Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Franse lockdown stelt vroege openingen uit

Rogier op 28 oktober 2020· 69 reacties

Val Thorens
Val Thorens Beeld: office tourisme Val Thorens

In zijn toespraak vanavond heeft de Franse President Macron een nieuwe lockdown gepresenteerd. Deze ‘confinement’ gaat vanaf vrijdag in tot (in ieder geval) 1 december. In deze periode mogen Fransen niet zonder formulier het huis uit, reizen tussen Franse regio’s is verboden (m.u.v. woon werk verkeer) en restaurants en bars moeten gesloten blijven, ook zijn alle niet noodzakelijke winkels gesloten voor minimaal twee weken. Ook mogen mensen niet samenscholen en je mag niemand thuis ontvangen. Door deze maatregelen, alhoewel er nog niets specifieks is gezegd over skigebieden, maakt het onmogelijk om skigebieden te openen. Val Thorens heeft al meteen aangegeven niet op de verwachte 21 november te kunnen openen. Waarschijnlijk zullen veel andere gebieden die voor december zouden openen volgen.

Soepelere lockdown

Macron benadrukte dat deze lockdown soepeler zal zijn dan de vorige. Zo mogen kinderen naar school blijven gaan en blijven er meer bedrijven en fabrieken open. De precieze regels worden morgen door verschillende ministers bekend gemaakt. Dat zal echter voor de skigebieden weinig uitmaken. Deze zullen tot in ieder geval 1 december gesloten blijven voor de gewone wintersporter.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Knettergek… Je zou denken dat ze intussen wel al beseffen dat dit compleet disproportioneel is (want landen die helemaal niet zo’n draconische maatregelen hebben genomen doen het niet slechter, integendeel) , maar nee hoor…

Wil dat zeggen dat de gletsjer Tignes en LDA terug sluiten

Tignes is morgen nog open, vanaf vrijdag gesloten.

Belgie zal frankrijk weer achterna lopen zoals altijd.

Gaan de skigebieden die normaal open gingen in november nu weer stoppen met kunstsneeuw te maken tot er duidelijkheid is zoals val Thorens

Gaan de skigebieden die normaal open gingen in november nu weer stoppen met kunstsneeuw te maken tot er duidelijkheid is zoals val Thorens

Pieter230976 op 28 okt 2020 22:12

Ik verwacht dat ze daarmee doorgaan.

Click. Click. Peace

Tignes is morgen nog open, vanaf vrijdag gesloten.

Jaco op 28 okt 2020 22:02

Ja want dit gaat vanaf vrijdag in.

Les Deux Alpes zou sowieso dit weekend weer sluiten.

Click. Click. Peace

Knettergek… Je zou denken dat ze intussen wel al beseffen dat dit compleet disproportioneel is (want landen die helemaal niet zo’n draconische maatregelen hebben genomen doen het niet slechter, integendeel) , maar nee hoor…

Skiwi op 28 okt 2020 21:42

Inderdaad. Het houdt niet op, niet vanzelf… :(

Volgens mij gaan ze over 2 weken evalueren en kijken of dit nog langer gaat duren? Ik zou 16 december naar Tignes gaan voor het seizoen maar ben benieuwd of dit gaat lukken. Nog 7 weken…

Freeride = Life

Als dit nodig is om later ‘gewoon’ open te kunnen dan lijkt me dit prima. Fingers crossed dat dit voldoende gaat werken. Alles op z’n beloop laten gaat het zeker niet worden. Al is het dan alleen maar dat NL Frankrijk als oranje of zelfs rood gebied beschouwt (of nog erger een negatief reisadvies!).

In Frankrijk is het blijkbaar nodig. Dit hangt lijkt me gewoon samen met het gedrag van de inwoners. Ik zag vorige week een mooi kaartje van België met daarop per gemeente de besmettingen. De taalgrens was duidelijk zichtbaar. Vlamingen houden zich blijkbaar beter aan de regels dan Walen.

In Frankrijk is het blijkbaar nodig. Dit hangt lijkt me gewoon samen met het gedrag van de inwoners. Ik zag vorige week een mooi kaartje van België met daarop per gemeente de besmettingen. De taalgrens was duidelijk zichtbaar. Vlamingen houden zich blijkbaar beter aan de regels dan Walen.

