Ski's gestolen op wintersport..!! (ervaring...?)

Mijn ski’s zijn vorig jaar - nota bene op eerste kerstdag - in Val Thorens gestolen. We waren klaar met skiën. Ik had ze naast onze locker onder het appartement gezet. Ik dacht dat het een afgesloten ruimte was, maar dat bleek niet zo te zijn. Weer wat van geleerd. Verzekering betaalde wel, maar lang niet alles. Wat natuurlijk ook weer terecht is. Ze waren vier jaar oud.

Mijn vraag is aan degenen die ook wel eens hun ski’s gestolen zagen worden. Gebeurde dat ook wel eens in een hut op de pistes (tijdens de lunch) of altijd beneden in een dorp? Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand ski’s ongemerkt mee kan nemen op de piste hoe ski je dan naar beneden? Dus daar ben ik wel benieuwd naar.

Peter Pos

Een paar jaar geleden, tijdens shortski in PdS, zijn in Avoriaz tijdens de lunch de bijna nieuwe ski’s van mijn vrouw verwisseld. Daar sta je dan, ski’s weg, in Avoriaz, hoe kom je terug naar Chatel?
Er stonden echter een paar huurski’s in dezelfde kleurstelling (zwart) nagenoeg op de plaats van haar ski’s. Na een half uur deze toch maar eens gepast, pasten meteen. Dus helemaal duidelijk: iemand anders had de verkeerde ski’s meegenomen.
Deze maar meegenomen, in ieder geval konden wij zo terug naar Chatel. Daar contact opgenomen met de (via sticker op de ski’s bekende) verhuurder in Morzine, die eigenlijk geen kant op wilde. Wij zagen geen andere mogelijkheid dan aangifte te doen bij de gendarme.
Die bleek heel pragmatisch. De verhuurder is opgebeld, kreeg ongelofelijk onder uit de zak en heeft toegezegd om de ski’s om te ruilen. Ski’s in overleg achtergelaten bij een collega van hem (zelfde keten) in Chatel, hij zou de ski’s van mijn vrouw naar Nederland sturen.
De gendarme heeft kennelijk echt veel druk gezet, want een paar weken later kwamen de ski’s inderdaad bij ons thuis aan. De verhuurder vroeg nog wel een bijdrage in de kosten, dat hebben wij niet gegeven, maar wel het gratis juridisch advies om zijn algemene voorwaarden zo aan te passen dat hij in dit soort situaties de kosten op de huurders kon verhalen.
De kers op de taart: mijn vrouw vond de ski’s van het andere merk zoveel lekkerder skiën dan haar eigen ski’s dat zij het jaar erop die ski’s gekocht heeft; haar ski’s zijn binnen de familie doorgeschoven.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Gebeurde dat ook wel eens in een hut op de pistes (tijdens de lunch) of altijd beneden in een dorp? Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand ski’s ongemerkt mee kan nemen op de piste hoe ski je dan naar beneden? Dus daar ben ik wel benieuwd naar.

peterpos op 10 feb 2016 15:47

Gestolen …eerder per ongeluk meegenomen
Kennis pakte “zijn ski’s” boven op de piste uit het rek bij het restaurant, stapt in de lift richting dalstation ipv via de piste.
Loopt beneden met “zijn skies” en ontdekt dan pas dat het niet zijn skies zijn.
Loopt weer terug, weer met lift naar boven. Ruilt ze boven om, zijn skies stonden er nog.
Waarschijnlijk heeft de eigenaar het helemaal niet gemerkt en zat hij nog in restaurant
Maar heen en weer met de lift, kost minstens een half uur.
Dus mochten je skies weg zijn, dan zou ik toch even wachten, om de ander de gelegenheid te geven zijn vergissing ongedaan te maken

Sinds ik nieuwe ski’s heb gebruik ik consequent een slotje.
Ik bind mijn ski’s en deze van m’n skimaat dan samen tijdens de pauzemomenten. Afgelopen short-ski op 3 dagen slechts 2 slotjes gezien.
Wel stond er na een pauzemoment een man rond te draaien in de buurt van mijn ski’s en na het slotje weggenomen te hebben greep hij zijn ski’s en vertrok hoofdschuddend… Bleek dat ik mijn eigen ski’s aan deze man z’n ski’s had bevestigd ?

Per ongeluk gestolen komt veel voor: Ik en mijn zusje gingen 3 jaar geleden samen in een skiklasje. We gingen lunchen. Aan het einde van de dag bleek dat de ski’s die mijn zusje na de lunch had. Laatste dag na een wedstrijdje teruggevonden. Er was bij dezelfde skischool ook een kelder en verhuur. In de kelder zette wij onze ski’s achter in het hoekje, dat is op een piste natuurlijk niet echt mogelijk. Eigen ski’s: zet er je initialen o.i.d op. Bij huurski’s kan je er een stikketje opplakken en aan het einde van de vakantie er weer afhalen. Huurski’s hebben vaak zo’n nummer. Maak daar een foto van. Onthoud dan de eerste 2 en laatste 2 cijfers voor op de piste. Verhuur dingen kopen vaak dezelfde ski’s in.

