Flaine verkiezen boven Alpe d´Huez

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alpe d'Huez

Welk gebied zou beter bij ons passen Flaine of Alpe d’Huez ?

Wij zijn 2 skieeers van begin 30 die vaker in Frankrijk zijn geweest. Wij vinden het heerlijk om langere afdalingen (vermijden zwart) naar beneden te maken en/of naar andere dorpjes. Naast de pistes vinden wij de sfeer van het dorp en restaurants ook belangrijk. Wij gaan half maart op de wintersport.

Misschien is het wel appels met peren vergelijken. Of misschien wel niet. Tips zijn welkom!

*bericht bewerkt door gideonburger op 04 nov 2016 10:16

In Alpe d’Huez zijn bijna alle lange afdalingen zwart. Misschien niet al te pittig maar wel zwart.
Dus als je dat zou willen vermijden kun je daar moeilijk naartoe

Genieten

Als je van sfeer houdt moet je sowieso niet naar Flaine gaan, als zijn Morillon en les Carroz wel aardige dorpjes qua bouw. Alpe d’Huez heeft net als het Grand Massif een aantal diep zwarte pistes, maar de zwarte Sarenne is bijv zeker niet moeilijker dan de rode Chamois in het Grand Massif (ik snap ook niet waarom hij zwart gecodeerd is). Alpe d’Huez heeft als grote voordeel dat het rond het dorp allemaal eenvoudig is, en hoe hoger je komt hoe stijler de pistes over het algemeen.

Het Grand Massif heeft als voordeel dat het over veel meer dalen verdeeld is, waardoor het je het gevoel geeft dat je veel in verschillende gebieden aan het skien ben, wat leuk is voor de afwisseling. Wanneer je vroeg of laat in het seizoen gaat, zou Alpe d’Huez mijn voorkeur hebben vanwege de hogere ligging. Al met al vind ik het beide prachtige gebieden met een lichte voorkeur voor Alpe d’Huez, al is het Grand Massif weer makkelijker te bereiken vanuit NL. Kortom beide gebieden zijn gewoon goede keuzes.

Born to Ride

Ik heb alleen ervaring met Flaine: het dorp is allesbehalve sfeervol te noemen. Wel is er rondom het dorp een soort van kom, waar heel veel lange rode pistes teruglopen naar het dorp. Wel kun je in het gebied mooie tochten maken met lange afdalingen (rood, blauw) naar verschillende andere dorpjes zoals Samoëns wat dan wel weer een heel sfeervol dorp is (geen dalafdaling trouwens).

Ik ben nooit in Alpe d’Huez geweest, maar ik zou zeker weten voor Le Grand Massif kiezen! Flaine ligt het meest centraal, maar bevat eigenlijk alleen maar typisch Franse (lees: betonnen) appartementencomplexen. De dorpen Morillon 1100, Les Carroz en Samoëns 1600 daarentegen zijn hartstikke leuk en mooi!

Daarnaast vond ik Le Grand Massif een heel leuk en mooi skigebied, vooral omdat je tochtjes kan maken en tussen de bomen kan skiën.

Hopelijk vinden jullie iets!

Ik sluit me aan bij wat eerder is aangegeven. Foto’s van Alpe d’Huez heb ik niet paraat omdat het lang geleden is dat ik daar ben geweest. Wel een paar topdagen gehad maar eigenlijk alleen rond de zwarte pistes daar bezig geweest.
Ik kom wel vaak in Grand Massif en daar verblijf ik vrijwel altijd in Morillon. Zie voor foto’s https://www.flickr.com/photos/iorusandbela/albums/7215760388…

Hoe dan ook, Flaine is qua dorp niet leuk behalve als je een architectuur achtergrond hebt want die zijn er op de een of andere manier wel altijd enthousiast over. De dorpen lager op de berg, Les Carroz, Morillon en Samoens zijn een stuk authentieker. Dus overnachtingen zou ik daar boeken, ander voordeel is dat als je in Morillon of Samoens gaat zitten je nooit sneeuwkettingen om hoeft te doen. Je hebt snelweg tot Cluses en dan is het nog 20 minuten naar “boven”. Liften van Samoens liggen wel verder van het dorp dus dan moet je of rijden naar de lift of de skibus nemen.

Mocht je nog verdere dingen willen weten van Grand Massif dan roep je maar!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Heb een voorkeur voor Alp d’Huez. De reden hiervan is dat je meer in het echte hooggebergte bevindt dan in Flaine. Maar ieder heeft zijn eigen voorkeuren.

''Powder to the people''

Hier ook voorkeur voor AdH. Veel zon uren en door de hoogte sneeuwzeker. Zijn genoeg lange afdalingen en tochtjes naar de verschillende dorpjes.

May the ski force be with you !!

Ik ben zelf zowel in Flaine als in Alpe d’Huez geweest. Wel beide in een iets andere setting.
Flaine met een groep studenten vanuit de studievereniging, leuk gebied veel pistes en zoals eerder al gezegd qua dorp weinig aan maar voor het skien zelf genoeg vermaak.
Toch heb ik zelf leukere herinneringen aan AdH, zaten in Oz en Osian samen met een vriend en waren er op uit om veel op de piste te staan. Leuke pistes en dat jaar met kerst met relatief weinig sneeuw evengoed nog veel pistes goed begaanbaar.
Als ik nu nog eens naar een van de twee zou gaan zou ik eerder voor AdH kiezen.

Ik ken beide en zou zelf AdH verkiezen. Mooi voor tochten, idd veel van de lange bevatten zwart maar vooral die over de Pic Blanc gaan zijn echt lastig, de sarenne valt reuze mee en bij redelijke condities La Fare naar Vaujany en waar juweeltje. Maar ff wat anders; als ik lees wat jullie willen zou ik eerder aan Oostenrijk dan Frankrijk denken. Wat je zoekt zou je kunnen vinden in bijv. SFL, Ischgl, St. Anton Kitzbuhler alpen etc. Maar, wil je keuze niet lastiger maken hoor ;-)

@Pascal6

Ja, goed idee.

In SFL kun je overal komen met rode pistes en je kunt er leuk tochten maken. Ook de dorpjes zijn gezellig

Genieten

Ik ben nooit in Alpe d’Huez geweest, maar ik zou zeker weten voor Le Grand Massif kiezen! Flaine ligt het meest centraal, maar bevat eigenlijk alleen maar typisch Franse (lees: betonnen) appartementencomplexen. De dorpen Morillon 1100, Les Carroz en Samoëns 1600 daarentegen zijn hartstikke leuk en mooi!

Daarnaast vond ik Le Grand Massif een heel leuk en mooi skigebied, vooral omdat je tochtjes kan maken en tussen de bomen kan skiën.

Hopelijk vinden jullie iets!

Laurankl op 4 nov 2016 15:40

@Laurankl Misschien wordt het eens tijd om dan ook eens in Alpe d’Huez te gaan kijken. Als je het Grand Massif geweldig vind ga je Alpe d’Huez zeker geweldig vinden. Vooral het eten en de infrastructuur is er nog net een stapje beter dan in het Grand Massif. En door de hoogte is het allemaal nog een stukje sneeuwzekerder ook. Ik ben benieuwd of je dan nog altijd zegt ik zou zeker voor het GM kiezen. Het zijn beide gewoon topgebieden, met beide weer wat voor- en nadelen t.o.v. het andere gebied.

Born to Ride

Beste wintersporters bedankt voor alle tips, inmiddels is de keuze op Alpe d’ Huez gevallen!

@Matthias123 Ik zet hem op het lijstje, misschien iets voor volgend jaar ;)

Plaats een reactie