skien 16 weken zwanger

volgende week ga ik op wintersport.
Het gebied is niet al te hoog maar de 12 wekengrens ben ik voorbij.

Zijn er wel eens dames wezen skien met 16 weken…uiteraard voorzichtig?

Jij kan misschien wel skieen maar een ander misschien niet. Kindje is al voorbij schaambeen dus ik zou het niet doen.

Met 16 weken is het zeker nog mogelijk om te gaan skiën, net zoals het nog steeds goed mogelijk is om andere sporten uit te voeren waarbij de kans op buiktrauma klein is. Dit geldt mits je normaal gesproken ook gewend bent om te sporten. Als je tijdens je zwangerschap ineens meer/ heftiger gaat sporten dan buiten de zwangerschap is de kans op blessures heel groot. Tijdens de zwangerschap ‘verweken’ je gewrichten onder invloed van zwangerschapshormonen. Hierdoor ben je gevoeliger voor blessures en is de kans groter dat je iets forceert.

Zoals Evelien al zei zijn er naast jou ook altijd anderen op de piste. Het sporten zelf kan geen kwaad maar buiktrauma moet je voorkomen.

Bij 16 weken komt de baarmoeder inderdaad net boven het schaambot uit. Of het extra gevaarlijk is voor de foetus om bij deze termijn te gaan skiën zou ik je niet durven zeggen. In de praktijk horen we regelmatig dat zwangere dames nog op wintersportvakantie gaan. Misschien heeft jouw verloskundige hier ervaring mee?

Uiteindelijk komt het erop neer dat je je veilig voelt bij wat je doet.

(student verloskunde)

Te lezen in de bovenstaande links zou de gynaecologe volgens kristof het afraden na 4 maanden. dan zit je daar dan dus al bijna op. Ik lees ook dat veel mensen het kennelijk wel doen maar ja, veel mensen zuipen en roken ook door tijdens zwangerschappen, misschien is dat diezelfde groep.

Waarom zou je risico’s gaan lopen waarbij de gezondheid van je jouw kindje mogelijk geschaadt wordt? voor die ene keer skien? Het wordt al door Evelien geschreven: een ander kan je gewoon betrekken in een skiongeluk. Als er iets ernstigs gebeurt met gevolgen kun je dat jezelf toch nooit meer vergeven?

Eerlijk advies van mij ( trotse vader sinds 6 maanden)

Vorig jaar zijn mij vrouw en ik gaan skieen toen mijn vrouw 6 weken zwanger was. ( het kindje lag toen helemaal veilig achter het schaambeen)

Ik zou met 16 weken zwagerschap nooit gaan skieen, al is het alleen maar omdat je niet zeker bent hoe de andere mensen skieen.

Bovendien zoals bovenstaande al zegt, waarom zou je een risico nemen ?

In zekere zin zitten we hier met hetzelfde "probleem" … luxe-probleem zeg maar.

Tijdens de jongste skireis kwamen we te weten dat m’n vrouw 5 weken zwanger was, na 9 dagen skiën en met nog 4 dagen te gaan. De week ervoor en die week heeft ze tamelijk intensief geskied (Paar 80km+ tochten, diepsneeuwdagen, sneeuwscootertochtjes, etc.). Daar heeft ze niets van gemerkt maar we hebben wel het ritme onmiddellijk aangepast (nét iets meer rust, nét iets minder de randjes opgezocht).

Normaal gezien planden we rond de tijd dat ze 15-16 weken zwanger zou zijn nog een klein tochtje. Daar maken we nu een paar aanpassingen. In plaats van de klemtoon op skiën, komt nu de klemtoon op wintervakantie. Ik zal nog wel een dagje piste ergens meepikken terwijl m’n vrouw geniet van besneeuwde landschappen, zon en een (alcoholvrij) drankje met een paar niet-skiënde vrienden of familie. Andere dagen zullen we een paar mooie winterwandelingen maken, eens wat “andere dingen” opzoeken (inleiding sneeuwschoenwandelen, met de cat naar een afgelegen hut & overnachten, etc.), maar vooral genieten.

Volgens onze gynaecologe is er in principe een relatief laag risico. De positie van het kind is nog tamelijk goed beschermd, weliswaar niet meer zoals in de eerste weken. Op een buik vallen is relatief zeldzaam. Maar wat andere mensen doen weet je gewoon niet. We zijn zelf goed beschermd (helm + rugbescherming) onderweg en kennen onze grenzen. Het is te zeggen, we kennen onze grenzen in normale omstandigheden, maar eigenlijk kennen we onze grenzen in deze situatie ‘niet’ en dus letten we goed op haar lichaam. Spijtig genoeg kunnen we anderen niet controleren zoals ik al heb mogen ondervinden (zie het gebroken botten topic), en het afhuren van een lange piste voor onszelf zit er niet in :p .

