Wielrentopic

Alle , nog geen 100% zeker dat tour de France doorgaat volgens minister van sport Frankrijk

Ik heb iets gepost op het Zwift forum wat ik hier ook even wil delen aangezien er hier ook wat Zwift experts rondlopen.

Can someone help me with this. I started the 6-weeks FTP Builder. I’m in the 1st week.

Trainer: Saris M2
Bike: Bulls Harrier, Shimano 105 triple (50/ 39/ 30), cassette 12-25
Workout plan: 6 week FTP Builder
Workout: Strength, week 1

The workout looks like this:

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/47ea27078420208ab9552664...
My gearing is set at 39/ 17 assuming that in ERG mode you ride a certain wattage regardless of your cadence.

How does it feel: Riding 90 watts is only possible with a cadence around 60rpm a higher cadence will result in higher wattage. the 125 - 155 interval is doable with a cadence of around 95. The 280W intervalls can only be made with a cadence around 120. This feels very awkward and I’m not sure if I’m doing wrong.

Is ERG mode actually working (or not) and is this something related to the trainer or Zwift?

When life gets too complicated.... SKI

Heb je de vraag al op het wwww Zwiftforum gesteld? (Zelf geen ervaring met Saris)

Ik heb iets gepost op het Zwift forum wat ik hier ook even wil delen aangezien er hier ook wat Zwift experts rondlopen.

Can someone help me with this. I started the 6-weeks FTP Builder. I’m in the 1st week.

Trainer: Saris M2
Bike: Bulls Harrier, Shimano 105 triple (50/ 39/ 30), cassette 12-25
Workout plan: 6 week FTP Builder
Workout: Strength, week 1

The workout looks like this:
My gearing is set at 39/ 17 assuming that in ERG mode you ride a certain wattage regardless of your cadence.

How does it feel: Riding 90 watts is only possible with a cadence around 60rpm a higher cadence will result in higher wattage. the 125 - 155 interval is doable with a cadence of around 95. The 280W intervalls can only be made with a cadence around 120. This feels very awkward and I’m not sure if I’m doing wrong.

Is ERG mode actually working (or not) and is this something related to the trainer or Zwift?

Alex op 24 apr 2020 13:02

90W is extreem weinig, dat haal ik op m'n flux ook niet met een cadans van 90, dat gaat gewoon niet lukken, en daar ga je dus lager voor moeten schakelen.

Die de stap van 90W naar 280W is ook redelijk extreem, dat lukt bijna geen enkele trainer op 10 seconden (Wil je ook niet, want dan blokkeer je gewoon.)

Wat je dus best kan proberen:

  • Als je de trainer langer de tijd geeft, haal je dan wel 280W op die versnelling: Zo ja, is de oplossing om al iets voor het blok begint je power en cadans wat te verhogen zodat de "schok" voor de trainer minder is.
  • Lukt dat niet, dan is er gewoon niet genoeg remkracht op de trainer voor die versnelling, en zal je dus wat hoger moeten schakelen.

ERG is geen wondermiddel, bij snelle, extreme wisselingen zal je steeds wat moeten schakelen of anticiperen. Hoe higher end je trainer hoe minder.

Ik ben begonnen met een Tacx Flow, en daar moest ik veel vaker schakelen dan op de Flux die ik nu heb.

Edit: Lees zeker deze info eens: https://support.trainerroad.com/hc/en-us/articles/201869764-…
Het gedeelte over “Wattage floor” geeft je probleem bij 90W aan.
Het 290W probleem is denk ik echt gewoon een timingprobleem, waar je je rijstijl gewoon op moet aanpassen.

*bericht bewerkt door FORZAM op 24 apr 2020 14:08

Heb nu een paar weken de Flux in gebruik. Zit in dezelfde cyclus als @alex (wk 3). Van de week deze gedaan met 120/350W en dat ging heel aardig. Cadans dan 90 of iets hoger en een beetje gas geven voordat het zwaardere blok begint.