Hansvk op 29 okt 2020 08:52

In maart was het net omgekeerd, toen was het in Vlaanderen veel erger dan in Wallonie. Het zou raar zijn dat toen de Walen zich beter aan de regels hielden en nu net omgekeerd. In feite is deze epidemie in Belgie net het spiegelbeeld van die in maart.
Volgens de wetenschappers is het verschil grotendeels te wijten aan het feit dat in Wallonie het academiejaar 1 week eerder is begonnen dan in Vlaanderen waardoor zij in een eerder stadium van de epidemie zitten en daar nu de cijfers harder oplopen dan in Wallonie.

*bericht bewerkt door Errant op 29 okt 2020 09:23

@Hansvk

Oei, oei, wanneer @Rogier dit leest?? Géén politieke statements hier! 😉 😁😂

Born to run. B.S.

@dan58 Lees even onze regels. Je hoeft hier niet voor admin te spelen. @Hansvk laten we dit soort ‘conclusies’ inderdaad maar niet hier op de website plaatsen.

Click. Click. Peace

Knettergek… Je zou denken dat ze intussen wel al beseffen dat dit compleet disproportioneel is (want landen die helemaal niet zo’n draconische maatregelen hebben genomen doen het niet slechter, integendeel) , maar nee hoor…

Skiwi op 28 okt 2020 21:42

Want skien is belangrijker dan een overbelast zorgsysteem? Er zijn een aantal landen die het beter doen met soepelere maatregelen. Het dunbevolkte zweden onder andere, totaal niet vergelijkbaar dus met het drukbevolkte Frankrijk. Het geisoleerde Nieuw Zeeland doet het ook goed, omdat het dus zo geisoleerd is en ze daar zeer streng zijn met quarantaine en contactonderzoek en je daar amper het land in mag. Ook totaal niet te vergelijken dus. Strenge maatregelen zijn gewoon nodig om het nog enigzins controleerbaar te houden en daar hoort een lockdown gewoon bij.

Born to Ride

In Frankrijk is het blijkbaar nodig. Dit hangt lijkt me gewoon samen met het gedrag van de inwoners. Ik zag vorige week een mooi kaartje van België met daarop per gemeente de besmettingen. De taalgrens was duidelijk zichtbaar. Vlamingen houden zich blijkbaar beter aan de regels dan Walen.

Hansvk op 29 okt 2020 08:52

Gewoon de inefficiënte staatsstructuur van België is hiervoor verantwoordelijk. Niks meer, niks minder.
Dat sommige politici/media zich in dit stadia van deze pandemie nog bezighouden met het verdelen van België ipv. alle koppen in de zelfde richting te zetten door eenheid van commando dat is totaal onverantwoordelijk.

OT :Dat doen ze in ieder geval in Frankrijk een pak beter …

*bericht bewerkt door evert op 29 okt 2020 12:14

Want skien is belangrijker dan een overbelast zorgsysteem?

Nee, maar het ene heeft niets te maken met andere. 't Is niet een kwestie van kiezen tussen het ene en het andere. Skiën (en alle andere activiteiten in de buitenlucht) zorgen NIET voor de verspreiding van het virus.

Er zijn een aantal landen die het beter doen met soepelere maatregelen. Het dunbevolkte zweden onder andere, totaal niet vergelijkbaar dus met het drukbevolkte Frankrijk.

In Zweden woont 90% van de bevolking in een even dicht bevolkte regio als alle andere stedelijke regio’s in Europa. Vraag maar eens Rogier hoe dichtbevolkt het gebied waar hij woont is.

Strenge maatregelen zijn gewoon nodig om het nog enigzins controleerbaar te houden en daar hoort een lockdown gewoon bij.

Nee, strenge maatregelen zijn niet nodig. Zinvolle maatregel die streng worden nageleefd zijn nodig.

Want skien is belangrijker dan een overbelast zorgsysteem?

Nee, maar het ene heeft niets te maken met andere. 't Is niet een kwestie van kiezen tussen het ene en het andere. Skiën (en alle andere activiteiten in de buitenlucht) zorgen NIET voor de verspreiding van het virus.

Er zijn een aantal landen die het beter doen met soepelere maatregelen. Het dunbevolkte zweden onder andere, totaal niet vergelijkbaar dus met het drukbevolkte Frankrijk.

In Zweden woont 90% van de bevolking in een even dicht bevolkte regio als alle andere stedelijke regio’s in Europa. Vraag maar eens Rogier hoe dichtbevolkt het gebied waar hij woont is.

Strenge maatregelen zijn gewoon nodig om het nog enigzins controleerbaar te houden en daar hoort een lockdown gewoon bij.

