Krokusvakantie 2022 - reisadvies nodig

Dit onderwerp gaat over de bestemming Samnaun

Hoi allen,

Jammer genoeg hebben we onze skireis naar Samnaun terug een jaar moeten uitstellen. Volgend jaar gaan we wel tijdens de krokusvakantie (26/2 - 5/3) ipv de Paasvakantie (doorgaans begin april)

Ons idee is om de vrijdag, als de kinderen thuis zijn van school te vertrekken (15u à 15u30) en ergens onderweg te overnachten.
Nu hebben we totaal geen idee wat we mogen verwachten qua verkeer.
We hebben 2 grote opties qua route voor zowel deel 1 als deel 2.

Deel 1:

  • via Karlsruhe, Stuttgart (en daar dan ergens overnachten)
  • via Straatsburg en het zwarte woud (en daar dan ergens overnachten)

Deel 2:

  • Arlbergtunnel
  • Fernpass (geen optie als ik via het Zwarte Woud kom)

Enkele vragen:

  • Moet ik op vrijdagavond al rekening houden met veel wintersportverkeer?
  • Hoe liggen de banen er in die tijd van het jaar er doorgaans bij? Verlies je veel tijd door winterse omstandigheden?
  • Is de Fernpass dan bereidbaar, en is het verstandig, gezien de toestroom van toeristen?
  • Rond hoe laat slibt hij dicht door het verkeer?
  • Zijn er hotels die aan te raden zijn voor 1 overnachting (2 volwassenen, 2 kinderen)

Alvast bedankt!

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 17 apr 2021 22:20

Je zal niet de enige zijn met dat idee😏 Rond de traditionele spitstiiden zal het ook in Duitsland vastlopen rond de grote plaatsen en dat duurt wel eventjes.

Daarna kan je redelijk doorrijden maar het is dan al wel wat druk op de weg. Wij boeken dan in de auto gewoon een hotelletje en proberen zolang mogelijk door te rijden.

Na een nachtrust snel weer de auto in om wat file weg te koppen. Veelal rond de grens staat beginnen de files en dat duurt vaak tot je eindbestemming. De files staan er vaak al vroeg…

Wij rijden vaak in de nacht en dan is het laatste stuk je vaak wel taai, omdat je dan ook aansluit in de file. Indien de kinderen niet dienen te aarden in het dorp en zonder verkenning aan de smiley kunnen beginnen. Kun je ook gewoon op 26-2 om 09:00 uur vertrekken en dan ben je er in de avond 11 uurtjes later en rij je achter de file aan.

M.b.t hotels: makkelijk te boeken tijdens de reis middels een app.

M…b.t. rijbanen: deze zijn prima te berijden

Kortom: er zal een word veel zichtbaar worden en op de radio gemeld worden… STAU…

Doen wij al jaren. Als je rond 15:30h weg kan rijden in NL dan rij je achter de files aan in DE. Wij rijden echter wel altijd zolang mogelijk door met overnachting net over de grens in Oostenrijk (hotel met 24 uur receptie uitzoeken). Als we naar Nauders gingen overnachten we altijd in Bregenz dus via de tunnel.

Vanwege je vraagstelling veronderstel ik dat je vanuit België vertrekt. Over welke regio gaat het?

Om concreter te antwoorden op je vragen:

  • Ja. De krokusvakantie valt in 2022 (gedeeltelijk) samen in de Lage Landen én de belangrijkste wintersportlanden (Duitsland, Oostenrijk en in mindere mate Zwitserland). Ik vermoed dat de drukte 's nachts geen (grote) files tot gevolg zal hebben, maar eerder wat belemmerend werkt. Zaterdag zou ik categoriseren als een ‘zwarte dag’. Dit is één van de drukste weekenden van het seizoen, zoniet het drukste.

  • Onmogelijk hier een degelijk antwoord op te geven. De weersomstandigheden zijn onvoorspelbaar. Wanneer er zich winterse neerslag zou voordoen (sneeuw, ijzelvorming, hagel), dan acht ik files van vrijdag op zaterdagnacht wel waarschijnlijk. De omstandigheden in de voorgebergtes (Eiffel/Ardennen) durven ook gevaarlijk te zijn in dat geval. Eén zekerheid: vermijd de Fernpass bij winterse neerslag.

  • De Fernpass is doorgaans berijdbaar, tenzij bij recente sneeuwval. In dat geval durft men de Fernpass (tijdelijk of gedeeltelijk) af te sluiten. Bij normale of goede weeromstandigheden is de Fernpass vlot berijdbaar, alleen kan het de toestroom van de vele toeristen in de piekweken niet aan. De Oostenrijkse autoriteiten voeren vaak ‘blokrijden’ in. Het concrete verlies is moeilijk in te schatten, maar mits wat pech kan het over een aantal uren gaan.

