Wielrentopic

Ja, dat kan ik me idd voorstellen. Ik heb er eentje voor mijn neus zien breken. Superscherpe kartelranden op de breuk. Maar carbon heeft ook voordelen. Zo kan het veren en (voor een racefiets) het absorbeert trillingen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 jul 2020 15:08

Mijn fietsje is van carbon, maar moet er toch niet aan denken dat je frame ergens in een afdaling in elkaar stuitert zoals in één van bovenstaande plaatjes ;)

Edwin van Riel

Daarom zie je ook vaak alu frames met een carbon voorvork.

Übung macht den meister!!!

Ik zal wel te angstig aangelegd zijn hahaha. Zo maar ff uurtje Zwiften, minder risico 😂😂

Edwin van Riel

Minder wind ook @evr66🤣

Een frame breekt niet zomaar, hoor. Daar moet je echt wel serieus voor crashen. Haast elke racefiets heeft een carbon voorvork. Nog nooit gehoord dat die spontaan gebroken zijn. Een carbon stuur is een ander verhaal. Dat komt er bij mij dus never nooit niet op.

*bericht bewerkt door DrPhil op 03 jul 2020 18:23

Even wat feitjes: Een carbon frame breek minder snel dan een alu frame bij gewoon gebruik.
Brekende voorvorken komt uit de tijd dat er nog wel eens cobinatie-vorken van alu en carbon gemaakt werden.
Carbon zadelbennen breken omdat men deze vaak fout monteert! Soms zelfs verkeerde maten in bepaalde fietsen.
Carbon sturen: zelfde verhaal met fout monteren. Ik zie meer verotte alu sturen (zout+zweet) dan carbon. Ik heb zelfs op mijn mountainbike een carbon stuur en ik zou echt nooit meer anders willen.

En oh-jah ik heb het hier over carbon van echte merken, niet van ali-express Chinese rotzooi.

En verder alles kan kapot! Maar bij gewoon gebruik en zonder pech (ik had pech met steenslag) gaat carbon niet kapot!

*bericht bewerkt door Rogier op 04 jul 2020 17:48

Click. Click. Peace

En een leuker berichtje ;-) vandaag fiets opgehaald: fietst lekker :-)

Click. Click. Peace

Het spijt me zeer, maar zijn meerdere voorbeelden in officiële wedstrijden (waaronder de Tour de France) dat een carbon stuur spontaan breekt. Voorbeeld:
https://sportnieuws.nl/wielrennen/grootste-angst-wielrenner-…
In de Tour heb ik er ook een keer eentje spontaan zien afbreken, maar die kan ik helaas niet meer terugvinden.
Op zich zijn dit natuurkijk idd uitzonderingen. Mijn probleem met carbon sturen is vooral dat ze na een val onbetrouwbaar zijn. Dat speelt vooral met mtb. Als je daar een flinke buiteling maakt en je fiets gaat over de kop, is er een kans dat je stuur ook is geraakt. Daarom wil ik geen carbon stuur op mijn mtb. Voor een racefiets zou ik er weinig bezwaar tegen hebben.
Wat zadelpennen betreft: een vriend van me heeft twee gescheurde carbon zadelpennen gehad. Niet dat ze afbraken, maar de scheur was duidelijk zichtbaar. En dat had niks te maken met verkeerd gemonteerd of een verkeerde maat.

Veel plezier met je fiets trouwens.

Deze nog wel gevonden.

https://cdn.wintersport.nl/forum/27/406df3fb371be7a73fbd382c...

Laten we even niet de fietsen waar de profs mee rijden (vaak speciale modellen, extra lichte afmontages en veel spullen die niet op de markt zijn) vergelijken met gewone standaard fietsen. :-)

Verder draaien echt heel veel mensen hun zadelpennen te strak aan. En gebruiken ze geen carbon vet waardoor ze wel moeten en dan niet denken ze dat ze geen fout hebben gemaakt.

En dat onbetrouwbaar na een val, ik zie weinig fietsen breken in de tour of elders na flinke valpartijen ;-)

Click. Click. Peace

De frames van de fietsen van profs zijn vaak nauwelijks lichter dan een beetje behoorlijke carbonfiets. Tijd terug stond ik te praten met een paar jongens met een ‘“gewone” Scott. Ze lieten zien dat je de bovenbuis zo kon induwen (van bovenaf). Heel veel frames zijn ultradun. De frames van de topfietsen gebruiken verder het allerbeste carbon. Juist daardoor zijn ze zo duur. Verder is de gewichtslimiet in bv de Tour zodanig hoog dat een frame van een proffiets niet extreem licht hoeft te te zijn. Met de huidige materialen (wielen!) krijg je een fiets heel makkelijk onder die limiet. En dat heeft dus geen nut.

