Alpenarena Flims-Laax-Falera vs Silvretta Arena Ischgl - Samnaun

Dit onderwerp gaat over de bestemming Laax - Flims - Falera

Zijn er die beide kunnen vergelijken?

Eind maart plannen we nog een short ski van drie dagen (drie volle dagen skiën). We zijn er echter nog niet uit wat we juist gaan doen, er zijn namelijk twee opties.

Overnachten in Ischgl (65 euro kamer met ontbijt, naast de lift) of overnachten in de Segnes Hutte (op de piste in Flims voor 87euro half pension).

Ik maal niet om het prijsverschil en mijn voorkeur gaat uit naar Flims-Laax. Zeker omdat ik overnachten op de berg echt een keer wil doen. Alleen ben ik niet de enigste en moet de rest overtuigd worden van het prijsverschil. Nu valt dat ook nog wel mee denk ik.

Kostprijs Ischgl 513 eur (overnachting 195 eur pp met ontbijt, skipas 3 dagen 131 eur, skihuur 97 eur, avondeten 3x30 eur)

Kostprijs Flims Laax 560 eur (overnachting 265 eur pp halfpension, skipas 210 eur, skihuur 85 eur)

Op zich dus niet echt een zo groot verschil tussen de twee. De andere hebben wel hun bedenkingen bij het dure Zwitserland. Ik vraag me af hoe groot het verschil is in prijs voor eten op de piste en het verbruik.

Ken beide maar met 30 jaar er tussen kan dus niet echt vergelijken. Afgelopen jaar naar Flims geweest, Ook op de berg: Nagens Berghaus. Was ook voordelig. incl HP èn skipas vanaf € 100 pppn. Hebben kamers 2 t/m 4 personen en mehrbettzimmer met 8 bedden. Nagens ligt wat skiën betreft mooier, maar Segnes heeft veel meer een huttengevoel (en veel marmotten buiten!). Voordeel Laax Flims de verhouding liften versus pistekilometers, lange afdelingen. Ook mooie pisteroutes. Wellicht iets minder sneeuwzeker. Veel plezier!

Ik ben in beide gebieden geweest in de drukste periode(Voorjaarsvakantie). Het zijn allebei mooie gebieden maar mijn voorkeur gaat uit naar Laax.
In de Silvretta Arena(2013) hadden we een appartement in Samnaun omdat het daar wat rustiger is. Ik houd niet zo van al dat apres-ski gedoe. We hebben ooit 1x een gondel voorbij moeten laten gaan maar verder geen wachttijden om vanuit Samnaun het skigebied in te komen. Van mensen die vanuit Ischgl kwamen,hoorde ik dat ze 45 min. moesten wachten voor de gondel. In maart zal dat wel niet meer zo erg zijn en als je vroeg naar boven gaat, zal dat ook wel meevallen. Zelf vond ik de Zwitserse kant van het ski gebied het mooiste deel maar ook aan de Oostenrijkse kant zijn mooie pistes te vinden; vooral aan de buitenranden van het gebied. Er was goed te skiën en af en toe moesten we wel wachten bij de liften maar het viel mee. Wat me wel opviel was, dat na een uur of 10 's morgens alle pistes al aardig overhoop geskied waren.
De prijzen op de piste en in de supermarkt waren normaal voor wat ik gewend was.( Ik moet er wel bij zeggen dat ik voorheen altijd naar Obergurgl ging en dat vinden een hoop mensen ook duur.)

De AlpenArena geniet mijn voorkeur o.a. omdat daar de pistes veel rustiger zijn en aan het eind van de dag nog niet erg overhoop geskied zijn. Er zijn minder liften, dat oogt rustiger en mooier dan die wirwar aan liften(vooral op de Idalp) in de Silvretta Arena. De pistes zijn er ook langer. Ik vind de uitzichten overal ook erg mooi. Wachten bij de lift heb ik daar nog nooit hoeven doen.
De prijzen op de piste zijn ongeveer gelijk aan die van de Silvretta Arena. De prijzen in de supermarkt vallen ook mee. Vlees is wel erg duur maar groente is weer goedkoop, de rest verschilt niet zo veel. De skipas is wel duurder maar daar krijg je een mooier, rustiger en uitgestrekter(qua gevoel) gebied voor terug. Oh ja, heel veel apres-ski ga je hier niet vinden.

ik heb twee keer een verslag gemaakt over de AlpenArena(2014 en 2015). Er staan ook wel dingen in die misschien wat minder interessant voor je zijn maar daar kan je gewoon overheen scrollen.

verslag van 2014

https://www.wintersport.nl/forum/topic/155963

verslag van 2015

https://www.wintersport.nl/forum/topic/191050

Behalve de kosten lijkt het nogal appels en peren vergelijken. Nu ken ik Flims laax niet maar als je Ischgl zegt denk ik aan apres-ski. Ben je daar naar op zoek, of juist niet?
In het laatste geval moet je zeker op de berg gaan zitten want daar is niks te doen. Dan zullen de kosten ook wel meevallen dus :-)

@joepiedepoepie leuk (foto)verslag en impressie van de AlpenArena, begin maart hoop ik daar ook te kunnen skiën (verblijf in Laax), voor mij is het dan voor het eerst dat ik in een Zwiters gebied ski.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn Dit jaar ga ik er eind februari voor de derde keer op rij heen. Het is een prachtig gebied en heerlijk rustig. In maart als jij gaat, zal het nog wel rustiger zijn. Veel plezier daar!

@joepiedepoepie bedankt en jij uiteraard ook veel plezier. Moet er eerst nog wel wat verse sneeuw vallen. Maar tijd genoeg om dat mogelijk te maken. Mijn verwachtingen voor het gebied zijn nu wel hooggespannen hoor :)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Bedankt voor de reacties. Het wordt toch ischgl omdat we iemand bij hebben die er kind aan huis is. Segnes volgt volgend jaar.

@Chonn @joepiedepoepie

Hoewel ik over iets minder dan twee weken voor het eerst naar Serre Chevalier vertrek, volgt er medio maart nog een trip. Nu ben ik vrij bekend met Zwitserland, maar nog nooit in de AlpenArena geweest. Hebben jullie tips voor een relatief betaalbare, maar goed gelegen accommodatie daar?

Mr. Slow

@Quick wij gaan voor het eerst er naar toe en hebben uiteindelijk voor Rocksresort gekozen, maar eerder vanwege ligging naast skilift, moderne inrichting en alle voorzieningen dan vanwege prijs. Overigens hebben we een pakket geboekt met skipassen bij bizztravel. Wellicht dat je via bijv. Booking.com of Airbnb of andere sites of reisorganisaties iets van je gading kan vinden?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De accommodaties in de buurt met een goede ligging zijn voor ons te duur. Wij zitten wat verder weg in Ilanz en rijden 10 minuten met de auto naar Laax of Flims.

Merci. Ik ga eens op onderzoek uit!

Mr. Slow

Plaats een reactie