Het vernoemde alternatief door de Arlbergtunnel zal zeker ook niet vrij zijn van vertragingen. De grensovergang in Hörbranz (en de Pfändertunnel) en het gedeelte vanaf Bludenz tot aan de tunnel zijn meestal ook filegevoelig.

  • Joker. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat wij de grensovergang in Füssen nooit bereikten voor 08u 's morgens en we hadden altijd (minstens 45 minuten) vertraging.

Eventueel is er nog een derde (alternatieve) route mochten de vertragingen te sterk oplopen op de ‘klassiekere’ routes, maar die route loopt grotendeels door Zwitserland. Je zou over Karlsruhe, Basel en Zürich naar Chur kunnen rijden. Vervolgens neem je de route naar Davos en kan je via de Vereinatunnel (autotrein, betalend) naar het Unterengadin sporen. Vanuit Sush is het nog een klein stukje noordwaarts naar Samnaun.
Een Zwitsers autovignet (circa 40 euro) is verplicht voor de Zwitserse autostrade.

Een gedeelte van de Zwitsers heeft in die week vakantie en het stuk tussen Basel tot en met Zürich is ook filegevoelig, maar minder extreem dan bijvoorbeeld een Fernpass.

aarna kan je redelijk doorrijden maar het is dan al wel wat druk op de weg. Wij boeken dan in de auto gewoon een hotelletje en proberen zolang mogelijk door te rijden. § Bruuuno op 17 apr 2021 22:54

Goeie tip - we boekten totnutoe altijd iets op voorhand, en 't was soms spannend om er net op tijd te raken…

Doen wij al jaren. Als je rond 15:30h weg kan rijden in NL dan rij je achter de files aan in DE. Wij rijden echter wel altijd zolang mogelijk door met overnachting net over de grens in Oostenrijk (hotel met 24 uur receptie uitzoeken). Als we naar Nauders gingen overnachten we altijd in Bregenz dus via de tunnel.

PaddyB op 17 apr 2021 23:52

We zullen proberen zo vroeg mogelijk te vertrekken. Optie is om de jongste met de auto op te pikken van school en onmiddellijk te vertrekken.

Vanwege je vraagstelling veronderstel ik dat je vanuit België vertrekt. Over welke regio gaat het?

Kortrijk - West-Vlaanderen

Om concreter te antwoorden op je vragen:

  • Ja. De krokusvakantie valt in 2022 (gedeeltelijk) samen in de Lage Landen én de belangrijkste wintersportlanden (Duitsland, Oostenrijk en in mindere mate Zwitserland). Ik vermoed dat de drukte 's nachts geen (grote) files tot gevolg zal hebben, maar eerder wat belemmerend werkt. Zaterdag zou ik categoriseren als een ‘zwarte dag’. Dit is één van de drukste weekenden van het seizoen, zoniet het drukste.

Dat had ik al door, maar heb geen zicht op de impact daarvan

  • Onmogelijk hier een degelijk antwoord op te geven. De weersomstandigheden zijn onvoorspelbaar. Wanneer er zich winterse neerslag zou voordoen (sneeuw, ijzelvorming, hagel), dan acht ik files van vrijdag op zaterdagnacht wel waarschijnlijk. De omstandigheden in de voorgebergtes (Eiffel/Ardennen) durven ook gevaarlijk te zijn in dat geval. Eén zekerheid: vermijd de Fernpass bij winterse neerslag.

We rijden niet 's nachts - ik denk dat dat duidelijk was uit m’n vraagstelling?

  • De Fernpass is doorgaans berijdbaar, tenzij bij recente sneeuwval. In dat geval durft men de Fernpass (tijdelijk of gedeeltelijk) af te sluiten. Bij normale of goede weeromstandigheden is de Fernpass vlot berijdbaar, alleen kan het de toestroom van de vele toeristen in de piekweken niet aan. De Oostenrijkse autoriteiten voeren vaak ‘blokrijden’ in. Het concrete verlies is moeilijk in te schatten, maar mits wat pech kan het over een aantal uren gaan.

Die vermijden we dus sowieso.

Het vernoemde alternatief door de Arlbergtunnel zal zeker ook niet vrij zijn van vertragingen. De grensovergang in Hörbranz (en de Pfändertunnel) en het gedeelte vanaf Bludenz tot aan de tunnel zijn meestal ook filegevoelig.

Daar kan ik mee leven :-)

  • Joker. Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat wij de grensovergang in Füssen nooit bereikten voor 08u 's morgens en we hadden altijd (minstens 45 minuten) vertraging.