Edwin van Riel

Heb nu een paar weken de Flux in gebruik. Zit in dezelfde cyclus als @alex (wk 3). Van de week deze gedaan met 120/350W en dat ging heel aardig. Cadans dan 90 of iets hoger en een beetje gas geven voordat het zwaardere blok begint.

evr66 op 24 apr 2020 14:12

Zoals gezegd, de Flux is hier iets beter in dan de Wheel-on trainers.
En het verschil tussen 90W en 120W zal effectief te maken hebben met de Wattage floor van die Saris.

Oeps, ja, je hebt gelijk, vergat even dat @Alex voor de wheel-on gegaan was.

Edwin van Riel

Dat van die ‘wattage floor’. Had ik ook al gelezen en zou zomaar een oorzaak kunnen zijn.

@FORZAM De stap van 90W naar 280W is het probleem niet. Dat gaat binnen 2sec. Punt is dan alleen dat ik een hoge cadans moet gaan trappen. Is ook geen probleem, maar ik begrijp gewoon niet zo goed hoe ERG mode in de praktijk zou moeten voelen. Ik moet er nog wel bij zeggen dat bij wattages boven de 120W de ERG mode wel goed werkt, of in ieder geval snelle en voelbare omschakeling.

Wat ook nog zou kunnen is dat mijn FTP te laag staat. De wattages die ik nu weg moet trappen zijn gewoonweg heel laag. Misschien als ik een paar weken verder ben. Ik heb overigens. nog geen FTP test gedaan en heb op gevoel een getal bedacht.

Vandaag maar even wat TLC aan mijn fiets gegeven. Nieuwe cassette, voorbladen, pulleys en ketting. Loopt weer als een zonnetje.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/efeecee498d109e52c58fb3c...

When life gets too complicated.... SKI

Heb je de vraag al op het wwww Zwiftforum gesteld? (Zelf geen ervaring met Saris)

Pino op 24 apr 2020 13:15

https://forums.zwift.com/t/ftp-builder-and-erg-mode/405875…

When life gets too complicated.... SKI

Dat van die ‘wattage floor’. Had ik ook al gelezen en zou zomaar een oorzaak kunnen zijn.

@FORZAM De stap van 90W naar 280W is het probleem niet. Dat gaat binnen 2sec. Punt is dan alleen dat ik een hoge cadans moet gaan trappen. Is ook geen probleem, maar ik begrijp gewoon niet zo goed hoe ERG mode in de praktijk zou moeten voelen. Ik moet er nog wel bij zeggen dat bij wattages boven de 120W de ERG mode wel goed werkt, of in ieder geval snelle en voelbare omschakeling.

Alex op 24 apr 2020 17:09

Ok, de “wattage floor” is overduidelijk je issue voor de 90W.

Wat betreft hoe ERG mode zou moeten voelen: Zoals je aangeeft, rekening houdende met de beperking van je trainer (Dus wattage floor & maximum remvermogen) zou je elk vermogen aan elke realistische cadans moeten kunnen trappen (pakweg ergens tussen 65 en 110rpm) zonder te schakelen.
Je trainer zou daar het werk moeten doen door z’n remvermogen aan te passen aan je cadans en versnelling.

Indien dit niet correct gebeurd, zijn er enkele mogelijke oorzaken:

  1. Je trainer is niet geselecteerd als “Controllable trainer” bij het opstarten. Of dit überhaupt werkt kan je het makkelijktst testen door gewoon buiten een workout om bergop te rijden in Zwift. Voel je de weerstand toenemen zonder zelf iets aan je cadans of versnelling te veranderen werkt dit correct.

