Ook een goed gebied voor (licht gevorderde) snowboarder?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Ik ben mij een beetje aan het oriënteren voor onze volgende wintersport. Wij zijn altijd in Oostenrijk of Duitsland geweest. Nu lijkt het me wel wat om eens naar Italië te gaan. Ik kwam uit op dit gebied. Niet al te groot en goede recensies. Ik vroeg mij alleen af of dit gebied ook goed is voor licht gevorderde snowboarders. Mijn vriend en ik kunnen wel snowboarden, maar zijn niet de aller beste ;-) Zijn er erg veel vlakke stukken waar je dan zou moeten lopen omdat het té vlak is? Ik hoor het graag. Bedankt!

Over het algemeen is de directe omgeving van Alta Badia lichtrood. De meeste pistes zijn, om er een term op te plakken, geschikt voor families. Ik neem dus aan dat licht gevorderde snowboarders daar ook hun ding kunnen doen. Echte prikstukken zijn tamelijk zeldzaam.

Top, bedankt voor je reactie! :-)

Nou…, Alta Badia is prachtig zoals je ook op diverse andere topics kunt lezen maar in mijn ogen juist minder geschikt voor boarders. Ik ski zelf dus ben geen ervaringsdeskundige maar je ziet relatief weinig boarders in het gebied en er zitten aardig wat stukken onder aan diverse afdalingen waar je als boarder vast loopt en dus moet steppen, lopen of hopen op een sleep. Een Sella Ronda bijvoorbeeld is zeker in de richting tegen de klok niet erg board-vriendelijk. Alta Badia heeft heel veel blauwe, en veelal lichtrode pistes.

Oke… Bedankt voor he reactie. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we veel moeten lopen of steppen… ben de Italiaanse gebieden een beetje aan het bekijken. Nu zag ik ook Breuil-Cervinia. Misschien is dat dan een betere optie? Ik ga het allemaal even bekijken!

Nou…, Alta Badia is prachtig zoals je ook op diverse andere topics kunt lezen maar in mijn ogen juist minder geschikt voor boarders. Ik ski zelf dus ben geen ervaringsdeskundige maar je ziet relatief weinig boarders in het gebied en er zitten aardig wat stukken onder aan diverse afdalingen waar je als boarder vast loopt en dus moet steppen, lopen of hopen op een sleep. Een Sella Ronda bijvoorbeeld is zeker in de richting tegen de klok niet erg board-vriendelijk. Alta Badia heeft heel veel blauwe, en veelal lichtrode pistes.

HN65 op 4 mrt 2016 10:20

In het gebied van A.B. zelf kan’k alleen volgende prikstukken zien voor een boarder:

  • de blauwe 21 (Pralongia --> Vizzalift)
  • stukjes van de blauwe 9a-9b (Pralongia --> Saraghes)
  • de laatste meters van de rode vanaf Bec De Roces naar Passo Campolongo
  • de blauwe 8 vanaf Pralongia ii naar Corvara

Hoe dan ook zie ik niet veel boarders in A.B. en omstreken. Maar tegelijkertijd heb’k er nog niet veel zien wandelen. Anderzijds denk’k dat je er als beginnend boader wel je ding kan doen … voorspelbare hellingen, meestal brede pistes, moderne liften, weinig slepers en rustige uithoekjes.

De SR tegen de klok in is inderdaad niet board-vriendelijk.

Edit: net de nieuwe kaart van A.B. eens gezien … inderdaad, de ene kant lichtrood, de andere kant blauw … raar eigenlijk, want dan zouden ze in mijn ogen ineens hele stukken van Wolkenstein, Seiser Alm, etc. gewoon groen mogen maken :).

Ben het wel met @HN65 eens, denk dat er betere gebieden voor snowboarders te bedenken zijn.

@Userd welke gebieden denk je dat er beter zijn?

