Wax in een spuitbus

Hallo,

Ik kom net terug van de winkel en heb een spuitbus met wax mee genomen.

Zijn er mensen die er ervaring mee hebben?

Mij werdt vertelt om de wax er op te spuiten en in te wrijven met de borstel op de spuitbus. Dan verwamen met de fohn, 2 uur laten in trekken en eraf krabben.

Tips/tricks??
Groet,

Meeste spuitwax is geen geniale kwaliteit. Ik kies meestal gewoon aanbrengen en dan met een doek opwrijven. Afkrabben kan inderdaad wel als je het echt gaat fohnen, maar als je het niet te dik aanbrengt kun je het meestal gewoon laten zitten en is de overtollige laag er na twee afdalingen wel vanaf ;)

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Kunt het beste gewoon pakketje kopen met wax, strijkijzer en schraper. Andere middelen zijn ok maar dien je na een dag skiën weer opnieuw op te brengen. Met strijkijzer methode is 1 keer per week meestal voldoende. Per saldo heb je de investering er zo uit en je kunt je vrienden er ook blij mee maken.

Meeste spuitwax is geen geniale kwaliteit. Ik kies meestal gewoon aanbrengen en dan met een doek opwrijven. Afkrabben kan inderdaad wel als je het echt gaat fohnen, maar als je het niet te dik aanbrengt kun je het meestal gewoon laten zitten en is de overtollige laag er na twee afdalingen wel vanaf ;)

FrankW op 30 nov. 2012 13:56

Hij zei idd ook dat het niet in de buurt kwam van een wax blok maar dat scheelde ook heel wat in de prijs…

er is me wel vertelt dat ik de wax er juist wel af moet halen omdat het anders het skien alleen maar moeilijker gaat als je de wax laat zitten.

Kunt het beste gewoon pakketje kopen met wax, strijkijzer en schraper. Andere middelen zijn ok maar dien je na een dag skiën weer opnieuw op te brengen. Met strijkijzer methode is 1 keer per week meestal voldoende. Per saldo heb je de investering er zo uit en je kunt je vrienden er ook blij mee maken.

Snowfever op 30 nov. 2012 14:06

ik was nu voor 15 eu klaar spuitbus en krabber, een kit begon vanaf 90 euro en is mij ff wat te gek als student… de winkel zei gewoon om de 2dagen ff waxen en dan gaat de bus makkelijk 3 seizoenen mee beweerde hij.

Je hebt ook goedkopere, volgens mij was ik € 45 kwijt. Verder ligt het er natuurlijk aan hoevaak je gaat skiën. En je kunt natuurlijk je waxdiensten aanbieden aan je vrienden etc. € 10 per waxbeurt :-)

Oh en wat is dat met die Fohn…die had je al standaard mee op vakantie!

Er bestaat ook zogenaamde "Hotwax" in een spuitbus, waarvan ik de ToKo IROX versie in bezit heb. Je kan het erop spuiten en de wax droogt meteen als soort wit kaarsvet op. Daarna kan je het gewoon met een strijkijzer bewerken, zoals normaal met wax, alleen is het ellendige "schrapen" overbodig. Althans… dat zou het moeten zijn. Bovendien kan je dit spul in noodgevallen ook alleen koud opspuiten en met de borstel inpoleren, maar ik heb de indruk dat je het hele spul er dan gewoon weer vanaf borstelt.

Eerlijk gezegd vind ik die ToKo IROX een duur product voor een matig eindresultaat. Het is zeker handig als je op je vakantiebestemming zelf je ski’s heet wil waxen in een hotelkamer, zonder een troep te maken, maar m.i. is de oude methode met blokjes nog veruit het beste. Dat IROX spul ruikt overigens behoorlijk giftig en zonder geopende ramen beter niet te gebruiken.

Het is zeker handig als je op je vakantiebestemming zelf je ski’s heet wil waxen in een hotelkamer, zonder een troep te maken, maar m.i. is de oude methode met blokjes nog veruit het beste.

Frans op 30 nov. 2012 14:30

En die oude manier werkt nog prima! Waxen mooi in de appartement kamer (wel zorgen dat je lekker ruikende wax hebt :P ) en afkrabben buiten op het balkon. Nog elke vakantie op deze manier gedaan ;)

Deze heb ik:

null

Door te hard te drukken komt het uit de bus en daarna met de borstel boven op wrijf je het op je ski, daarna met de fohn er over heen en laten drogen voor 2 uur en dan krabben…toch?