  2. Binnen een workout staat je trainer niet in ERG, maar in incline mode (Nakijken via companion app):

    null

  3. Je trainer is niet krachtig genoeg om in een bepaalde versnelling genoeg af te remmen bij een bepaalde cadans (Maar dat zou voor die Saris niet het geval mogen zijn bij 280W).
    Dit is makkelijk te testen door zelf een custom workout aan te maken: https://zwiftinsider.com/creating-custom-workouts/
    Steek hier een lang blok van 280W in (3 Minuten) en kijk of hij bevoorbeeld bij 90RPM zich stabiliseert tot je +/- 280W aan het leveren bent. Lukt dat niet, kijk dan of het wel lukt in een hogere versnelling.
    Eens dat gelukt is, verlaag dan je cadans naar 70RPM. Binnen enkele seconden moet je de weerstand voelen toenemen zodat je ook aan 70RPM nog steeds 280W levert.
    Vervolgens versnel je je cadans naar 110rpm. Ook nu moet je trainer zich aanpassen en minder weerstand gaan bieden zodat je nog steeds +/- 280W levert.

Lukt dit allemaal niet zal je toch echt naar de afstelling van je trainer moeten kijken.

  • Is de druk van de rol op je band nog correct? (Bij wheel-on trainers is een constante bandendruk van essentieel belang!)
  • Is je calibratie nog OK?

Eens dit allemaal achter de rug heb je onafhankelijk van je FTP bewezen dat je ERG-mode werkt (Custom workout met Watt-target negeert immers je FTP).
De volgende stap is dan toch echt snel even je FTP bepalen, met de ramp test kan dat relatief snel, zonder enige pacing of oefening en accuraat genoeg om je eerste training plan af te werken.

De plannen in Zwift ben je echt niks mee als je FTP niet op z’n minst ongeveer correct is.

Dubbel…

*bericht bewerkt door FORZAM op 24 apr 2020 17:44

@FORZAM Dank voor de uiteenzetting. De meeste dingen zijn gewoon goed, qua instelling (controllable, ERG mode aan en niet incline). Ik pomp voor elke workout mijn band op tot 8bar en calibreer elke keer. Daar zou nog wel eens iets kunnen zitten, want ik kan alleen calibreren via de Rouvy app en niet via Zwift. Via Zwift kan dat alleen als ik ANT+ gebruik en dan heeft mijn iPad niet.

When life gets too complicated.... SKI

@FORZAM Dank voor de uiteenzetting. De meeste dingen zijn gewoon goed, qua instelling (controllable, ERG mode aan en niet incline). Ik pomp voor elke workout mijn band op tot 8bar en calibreer elke keer. Daar zou nog wel eens iets kunnen zitten, want ik kan alleen calibreren via de Rouvy app en niet via Zwift. Via Zwift kan dat alleen als ik ANT+ gebruik en dan heeft mijn iPad niet.

Alex op 24 apr 2020 17:52

@Alex
Kalibreren doe je best niet via Rouvy of Zwift, maar via de Saris app, details hier: https://www.cycleops.com/post/blog-smart-trainer-calibration…

En als je zeker wil zijn of alles correct werkt, gewoon de stap 3 met custom workout poberen, geeft ineens uitsluitsel over alles.

Zou toch ook zeker een keer korte ftp meting doen, bv die 45 minuten uit de Zwift serie. Niet zaligmakend, maar dan heb je een beetje een uitgangspunt.

Die kreet “wattage Floor” kende ik nog niet ;)

Edwin van Riel

Kalibreren doe je best niet via Rouvy of Zwift, maar via de Saris app, details hier: https://www.cycleops.com/post/blog-smart-trainer-calibration…

FORZAM op 24 apr 2020 18:21

Calibratie via de Saris app werkt niet helaas.

When life gets too complicated.... SKI

Kalibreren doe je best niet via Rouvy of Zwift, maar via de Saris app, details hier: https://www.cycleops.com/post/blog-smart-trainer-calibration…

FORZAM op 24 apr 2020 18:21

Calibratie via de Saris app werkt niet helaas.

Alex op 24 apr 2020 20:16

Tja, da’s natuurlijk wel verdacht als dit niet lukt via de app van de fabrikant zelf.

@alex wat lukt er niet dan met de calibrate? Ff de zooi in de auto en langs de winkel er mee een optie?

