Overstap van snowboard naar ski...

Aangezien mijn vrienden allen skieen en ik dus de enige snowboarder ben, heb ik eindelijk besloten om ook te gaan skieen, uiteraard met enig pijn in mijn hart.

Mijn snowboard hou ik er wel bij, zeker in geval van verse poeder!!

Zijn er meer mensen die de overstap hebben gedaan? En hoe is het bevallen?
Mis je het snowboarden en ben je blij de overstap te hebben gemaakt?

Heb nu zelf 2 lessen gehad en had eerlijk verwacht dat het een eitje zou worden, NOT!
Hadden jullie dat ook?

Ik heb de omgekeerde overstap gemaakt en bleek dat snowboarden me gewoon beter ligt. Na 2 lessen kan je 't natuurlijk nog niet echt weten, maar het kan goed zijn dat het ene je altijd beter zal liggen dan het andere…

Als ik dan wel op stap ben met skiërs heb ik eigenlijk nooit echt problemen, dus euh, waarom eigenlijk overschakelen?

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Hoi Tim,

Ik bewandel deze winter hetzelfde pad en ga dus ook over van het board naar de ski…

Ik ben nu bezig met wat lessen op een borstelbaan en ook hier dezelfde ervaring… Wat is het toch lastig om de juiste techniek onder de knie te krijgen. Overigens ging het in Zoetermeer al een heel stuk beter dus ik heb goede hoop dat ik in ieder geval mee kan skiën.

Snowboarden heb ik mij ooit zelf aangeleerd en af en toe de techniek wat laten bijschaven maar nu met skiën wil ik het andersom doen. Eerst de techniek snappen en dan veel oefenen zodat ik het ook echt kán.

Overigens maak ik de overstap omdat ons kleine mannetje waarschijnlijk eerst gaat skiën en ik wil hem goed kunnen helpen in de lift enzo. Dat gaat op ski’s toch een stuk makkelijker heb ik gemerkt.

Wat vind jij overigens van het niet meer de hele tijd op je kont te hoeven zitten in de sneeuw…?

Waarom de overstap? Op snowboard kun je skiërs best bijhouden.

Wij gaan altijd met gemengde groep en gaat altijd prima. Tuurlijk zijn er momenten dat je even moet wachten, maar dat is dan meestal gelijk ook bij de lift. Overigens ben ik ooit begonnen op de ski dus kan eventueel altijd terug. Moet zeggen dat ik skiën makkelijker aan te leren vond dan snowboarden.

Ik wil misschien de overstap maken naar snowboarden. Wie heeft daar ervaring mee?

Ik ben skiër, maar heb ooit ook een paar uur gesnowboard in Ice Mounting in Komen. Mijn broer en ik hadden er helemaal geen probleem mee. Het snowboarden verliep erg makkelijk. Skiën is een stuk lastiger.

Toch heb ik besloten om het bij skiën te houden, aangezien de freestyle ski ook meer en meer door begint te groeien.

Go with the snow!

Ik ski al heel wat jaartjes maar begin het een beetje zat te worden om al die spullen voor het skieen mee te sjouwen. Daarnaast zou het weer een uitdaging zijn om iets nieuws te proberen.

Ik ben begonnen met snowboarden, circa 10 jaar geleden. Omdat mijn vriendin het snowboarden niet lag zijn we samen gaan leren skiën. We hebben samen 4 privelessen gehad bij snowworld. Toen konden we op de pistes daar goed bochten draaien. Op de eerste ski wintersport daarna in Frankrijk hebben we nog een les genomen om de steilere pistes goed onder de knie te krijgen.

Ik vond het gemakkelijker om te leren dan snowboarden. Je valt ook niet zo snel. Dit kan natuurlijk iets persoonlijks zijn. Ik doe beide overigens nog steeds, het is allebei leuk! Ik ski alleen vaker omdat ik dan samen met mijn vriendin ga en het dan toch leuker en makkelijker is om samen te blijven. Bovendien zijn vlakke stukken en sleepliften gewoon veel makkelijker bij skiën. Wel vind ik snowboarden iets ruwers, intensers hebben. Succes! Ik kan eigenlijk iedereen aanraden het beide te leren.

Ik doe het ook allebei. Eerst skiën geleerd en later ook snowboarden. Ik vind het allebei heel erg leuk. Skiën kan ik wel beter dus als ik ergens voor het eerst ben of op de eerste dag om er een beetje in te komen dan pak ik de ski’s Ook als ik echt een flinke route heb gepland, pak ik de ski’s want van skiën wordt ik minder moe dan van snowboarden. Mijn man skiet alleen maar het maakt hem niets uit of ik met hem ski of snowboard. Ik wacht toch wel op hem.