Waarom helemaal een ‘kit’ kopen? Haal voor twee tientjes een Philips Stewardess reisstrijkijzertje (op marktplaats.nl al te vinden vanaf 7,50), een blokje wax en een schraper en je bent voor zo’n drie tientjes klaar.

mocht ik echt verschil merken met deze spray dan zal ik daar zeker aan denken! Ik ga maar 1weekje op wintersport dus vandaar dat ik hier mee wil beginnen…

Maar zijn er mensen die een soort gelijk iets gebruiken?

ik gebruik ook die spuitbus. goed spul hoor niks mis mee. dun erop wrijven met het kussentje op de bus en glijden maar. goed voor een hele dag lange afdalingen maken. volgende ochtend weer herhalen. wat er eventueel teveel op zit ski je er zo af.

Ik koop dit spul niet meer, ik heb er weinig vertrouwen in gezien de wisselende resultaten, het is meer marketing dan een werkend product. Op een ijzige piste ben je de F4 binnen een uur (of sneller) kwijt, in sommige sneeuw blijft het er langer opzitten (en dan heb ik het over mijn beginnerssnelheden van destijds!). In omstandigheden dat je fluor wilt gebruiken (natte sneeuw), dan is F4 handig op een reeds gewaxte ski.

Wax uit een spuitbus is geen enkel alternatief voor warm waxen. F4 is hooguit geschikt om een goed gewaxte ski na een paar dagen skiën een beetje op te frissen.

En als je goed kunt waxen met warme wax, dan heb je de spuitbus niet nodig, ook niet als je twee weken gaat skiën.

Goed leren hot-waxen is de ware oplossing en is erg snel te leren. Je kunt op vakantie beter naar de lokale skiwinkel gaan en vragen of ze voor een tientje je ski’s willen hot-waxen. En vraag ter loops even hoe je moet hot-waxen, kun je het de volgende keer zelf :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Of zo’n antiek strijkijzer bij de kringloop, ik was 3 euro kwijt.

Uitsluiten hotwaxen! Zoals hier al eerder gezegd. Oud strijkijzer zonder gaatjes op standje 2 of 3 (eigenlijk er tussenin:). Boardje lekker laten opwarmen zodat poriën open gaan staan. Waxen, goed laten afkoelen (even een nachtje laten staan) en de volgende dag schrapen.

Als ik niet meer op wintersport ga, wax ik mijn snowboard en schraap hem niet. Ik zet mijn boardje zo weg.

life is a beach, or a pile of snow

de enige ervaring die ik met zo’n spuitbus heb is dat ik adviseer om hem weg te gooien. Zonde van je, vaak te dure, aankoop. Op internet en ook op dit forum ,door Geertje, hebben filmpjes gestaan hoe je moet waxen. In zo’n spuitbus zitten echt te veel ingrediënten die niet in wax thuishoren. Vandaar dat je ook iedere dag moet herhalen. Plus het feit dat er bij iedere keer chemische verontreinigingen in het Belag komen. Heb wel eens skies van een klant gehad met dat spul; waren compleet wit uitgeslagen. Bij normaal heet waxen blijft de wax een week wel zitten gemiddeld. In ieder geval toch succes met het doe-het-zelven…

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Als de topic starter de spuitbus nog niet heeft gebruikt, dan is het een goede overweging om naar de winkel terug te gaan en de spuitbus te ruilen voor echte wax. En wie weet heeft de winkelier nog een wax-ijzer tegen een leuke prijs.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Heb ooit in Frankrijk zo’n tube met vloeibare was en een sponsje erop gekocht omdat we te vaak in de sneeuw bleven plakken (was die periode nogal warm en slushie)… Nou, da’s geen suc6 kan ik je melden. Merk weet ik niet meer, maar ik zou het sowieso niet aanraden. Beter is je skies/board te laten waxen door mensen met kennis.

Paul Scholten

Samenvattend: wax uit een spuitbus is dus niets als ik het zo lees. Je hebt doe het zelf waxers en je hebt de wegbrengers die het laten doen door, mag je vanuit gaan, ‘experts’. Ik laat ze waxen na dag 1 en na de laatste afdaling om ze goed op te bergen. Nee, en heb geen professioneel serviceteam paraat om ze iedere dag aan de dan geldende omstandigheden te servicen.

Plaats een reactie