Net week 3 afgesloten. Komende week rustpauze.

null

Edwin van Riel

@alex wat lukt er niet dan met de calibrate? Ff de zooi in de auto en langs de winkel er mee een optie?

evr66 op 25 apr 2020 10:55

Als ik bij onderstaande terecht kom, want zover gaat ie nog wel, gaat ie gewoonweg niet verder.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/4fad074a3e29a54a8f0c5305...

Ik dacht eerst misschien moet ik langer doortrappen, maar na 10 minuten moet het toch wel ergens klaar zijn. BTW, Saris adviseert om het via de Rouvy app te doen. Die is overigens ook van hen😎

De app is pas geüpdatet. Ik zal vanmiddag nog eens een keer proberen, misschien doet ie het wel.

*bericht bewerkt door Alex op 25 apr 2020 11:03

When life gets too complicated.... SKI

En anders via een pc/laptop ipv telefoon? Gebruik je bt of ant+ verbinding? Heb hier de indruk dat het hele ant+ wat beter werkt dan bt.

Edwin van Riel

Wat tijdsduur betreft: Op de tacx duurde het minder dan een minuut dus dat zou inderdaad het punt niet moeten zijn.

Edwin van Riel

Waarom zeg je "langer doortrappen"? Op dat punt staat er toch "Coast" en moet je net de benen stilhouden om te laten uitbollen tot stilstand.

Bij de Tacx Wheel on trainers faalt de calibratie via de app ook als de spanning van de rol te ver buiten tolerantie is.

Edit: Internet staat vol confilcterende en horrorverhalen over het kalibreren van die Saris/Cycleops trainers…
Ik vrees dus dat ik met de ervaring van de Tacx-en je niet veel kan helpen.

*bericht bewerkt door FORZAM op 25 apr 2020 11:17

Waarom zeg je "langer doortrappen"? Op dat punt staat er toch "Coast" en moet je net de benen stilhouden om te laten uitbollen tot stilstand.

FORZAM op 25 apr 2020 11:11

Misschien moet ik dat maar eens doen 🤔

When life gets too complicated.... SKI

Vandaag geen Zwift voor mij (Excuses aan iedereen die in een extremere Lockdown-vorm zit) maar wilde toch eens testen of al dat Zwiften nu ook voor m’n duurvermogrn iets uitgehaald heeft:

null

Traag, maar dat was bewust, maar als je me toen ik 1,5 jaar geleden rustig begon te Zwiften verteld had dat ik dit tot een goed einde kon brengen had ik je niet geloofd…

Netjes hoor @forzam!

Edwin van Riel

Vandaag geen Zwift voor mij (Excuses aan iedereen die in een extremere Lockdown-vorm zit) maar wilde toch eens testen of al dat Zwiften nu ook voor m’n duurvermogrn iets uitgehaald heeft:

null

Traag, maar dat was bewust, maar als je me toen ik 1,5 jaar geleden rustig begon te Zwiften verteld had dat ik dit tot een goed einde kon brengen had ik je niet geloofd…

FORZAM op 25 apr 2020 20:03

Grrr… ik heb weer een ruim uur tegen een ventilator aangekeken ;-) mooi ritje!

Click. Click. Peace

En ik maar altijd denken dat die @Forzam van boven de Moerdijk was…blijkt die 1 van ons te zijn. 😉 💪👌👍

Born to run. B.S.

Maar eh, ff benieuwd, nog gelukt @alex?

Edwin van Riel

Maar eh, ff benieuwd, nog gelukt @alex?

evr66 op 26 apr 2020 10:33

Na het klussen stap ik op de fiets 😎

When life gets too complicated.... SKI

Alrighty, here goes 😎

Vandaag de calibratie via de Saris app gedaan en het werkte. Ik bleek het gewoon iedere keer fout te doen. De workout van vandaag voelde veel beter aan dan de vorigen. Merkbare wisselingen van wattages wat ik nog niet eerder zo heb gevoeld. Kortom, ik ben helemaal tevreden.

When life gets too complicated.... SKI

Super!

Click. Click. Peace

Plaats een reactie