Jij alleen kan hierover beslissen meid. Het is jouw kindje, jouw zwangerschap en jouw skivakantie. Wanneer ga je (druk-rustig op de pistes) en wat is je ski ervaring? En natuurlijk hoe voel je je? Dit zijn een paar factoren die waarschijnlijk meespelen in jouw dilemma. Ik ben gaan snowboarden met 15 weken (eerste keer wintersport) en dit was geen succes. Enkelbanden gescheurd en de hele week op bed gelegen. Bij de tweede was ik 20 weken zwanger toen we gingen skiën in Frankrijk. De pistes waren uitgestorven… Dit ging beter, maar ik deed het wel "rustig aan". Ik kan me niet voorstellen om op wintersport te gaan en niet te kunnen skiën omdat ik zwanger zou zijn. Dan blijf ik lekker thuis ;-). Succes en fijne vakantie en zwangerschap!!

Bedankt voor jullie reacties. Het blijft moeilijk. Veiligheid staat natuurlijk voorop en daarbij weet je achteraf pas of het verstandig is geweest. Als het druk is op de piste ga ik sowieso niet en zware pistes ga ik ook zeker vermijden, als ik al ga.

Ik denk dat ik lekker 2 of 3 halve dagen ga. Verder lopen en heerlijk relaxen!

Het blijft uitsluitend jouw beslissing. Als je het skien leuk vindt en als je het goed kan wil je het waarschijnijk doen. Let wel: het gevaarlijkste is een botsing met een andere skier. Zelf heb ik na 12 weken niet meer op de latten gestaan, wel beef ik hardlopen tot week 30.

Haus Gassner in Niedernsill

Neem vooral mee in je keuze hoe goed je zelf vindt dat je kunt skiën, je ervaring ( belangrijk vanwege het opstellen en positie kiezen op de pistes) en misschien wel het belangrijkste je zelfbeheersing.

als je beheerst met een goede techniek en veel overzicht rustig kunt afdaling, zou je een 'bewust aanvaardbaar risico" kunnen nemen. want daar draait t uiteindelijk om.

Addict.

Ik zit precies met hetzelfde dilemma! Ik ga 23 feb naar Flachau en ben dan 15 weken. Kindje net boven het schaambot dus en je weet inderdaad niet wat een ander kan aanrichten :S Ik zou gaan snowboarden, doe dat nu 6 jaar, maar twijfel. Dit is mijn tweede zwangerschap en ik ben minder angstig dat er iets gebeurt dan bij de eerste zwangerschap, dus sta waarschijnlijk wel zelfverzekerd op mijn boardje, maar ik val ook regelmatig nog best hard op mijn kont, knieen of krijg weer een stoeltjeslift op mijn heup ofzo…mijn verloskundige was overigens heel optimistisch en zei dat het kindje ook dan nog goed beschermd zit en dat je nooit rechtstreeks op je buik valt en wenste me veel plezier. Blijft een lastige beslissing! Ik denk dat ik het daar gewoon even aankijk, misschien een paar ochtendjes…:) Merk ook dat niet-wintersporters al helemaal snel met angst en afkeur reageren, dus ben erg benieuwd naar "ervaringsdeskundigen" hier!

er zijn veel gekken op de piste, ik zou zeggen neem geen risico, maar de beslissing ligt bij jou.Ik zou angst hebben dat mij iemand onderuitskiet, met de nodige gevolgen.En er komen nog vele jaren hierna om heerlijk met je kind te gaan skien.

Gynaecoloog heeft het bij ons absoluut afgeraden, vrouwke heeft daardoor een trip laten vallen. De trip van Pasen gaat ze gewoon mee maar skiën zal er niet inzitten. Wij zitten nu in week 15

better to be off piste, then to be pisted off

Ben geen deskundige maar mijn gevoel zegt dat het gaat om een kind, sla gewoon een jaartje over… De kans zou klein zijn maar er gebeuren meer rare dingen, je zou het jezelf nooit vergeven

je moet het wel helder bekijken, de ALS factor kan heel klein zijn en de risico’s verantwoord.

er zijn net zo veel idioten in het verkeer als op de piste, je blijft waarschijnlijk ook niet een jaar thuis.
Mij lijkt het belangrijk je kunde en ervaring af te wegen en natuurlijk moet je vertrouwen er zijn.

want als je je laat regeren door angst en risico’s kun je beter in bed blijven liggen.

