je mogelijk teruggestuurd aan de grens. Indien ze je pakken op de terugweg, dan zal het je enkel kosten en heb je je vakantie wel mooi gehad. Dat kan je incalculeren.
Vanaf 22/03 moet je echter wel in Zwitserland (zowat enige mogelijkheid momenteel om te skiën) eerst 10d in quarantaine (indien je negatief test op de 7e dag na aankomst, mag je vanaf je testresultaat binnen is wel uit quarantaine). En in Zwitserland kan het je 10.000 CHF kosten als ze je pakken op een overtreding van de quarantaine-regels, dus als je ergens de regels overtreed … zou ik het in België doen en niet in Zwitserland :p

Hoogst waarschijnlijk zal ook je Europese Ziekteverzekering weigeren om tussen te komen als je iets aan de hand krijgt vooraleer het reisverbod opgeheven is. En mogelijk is dat ook zo voor je bijstandsverzekering (indien je die hebt) … dus lees die voorwaarden ook even na als je dat van belang vind om verzekerd op reis te gaan.

  • 26 maart aanduiden als evaluatiemoment is natuurlijk wel heel ‘toevallig’, als je weet dat voorbij 27 maart er extra juridische onderbouwing nodig is om ook maar een kans te hebben om die regel te kunnen behouden zonder die langs alle kanten aangevochten wordt. Dat doet vermoeden dat ze sowieso van zin zijn om op dat moment te zeggen dat ze het reisverbod al op 27/03 intrekken ipv. dit te laten lopen tot 18/04
Steven_817 op 12 mrt 2021 18:21

Extra juridische onderbouwing is onmogelijk. België kan zich enkel baseren op artikel 28 van de Schengengrenscode, want ze hebben in ieder geval niet de vereiste procedure gevolgd voor de toepassing van artikel 25. In dat geval is een verlenging na de uiterste termijn van twee maanden onmogelijk. Het verbod loopt dan in ieder geval af op 27 maart. Wordt het verbod toch verlengd, voert België illegaal grenscontroles en de daarbij horende sancties uit.

De Belgische grenzen tellen trouwens meer gaten dan een bepaalde Zwitserse delicatesse. Wanneer je de grens zou willen oversteken, zijn daar meer dan genoeg mogelijkheden voor.

Uiteindelijk moet je voornamelijk rekening houden met de quarantaineverplichtingen in Zwitserland die het vanaf 22 maart nagenoeg onmogelijk maken om daar een skivakantie door te brengen. Er is nog een waterkans op een eventuele opheffing daarvan vanaf 5 april, maar daar zou ik persoonlijk niet meer op rekenen.

*bericht bewerkt door Mathijs! op 12 mrt 2021 19:13

Er zijn simpelweg geen grenscontroles van betekenis, behalve op 27 januari en tijdens de Krokusvakantie is er streng gecontroleerd op maar liefst 6 grensovergangen (we hebben er in totaal 300 ofzo?). Aan de Franse grens is er in West-Vlaanderen de voorbije weekends wel gecontroleerd omdat er grote uitbraken in Duinkerke waren. Als je de lijst met uitzonderingen ziet, dan kan iedereen met een verklaring op eer de grens over rijden.

Als je met Pasen wilt skiën zou ik op Andorra gokken (wel negatieve PCR-test nodig om Frankrijk en Andorra binnen te gaan).

In Grandvalira mogen alleen lokalen skiën. Weet niet hoe het in de andere Andorrese gebieden is, maar mogelijk loop je daar tegen hetzelfde probleem aan.

Bedankt voor jullie reacties!

Dus waarschijnlijk gaan de grenzen wel open. Maar hoe zit het met de skigebieden in Frankrijk bv. Portes de soleil? Die is open in Zwitserland maar niet in Frankrijk. Ik kan moeilijk informatie vinden over eventuele opening van de skigebieden daar.

Stel dat reisverbod wordt opgegeven zullen er ook kleurcodes gelden bij terugkeer. Voor de Alpen staat momenteel enkel Vorarlberg niet in het rood: https://www.info-coronavirus.be/nl/kleurcodes-per-land/…
Is er trouwens nog steeds een kans dat verblijfstoerisme open gaat in Vorarlberg na paasweekend? Ik heb het niet meer gevolgd de laatste tijd. Helaas lijken de cijfers overal weeral wat te stijgen dus waarschijnlijk weinig kans…

Bedankt voor jullie reacties!

Dus waarschijnlijk gaan de grenzen wel open. Maar hoe zit het met de skigebieden in Frankrijk bv. Portes de soleil? Die is open in Zwitserland maar niet in Frankrijk. Ik kan moeilijk informatie vinden over eventuele opening van de skigebieden daar.

SkiAaron op 13 mrt 2021 10:16 [@SkiAaron](/profiel/skiaaron) - de kans dat de skiliften in Frankrijk nog gaan draaien dit seizoen is nihil. In veel gebieden zijn de seizoenspassen terugbetaald en in bijvoorbeeld ValTho en Menuires is men begonnen met het weghalen van beschermingskussens en netten.

wanneer gaat er weer een update komen in Zwitserland tav regels corona? Is er nog een kans dat we zonder quarantaine plicht in Zwitserland kunnen verblijven?

wanneer gaat er weer een update komen in Zwitserland tav regels corona? Is er nog een kans dat we zonder quarantaine plicht in Zwitserland kunnen verblijven?

jwgroeneveld op 14 mrt 2021 13:56

Vrijdag komt er een beslissing over de quarantaine plicht in Zwitserland. het gaat er dan wel of niet af voor de mensen die al ingeënt zijn.

Ik heb inderdaad ook al een vermoeden dat men reizen naar het buitenland gaat toelaten vanaf 27/03, maar de vraag is maar waar je dan naartoe kan. Alle skilanden hebben eigen regels ivm quarantaines en dergelijke. Ik hoop enkel nog een beetje op een zeer late skitrip op een gletsjer (mei).

Ik ga vooral blij zijn dat ik naar m’n zeilbootje in Nederland mag. :-)

*bericht bewerkt door Arnh op 15 mrt 2021 11:07

Plaats een reactie