Nee, strenge maatregelen zijn niet nodig. Zinvolle maatregel die streng worden nageleefd zijn nodig.

Skiwi op 29 okt 2020 12:03

In zweden zijn ook regionale lockdowns, en jawel die zijn precies in de drukbevolkte regio’s en die regio’s doen het ook gewoon niet goed. De lockdown en daarmee sluiting van de skigebieden voorkomt gewoon heel veel verplaatsing van mensen. Het skien op zich is inderdaad niet zo’n groot risico, mensen die vanuit heel europa naar de skigebieden komen nemen het mee en verspreiden het daar in winkels, appartementencomplexen, hotels, wachtrijen van cabineliften skiverhuur etc en nemen het daarna weer mee naar alle uithoeken van europa. Ook in de Franse Alpen zijn er regio’s die het gewoon erg slecht doen. Veel maatregelen zijn lastig te handhaven en dat maakt het bij een lockdown gewoon een stuk eenvoudiger. Heel selectieve maatregelen kosten namelijk enorm veel capaciteit om te handhaven en zonder handhaving weet je gewoon dat een deel van de mensen ze niet naleeft.

Born to Ride

Veel maatregelen zijn lastig te handhaven en dat maakt het bij een lockdown gewoon een stuk eenvoudiger. Heel selectieve maatregelen kosten namelijk enorm veel capaciteit om te handhaven en zonder handhaving weet je gewoon dat een deel van de mensen ze niet naleeft.

Matthias123 op 29 okt 2020 12:10

Lockdowns kosten vele vele vele malen meer dan extra handhavingscapaciteit…

Zweden is trouwens niet zo soepel als het lijkt hoor. Zo zijn o.a pretparken nog steeds niet open sinds Maart!

Beter een lockdown zoals Frankrijk dan de gevolgen zoals in Zweden:https://time.com/5899432/sweden-coronovirus-disaster/…

Born to Ride

Veel maatregelen zijn lastig te handhaven en dat maakt het bij een lockdown gewoon een stuk eenvoudiger. Heel selectieve maatregelen kosten namelijk enorm veel capaciteit om te handhaven en zonder handhaving weet je gewoon dat een deel van de mensen ze niet naleeft.

Matthias123 op 29 okt 2020 12:10

Lockdowns kosten vele vele vele malen meer dan extra handhavingscapaciteit…

Skiwi op 29 okt 2020 12:18

Horeca een bepaald deel van de dag open voor een beperkt aantal mensen is veel lastiger te controleren dan gewoon alle horeca sluiten om maar een voorbeeld te noemen. Zo geldt dat voor veel dingen die veel makkelijker te handhaven zijn wanneer het volledig gesloten is. Daarnaast zullen er altijd veel mensen de uiterste grenzen opzoeken en er net overheen gaan ondanks mogelijke consequenties, met alle besmettingsgevolgen van dien.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 29 okt 2020 12:41

Born to Ride

Hebben jullie nu weer zo’n vorm van huisarrest zoals ik het voorjaar @rogier ?

Belgie zal frankrijk weer achterna lopen zoals altijd.

GP01 op 28 okt 2020 22:08

Dat zit er inderdaad aan te komen. 🤔🙄
En de scholen maar open houden, klungels. 🙄🙄

Bla, bla, bla.

Verschil tussen Zweden en o.a. België en Nederland: in Zweden kijkt de bevolking wat ze kunnen doen om bij te dragen, in o.a. België en Nederland hoe ze de kantjes er kunnen aflopen. En in één keer is ook iedereen expert, en zeker om te ‘bewijzen’ dat wat zij (willen) doen niet voor besmetting zorgt.

Dirk - LIVE unITed

Hebben jullie nu weer zo’n vorm van huisarrest zoals ik het voorjaar @rogier ?

Belgie zal frankrijk weer achterna lopen zoals altijd.

GP01 op 28 okt 2020 22:08

Dat zit er inderdaad aan te komen. 🤔🙄
En de scholen maar open houden, klungels. 🙄🙄

bartvwg op 29 okt 2020 14:59

Yes.

Je mag iets meer qua werk en woon-werk verkeer. Ik denkbijvoorbeeld dat ik nog fotoreportages mag maken van bijvoorbeeld liftbouw ofzo. Maar ik mag niet meer voor m’n plezier gaan skiën, of fietsen.