Gynaecoloog heeft het bij ons absoluut afgeraden, vrouwke heeft daardoor een trip laten vallen. De trip van Pasen gaat ze gewoon mee maar skiën zal er niet inzitten. Wij zitten nu in week 15

Wim op 9 feb. 2013 09:56

op welke grond? een gynaecoloog heeft er immers voor gestudeerd, dus zal ongetwijfeld een goed argument hebben aangedragen.

Addict.

Als ik een vrouw zou zijn, zwanger EN niet skiën EN niet drinken met de apres-ski bleef ik thuis :p

Nee gekheid! Hopelijk maak je de juiste keuze, ik zou het mijn vriendin/vrouw afraden igg

Gewoon lekker doen waar je zin in hebt en waar je je veilig bij voelt. Fietsen kan dan ook gevaarlijk zijn. Autorijden ook. Natuurlijk doe je het rustig aan, blijf je laag op de berg (vanwege de ijle lucht) en vermijd je drukke of lastige pistes. Verder gewoon doen waar je je lekker bij voelt en je geen enorm schuldgevoel aan laten praten. Dat wordt al voldoende gedaan bij jonge en aanstaande moeders.

Ja hoor, ben ook aan het skiën geweest met 14 weken zwangerschap, ging prima, gewoon rustig aan.
Kind zit heus wel goed beschermd hoor, dat ik van vakantie terug kwam en met 17 wk naar de verloskundige ging bleek het ook nog een tweeling. Mijn baarmoeder stond 4 weken verder dan bij een kindje dus ook boven het schaambeen uit. Veel plezier en luister naar je lichaam. :)

Dienten Die Alte schule

Iedere vrouw die gaat skiën terwijl ze zwanger is verklaar ik voor gek! Skiën mag dan nog zo verslavend zijn, het risico dat je neemt is veel te groot. Er is geen arts ter wereld die zegt dat dat er GEEN risico is. Je beoefend een risico sport met een significant grotere kans op ongelukken dan dat je over straat loopt of fietst. De kans dat een ongeluk daarnaast een grotere impact heeft is ook nog eens vele malen groter. Ik snap niet dat je dat risico wilt nemen, überhaupt durft te nemen. Ook al ben je zelf nog zo voorzichtig er zal maar een ander boven op je klappen.

Dit is een onderwerp uit 2013 !!! Het kind zal ondertussen iets van 1,5 zijn.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Beste @Frank72 : het spreekt voor zich dat je voor jouw mening mag uitkomen, maar sta ook eens stil bij de manier waarop je dit doet. Zwanger zijn in onze maatschappij is tegenwoordig een valkuil van dingen die je wel of niet hoort te doen als je “een goede moeder” wil zijn, en nogal wat vrouwen worstelen (jaren)lang met de vraag wat zij “fout” hebben gedaan na een miskraam – niet in het minst doordat we allemaal samen blijkbaar een heel sterk verlangen hebben om “de schuld” ergens te kunnen plaatsen.
“Persoonlijk zou ik het niet doen” i.p.v. “Je bent gek dat je dat doet!” zeggen maakt hierin (naar mijn gevoel) een wereld van verschil, terwijl je mening even valabel blijft.
@Unit106 : ik weet het, maar ik kon het niet laten ;-)

quote, Zwanger zijn in onze maatschappij is tegenwoordig een valkuil van dingen die je wel of niet hoort te doen als je “een goede moeder” wil zijn, en nogal wat vrouwen worstelen (jaren)lang met de vraag wat zij “fout” hebben gedaan na een miskraam – niet in het minst doordat we allemaal samen blijkbaar een heel sterk verlangen hebben om “de schuld” ergens te kunnen plaatsen. einde quote

Als je zwanger bent vind ik dat dat je samen met je partner het risico moet vermijden om ongelukken te krijgen. Als je dan toch gaat skiën vind ik dat je al dan niet samen een onverantwoorde beslissing neemt. Ik verklaar iemand dan ook voor gek als zij zwanger gaat skiën. Het lijkt mij dat zwanger zijn 1 van de meest bijzondere dingen op de wereld is. Als er dan toch door het skiën iets gebeurd is ook toch ook terecht dat je je dan afvraagt ‘wat heb ik fout gedaan’ ( volgens mij stel je die vraag dan niet maar kun je jezelf wel voor de kop slaan)

het gaat dus ook niet om de fout vraag, het gaat er om wat je kunt vermijden door onverantwoorde risico’s te nemen. Dit heeft niets met valkuilen tijdens je zwangerschap te maken. Daarnaast, is het nu zo moeilijk om 9 maanden je verantwoording te nemen om risico’s te vermijden, is dat een valkuil? Zwanger worden is toch geen valkuil.