Ski you later!

Ik gebruik soms een slot maar helaas bieden de skirekken doorgaans maar weinig ‘aankopingspunten’, dwz de ski’s staan aan elkaar gefrommeld maar niet aan het hek, ze zijn volgens mij nog steeds makkelijk mee te nemen. De ‘gekruist wegzetten-methode’ werkt tot nu toe ook. En je naam op de ski’s zetten? Misschien.

Wij zetten altijd met een kabelslot twee snowboards en een paar ski’s aan een rek op slot. Ik zou het heel vervelend vinden als mijn snowboard of het materiaal van m’n vrienden wordt gestolen.

Rock

Dieven zijn in zo’n ‘open’ omgeving wellicht uit op snelle diefstal, dus denk ik niet dat ze heel subtiel een slotje kunnen doorknippen. Beetje kort door de bocht, maar je moet dus zorgen dat jouw ski’s niet pakkensklaar staan/het makkelijkst mee te nemen zijn. (dit klinkt als victim-blaming, dat bedoel ik niet, maar helaas kunnen we niet naief zijn ook)

Helpt trouwens ook tegen verwisselde ski’s. Wij huren meestal, enkelen in de groep hebben wel eigen tweedehands ski’s, en we wisselen altijd stokken en ski’s, en dan een flinm eind uit elkaar. Enige boarder in de groep probeert z’n board vooral wat achteraf te zetten. Als er een hoop ski’s, al dan niet mismatchte paren, voor staan, heeft een geinteresseerde dief heel wat werk. Misschien gaan we op drukke momenten/plaatsen lunchen, maar ik zie eigenlijk zelden mogelijkheid om een slotje aan een rek vast te maken, staat meestal helemaal vol.

Zouden er meer diefstallen zijn in de buurt van (dal)liften, zodat ze er snel casual mee richting lift kunnen? Want anders is het inderdaad wel vreemd dat je ermee wegkomt, ofwel kan je heel snel bindingen aanpassen en toch wegskien, want met een extra paar ski’s in je handen de pistes op, trekt wellicht iets te veel aandacht :-)

Ik gebruik al jaren een aantal verschillende skisloten. Zodra ik de ski’s wegzet buiten het zicht en op meer dan 10 meter afstand zet ik ze vast. Hiervoor heb ik een dikke kabel voor 2 paar ski’s, een langere iets dunnere kabel en een heel lange dunne kabel. Het is wat veel maar onderin mijn rugzak heb ik er geen last van en in 78 weken skiën is er nog nooit een stel latten gestolen. Dat wil ik ook zo houden!

Mede hierom had ik laatst deze dingen hier gepost: http://www.sport-conrad.com/snowboard/splitboard/zubehoer/ne…

Ik denk dat dit kan helpen tegen ski’s kwijt raken onder de sneeuw enerzijds en bij de lunch/apres ski spots anderzijds. Maar ik was op zoek naar gebruikerservaringen en die heb ik niet gekregen. Dusnog niet gekocht.
Buiten dat denk ik dat het vaak om een vergissing gaat en niet per se om diefstal. Overigens Kun je deze units alleen op eigen ski’s monteren dus bij huren ishetgeen oplossing.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand ski’s ongemerkt mee kan nemen op de piste hoe ski je dan naar beneden? Dus daar ben ik wel benieuwd naar.

peterpos op 10 feb 2016 15:47

(voormalig) huurski’s kun je heel makkelijk zonder gereedschap verstellen. Daar ski je dus zo mee naar beneden. En anders kan natuurlijk ook zijn dat de ski’s toevallig goed passen. Iemand die “zijn” of “haar” ski’s aan- en toch weer uitdoet valt totaal niet op in de drukte.

Wat ik me wel afvraag, zijn er geen oplossingen om de ski’s onklaar te maken, b.v. door een blokje op slot te zetten onder de rem? Je bent dan niet afhankelijk van een skirek met bevestigingspunten.

Zoiets als dit:

null

Heb niet alles gelezen hoor dus misschien is het al genoemd…

Maar als je bang bent dat je skies gejat worden …

Gewoon met degene met wie je aant skiën bent een ski omwisselen en niet bij elkaar zetten is meestal afdoende…

Vandaag iets anders op de piste gezien dat ik nog nooit eerder zag tijdens het skiën, het fenomeen van de flessentrekkerij. Vind ik al even walgelijk als het jatten van ski’s…

Ik ga ervan dat dieven ook selectief zijn, dus dure modellen “uit het zicht” zetten, belag naar voren, of goedkopere/oudere modellen uit je reisgezelschap ervoor zetten.

Vandaag iets anders op de piste gezien dat ik nog nooit eerder zag tijdens het skiën, het fenomeen van de flessentrekkerij. Vind ik al even walgelijk als het jatten van ski’s…

DavidW op 12 feb 2017 18:29

Wat gebeurde er dan?