Eventueel is er nog een derde (alternatieve) route mochten de vertragingen te sterk oplopen op de ‘klassiekere’ routes, maar die route loopt grotendeels door Zwitserland. Je zou over Karlsruhe, Basel en Zürich naar Chur kunnen rijden. Vervolgens neem je de route naar Davos en kan je via de Vereinatunnel (autotrein, betalend) naar het Unterengadin sporen. Vanuit Sush is het nog een klein stukje noordwaarts naar Samnaun.
Een Zwitsers autovignet (circa 40 euro) is verplicht voor de Zwitserse autostrade.

Die piste heb ik ook al bekeken, en op de website van de Zwitserse bahnen geven ze aan dat je dat weekend 2 à 3u moet rekenen om op de trein te raken…

Mathijs! op 18 apr 2021 00:05

Bedankt allen voor de info. We onthouden alvast het volgende :

  • probeer zo lang mogelijk door te rijden en zoek een hotelletje via booking.com of airbnb.
  • hou het weerbericht in de gaten en pas je verwachtingen navenant aan
  • de fernpass vermijden we sowieso
  • vertrek de zaterdag zo vroeg mogelijk of zo laat mogelijk.
    Concreet denk ik dat ik waze of google maps (er komt een nieuwe versie aan die slimmer zou zijn dan waze mbt de files) de route laat uitstippelen.

*bericht bewerkt door Tsjoecha op 18 apr 2021 12:48

Ik reed vroeger altijd 's nachts. We vertrokken dan rond 21.00 uur en waren dan vaak zonder noemenswaardig oponthoud rond 7.00 op de plaats van bestemming.
Maar dat was wel zonder kinderen.
Op vrijdag is het vaak ontzettend druk en op zaterdag overdag ook.

Peter Pos

Ik reed vroeger altijd 's nachts. We vertrokken dan rond 21.00 uur en waren dan vaak zonder noemenswaardig oponthoud rond 7.00 op de plaats van bestemming.
Maar dat was wel zonder kinderen.
Op vrijdag is het vaak ontzettend druk en op zaterdag overdag ook.

peterpos op 18 apr 2021 20:12

's Nachts rijden doe ik niet meer. Als je geluk hebt slapen de kinderen. Als je pech hebt zijn ze uren wakker en lastig en kom je gestresseerd en prikkelbaar aan.

Ik zou je aanraden om vrijdagavond even door te bijten en al tot in Oostenrijk te rijden.
Wij boeken meestal een hotel met 24/7 receptie in Dornbirn (Vienna House Martinspark Dornbirn: 24/7 receptie, veilig ondergronds parkeren, ontbijt vanaf 6u 's ochtends)
Afhankelijk van waar je vertrekt en het verkeer zal je daar zo ergens tussen 22u en 1u 's nachts aankomen.
paar uurtjes slapen en dan vroeg opstaan zodat je voor 8u door de Arlbergtunnel bent.
Op vrijdagmiddag moet je zorgen dat je voor 15u30 voorbij Antwerpen en/of Brussel bent, want dan beginnen een dag voor de vakantie de files al op dat uur.
Als het weer in de Ardennen goed is kan ik je ook aanraden om via St. Vith (Luik - Verviers - St. Vith - Wittlich - Mannheim - Karlsruhe - Stuttgart - Ulm) te rijden: dan kom je pas na de spits terug op de drukke verkeersassen.

Ik zou je aanraden om vrijdagavond even door te bijten en al tot in Oostenrijk te rijden.
Wij boeken meestal een hotel met 24/7 receptie in Dornbirn (Vienna House Martinspark Dornbirn: 24/7 receptie, veilig ondergronds parkeren, ontbijt vanaf 6u 's ochtends)

Thx voor de tip!

Afhankelijk van waar je vertrekt en het verkeer zal je daar zo ergens tussen 22u en 1u 's nachts aankomen.
paar uurtjes slapen en dan vroeg opstaan zodat je voor 8u door de Arlbergtunnel bent.
Op vrijdagmiddag moet je zorgen dat je voor 15u30 voorbij Antwerpen en/of Brussel bent, want dan beginnen een dag voor de vakantie de files al op dat uur.

Ik heb beide niet nodig - ik rij doorgaans via Doornik - Mons - Charleroi - Namen - Luxemburg (of Luik).

Als het weer in de Ardennen goed is kan ik je ook aanraden om via St. Vith (Luik - Verviers - St. Vith - Wittlich - Mannheim - Karlsruhe - Stuttgart - Ulm) te rijden: dan kom je pas na de spits terug op de drukke verkeersassen.

Deze bekijk ik wel eens

Skiwi op 19 apr 2021 10:39

ik kwam ook dit overzicht tegen : verlofplanning in Duitsland valt zo te zien nog redelijk mee. Enkel Beieren heeft dan verlof. https://www.tuxx.nl/landen/duitsland/schoolvakanties/2022/…

Plaats een reactie