file vermijden tijdens voorjaarsvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Wij gaan tijdens de voorjaarsvakantie ( voor ons van 25 februari t/m 3 maart ) voor het eerst naar Selva. We willen in de nacht van vrijdag op zaterdag vanuit Rotterdam vertrekken. ( ongeveer 01.00 u )
Weet iemand of je dan veel last hebt van het fileverkeer richting Oostenrijk en zo ja, hoe je dat het beste kunt vermijden ?
Hoor graag eventuele reacties.

Groet,
Gert

Gert, je rijdt het beste via Munchen. Als je daar zo vroeg al passeert, heb je geen last van drukte. Het enige punt waar je een klein beetje moet opletten is de Brenner pas. Als het sneeuwt kan het daar 's morgens lastig zijn op wisseldagen.

Nu denk ik echter niet dat de voorjaarsvakantie waar jij van spreekt een drukke week gaat worden. De meeste drukte wordt er verwacht tussen 11 en 25 februari.

Route: Munchen - Innsbruck - Brenner over en dan staat het aan gegeven tot in Val Gardena.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Kristof,

We hebben voor de eerste maal gereserveerd in Selva van 18 februari tot 25 februari. We kunnen maar vertrekken om 3.00u zaterdagmorgen aan de Belgische kust. Hoe rijden we dan het best naar Selva? Liefst zo weinig mogelijk file.

Wij gaan tijdens de voorjaarsvakantie ( voor ons van 25 februari t/m 3 maart ) voor het eerst naar Selva. We willen in de nacht van vrijdag op zaterdag vanuit Rotterdam vertrekken. ( ongeveer 01.00 u ) Weet iemand of je dan veel last hebt van het fileverkeer richting Oostenrijk en zo ja, hoe je dat het beste kunt vermijden ? Hoor graag eventuele reacties. Groet, Gert

Gert op 3 feb. 2012 16:27

Ja want dan heb je bij Munchen rosenheim flinke file. beter is om om 2300 weg te gaan, file bij munchen begint om circa 0730 uur.

Wij vliegen voor 100e per persoon naar Milaan en huren dan een auto, ben je er in 5 uur vanaf schiphol en gegarandeerd geen files of passen.

Wintersportvrienden,
Wij gaan naar Selva in de krokusvakantie. We kunnen al vertrekken op vrijdagmiddag, maar nemen wel een kindje mee dat de dag nadien 1 jaar wordt. We willen dus een overnachting doen op zowel de heen-als terugreis.
Is het best om op vrijdag al tot in Oostenrijk te rijden? Ik herinner mij een rit naar Brixen, waar het stevig aanschuiven was in kufstein op die zaterdagvoormiddag.
Zijn er eventuele alternatieve routes? Ik denk bijvoorbeeld aan de route langs de Achensee (is die goed berijdbaar in de winter?), of langs Kempten --> Ehrwald of Garmisch --> Ehrwald?

Merci voor het antwoord!

Gert, je rijdt het beste via Munchen. Als je daar zo vroeg al passeert, heb je geen last van drukte. Het enige punt waar je een klein beetje moet opletten is de Brenner pas. Als het sneeuwt kan het daar 's morgens lastig zijn op wisseldagen.

Nu denk ik echter niet dat de voorjaarsvakantie waar jij van spreekt een drukke week gaat worden. De meeste drukte wordt er verwacht tussen 11 en 25 februari.

Route: Munchen - Innsbruck - Brenner over en dan staat het aan gegeven tot in Val Gardena.

Kristof op 3 feb 2012 16:52

Neem aan dat je bedoeld juist wel de drukke week van 25 feb t/m 3 maart, carnavalsweek is dan en valt samen met voorjaarsvakantie midden en zuid NL.
Noord NL zit van 18 t/m 25 feb.
Hoe het is Belgie geregeld is weet ik niet.

Inderdaad, de week van 25/2 tot begin maart…

Wij rijden op vrijdag weg en overnachten in Oostenrijk na de Fernpass!

@rogierhgv, dit was oorspronkelijk een bericht uit 2012.