In die omgeving, Kronplatz of de kant van Val Gardena misschien? Ik ben ook geen boarder maar AltaBadia eo heeft toch wel veel glijstukken, da’s op ski’s wel te doen maar op een board lijkt me dat niets. De steile(re) stukken zijn dan weer vaak ijzig, lijkt me op een board ook niet prettig.

Ik ben ook geen boarder maar AltaBadia eo heeft toch wel veel glijstukken, da’s op ski’s wel te doen maar op een board lijkt me dat niets. De steile(re) stukken zijn dan weer vaak ijzig, lijkt me op een board ook niet prettig.

Userd op 4 mrt 2016 11:32

Noem ze dan eens op? Ik ben er in m’n lijstje nog twee vergeten:

  • bovenaan de Piz La Ila (letterlijk bij het uitstappen)
  • een stukje tussen La Brancia en Piz Arlara

maar, tbh, je kan ze op het stuk bovenaan Piz La Ila (afhankelijk van je richting) allemaal vermijden door ofwel een parallelle piste te nemen, ofwel voor het prikstuk een lift te nemen en zo op een parallelle piste te komen.
Om een gedachte te geven: dit is volgens mij het slechtste stuk voor een board. Maar als je lichtgevorderd bent mag dat toch geen probleem zijn en kan je op je kanten toch je bochten doortrekken? Of moet je dan nog alles ‘afglijden’?

Kronplatz zou’k nog kunnen inkomen … alhoewel de pistes daar geen haar steiler zijn. Val Gardena, serieus?

Ik zou dan eerder voor Breuil gaan, veel meer opties en afwisselende pistes. Ook lekker hoog als er wat minder sneeuw valt. En wel echt aan de IT kant gaan zitten natuurlijk, niet de Zwitserse. Maar zoals gezegd, ik ben geen snowboard expert.

@Lars3, rustig aan…

vrijwel alles rondom Pralongia, verbinding van Piz la Ila naar Corvara, 6 en 5, de 24. 17 zwart wordt vaak ijs, 17 rood een buckelpiste. Bij Colfosco de 40 en 36. Dan blijft er in het Alta Badia gebied niet zo heel veel over.

Ik denk dat we dan stevig verschillende definities over prikstukken hebben :)

Ik heb het dan ook over stukken die nmm niet zo boardersvriendelijk zijn, prikstukken zijn voor iedereen vervelend. 17 hoef je niet te prikken maar of je daar als lichtgevorderde boarder (of skiër) moet zijn?

En livigno? Half maart?

Ik heb het dan ook over stukken die nmm niet zo boardersvriendelijk zijn, prikstukken zijn voor iedereen vervelend. 17 hoef je niet te prikken maar of je daar als lichtgevorderde boarder (of skiër) moet zijn?

Userd op 4 mrt 2016 12:30

maar die kan je dan ook makkelijk omzeilen op de rode 17 (err … omskiën … boarden … whatever). Het is trouwens een FIS worldcup piste … zoals je ook weet.

Ik heb het dan ook over stukken die nmm niet zo boardersvriendelijk zijn, prikstukken zijn voor iedereen vervelend. 17 hoef je niet te prikken maar of je daar als lichtgevorderde boarder (of skiër) moet zijn?

Userd op 4 mrt 2016 12:30

maar die kan je dan ook makkelijk omzeilen op de rode 17 (err … omskiën … boarden … whatever). Het is trouwens een FIS worldcup piste … zoals je ook weet.

Lars3 op 4 mrt 2016 12:35

Weet ik , is op zich ook niets mis met al die pistes. Maar FIS-piste of niet, de zwarte kan behoorlijk ijzig zijn en de rode was een buckelpiste geworden, beide niet ideaal. Dan kan je er bijna helemaal omheen door de 24 te nemen maar da’s dan weer een pad waar je ook nog eens wat snelheid voor moet hebben. Zoals je zelf al aangeeft is er voor het meeste wel een alternatief maar dat beperkt de bruikbare afdalingen wel nogal. Prolongia-San CAssiano zal ook best gaan maar echt lekker zal het niet worden. Dan zou ik eerder naar Kronplatz kijken, zoals gezegd.

