Landes ervaringen

Hoi allemaal,

Ik sta op het punt om mij aan te melden voor de mei cursus LS1. Ik ben vooral benieuwd of anderen de LS1 al achter de rug hebben en wat jullie van deze cursus vinden.

Twee jaar geleden heb ik de intake voor de Tiroler Landes geprobeerd, maar daar kwam ik helaas niet door de keuring. Als ik nu naar mijn ski niveau kijk vraag ik me af waarom ik toen in godsnaam geprobeerd heb er doorheen te komen. Nu denk ik er dit jaar wel klaar voor te zijn. Ik wil vooral mijn eigen skitechniek verbeteren en dat door professionele begeleiding. Lastig toch om met je eigen techniek bezig te zijn zonder iemand die er nóg meer verstand van heeft :).

De LS1 is op de gletscher van Kaprun, ik heb eerlijk gezegd in mei nog nooit geskied en ben benieuwd naar de condities. Het kan volgens mij prima sneeuwen, maar ook een goede 20 graden zijn.

Ik twijfel heel erg over welke ski’s ik ga gebruiken. Heb in de kelder een stoffig paar Atomic GS staat en een GS ski wordt aangeraden. Nu heb ik de laatste tijd vooral op een kortere radius met wider body geskied en zou 't liefst op zo’n ski (Atomic X9, fantastische ski trouwens) skiën. Ik heb helemaal geen ervaring met RTL dus hoop dat ik hierin veel kan leren en stappen kan zetten.

Ben zeer benieuwd naar jullie verhalen & ervaringen!

Groetjes,

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 30 mrt 2021 16:24

Atomic X9s fantastische ski inderdaad, maar jij doelt zeker op de widebody. Daarmee kun je geen Landes doen.

Het beste is om de geadviseerde ski ook te skiën. Daarmee heb je het beste vergelijkingsmateriaal met je maatjes en kun je in de examenvoorbereiding het makkelijkst van tips voorzien worden. Handig is dan wel om van tevoren je thuis te gaan voelen op die latten. Hoe je dat moet gaan regelen is afhankelijk van je situatie. Kun je in quarantaine dan zijn er nog opties in bijvoorbeeld Noorwegen, Zwitserland of eventueel Roemenië of Bulgarije. Anders valt Winterberg te overwegen komende dagen.

Had vernomen dat die Landes opleidingen geannuleerd gaan worden ivm Corona maar blijkbaar is dat nog niet officieel. Fingers crossed!

Voor Landes 1 heb je niet per se een gs ski nodig maar het is wel aan te raden. Een sportieve ski met midden tot langere radius zou evt ook kunnen. De X9 WB die je nu hebt gaat m sowieso niet worden, de X9s zou wel n optie kunnen zijn. Maar als je iets aanschaft dan beter meteen een gs kopen. Er zijn heel veel aanbiedingen te vinden momenteel.

Succes!

Er gaan ook rumours rond dat de kitz wellicht al vanaf 1 mei dichtgaat. Kleine kans dat landes doorgaat. Fingers crossed

Mocht het doorgaan dan zou ik idd cheater gs nemen, lichaams lengte ski en radius tussen de 16 en 20. Hier kan je alles mee skien en dit id wat de meesten hebben.

Voor landes 2 kan je wel beter echte gs er dan bij hebben voor de rtl prufung, anders is het lastig de tijd te halen. Succes!

Pff zou echt wel rot zijn als onze vriend corona roet in het eten gooit. Op de website staat nog niks, maar heb ook nog niks geboekt.

Ik heb vanochtend maar de GS uit de kelder gehaald en een ochtendje uitgeprobeerd. 18m radius is wel echt even wat anders dan een 13m, maar het viel me niet eens zo tegen. Deze week nog even zeker worden en dan hoop ik dat ik ze snel vertrouw. Gelände fahren met een GS is wel echt mijn nachtmerrie.

Ja precies voor de LS2 heb ik ook gelezen dat het beter is op een echte GS. Gelukkig is de LS1 op techniek en niet tijd. Op techniek wordt al interessant genoeg om dat te halen. Ik denk dat ik sowieso wat tijd voor oefening nodig heb na de LS1 als ik überhaupt al aan de LS2 begin.

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Plaats een reactie