Leerplicht

@Elsvr het zijn ook regels dat kinderen normaal les moeten krijgen van gediplomeerde leerkrachten en niet bij ziekte/afwezigheid van leerkrachten les krijgen van een stagiaire, naar huis gestuurd worden of verdeeld worden over andere groepen.
Het gaat er om dat je je soms niet te star moet opstellen als school/organisatie. Doe je dat wel, dan moet je ook zorgen dat je zelf altijd biedt wat er van je verwacht wordt. Nou dat kan in NL geen enkele school tegenwoordig. (wat overigens niet de schuld van die scholen is).

peterpos op 6 feb 2019 22:54

Dit is mijn laatste reactie hierop want we praten duidelijk langs elkaar door.In bovenstaande post stel je dat scholen het recht niet hebben om zich star op te stellen omdat zij ook niet altijd kunnen bieden wat er van hen verwacht wordt.Een leerkracht die ziek uitvalt geeft jou dus het recht om extra vakantie te vragen aangezien de school bij uitvallen van een leerkracht geen volwaardig alternatief kan bieden.
Ik ben het daar niet mee eens maar dat zal al wel duidelijk zijn.
Voor mij mag iedereen zijn kind thuis houden als ie dat wil,maar ga dan niet zeuren over de gevolgen daarvan.
Ik breek ook regelmatig regels,maar als ik betrapt wordt vloek ik alleen op mezelf,niet op degene die me betrapt ;)

@Elsvr je legt mijn woorden weer anders uit dan dat het er staat. Als ik zeg dat je je soms niet zo star moet opstellen, dan kun jij dat niet vertalen in dat ik vind dat scholen ergens geen recht op hebben. Dan verdraai je dingen bewust om je gelijk te halen.
Daarna ga je een conclusie trekken ‘als een leerkracht ziek uitvalt dan geeft jou dat recht om extra vakantie te vragen’… Dat geeft echt aan dat je er helemaal niets van snapt of het gewoon niet wil snappen.

Maar goed, je opmerking dat je je laatste reactie hierover geschreven hebt, vind ik erg verstandig.

Peter Pos

leg me dan even uit hoe ik het wel moet vertalen als jij dit zegt: Het gaat er om dat je je soms niet te star moet opstellen als school/organisatie. Doe je dat wel, dan moet je ook zorgen dat je zelf altijd biedt wat er van je verwacht wordt.

Waarom zou je hier iets aan moeten vertalen? Mijn boodschap is toch duidelijk?

Je moet je gewoon niet zo star opstellen als school, zo erg is het niet als een kind een dagje mist. En als je dat wel heel erg vindt als school, zorg dan ook dat je altijd de kinderen goed onderwijs biedt.

Maar ehh… ik dacht dat je een na laatste reactie je laatste reactie was :-)

*bericht bewerkt door peterpos op 07 feb 2019 15:22

Peter Pos

Ik ben gewoon heel benieuwd naar hoe jij je uitspraken ziet.Want uiteindelijk bedoel je er dus wel degelijk mee dat de scholen zich ofwel niet star moeten opstellen,dus toestaan dat je vroeger op vakantie vertrekt,ofwel moeten zorgen dat ze in elke situatie zorgen voor goed onderwijs,ook bij ziekte van een leerkracht dus.Alleen klinkt het voor jou blijkbaar niet zo goed als ik het zeg 😂
Los daarvan ben ik er redelijk allergisch aan als iemand mij te verstaan geeft dat het verstandiger is als ik niks meer zeg,ik reageer niet zo goed op zo n neerbuigend toontje 😉

Dat neerbuigende is een logisch gevolg op jouw manier van omgaan met mijn argumenten. Ik vind het niet prettig als iemand een draai geeft aan wat een ander zegt. Dat heb je in deze discussie een paar keer gedaan. Ik vind dat een oneigenlijke manier van discussiëren.

Maar wil je nou echt dat ik nóg een keer moet uitleggen hoe ik er tegenaan kijk? Wat moet ik er nog meer over zeggen dan wat ik al gedaan heb?
Nou ik probeer het anders. Behandel een ander zoals jezelf behandeld wil worden. Dus stel je zelf hoge eisen aan een ander, zorg er dan voor dat je zelf ook kwaliteit levert. Andersom, als je zelf niet altijd aan hoge eisen kan voldoen, doe dan ook niet zo moeilijk als de ander een keer iets wil. Is dat nou zo’n rare redenatie?

En nogmaals, ik zie gewoon geen enkel probleem dat een leerling zo nu en dan een dag mist op school. Daar moet je niet te allergisch over doen.

Peter Pos

Wel grappig om dit een beetje te volgen. Ik hoef gelukkig alleen een ‘inwonende student’ te onderhouden :-)

BTW, hoort heel veel reageren binnen kansloze (vind ik) topics als deze ook bij het managen van ‘verwachtingen’ richting kinderen, leerkrachten en klanten? :-P

When life gets too complicated.... SKI

Wel grappig om dit een beetje te volgen. Ik hoef gelukkig alleen een ‘inwonende student’ te onderhouden :-)

BTW, hoort heel veel reageren binnen kansloze (vind ik) topics als deze ook bij het managen van ‘verwachtingen’ richting kinderen, leerkrachten en klanten? :-P

Alex op 7 feb 2019 15:58

Ik heb mijn werk voor vandaag al af. Dus heb alle tijd om lekker te reageren. Heeft geen ‘klant, kind, collega of wie dan ook’ last van.