@unit, het gaat toch niet specifiek over 1 zwangere vrouw en het topic is niet gesloten en er worden nog steeds mensen zwanger die ook nog eens menen te moeten skiën.

Zwanger worden is toch geen valkuil <==> er worden nog steeds mensen zwanger die ook nog eens menen te moeten skiën.

Frank72 op 2 jan 2015 13:17

Laat ons het erbij houden dat we het niet snel eens gaan worden; uiteindelijk is niemand gebaat bij een oeverloze discussie.

@unit106 Haha heb dat niet gezien, snap het ook niet, hier lijkt het net of ik de eerste ben die op een oud bericht reageer, maar het stond echt al bij de laatste berichten?
En een foetus ligt bij moeder heel goed beschermd hoor Frank, maar iedere aanstaande moeder moet doen waar ze zichzelf prettig bij voelt.

Dienten Die Alte schule

Als je zwanger bent vind ik dat dat je samen met je partner het risico moet vermijden om ongelukken te krijgen. Als je dan toch gaat skiën vind ik dat je al dan niet samen een onverantwoorde beslissing neemt. Ik verklaar iemand dan ook voor gek als zij zwanger gaat skiën. Het lijkt mij dat zwanger zijn 1 van de meest bijzondere dingen op de wereld is. Als er dan toch door het skiën iets gebeurd is ook toch ook terecht dat je je dan afvraagt ‘wat heb ik fout gedaan’ ( volgens mij stel je die vraag dan niet maar kun je jezelf wel voor de kop slaan)

het gaat dus ook niet om de fout vraag, het gaat er om wat je kunt vermijden door onverantwoorde risico’s te nemen. Dit heeft niets met valkuilen tijdens je zwangerschap te maken. Daarnaast, is het nu zo moeilijk om 9 maanden je verantwoording te nemen om risico’s te vermijden, is dat een valkuil? Zwanger worden is toch geen valkuil.

Dan kun je beter 9 maanden in je bed blijven liggen en er pas uitkomen als de kleine is geboren. Overal heb je “risico’s”. Dan moet je ook geen auto gaan rijden of op de fiets stappen.
Iedereen moet zelf beslissen wat hij wel en niet verantwoord vind. Daarbij gaat het ook nog om hoe je gaat skiën. Met 90 km/u van een piste afknallen terwijl je 16 weken zwanger bent vind ik onverantwoord.

Deze topic kwam me al bekend voor omdat ik 'm in 2013 ook gelezen heb. Mijn vrouw is toen ook mee gaan skiën toen ze 15 weken zwanger was. Ze skiet gecontroleerd en altijd al erg rustig aan, zeg maximaal 20 km/u of zo. Daarbij val je met skiën niet snel op je buik, zeker met 15 weken. Dan is er nog niet eens een buikje. En zelfs al zou je een klap in je buik krijgen, het kindje zit erg goed beschermd in de baarmoeder en loopt niet zomaar iets op.

Ik zou het niet aan durven maar Ja… ik ben ook een man!

Sandra bijna 5 maanden zwanger, van de afgelopen april geboren en kerngezonde Lisa, buikje is te zien onder donsjas. Dit allemaal in samenspraak met onze artsen.

null

Click. Click. Peace

Wat een prachtige foto! Ook leuk voor Lisa later.Ze stond al op de skis voor dat ze geboren was wie kan dat zeggen!

Het is onzin om te zeggen dat je 9 maanden op bed zou moeten blijven liggen. Dat is ook nergens voor nodig.
Skiën is en blijft een risico - sport waarbij je ook nog eens ondanks dat jezelf goed kunt skiën, afhankelijk bent een ander zijn acties. Het is een extra risico wat je bewust opzoekt bovenop de risico’s die iedereen zwanger of niet zwanger loopt. En off piste skien en zwanger, pfffff. En stel je breekt een been, je ongeboren kind heeft niets, zwanger zijn en een gebroken been? Lekker zo’n bevalling… Ik snap überhaupt niet dat je het wel of niet eens wilt worden.

Prachtig plaatje Rogier

Ik denk dat de vrouwen best zelf de risico’s kunnen inschatten, en beter weten wat ze mogen en wat niet.
Persoonlijk vind ik het ook geen probleem moest mijn vrouw zwanger willen skien. Maar ik zou toch als rogier eerst de gynaecoloog raadplegen, want voor sommige zwangere vrouwen zijn trillingen en sport soms niet toegelaten.

En stel u voor bevallen in de sneeuw, het heeft wel iets :-)

Plaats een reactie