@rogierhgv, dit was oorspronkelijk een bericht uit 2012.

skikip op 7 nov 2016 19:31

?? Wederom zo’n omhoog getrapt topic

@Rik7, het ligt eraan hoe vroeg je wilt opstaan. Wij overnachten in Munchen-Zuid maar zijn dan wel weer uiterlijk 07.30 uur en route. Schijnt dat het daarna snel drukker wordt. We zijn overigens ook een keer op vrijdag (10.00 uur) vertrokken en 's avonds in Corvara. Was wel relaxter. Dus als je de tijd hebt zou ik vrijdag rijden en proberen het in een dag te doen, c.q. overnachten op bestemming. Kun je wisseldag al lekker skiën.

De west (binnen)ring pakken in munchen en dan via garmisch

Oud topic of niet, het wordt ieder jaar vanzelf weer actueel.
Afgelopen jaren viel de krokusvakantie niet gelijk met carnaval of vakantieweken in andere buurlanden. Extreem druk was het daarom niet.
Komend jaar wordt anders. Niet alleen midden- en zuid-nederland zijn vrij, maar ook België en Beieren (12 mln inwoners). Dus wees voorbereid, zeker naar oostenrijk. Vrijdagmiddag of -avond rijden biedt geen garanties!
Ga uiterlijk vrijdagochtend vroeg, of juist vanaf zaterdagmiddag weg.

Gert, je rijdt het beste via Munchen. Als je daar zo vroeg al passeert, heb je geen last van drukte. Het enige punt waar je een klein beetje moet opletten is de Brenner pas. Als het sneeuwt kan het daar 's morgens lastig zijn op wisseldagen.

Nu denk ik echter niet dat de voorjaarsvakantie waar jij van spreekt een drukke week gaat worden. De meeste drukte wordt er verwacht tussen 11 en 25 februari.

Route: Munchen - Innsbruck - Brenner over en dan staat het aan gegeven tot in Val Gardena.

Kristof op 3 feb 2012 16:52

Het wordt juist heel druk dan!
België heeft vanaf 25 februari de Krokusvakantie, in Nederland 2 van de 3 regio’s (midden en zuid) ook vanaf 25 februari, in Duitsland vanaf 25 februari de deelstaten Beieren en Saarland en in Frankrijk heeft zone A dan nog de tweede week vakantie. M.a.w. dit wordt een erg drukke week, met name aan het begin en einde qua verkeer.

Dit geldt dus voor 2017. Zie nu dat de oorspronkelijke vraag uit 2012 stamt …

*bericht bewerkt door Patrick71 op 08 nov 2016 08:18

Piste riderrrrr

Ik zou nooit via München rijden. Bij mooi weer de Fernpass of bij heel slecht weer (maar dan wel echt slecht) via Bregenz-Arlberg-Landeck. De Brenner zal in alle gevallen vrij druk zijn rond die tijd. Je vindt in dit forum nog wel meer info over deze route. Als je kunt op vrijdag de Fern over tot Nassereith oid.

De beste manier om een file te vermijden resp. omzeilen is een wat minder voor de hand liggende route te kiezen.
En dat zijn meestal niet de routes die je navigatiesysteem resp. Google Maps laten zien.
Ook zijn dat meestal niet de routes waar je record reistijden mee haalt.

Rob

Wij rijden op vrijdag weg en overnachten in Oostenrijk na de Fernpass!

Sjaakd op 7 nov 2016 19:24

Dit hebben wij ook gedaan 2 jaar geleden naar Canazei. 10 uur ofzo vertrokken bij Amsterdam en om 22:30 aangekomen bij de overnachting bij de Brenner. Best druk evengoed. Wel fijn dat je de volgende dag nog maar een klein stukje moet.

We hadden vooral veel vertraging op de A8 van Stuttgart naar Ulm. Daar zaten we in de (vrijdag)avondspits. Toen we daar eenmaal voorbij waren was het 20:00 en niet meer druk. Ook niet op de fernpass.

Ik denk dat ik nu kies voor de route over Kassel. Mits er geen sneeuwverwachting is. Op “zwarte zondag” in de zomervakantie reed dit heerlijk rustig.

Eerlijk gezegd vertrek ik het liefst vrijdagochtend vroeg, dan kom je er sowieso wel. Maar mijn kinderen moeten naar school en mijn vrouw wil niet meer dat ze spijbelen. (vorige jaren wel gedaan.)

Over Kassel op vrijdag rijden is een drama. Op vrijdag vertrekken veel oostblokkers met hun vrachtwagen richting het oosten. Dus een lange stoet van vrachtwagens. Pas voorbij Kassel wordt het beter. En het zijn veel KM om.