Imo zijn zowel de rode 17 als de Gran Risa een no-go area voor licht-gevorderde snowboarders. Zeker het eerste stuk na Piz Ila is eigenlijk diep zwart. Het pad is inderdaad sowieso geen optie. En alle blauwe afdalingen terug naar Piz Sorega is lastig voor boarders (zeker als je wat lichter bent) in het stuk waar het Armentarola pad bij de 11 komt tot aan de parkeerplaats van het dalstation Sorega. Stuk van Brancia richting Col Alt/Corvara ook niet fijn. Net als de onvermijdelijke 7 tussen Bioch en dalafdaling Corvara en/of lift 16 (Parlongia II meen ik). Natuurlijk, het kan prima maar er zijn betere opties qua gebied denk ik.

Wij gaan het binnenkort bekijken hoe het daar voor boarders is.
Cervinia zijn we ook geweest en dat is voor boarders prima. Blauw en eenvoudig rood over het algemeen en in mijn herinnering geen prikstukken. De doorsteek naar Zermatt was ook fijn, op de gletscher. De boskant van Zermatt was een stuk minder. Veel paden, soms met een zwarte piste doorsneden, en onderaan ook een stuk lopen. En druk.
Ik zou dan aan de kant van Cervinia blijven en zeker een keer naar Valtournence.
Er was aan die kant ook een restaurantje een eindje van de piste. Werd je achter een sneeuwscooter terug naar de piste gesleept. Leuk dus.

Oke!! Bedankt voor je reactie!

Wanneer gaan jullie @hakke2? Het blijft hoe dan ook een schitterend gebied, en de condities momenteel…#jaloers

Wij zitten vanaf 12 maart in Santa Christina en zijn gevorderde boarders/skieers en kilometervreters. Dus na 18 maart zal ik de do’s en dont’s voor boarders posten.

Ja, leuk om te horen/lezen wat jullie ervaringen zijn. Ik denk dat de Gardena vallei al heel wat meer uitdaging heeft dan Alta Badia. Veel plezier alvast.

Top!!! Ben benieuwd. Veel plezier!

@triezzzze: We zijn nu al een aantal keren als boarders door Alta Badia gegaan. Wat ons betreft een prima plek om te zitten. Er zijn wel een paar prikstukken maar zeker geen reden om dit gebied te vermijden. Ook weinig glijpaden, ik had daar als beginner een hekel aan. Alleen aan het eind van de Lagazuoi heb je een aan het eind een paar stukjes lopen, maar deze rode piste is sowieso niet echt voor een beginnende boarder aan te raden.
Wij zitten er zelf aan te denken een volgende keer in Alta Badia te boeken.
Ik vind het qua omgeving mooier dan Cervinia.

Mooi!! Bedankt voor je reactie. Zal alles eens rustig gaan bekijken… heb nog een jaar ;-)

Zolang je een kaart hebt voor hele sella ronda gebied maakt het toch niet uit, dan ga je lekker alle kanten op.
Ik ken in het gebied maar 1 piste waar ik moest steppen.

De reden dat er weinig boarders zijn heeft weinig met de pistes, meer met het feit dat het gebied in veel brochures en websites omschreven staat als boarder onvriendelijk of maar max 3 sterren krijgt voor gebied geschikt voor boarders. Er eens navraag gedaan waar ze de sterren bij boarders op baseerde, gaat het bij die ranking er gewoon om hoeveel km funpark er is t.o.v. van normale pistes. En hoeveel groene pistes er zijn. Niet veel meer dan dat.

Ik vind het het mooiste gebied waar ik ooit geweest ben als boarder. Bij mij zou het 5 sterren krijgen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Plaats een reactie