Skikarussell Altasenberg 10 feb 2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skikarussell Altastenberg

Vorige week dinsdag ben ik naar Altastenberg gereden. Ik had een dag vrij maar het probleem was dat ik 's avonds weer terug moest zijn. In eerste instantie zou ik naar veel kleinere Fahlenscheid rijden omdat dat maar 1 uur en 45 minuten rijden voor mij is. Op aanraden van @frans ben ik toch naar het hochsauerland gereden (1 uur verder). Ik koos voor Altastenberg omdat ik er nog nooit geweest was en het gebied wat uitdagendere pistes heeft. Ik ski en snowboard, omdat er alleen maar sleepliften zijn koos ik voor ski’s. Een goede keuze zo bleek achteraf. Pistenplan Altastenberg:

null

Ik parkeer omstreeks 10.30 (gratis) op de parkeerplaats aan de Westfalenhütte, rechts onderaan op de kaart. Er staan maar een paar auto’s. Dit is vanuit de snelweg bij Olpe gezien de parkeerplaats die je het eerst tegenkomt. 5-10 minuten verder ligt de eerste lift van Winterberg, bij de Kahler Asten. Het is rond het vriespunt en bewolkt. Ronde de toppen hang wat mist. Ik vraag aan de kassa voor een dagkaart, zegt de man in het hutje: Ik geef je wel een middagkaart. Ik zeg: “Maar het is pas 10.30”. “38” zegt hij. “We willen toch dat je terugkomt.” Dat klopt natuurlijk. Ik krijg dus een middagpas voor 17 euro. Terwijl ik de pas naast het hutje in mijn jas aan het stoppen ben komt de man van de lift het hokje uit. Sorry zegt hij, ik had me vergist. Ik dacht dat het 11.38 was. Maar maakt niks uit, als je bij deze lift blijft tot 12.00 laat ik je gewoon langslopen. Er ligt behoorlijk wat sneeuw. Ik begin met de besneeuwde piste Westfalenhang 1:

null

Dit is een heerlijke brede en redelijk steile piste waar je prima kunt Carven. De piste is perfect geprepareerd, beter dan in Wolfsslucht in de Eifel waar ik 2 weken eerder was. Parallel aan deze piste ligt piste westfalenhang 2. Deze piste is net zo steil en breed, maar niet besneeuwd. Dat verschil is duidelijk:

null

Niet alle bruine plekken is aarde, soms is er wat zand met sneeuw vermengd bij het prepareren, maar zo zie je dat in het Sauerland kunstsneeuw toch wel een must is. Er ligt circa 40 cm natuursneeuw maar op een redelijk steile piste wordt dat er gewoon af geskied. De piste was nog goed te doen, maar de 1 was uiteraard veel beter.

Piste 2 vanuit de lift:

null

Rechts naast de 1 ligt de zwarte 3, de FIS slalomhang. Ik zag hem niet bovenaan de lift. Volgens de man bij de lift moest ik het pad voor de besneeuwingsvijver volgen en dan kwam ik er vanzelf. Eerst kom je bij een afsplitsing van piste 1 maar na een stukje langlaufen over een bospaadje volgt inderdaad piste 3. Bovenaan staat een soort starthutje op een kunstmatige heuvel om meteen snelheid te krijgen maar verder is deze piste hetzelfde als de 1 maar wel iets korter. Niet besneeuwd maar omdat hij niet zoveel gebruikt werd prima te doen. Ik heb hem maar 2x gedaan omdat hij slecht te bereiken was en niet beter dan piste 1.

Na de lunch (schnitzel!) was mijn skipas echt geldig en verkende ik de rest van het gebied. Het gebied is verbonden door bospaden (bijvoorbeeld 2a) die geen echte pistes zijn en niet besneeuwd. Dan krijg je zoiets:

null

Bij het bruine stuk bovenaan is een scherpe bocht waar bijna alle sneeuw weg is. Niet fijn op je ski’s en al helemaal niet met een snowboard. Ook de wel besneeuwde “dalafdaling” 11 is eigenlijk een bospad, maar niet zo steil:

null

Bijna onderaan piste 11 ligt een sleeplift van waaruit piste 4 en 5 bereikbaar zijn. 5 is weer besneeuwd, 4 niet. 4 is hierdoor slecht (geen foto), 5 is echter ook een mooie brede en vrij steile piste:

null

Vanuit deze lift kun je ook het gebied waar pistes 6,7 en 8 liggen bereiken. Dit is eigenlijk een grote redelijk vlakke weide die mij prima lijkt voor beginners om te oefenen. Nu was het er echter vrij mistig:

null

null

De zwarte “Steilhang” nr 9 is vanuit hier ook te bereiken. Deze is ook niet besneeuwd en was helaas gesloten. Ik heb me de rest van de dag vermaakt met piste 5 en 1. Het werd in de middag wat drukker. Er waren wat bussen aangekomen met Nederlandse studenten. Er waren best wat snowboarders bij die toch wel wat moeite hadden met de sleepliften en bepaalde pistes. Ik zou dit gebied dan ook niet aanraden voor snowboarders vanwege de sleepliften en vlakke verbindingspistes. Het vlakbij gelegen Winterberg en Neuastenberg hebben zulk soort verbindingspistes eigenlijk niet.