May the ski force be with you !!

Over Kassel op vrijdag rijden is een drama. Op vrijdag vertrekken veel oostblokkers met hun vrachtwagen richting het oosten. Dus een lange stoet van vrachtwagens. Pas voorbij Kassel wordt het beter. En het zijn veel KM om.

CJAHulskamp op 22 nov 2016 19:15

Vanuit Noord NL is dit helemaal niet om en rij al enkele jaren op vrijdagavond na het werk naar Kassel, altijd prima te doen.
Overnachten daar om de volgende dag verder te rijden naar Oostenrijk.

*bericht bewerkt door Rogierhgv op 22 nov 2016 20:30

Klopt voor Noord NL. Maar op vrijdagavond is bijna geen vrachtverkeer meer richting het oosten. Maar als je vrijdagmiddag vertrekt heb je daar wel last van midden NL richting Kassel

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 22 nov 2016 20:34

May the ski force be with you !!

De west (binnen)ring pakken in munchen en dan via garmisch

Skismurf op 7 nov 2016 21:05

Euhm… van alle reacties hier is dit wel het diepte punt. Via Garmisch help je mensen van de wal in de sloot. Zeker tijdens de drukke weekenden wordt die verbinding erg veel gebruikt door de inwonders van de agglomeratie München. Het is dan tot en met de Scharnitzpass aansluiten in de file of je rijdt via Ehrwald en kunt alsnog in de file over de Fernpaß aansluiten. Bovendien is deze route ook nog de nodige kilometers om.

Als je het problematische stuk ten oosten van München wilt vermijden en niet van de Fernpaß gebruik wilt maken, kan je vanaf Holzkirchen via Bad Tölz over de Achenpass rijden. Ander alternatief is de veel besproken route via Bregenz en de Arlbergtunnel, maar dat is ook alleen echt aan te raden, wanneer het op de Fernpaß goed vast staat.

Verder heeft @CJAHulskamp helemaal gelijk dat de A44 naar Kassel op de vrijdagmiddagen erg druk is. Zeker niet alleen vanwege de vrachtwagens, maar principieel vanwege de vele mensen die vanuit het Ruhrgebied naar huis rijden. Veel mensen blijven doordeweeks op de plek wonen waar ze werken en rijden zodoende alleen in de weekenden naar huis, waardoor de vrijdagmiddagspits de drukste avondspits is. Vrijdagavond vanaf een uur of 18 a 19 gaat het langzaam weer…

*bericht bewerkt door Frans op 22 nov 2016 20:46

Mooi @frans, dat je aangeeft hoe het niet moet, maar hoe moet het dan wel?

De reis zodanig plannen dat je voor of (het meest effectief) achter de files aan kunt rijden is de enigste effectieve methode tegen vertragingen. Grootse omwegen en/of alternatieve routes leveren slechts in beperkte mate wat op. Het is helaas een gegeven dat in Duitsland veel wegwerkzaamheden zijn en dat het op zwarte zaterdagen eigenlijk altijd op de doorgaande routes vast zal lopen. Natuurlijk snap ik dat de zaterdag nu eenmaal een vaste wisseldag is, maar als je verder niks op je verblijf wilt inboeten, dan moet je met diverse files gewoon rekening houden. Serieuze alternatieven zijn er helaas niet. Richting Oostenrijk heeft iedere route zo z’n problemen. De methode om op de kortste route met de minste wegwerkzaamheden gewoon in de file aan te sluiten is vaak de snelste optie.

Actueel is de A61 de meest aangename variant om vanuit Nederland richting het zuid-oosten te geraken, omdat de A3 veel wegwerkzaamheden heeft. Voor de mensen uit het noord-oosten van Nederland is er nog de variant via Kassel, maar ook die route wordt actueel nog geplaagd door behoorlijk wat wegwerkzaamheden. Voor de rest de verkeersinformatie afwachten en op basis daarvan spontaan beslissen welke verdere route je neemt. Bedenk wel: Vertragingen tot 30 min rechtvaardigen meestal geen omweg. In geval van de Fernpaß moet het zelfs ruim een uur vast staan, wil de omweg via Bregenz en de Arlbergtunnel überhaupt zin hebben. En: Ook op een alternatieve route kunnen files voorkomen, waardoor je tijdswinst kan uitlopen in een tijdsverlies. Het is dus soms gokken en meestal verlies je met een omweg eerder als dat je wat wint. Bron: Jaarlijks 50.000 km rijervaring in Duitsland.