Peter Pos

null

:-P

When life gets too complicated.... SKI

Mijn zoon heeft het iets moeilijker op school en krijgt daarvoor extra begeleiding. Ik vind dat ik het dan ook niet kan maken dat ik hem 1 dag oneigenlijk van school houd om een dagje vroeger op verlof te kunnen. Dat zou toch getuigen van een gebrek aan respect voor hun inspanningen. Overigens: je verlof van zondag op zondag plannen zal ook al 90% van de files vermijden

*bericht bewerkt door koenbali op 07 feb 2019 16:24

@Koen, dat is toch een prima afweging van je. Niets mis mee.

Mijn zoon heeft volgende week vrijdag een toets in zijn laatste uur. Dus ja, ik zal deze keer ook gewoon wachten totdat hij thuis komt. Daarna gaan we rijden. Ik wil wel zaterdagmorgen zo vroeg mogelijk op de piste staan. Zeker als ik kijk naar de prachtige weersvoorspellingen die er op deze site staan :-)

Peter Pos

Los van mijn persoonlijke situatie vind ik dat je het niet kan maken om van school te blijven. Je begeeft je dan op een hellend vlak. Stel dat je met Pasen al op vrijdag vertrekt omdat dat 200 euro goedkoper is met het vliegtuig. Maar donderdag vertrekken is misschien 400 euro goedkoper. Dus waar trek je de grens?
En welke boodschap geef je aan je kinderen. “Regels zijn er wel maar zo strikt is dat nu ook weer niet” “0,5 promille Ok maar 0,6 zal toch ook geen kwaad kunnen”. Dat soort conclusies…

Los van mijn persoonlijke situatie vind ik dat je het niet kan maken om van school te blijven. Je begeeft je dan op een hellend vlak. Stel dat je met Pasen al op vrijdag vertrekt omdat dat 200 euro goedkoper is met het vliegtuig. Maar donderdag vertrekken is misschien 400 euro goedkoper. Dus waar trek je de grens?
En welke boodschap geef je aan je kinderen. “Regels zijn er wel maar zo strikt is dat nu ook weer niet” “0,5 promille Ok maar 0,6 zal toch ook geen kwaad kunnen”. Dat soort conclusies…

Je moet ook geen grens trekken, maar in elke situatie je gezonde verstand gebruiken en de juiste afweging maken.
Regels zijn voor mij weinig anders dan een beginsituatie. Van daaruit kijk je wat je het beste kan doen.

Peter Pos

Opmerkingen als “Regels zijn regels” en “je moet ergens een grens trekken” zijn toch wel echt het toppunt van gebrek aan zelfdenkend en - relativerend vermogen. Of denk je dan echt iets te zeggen wat de rest niet weet??

Probeer eens te bedenken waar die regels voor zijn, of ze nog van deze tijd zijn en of degenen die er het meest voor beboet worden nu wel echt degenen zijn die aangepakt moeten worden. En last but not least, trek het eens wat breder dan “zeurende ouders die niet in de file willen staan”. Dat is sowieso al geen argument, maar hebben we ondertussen ook wel vaak genoeg gehoord.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als regels niet meer van deze tijd zijn dan moeten ze aangepast worden. Maar ik denk niet dat ieder voor zich dat moet doen. Dat gebeurt door de wetgever die door een meerderheid van de bevolking wordt verkozen. Zo kan het volgens mij niet dat een iemand zijn eigen regels volgt en bv homo’s of allochtonen discrimineert voor weet ik veel welke reden. Idem met het voorbeeld dat ik gaf met drinken achter het stuur. Als je naar Zweden op verlof gaat moet jeje daar houden aan de nultolerantie regels en niet zeggen “dat id niet meer van deze tijd” of “ik kan toch zelf wel bepalen of ik veilig de weg op kan of niet”

Daar staat gewoon eigenlijk nog steeds “regels zijn regels” @Koenbali… En nee, ik vind ook niet dat ik zomaar iemand moet kunnen neersteken, omdat ik daar zin in heb. Nogmaals, dat begrijpt iedereen wel 😉.

Dat wil echter niet zeggen dat alle regels gelijk zijn en de uitvoering ervan al zeker niet… In de herhaling een kort voorbeeld: bij de basisschool van mijn kinderen kunnen ze elke dag 30 bonnen uitschrijven wegens roekeloos rijgedrag of geen voorrang verlenen bij een zebrapad met overstekende kinderen. Je kunt je kinderen er echt geen seconde uit het oog verliezen. Ze staan wel minimaal eens per maand onderaan een heuveltje met een mobiel flitsertje 7km te hard bonnetjes te draaien. Een bewust gekozen “pakplek” want heuveltje en met 0,0 gevaar. Tja, regels zijn regels zal jij dan zeggen. Een ander voelt zich genaaid.

*bericht bewerkt door Shane op 07 feb 2019 21:54

I can stick uphill ice, on my saucer...

Daarom zou het goed zijn als kinderen gewoon ook een X aantal vakantiedagen krijgen (Zeg 2 tot 4), als school kan je een aantal dagen blocken (ondanks dat er op school geen zak gebeurt de week voor de zomervakantie snap ik wel dat het gewenst is dat kinderen er zijn), heb je een groot deel van de problemen gewoon opgelost.

Maargoed, hier gewoon een slimme school: vrijdag voor de vakantie studiedag, hoppa!

En de docenten die willen skiën kunnen lekker zaterdag in de file staan…

Bij ons gewoon een vrije dag voor de kerstvakantie en voor de voorjaarsvakantie. Dan zijn ze ook ‘op’…

Plaats een reactie