Ik heb leren skieen toen ik halverwege de twintig was en na een jaar of 6 wilde ik heel graag leren snowboarden. Heb ik 1 wintersportvakantie gedaan, en ik vond het moeilijker dan skieen. Met name het telkens vallen als je board in de sneeuw ‘hapt’ op rechtere stukken, daar werd ik gek van :-)
Mijn man vond snowboarden niets aan, dus daarom heb ik er ook voor gekozen om terug te gaan naar skieeen. En nu, met een jong kind op skietjes, is dat alleen maar praktisch…

Ben pas een jaar of 5 geleden als 30er begonnen met wintersport. Eerste 4 jaar skien, afgelopen seizoen na wat indoorlessen ook paar dagen geboard. Voor toeren door het gebied bevalt skiën me toch (nog) beter ( vlakke stukken, smalle paadjes, etc). Maar af en toe half dagje oefenen met board is wel leuk om iets nieuws te leren.

De oplettende lezer vindt in de bovenstaande discussie meer argumenten pro-skien.
Of je moet vinden dat snowboarden ‘iets ruwers, intensers’ heeft.
Maar dan ben je volgens mij vooral iets te gevoelig voor beeldvorming, en dat is juist niet intens, maar heel oppervlakkig…

Vind het best verbazingwekkend om te lezen dat mensen overstappen van ski of snowboard omdat andere mensen in hun omgeving iets anders doen. Wat is er mis met allebei iets anders doen? Een snowboarder kan een iemand op skies prima bijhouden en andersom dus ook.

Ik denk dan; doe toch lekker wat je zelf het liefste doet en niet iets waarvan je partner of groep het graag doet. Bij onze groep waar iedereen snowboard hebben we 1 skiester en dat blijft ze ook doen omdat ze het veel leuker vind dan snowboarder. Ze zal die overstap nooit maken omdat de rest snowboard. En zo hoor het ook (vind ik).

Ik heb ook de overstap gemaakt van skien naar snowboarden. De eerste dagen is het lastiger dan skiën omdat je steeds op je kont valt. Maar na een dag of 3 kon ik en ook de rest van de groep aardig (goed)snowboarden.
Bij skiën heb je 3 weken nodig om tot hetzelfde resultaat te komen volgens onze snowboardleraar.
Je kan wel eerder skiën in plug, maar pas na 3 weken lukt dit een (beetje) parallel

Ik vind het beide leuk, dus ik wissel dit af.

Bij ons in huis ben ik inmiddels de enige skieer nog. De kinderen zijn allemaal over en sinds 2 jaar is de vrouw ook over naar een snowboard. Als ik haar moet geloven had ze dit jaren eerder moeten doen. Zij heeft het enorm naar haar zin op haar board.

Member of global cooling initiative

Ik ben begonnen met skieen en heb dat een aantal jaren gedaan voordat ik de overstap maakte. Mij zien ze niet meer terug op de skies. Snowboarden geeft mij een veel vrijer gevoel. Ik vind skieen leuk maar snowboarden geweldig.

Wij skiën met zijn tienen met één boarder. Hij is ooit begonnen met skiën en huurde weer een keertje ski’s, maar werd daar doodongelukkig van. Helemaal toen we net die dag off-piste gingen.

Ik denk dat je gewoon moet doen wat je het leukst vindt om te doen en als dat soms wat onhandig is neem je dit denk ik veel meer voor lief dan dat je de hele dag naar anderen zit te kwijlen :). Ik ervaar het ook niet als storend dat er een boarder bij is, ik vind het wel leuk!

Serfaus

Hoi Tim,
Ik bewandel deze winter hetzelfde pad en ga dus ook over van het board naar de ski…
Ik ben nu bezig met wat lessen op een borstelbaan en ook hier dezelfde ervaring… Wat is het toch lastig om de juiste techniek onder de knie te krijgen. Overigens ging het in Zoetermeer al een heel stuk beter dus ik heb goede hoop dat ik in ieder geval mee kan skiën.
Snowboarden heb ik mij ooit zelf aangeleerd en af en toe de techniek wat laten bijschaven maar nu met skiën wil ik het andersom doen. Eerst de techniek snappen en dan veel oefenen zodat ik het ook echt kán.
Overigens maak ik de overstap omdat ons kleine mannetje waarschijnlijk eerst gaat skiën en ik wil hem goed kunnen helpen in de lift enzo. Dat gaat op ski’s toch een stuk makkelijker heb ik gemerkt.
Wat vind jij overigens van het niet meer de hele tijd op je kont te hoeven zitten in de sneeuw…?

Jeroen op 4 nov. 2012 11:27

Eigenlijk heb ik het zitten in de sneeuw nooit als vervelend ervaren! Wat ik wel vervelend vond is stukken vals plat, board weer uit doen, etc…
Ik denk ook dat skieen minder vermoeiend is dan snowboarden, maar dat kan persoonlijk zijn

Vind het best verbazingwekkend om te lezen dat mensen overstappen van ski of snowboard omdat andere mensen in hun omgeving iets anders doen. Wat is er mis met allebei iets anders doen? Een snowboarder kan een iemand op skies prima bijhouden en andersom dus ook.
Ik denk dan; doe toch lekker wat je zelf het liefste doet en niet iets waarvan je partner of groep het graag doet. Bij onze groep waar iedereen snowboard hebben we 1 skiester en dat blijft ze ook doen omdat ze het veel leuker vind dan snowboarder. Ze zal die overstap nooit maken omdat de rest snowboard. En zo hoor het ook (vind ik).