Peter Pos

Ik ben ook niet zo thuis in de ‘flessentrekkerij’ dus ben erg benieuwd waar we ons nog meer tegen moeten wapenen…

Rock

Ik ken dan weer een vorm van flessentrekkerij die het tegenovergestelde is van walgelijk…:

http://www.south-tirol.com/event/411/alta-badia-wine-ski-saf…

Ik wist ook niet wat Flessentrekkerij was:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Flessentrekkerij

Click. Click. Peace

Als halve-Fransman dacht ik ook jouw kant op @HN65 :-)

Click. Click. Peace

Ik ben ook niet zo thuis in de ‘flessentrekkerij’ dus ben erg benieuwd waar we ons nog meer tegen moeten wapenen…

BoardSound op 13 feb 2017 14:54

Tegen kurkentrekkers denk ik :)

https://youtu.be/jOvIC1tIZ1k

Vandaag iets anders op de piste gezien dat ik nog nooit eerder zag tijdens het skiën, het fenomeen van de flessentrekkerij. Vind ik al even walgelijk als het jatten van ski’s…

DavidW op 12 feb 2017 18:29

Wat gebeurde er dan?

peterpos op 13 feb 2017 14:13

Groep mensen, denk 7 of 8. Goed aant verteren en er nadien vanonder muizen zonder te betalen. Schijnt helaas vaker voor te komen… Belgische horeca heeft er ook steeds meer last van.

*bericht bewerkt door DavidW op 13 feb 2017 17:02

Zo leren we nog eens wat. Op het moment dat iemand voorstelt ‘een fles te trekken’ gaan mijn gedachten een heel andere kant uit.

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Ik ben ook niet zo thuis in de ‘flessentrekkerij’ dus ben erg benieuwd waar we ons nog meer tegen moeten wapenen…

BoardSound op 13 feb 2017 14:54

Tafelschuimers :-)
(of is dat nog iets dat ze boven de moerdijk niet kennen?)

De regel bij ons is (doe weekendwerk in de horeca): iemand die je niet kent en zeker al het volk op het terras: ineens ontvangen! Maar heel af en toe gebeurt het toch…
Een keertje achter de mensen gelopen, en ik ben er van overtuigd dat het meestal gaat over een vergetelheid hoor… (ik geloof nog in de goedheid van mensen :D )

On topic: Ik doe mijn ski’s altijd goed vast met een slotje van Safeman! Nieuwe of oude, maakt me niet uit, ik wil daar niet zonder ski’s achterblijven.
Een vriendin van me, had in het hotel per ongeluk de foute skibotten meegenomen. Waren gehuurde en dezelfde, plus alle materiaal stond bij elkaar in een hok. Maar ze pasten aan de voet en ze pasten ook in haar ski’s. Hoewel eenmaal boven op de berg merkte ze dat de ski’s nogal snel uit klikten. 'S middags kregen we ineens telefoon, van een boze dame die haar skibotten ging binnen brengen bij de rental, maar dat het de foute barcode bleek te zijn… In allerijl terug naar het dorp geskied… Die dingen gebeuren nu eenmaal als je ze ergens los laat staan he…

*bericht bewerkt door AidaPida op 19 dec 2017 14:18

Heb een slotje, gebruik het wel in het dal, niet op de berg. Op goed vertrouwen , zeg maar (en m’n ski’s hebben geen makkijke binding/zijn te uniek en specifiek om snel te pakken).

Over het naar beneden skiën met extra ski’s gesproken, Wel eens gedaan voor iemand die niet meer kon skiën en ik werd niet of nauwelijks gek aangekeken.

Vreselijk! Ons vakantie was 6 jaar geleden ook verpest door diefstal (toen nog onervaren). Gloednieuwe ski’s gestolen, van de verzekering kreeg ik - na een lange discussie of het wel of niet mijn fout was - een deel terug. Maar goed, we waren toen net aangekomen was natuurlijk geen fijn begin van je vakantie.
Nooit je spullen onbeheerd achterlaten, altijd op slot en mocht het fout gaan: aangifte doen!

Ik had vroeger atomics waar je het voorste deel van de binding af kon halen. Je kan de ski’s nog wel stelen dan maar het maakt het toch lastiger.

Ik heb een safeman slot, maar nooit zin om hem te gebruiken. Tegenwoordig gaat hij wel mee, maar blijft hij in het appartement achter. Volgende stap is dat hij helemaal niet meer mee gaat.

Ik beroep me op kansberekening… er staan zoveel skies bij een restaurant dat de kans niet heel groot is dat ze precies de mijne pikken. Daar ga ik ongetwijfeld anders over denken als ik een keer aan de beurt ben.
Beneden berg ik ze wel direct op. Dit n.a.v. verhalen over bendes die hele rekken skies achterin een busje donderen. Dat is wat lastiger op de berg.

Plaats een reactie