Last but not least is de fiets van Groenewegen op de plek van zijn gebroken balhoofd zeker niet extra licht gebouwd.

Fietsen in de Tour zie ik met enige regelmaat breken. Misschien kijken we naar een andere Tour.

Agree to disagree.

https://youtu.be/9JGFn5s38uo
Mooi voorbeeld hoe kwetsbaar carbon kan zijn. Dat voorwiel kan makkelijk zeg 80-90kg dragen. Vermoedelijk zelfs een Lightweight wiel, de stijfste wielen die er destijds waren (waar destijds het halve peloton mee reed, al dan niet met fake merk stickers). Maar een zijwaartse impact en het wiel verkruimelt.
Nogmaals, het zijn idd uitzonderingen.
Nou hou ik erover op 😉

*bericht bewerkt door DrPhil op 04 jul 2020 21:27

De frames van de fietsen van profs zijn vaak nauwelijks lichter dan een beetje behoorlijke carbonfiets. Tijd terug stond ik te praten met een paar jongens met een ‘“gewone” Scott. Ze lieten zien dat je de bovenbuis zo kon induwen (van bovenaf). Heel veel frames zijn ultradun. De frames van de topfietsen gebruiken verder het allerbeste carbon. Juist daardoor zijn ze zo duur. Verder is de gewichtslimiet in bv de Tour zodanig hoog dat een frame van een proffiets niet extreem licht hoeft te te zijn. Met de huidige materialen (wielen!) krijg je een fiets heel makkelijk onder die limiet. En dat heeft dus geen nut.

Last but not least is de fiets van Groenewegen op de plek van zijn gebroken balhoofd zeker niet extra licht gebouwd.

Fietsen in de Tour zie ik met enige regelmaat breken. Misschien kijken we naar een andere Tour.

Agree to disagree.

DrPhil op 4 jul 2020 21:13

Om het over de fiets van Groenewegen te hebben… Kijk maar eens naar de sprint van een gemiddelde sprinter. Ik vind het überhaupt al knap dat het nog zo lang heel blijft.

En om even bij de profs te blijven. Hoe vaak krijgen zij een nieuwe fiets? Als ie stuk is? Bij elke grote wedstrijd? En tijdens een 3weekse ronde?
Wie weet zijn ze er in een training “onschuldig” mee gevallen en rijden ze er daarna een wedstrijd mee waarbij het mis gaat?

Übung macht den meister!!!

https://youtu.be/9JGFn5s38uo
Mooi voorbeeld hoe kwetsbaar carbon kan zijn. Dat voorwiel kan makkelijk zeg 80-90kg dragen. Vermoedelijk zelfs een Lightweight wiel, de stijfste wielen die er destijds waren (waar destijds het halve peloton mee reed, al dan niet met fake merk stickers). Maar een zijwaartse impact en het wiel verkruimelt.
Nogmaals, het zijn idd uitzonderingen.
Nou hou ik erover op 😉

DrPhil op 4 jul 2020 21:24

Ik denk dat in dit geval elk wiel de geest zou geven. Geen idee met welke snelheid hij tegen de hond aankomt maar je ziet dan dat het wiel haaks komt te staan en dat hij nog voorwaartse snelheid heeft. Helaas is de beeldkwaliteit niet geweldig maar het lijkt zo dat het wiel dwars komt en het achterwiel omhoog gaat. Daardoor komt er een zijdelingse kracht op het wiel en breekt het af.
Van mij mag je dit met 1 ander wiel proberen wat normaal verkrijgbaar is voor een racefiets maar Ik denk dat de kans heel erg groot is dat dit bij elke materiaalsoort kan gebeuren.

Übung macht den meister!!!

Volgens mij is het zo dat er wel een gewichtslimiet is bij de fietsen van de profs maar proberen ze dat gewicht wel op de plek te krijgen waar je het minste nadeel van hebt. Dus de wielen zo licht mogelijk (hoe lichter, hoe beter) en dan wat meer gewicht in het frame. En dan bij dat frame het gewicht zo veel mogelijk onderin voor het zwaartepunt.

Übung macht den meister!!!

De frames van de fietsen van profs zijn vaak nauwelijks lichter dan een beetje behoorlijke carbonfiets. Tijd terug stond ik te praten met een paar jongens met een ‘“gewone” Scott. Ze lieten zien dat je de bovenbuis zo kon induwen (van bovenaf). Heel veel frames zijn ultradun. De frames van de topfietsen gebruiken verder het allerbeste carbon. Juist daardoor zijn ze zo duur. Verder is de gewichtslimiet in bv de Tour zodanig hoog dat een frame van een proffiets niet extreem licht hoeft te te zijn. Met de huidige materialen (wielen!) krijg je een fiets heel makkelijk onder die limiet. En dat heeft dus geen nut.