*bericht bewerkt door Frans op 22 nov 2016 23:30

Naar Frankrijk rijd ik al enkele jaren tijdens de Krokusvakantie van zondag op zondag. Ik weet niet of dat voor Duitsland / Oostenrijk ook zou helpen?

Ja zeker helpt dat, maar er zijn nog te weinig accommodaties die zondag-zondag bieden. Het zal hun bratwurst wezen dat jij in de file stond.
Ik denk dat @Frans het goed omschreven heeft: omzeilen betekent een ander moment kiezen (met mogelijk inboeten op je verblijf) en anders moet je je lot accepteren.
M.a.w. er zijn tussen deze vrijdagavond en zaterdagmiddag in de voorjaarsvakantie geen routes in Zuid-Duitsland die filevrij of zelfs al file-arm zijn.
Dus zorg dat je vrijdagavond of zaterdagochtend héél vroeg München al voorbij bent, of rijd er zaterdagmiddag achteraan.
In de nacht van vrijdag op zaterdag om 1u vertrekken betekent dat je rond 8u 's morgens mag aansluiten bij München. Ga dan om 20u rijden, dan maak je nog kans…

Mijn ervaring is dat het in deze drukke vakantie periodes elke vrijdag, zaterdag en zondag altijd druk is rondom München en de wegen vanaf München richting de Alpen. Files zijn daar eerder regel dan uitzondering volgens mij. Of je nu op vrijdagmiddag, avond of 's nachts gaat rijden. Files staan er sowieso. Er is geen graadmeter die dit van te voren kan bepalen, maar uiteraard wel inschatten.
In tegenstelling tot wat hierboven geschreven wordt hebben wij voorgaande jaren wel file leed voorkomen door omwegen te volgen opgegeven door het navigatie systeem in onze auto.
Of dit dan een snellere route was in vergelijking met het aansluiten in de file weet ik niet, maar feit is wel dat de binnendoor route ervoor zorgde dat we bleven rijden. Dat is in ieder geval psychologisch al winst. ;-) Als je dan de snelweg weer op gestuurd wordt en je ziet de file in je binnenspiegel is het toch sneller gegaan dan aansluiten in de file voor je gevoel.

Wij vertrekken overigens uit de regio Rotterdam, en volgen al jaren de A61/A6/A9/A8 richting Salzburgerland. Feit dat dit jaar heel veel vakantiegangers in diezelfde week vanaf 25 februari op vakantie zullen gaan wekt bij mij enige angst op voor files. Haha…

Ik heb de afgelopen jaren heel veel verschillende vertrektijden geprobeerd, zelfs op vrijdagmiddag 12uur en ook dat resulteerde in flinke files in Nederland en Duitsland. Ik denk dat er geen ideale vertrektijd en/of route bestaat.

Vrijdagmiddag is in nederland en duitsland ook geen pretje inderdaad, maar toch lost dat rond etenstijd aardig op. Op vrijdagavond vanaf 19 uur kun je dus goed opschieten.

… zelfs op vrijdagmiddag 12uur en ook dat resulteerde in flinke files in Nederland en Duitsland. Ik denk dat er geen ideale vertrektijd en/of route bestaat.

Bernard op 28 dec 2016 11:05

Ik denk JUIST op vrijdagmiddag. Zeker aankomende voorjaarsvakantie als regio’s Midden, Zuid en België tegelijk vrij krijgen kan je al flinke files in het begin van de middag verwachten.

Op vrijdagavond vanaf 19 uur kun je dus goed opschieten.

Taan op 28 dec 2016 12:39

Ja vrijdagavond zal het best doorrijden. Maar waar kom je dan uit?
Als je gaat overnachten onderweg zit je nog maar op de helft en sluit je zaterdag alsnog aan.
En als je doorrijdt tot je eindbestemming ben je daar aan het einde van de nacht terwijl je appartement pas na 15u beschikbaar is.

Nee, een ideale vertrektijd tussen vrijdagochtend en zaterdagmiddag is er niet.
Alles daarvoor of daarna is prima, maar maakt je vakantie iets korter of juist iets langer.

*bericht bewerkt door Jay op 04 jan 2017 15:33

*edit - dubbel

*bericht bewerkt door Jay op 04 jan 2017 15:34

Plaats een reactie