Rene Sebastian op 5 nov. 2012 09:42

Je hebt eigenlijk wel gelijk, alleen denk ik dat het beter is om nu te leren skieen dan te wachten tot je (te) oud bent.
Als je jong bent leer je nu eenmaal makkelijker, straks heb ik altijd de keus om te gaan skieen of snowboarden.
Zoals het er nu uitziet, na 3 lessen skieen denk ik dat ik wel blijf snowboarden, waarschijnlijk 50/50

Overigens, bedankt voor alle reacties!

Wat mij wel tegenvalt zijn die schoenen! NIET TE GELOVEN!
Snowboardschoenen zitten een heeeeel stuk beter ;-)

Vind het best verbazingwekkend om te lezen dat mensen overstappen van ski of snowboard omdat andere mensen in hun omgeving iets anders doen. Wat is er mis met allebei iets anders doen? Een snowboarder kan een iemand op skies prima bijhouden en andersom dus ook.
Ik denk dan; doe toch lekker wat je zelf het liefste doet en niet iets waarvan je partner of groep het graag doet. Bij onze groep waar iedereen snowboard hebben we 1 skiester en dat blijft ze ook doen omdat ze het veel leuker vind dan snowboarder. Ze zal die overstap nooit maken omdat de rest snowboard. En zo hoor het ook (vind ik).

Rene Sebastian op 5 nov. 2012 09:42

Zelf snowboard ik in een familie waar iedereen skiet. In de vriendengroep is het ongeveer 50/50. Met mijn vrienden vind ik het ook niet zo hinderlijk omdat we meestal met veel gaan en makkelijk kunnen opsplitsen. Maar vooral met mijn familie is het vervelend, telkens moeten ze wachten op mij en ze zouden nooit stukjes offpiste willen pakken.

Ik zit er zelf ook over te twijfelen of ik weer zal gaan skieen. Ben die stukken vals plat en de bindingen ook meeeer dan zat. Vooral door al die FreeSki filmpjes op het internet loop ik wel warm om het weer is op te gaan pakken.

Wij zijn meestal met meerdere op/off piste, boarders en skiërs en dat geeft geen problemen. Soms wacht ik op de boarders en bij diepsneeuw wachten zij op mij, of ik sla het over en zie ze beneden weer op de piste.
Mijn kids kunnen beiden, alhoewel met de keuze mogelijkheden aan (freestyle)skies wordt er toch merendeel geskied. Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt en plezier hebt.

Dienten Die Alte schule

Na jaren op de ski nu op m’n 50e begonnen met het snowboarden… Wauw wat is dat anders! vrijer, losser en veel meer fun en inderdaad meer in de sneeuw dan met de skies;-)

Het is super leuk om weer wat nieuws te proberen!

Samenvatting van de twee laatste postings:

  1. Een vijftiger die -god mag weten waarom- nog aan het snowboarden begint

  2. De jeugd - die allebei onder de knie heeft - kiest meestal voor de freestyle ski’s

Heb het al eerder in het forum gemeld: zag onlangs een dikke vader op snowboard voort getrokken aan de stok van z’n freestyleskiende zoon.

Snowboarden is zo ongelofelijk geweest, zo 90-ies, zo Winterberg, zo Westendorf, zo Gerlos!

Dat neemt toch niet weg dat je lekker kan overstappen als je dat wil of als je zin hebt in een nieuwe uitdaging? Zolang het maar om de juiste reden is.

Ik vind het altijd raar alsmensen de overstap van skiën naar blaffen maten of juist andersom, omdat ze er geen uitdaging meer aan vinden. Dan denk ik echt van kom op geniet ervan!! En er is altijd nog wel wat bij te leren!!

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Sorry voor de rare woorden. Dit was met mijn telefoon getypt en de autocorrectie staat,aan. Komt zo een edit.

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

sorry. te laat met de edit.
blaffen= boarden

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

Het maaktbtoch geen fluit uit wat iemand doet! Skiën of snowboarden, als je het maar leuk vind.
Ik ben van snowboard naar ski gegaan en nog sneller terug naar snowboarden, skiën is gewoon niet mijn ding

Skiën is easy to learn, hard to master. Boarden is hard to learn, easy to master…

Waarom zou ik stoppen met boarden en gaan skiën?
Dan kan ik niet meer de piste af schrapen en bulten meer maken, midden op de piste gaan zitten achter heuveltjes, kan ik in een keer wel van smalle paadjes af, kan ik geen onverwachte moves meer maken en mede skiërs laten schrikken, ben ik niet meer als laatste bij de lift weg zodat niemand meer op me hoeft te wachten. En als klap op de vuurpijl hoef ik geen baggy pant meer aan kan ik eindelijk een lekker strak jackie aan.
Of ben ik nu bevooroordeeld? :D

Plaats een reactie