Last but not least is de fiets van Groenewegen op de plek van zijn gebroken balhoofd zeker niet extra licht gebouwd.

Fietsen in de Tour zie ik met enige regelmaat breken. Misschien kijken we naar een andere Tour.

Agree to disagree.

DrPhil op 4 jul 2020 21:13

HEt gaat niet alleen om extra licht, het gaat ook om een heleboel nieuw spul vanwege een betere aero of zelfs speciale persoonlijke wensen. En die spullen gaan nog wel eens wat eerder kapot. Verder is het ook wel logisch dat profs regelmatig problemen hebben met materiaal, een prof rijdt meer kilometer per jaar dan alle volgers van dit topic samen ;-) .

Maar om deze discussie niet in welles nietes te laten verzanden: alles kan kapot maar carbon ontploft echt niet zomaar, en (hier blijf ik echt bi)j 99 van 100 keer heeft het falen van carbon te maken met fouten tijdens de montage.

Click. Click. Peace

99 van de 100 keer gaat Carbon stuk door verkeerd gebruik.

Heb jij dat onderzocht, @pino?

@Drphil ik kom vaak bij een vriend die fiets ingenieur is en die allemaal vermoeidheids meet instrumenten heeft staan. En Carbon is eigenlijk niet kapot te krijgen. Alu daarentegen ;-)

Ik heb sturen, velgen en frames extreem mishandeld zien worden…

Click. Click. Peace

Heb jij dat onderzocht, @pino?

DrPhil op 5 jul 2020 11:10

niet helemaal kwantitatief, maar Er gaan dagelijks meerdere Kapotte Carbon fiets Onderdelen door mijn handen.

Ja, en het balhoofd van Goenewegen breekt omdat zijn mechanieker het te strak heeft aangedraaid. Geloof je dat echt?

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 jul 2020 13:30


Ook vast te strak aangedraaid?

En voordat de reactie weer is dat dit fietsen van profs zijn (die juist enorm sterk zijn gebouwd gezien de enorme krachten die daar bv in de sprint op komen!):
https://road.cc/content/forum/240118-sudden-steerer-tube-fai….
En nou hou ik er echt over op, aangezien de reacties toch steeds hetzelfde zijn. (“Het is een feit en geloof het nou maar”.

Heb jij dat onderzocht, @pino?

DrPhil op 5 jul 2020 11:10

niet helemaal kwantitatief, maar Er gaan dagelijks meerdere Kapotte Carbon fiets Onderdelen door mijn handen.

Pino op 5 jul 2020 12:09

Dagelijks meerdere. Dat lijkt me dan alleszeggend over de kwetsbaarheid. Doe je daar dan onderzoek naar (naar de oorzaak, bedoel ik)?

*bericht bewerkt door DrPhil op 05 jul 2020 13:50

Click. Click. Peace

Juist door veel schadegevallen te zien, heb ik groot vertrouwen bij goed gebruik. Zo zal ik nooit op Carbon velgen remmen en altijd momentsleutels gebruiken. Niet zoals de profmechaniekers die onde “controle” verstaan iedere keer een kwartslag aan te draaien.

Jeetje, de discussie wordt wel een klein beetje verhit. Fijn als je op het punt staat om een nieuwe fiets te kopen 😉

Ff wat anders, eerder deelde ik een plaatje van een titanium gravelbike. Ik wil geen discussie over titanium, maar graag over de keuze gravelbike vs. racefiets.

Waarom? Ik ben in twijfel geraakt of ik een gewone racefiets (wat is gewoon 🥴) of een gravelbike zal kopen. Met een andere wielset erbij kan ik er ook prima mee op het asfalt rijden.

Iemand suggesties, opmerkingen, … shoot zou ik zeggen.

When life gets too complicated.... SKI

Alex, titanium is een prachtig materiaal en een gravel Bike is een perfecte keuze om multi-inzetbaar te zijn. Als je maar plaats voir 2 fietsen hebt: gravel Bike en trailbike (130-150mm Veerweg) voor de bergen.

Alex, titanium is een prachtig materiaal en een gravel Bike is een perfecte keuze om multi-inzetbaar te zijn. Als je maar plaats voir 2 fietsen hebt: gravel Bike en trailbike (130-150mm Veerweg) voor de bergen.

Pino op 5 jul 2020 19:20

Snelle reactie vanuit la France 😎. Met trailbike bedoel je waarschijnlijk mountainbike? Ik doe helaas alleen wielrennen en met een gravelbike erbij eventueel wat offroad 😉

When life gets too complicated.... SKI

Plaats een reactie