Fantastsche Poederdag in Portes du Soleil

50cm sneeuw de dag ervoor en dan wakker worden met een strak blauwe lucht, dan weet je dat je een geweldige dag gaat hebben!

Al was een klein lawinetje ff schrikken.

Maar de rest, fantastisch!

Life is fun, so enjoy it

Waarschijnlijk besef je even hoeveel je geluk je hebt gehad! Wel mooie beelden, echt prachtig!

Go with the snow!

Mooie beelden, alleen waar is de safety-gear?
Pieper, schep en sonde?

@ Igor, pieper zit onder mijn trui en rest in de rugzak

Life is fun, so enjoy it

en bij diegene die met je meeskied…?? Die heeft sowieso geen rugzak en ik geloof niet dat ze een schep en sonde onder haar jas heeft. Jammer als jij er onder komt te liggen!!:(
Verder leuk filmpje natuurlijk!:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Je zegt "The right way to do it" en dan zonder safety gear?
Ik zeg "The wrong way to do it".

Laten we er geen halszaak van maken; ik denk dat ie de boodschap wel snapt.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Ik snap het wel, die couloir hebben we eigenlijk ook te laat op de dag gedaan, weer een leermomentje geweest! En alle overig off-piste is net naast de piste geweest in het zicht van pisteurs, en op plekken die ik goed ken (woon hier al 9 jaar)

Life is fun, so enjoy it

"En alle overig off-piste is net naast de piste geweest in het zicht van pisteurs, en op plekken die ik goed ken (woon hier al 9 jaar)"

Als mijn geheugen me niet in de steek laat noemt lawine-paus Werner Munter in zijn boek deze twee redeneringen als veelvoorkomende misvattingen. Een schneebrett kan zich evengoed vlak buiten de piste voordoen. 9 jaar kennis/ervaring op een helling zegt weinig over de kans op een lawine. Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Wel mooie filmpjes btw. Vooral dat tree-skieen ziet er lekker uit.

@ Alke gave beelden. Maar zonder je terecht te willen wijzen, lees ik in je laatste opmerking wel twee hele gevaarlijke aannames.
Ten eerste ‘net naast de pistes’ off-piste is off-piste en piste is piste. Een meter naast de piste is ook gewoon echt off-piste en daarmee even gevaarlijk als een vergelijkbare helling die verder van de piste ligt.
Verder is het terrein kennen absoluut geen garantie (alhoewel je dat natuurlijk heel goed helpt met inschatten van risico’s). Franse statistieken laten zien dat juist de laatste jaren de oudere locals zijn die onder lawines komen (iets wat je misschien niet zomaar zou verwachten). Vaak mannen (vaker dan vrouwen) die het terrein erg goed kennen, en misschien wel te goed.

Risico 0 bestaat niet op geen enkele plek in de bergen, en zelfs met veel kennis, veel voorzorgsmaatregelen kan het wel eens mis gaan. Dus off-piste met een iemand die pieps, schep en sonde heeft en deze kan gebruiken lijkt mij slim ;-)

Dit zeggende, heel erg gaaf je filmpjes en je input hier op het forum. (Alhoewel een keertje posten van dit filmpje wel voldoende is lijkt mij ;-) )

Click. Click. Peace

@Rogier,

Daarop voortbordurend, hoe kijk jij aan tegen de grote van de groep? Heb begrepen dat het gigantisch moeilijk/zwaar is om iemand uit te graven omdat je honderden kilo’s sneeuw zo niet meer moet wegscheppen mocht je onverhoopt in de situatie komen. Als je in je eentje moet graven duurt dat natuurlijk veel langer.

Btw. ik vraag dit puur ter lering, mijn off-piste ervaring beperkt zich tot enkele uitstapjes met gids, ben dus ook maar een rookie ;-)

@ Mike, tsja meer is voor het graven beter maar daarmee komen al weer wat andere problemen kijken (route zoeken, veilige plek voor allen, psychologisch effect van groep etc.). Een persoon met kennis en kunde is al heel erg goed. Dus met z’n tweeën off-piste gaan is prima mogelijk…

Click. Click. Peace

En als je met meer zou zijn, kan het zijn dat er bvb. 4 van de 5 onder zitten, waar moet je dan beginnen!

Go with the snow!

@ rogier ben het met je eens dat bekend terrein niet altijd vertrouwd terrein is. En we hadden het zelf er al over gehad dat zij volgende keer ook een setje bij zich heeft!

En 3 keer is misschien wat veel :-) hihi

Life is fun, so enjoy it

@ Mattz, een bergredder in Chamonix zei eens ‘onder een lawine komen kan gebeuren, met meer dan één persoon onder een lawine komen is een grove inschattingsfout’. Als je goed afstand houdt zou de kans op meerdere personen in een lawine komen minimaal moeten zijn. Helaas gebeurt dit wel.

@ Alke, klinkt goed! En dit soort waarschuwingen zorgen voor meer ervaring, meer kennis en eventueel andere keuzes. Allemaal ervaring, en op deze manier leren zelfs anderen er van…

Click. Click. Peace

Rogier,

Nu ik er zo over nadenk…heb een aantal jaren met de ESF geskied, in de hogere klasjes ging dat nogal eens buiten de piste, in sommige weken heel vaak zelfs, en jawel, dat was dus zonder pieps. Destijds helemaal niet bij stil gestaan. Raar eigenlijk want volgens mij krijgen de Franse leraren een heel gedegen opleiding. Is dit de Franse slag?

@ Rogier, tsja lastige vraag. Elke skileraar die klanten mee off-piste neemt behoort een goede opleiding te hebben. Alhoewel sommige leraren dit allemaal niet te nauw nemen. Heel vaak gaat het goed…
Ik denk niet dat dit typisch Frans is, in elk land kom je dit wel tegen al zijn natuurlijk Oostenrijk en Zwitserland wel wat braver qua regeltjes. Een Franse skileraar zal misschien iets eerder onder een omheining doorskiën.
Frankrijk is dan ook koploper qua jaarlijks gem. lawinedoden, waarschuwingen en ‘verbodsborden’ worden in Frankrijk anders bekeken dan in de Duitstalige Alpen.

Click. Click. Peace

@ … Franse statistieken laten zien dat juist de laatste jaren de oudere locals zijn die onder lawines komen (iets wat je misschien niet zomaar zou verwachten). Vaak mannen (vaker dan vrouwen) die het terrein erg goed kennen, en misschien wel te goed…

Rogier op 22 mrt. 2012 18:20

Volgens mij geldt hetzelfde voor Nederlandse natuurijschaatsers. Het zijn vaak de ouderen die onder het ijs terecht komen en verdrinken. Zoals die 43 jarige man die net over de grens bij Venlo onder het ijs werd gevonden:

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/317174…

Ik behoor zelf ook tot de risicogroep!

@ rogier ben het met je eens dat bekend terrein niet altijd vertrouwd terrein is. En we hadden het zelf er al over gehad dat zij volgende keer ook een setje bij zich heeft!..

Alke op 22 mrt. 2012 19:41

Leuke beelden met z’n tweeën. Inderdaad wel graag een setje voor Stella + een GoPro voor haar. De opgraafwerkzaamheden als je onder een lawinetje ligt zijn ongetwijfeld ook de moeite waard om te bekijken.

Je mag het uiteraard ook in scene zetten. Ik denk niet dat ik het verschil zie tussen echt en nep:)

@Rogier

Grappig, wat je zegt past wel een beetje bij mijn vooroordeel over Fransen. Mooie gasten maar ook prettig gestoord (positief bedoeld) en voor de duvel niet bang :-

Plaats een reactie