Reizen door Frankrijk

Ik wil binnenkort naar mijn familie in Spanje afreizen met de auto en daar in de buurt ook nog een paar dagen op de piste meepakken. Voor alle landen onderweg heb ik het recht op doortocht, met PCR test. Frankrijk heeft alleen een avondklok vanaf 18:00 tot 6:00. Het land doorkruisen wordt daarom best krap als ik vanuit omgeving Eindhoven wil vertrekken. Een overnachting lijkt daarom het meest logisch.

Frankrijk zegt het volgende over mogelijke verblijfslocaties:
-Hotels, for essential business trips only (with restaurants closed, only room service is permitted)
-Hostels, tourist residences, residential tourist villages, holiday villages and family holiday homes, as well as camping and caravan sites; https://in.france.fr/en/holiday-prep/coronavirus-info-france…

Weet iemand wat dit in de praktijk inhoud? Ik kan me ook herinneren dat de skigebieden in Frankrijk dicht zijn, maar dat verblijf wel te boeken is. Dat maakt het samen met deze informatie wat verwarrend voor me.

@ThomJ
Als ik het goed heb bijgehouden zou je op zich door frankrijk moeten kunnen reizen (met de nodige beperkingen als tests, formulieren, avondklok, je van binnen de ‘european space’ komt).
De attestation / declaration die je moet invullen is echt serieus te nemen, want heeft rechtskracht (en de dreiging van een forse sanctie als je de boel belazerd). www.diplomatie.gouv.fr heeft meer details.

Ondertussen ook een hotel geboekt en die bevestigen mij dat ik welkom ben. Je bedoelt het document dat hier te vinden is neem ik aan? https://www.interieur.gouv.fr/Actualites/L-actu-du-Ministere…

Dat is volgens mij inderdaad het statement wat je moet invullen. Overigens is er vanavond weer een persconferentie waarin verwacht wordt dat er nieuwe (verscherpte) maatregelen zullen worden aangekondigd. Volgens de geruchtenmachine zou dat in ieder geval een weekend lockdown in de regio’s Hauts-de-France en Île de France (zeg maar: rondom Lille en Parijs) betreffen.

Dat is volgens mij inderdaad het statement wat je moet invullen. Overigens is er vanavond weer een persconferentie waarin verwacht wordt dat er nieuwe (verscherpte) maatregelen zullen worden aangekondigd. Volgens de geruchtenmachine zou dat in ieder geval een weekend lockdown in de regio’s Hauts-de-France en Île de France (zeg maar: rondom Lille en Parijs) betreffen.

robertski op 18 mrt 2021 13:27

Ik denk dat je met zo’n lockdown er nog wel doorheen mag reizen. Maar ik durf in coronatijd mbt maatregelen nergens mijn handen voor in het vuur te steken ;-)

Click. Click. Peace

Amai Frankrijk, is het zo verslechterd , einde van seizoen

Dat is volgens mij inderdaad het statement wat je moet invullen. Overigens is er vanavond weer een persconferentie waarin verwacht wordt dat er nieuwe (verscherpte) maatregelen zullen worden aangekondigd. Volgens de geruchtenmachine zou dat in ieder geval een weekend lockdown in de regio’s Hauts-de-France en Île de France (zeg maar: rondom Lille en Parijs) betreffen.

robertski op 18 mrt 2021 13:27

Ik denk dat je met zo’n lockdown er nog wel doorheen mag reizen. Maar ik durf in coronatijd mbt maatregelen nergens mijn handen voor in het vuur te steken ;-)

Rogier op 18 mrt 2021 14:48

Tsja, volgens mij is er vanavond iets gezegd als “déplacements interrégionaux interdits pour les résidents des 16 départements concernés”. Logica zegt mij dat het voor een ieder ander dan wel mag, dus ook voor @ThomJ 🤷‍♂️ (maar pin me daar niet op vast…). Mocht je (@ThomJ) via Parijs rijden is het in ieder geval een stuk rustiger vanaf de grens tot na Parijs en, hoera, de avondklok gaat om 1900u in, in plaats van 1800u.

Dat menen jullie niet. Kijk ik wekenlang naar de situatie en let ik 1 dag niet op, verandert er toch weer wat. Hebben jullie een goed overzicht van de nieuwe maatregelen? Ik heb mijn overnachting geboekt in Drôme.

Met een overnachting in de Drôme neem ik aan dat je via Luxembourg, Nancy, Dijon, Lyon rijdt. In dat geval mis je alle départementen die in volledige lockdown gaan, dus van de maatregelen daar heb je dan geen last.

Klopt, dat is het eerste deel van mij route, vervolgens na Perpignan ga ik de grens weer over. Alle media die ik vind praten elkaar na met die 16 regio’s. Jean Castex deelt op twitter het volgende: https://twitter.com/JeanCASTEX/status/1372618052437733385/ph…. Als het daar bij blijft zal ik eerder voordeel dan nadeel hebben van de nieuwe regels. De informatievoorziening van Europese overheden verschilt trouwens echt gigantisch in kwaliteit, dat brengt de spanning tijdens het uitzoeken weer een beetje terug in het leven in deze coronatijden.

Die kaart van Frankrijk klopt - je moet wel heel erg verkeerd rijden om daar uit te komen 😀. En verder zou je vooralsnog - dan toch in ieder geval tijdens de heenreis - weinig last moeten hebben van de nieuwe maatregelen.
Dit jaar geen zwarte pistes in dikke mist, maar een leuke reizen-in-coronatijd-speurtocht 🙈

Plaats een reactie