Ik begrijp het nut compleet, en zal me er ook aan houden. Maar blijft lastig te verkroppen dat ik niet hier een boswandeling mag maken waar ik niemand tegenkom, maar men in Parijs wel met z’n allen in de metro mag stappen. Ik begrijp wel dat er duidelijke regels moeten zijn. Maar pijn doet het wel, zeker als er zometeen een meter poeder valt.

Click. Click. Peace

Ik begrijp het nut compleet, en zal me er ook aan houden. Maar blijft lastig te verkroppen dat ik niet hier een boswandeling mag maken waar ik niemand tegenkom, maar men in Parijs wel met z’n allen in de metro mag stappen. Ik begrijp wel dat er duidelijke regels moeten zijn. Maar pijn doet het wel, zeker als er zometeen een meter poeder valt.

Rogier op 30 okt 2020 09:34

Da’s zwaar klote en idd voor een stuk onbegrijpelijk. :(

Bla, bla, bla.

Ik was net bezig met het typen van een lange reactie op al deze statements over regels in land X en Y en bedacht opeens: Wat heeft dit in hemelsnaam met wintersport te maken?

OT: omwille wat er allemaal om ons heen gebeurd zullen de skigebieden in FR de komende maand niet openen. Hier gaan wij zelf niets aan kunnen veranderen.

Zelfs als wij allemaal hier met de beste wil van de wereld creatieve manieren bedenken om “veilig” te kunnen skiën, dan zal je zien dat er nog steeds een minderheid is die niet overtuigd is van de noodzaak van dit alles of zelfs revolteert tegen de in hun ogen overdreven maatregelen die hun vrijheden inperken.
Hierdoor zullen er vermijdbare besmettingen blijven volgen en gaan de verschillende overheden steeds meer beperkingen instellen.
Het enige wat wij zelf kunnen doen is om zoveel mogelijk ons zelf bewust proberen te houden aan maatregelen die de verspreiding van het virus kunnen afremmen (waaronder ook minder blootstelling aan ongekende risico’s), ook al hebben deze invloed op onze manier van leven + mensen aanspreken die duidelijk domme dingen aan het doen zijn.
Hopelijk krijgen we hierdoor de situatie sneller onder controle en kunnen de diverse maatregelen versoepeld worden (met voor ons natuurlijk het openen van de grenzen + skigebieden als eerste maatregel die mag wegvallen).

Glide on!

Heel vreemd dat individuele openlucht activiteiten niet zijn toegestaan.

Knettergek… Je zou denken dat ze intussen wel al beseffen dat dit compleet disproportioneel is (want landen die helemaal niet zo’n draconische maatregelen hebben genomen doen het niet slechter, integendeel) , maar nee hoor…

Skiwi op 28 okt 2020 21:42

Volgende lijkt mij logischer: Landen waar het beter gaat (omdat bv. de mensen verantwoordelijker zijn zoals in Zweden), moeten niet zo’n draconische maatregelen nemen.

Dirk - LIVE unITed

Want skien is belangrijker dan een overbelast zorgsysteem?

Nee, maar het ene heeft niets te maken met andere. 't Is niet een kwestie van kiezen tussen het ene en het andere. Skiën (en alle andere activiteiten in de buitenlucht) zorgen NIET voor de verspreiding van het virus.

Er zijn een aantal landen die het beter doen met soepelere maatregelen. Het dunbevolkte zweden onder andere, totaal niet vergelijkbaar dus met het drukbevolkte Frankrijk.

In Zweden woont 90% van de bevolking in een even dicht bevolkte regio als alle andere stedelijke regio’s in Europa. Vraag maar eens Rogier hoe dichtbevolkt het gebied waar hij woont is.

Strenge maatregelen zijn gewoon nodig om het nog enigzins controleerbaar te houden en daar hoort een lockdown gewoon bij.

Nee, strenge maatregelen zijn niet nodig. Zinvolle maatregel die streng worden nageleefd zijn nodig.

Skiwi op 29 okt 2020 12:03

De oplossing: iedereen verplichten om te gaan skiën, dan is er geen verspreiding van het virus meer.
Je moest eens weten welke activiteiten er allemaal zijn die niet zorgen voor verspreiding van het virus. Hier skién, elders andere activiteiten die de mededeler ‘toevallig’ graag beoefent (op café gaan, massamanifestaties,…). Het is een wonder dat het virus zich nog verspreidt met de eindeloze lijst van activiteiten die dat niet doen. Ik snap er niets meer van.

Dirk - LIVE unITed

Plaats een reactie