Rumoer om aanleg World Cup piste in Zürs
In het Oostenrijkse Zürs (Ski Arlberg) is rumoer ontstaan omtrent de aanleg van een nieuwe FIS World Cup piste. De voorbereidende werkzaamheden die grote impact in het landschap hebben zouden zonder vergunning zijn opgestart. Op 13 en 14 november vinden in Zürs twee parallel reuzenslalomwedstrijden plaats. Het zijn de eerste World Cup wedstrijden in 26 jaar.
Afgraving
Voor de piste waren grote ingrepen nodig. Zo moest 17.000 m3 grond worden afgegraven om twee exact dezelfde afdalingen naast elkaar te kunnen aanleggen. Bij de parallel reuzenslalom starten namelijk twee deelnemers tegelijk. Daarnaast zijn twaalf 22 meter hoge (vaste) lichtmasten geplaatst (het is een avondevenement) en er is er een groot sneeuwdepot aangelegd dat een oppervlak van 4.500 m2 aan vegetatie zou hebben vernield.
Wel goedgekeurd, toch in overtreding
De werkzaamheden zijn bij besluit van 28 augustus officieel goedgekeurd omdat andere belangen hoger werden gewogen dan natuurbehoud en landschapsbescherming. Natuurorganisaties stellen echter vast dat het een aantal werkzaamheden zonder vergunning zijn uitgevoerd, zo is er eerder dan afgesproken begonnen met bouwen en zou er al kunstsneeuw zijn gespoten terwijl dit pas vanaf 1 november had gemogen. De World Cup piste ligt ter hoogte van het dalstation van de Trittkopfbahn in Zürs. Op vrijdag 13 november starten de vrouwen, een dag later is het de beurt aan de mannen. Er zijn vanwege corona geen toeschouwers toegestaan.
Gerelateerde weblogs
Plaats een reactie
@Roel
Ik vroeg me af wie is eigenlijk de eigenaar van de grond.
Boer/gemeente/provincie.
“Natuurorganisaties stellen echter vast dat het een aantal werkzaamheden zonder vergunning zijn uitgevoerd, zo is er eerder dan afgesproken begonnen met bouwen en zou er al kunstsneeuw zijn gespoten terwijl dit pas vanaf 1 november had gemogen.”
Als dit het ergste is, dan vind ik het een beetje gezeur van verliezers die op deze manier toch de boel willen frustreren.
Verder vraag ik me af waarom je zulke banen aan wil leggen als er toch geen publiek bij aanwezig kan zijn. Zonde van de investering lijkt me…
Agh, paar milieuwappies. Geen aandacht geven dan waait het vanzelf over.
erder vraag ik me af waarom je zulke banen aan wil leggen als er toch geen publiek bij aanwezig kan zijn. Zonde van de investering lijkt me... § peterpos op 15 okt 2020 22:09
Bwa, ook op TV vind ik van die parallel slalom of mogul wedstrijden heel entertaining om naar te kijken.
Voor GS had ik het eigenlijk nog nooit gezien (hier heb je wel veel meer plaats voor nodig).
“Natuurorganisaties stellen echter vast dat het een aantal werkzaamheden zonder vergunning zijn uitgevoerd, zo is er eerder dan afgesproken begonnen met bouwen en zou er al kunstsneeuw zijn gespoten terwijl dit pas vanaf 1 november had gemogen.”
Als dit het ergste is, dan vind ik het een beetje gezeur van verliezers die op deze manier toch de boel willen frustreren.
peterpos op 15 okt 2020 22:09
Verder vraag ik me af waarom je zulke banen aan wil leggen als er toch geen publiek bij aanwezig kan zijn. Zonde van de investering lijkt me…
Zulke wedstrijden organiseer je voor 90% voor de internationale TV aandacht die het krijgt. Daar genereert zo’n skigebied een hoop bekendheid uit en daarmee hopen ze nieuwe klanten te trekken die in het gebied komen gaan skien. De opbrengsten van het publiek ter plaatse zijn verder maar marginaal wat dat betreft.
Protesteren tegen 22 meter hoge lichtmasten en juichen voor 220 meter hoge windturbines. De wappies
Zodat die lichtmasten aankunnen, want blijkbaar moet dat zonodig.
@Vivace en @Matthias123 Ik bedoelde meer dat als er op andere plekken al goede banen liggen, waarom zou je er dan nog één aanleggen? Zou Zürs nog bekender bij het skipubliek kunnen worden dan het al is?
Met voetbaltoernooien zie je het ook vaak. Dan worden er allemaal stadions gebouwd en daarna niet meer gebruikt. Dat is zonde. Nu is dit natuurlijk een veel kleinere investering, maar als zo’n wedstrijd ook elders kan, dan zou dat mijn voorkeur hebben. Zeker in deze onzekere tijden.