Rond 14.00 lever ik mijn liftpas in. De man bij de lift vraag of ik al moe ben. Nee zeg ik, maar als ik niet op tijd terug ben krijg ik ruzie met mijn vrouw. Zegt hij: Soms is het beter gewoon iets te doen en achteraf ruzie te maken :D

Op de terugweg heb ik flink wat file tussen Olpe en Keulen. Rond 17.30 ben ik weer thuis na een lekker dagje Sauerland! Als ik meer tijd gehad had was ik wel langer gebleven, dan had ik ook minder lang over de terugreis gedaan omdat ik dan niet in de spits over de snelweg moest. Ook deze relatief korte dag was echter goed te doen.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 15:03

Leuk verslag, maar dus beste slechte pistes ondanks redelijk veel sneeuw? Had je een speciale reden om hier heen te gaan en Winterberg te slippen?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Top verslag! Foto’s zijn wel van iets mindere kwaliteit maar dat mag depret niet drukken :)
Wat was er eigenlijk moeilijk aan de sleepliften? Zolang het pad maar niet schuin loopt heb ik er niet zoveel moeite mee :P

Gang is alles

mooi verslag! jammer van de foto´s maar dat komt ook door het weer natuurlijk, ook erg jammer van de condities op sommige plekken :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Top verslag! Foto’s zijn wel van iets mindere kwaliteit maar dat mag depret niet drukken :)
Wat was er eigenlijk moeilijk aan de sleepliften? Zolang het pad maar niet schuin loopt heb ik er niet zoveel moeite mee :P

Jesper op 18 feb 2015 17:09

dat zagen we bij de eerste lift in fort fun :p

Certified ski-boy, glijbewijs

Wauw, je was er dan wel kort zeg!:o Vanuit waar in Nederland was je vertrokken?
Ik dacht trouwens echt dat het er beter uit zou zien in Altastenberg… Maar goed, het grijze weer zal daar ook wel debet aan zijn:(
Dankje voor je verslag:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

De foto’s zijn niet top door het weer, maar misschien heb ik ze ook te veel verkleind. Ik had voor Altastenberg gekozen omdat ik toch niet heel veel tijd had, Winterberg is toch een stuk groter, maar ook omdat hier wat meer uitdagende pistes liggen en simpelweg omdat ik er nog nooit geweest was! In Winterberg ben ik al zeker 6x geweest (hierdoor heb ik wel een goed idee hoe dat de laatste jaren vooruit gegaan is). Neuastenberg was ook een optie, de nieuwe lift daar heb ik nog niet gezien. Ik hoop dat dat gebied op termijn verbonden wordt met Winterberg via de Kappe.

De sneeuwkwaliteit in Winterberg is toch wel beter, daar is alles inmiddels besneeuwd, maar slecht was het hier ook weer niet. De niet besneeuwde pistes hadden wat bruine plekken, soms ook doordat er wat aarde vermengd was met sneeuw bij het prepareren. Alle pistes waren te doen, alleen de steilhang was dus dicht. Ik vond vooral de verbindingspistes hier wel minder. Die heb ik in de andere gebieden in het Sauerland waar ik geweest ben niet zo gezien.
@Jesper: Als je goed kunt snowboarden kun je een sleeplift wel aan natuurlijk. Ook zijn ze hier niet zo steil als soms in de alpen. Maar toch zijn stoeltjesliften veel fijner met een snowboard naar mijn mening. Met ski’s sta je gewoon relaxed in een sleeplift, met een snowboard ben je toch de hele tijd bezig met je balans. Vanwege dat en vanwege de bospaden zou ik Altastenberg ook niet aanraden voor snowboarders. Dan toch Winterberg, Neuastenberg of Willingen.

Wauw, je was er dan wel kort zeg!:o Vanuit waar in Nederland was je vertrokken?

SnowJan op 18 feb 2015 19:36

Ik ben vertrokken vanuit Landgraaf. Dikke 2,5 uur rijden zonder file. In totaal heb ik zo’n 3,5 uur op de piste gestaan.

@Jorian Dat was de eerste keer in lange tijd dus dat telt niet. Ik heb ook echt geen idee waarom ik daar viel eigenlijk
@Frank9 Aha ja, zouden er dan ook echt momenten zijn op zulke bospaden waar je uit je bindingen moet? In Fort Fun waren er ook een paar paden maar hier kon je gewoon blijven glijden met genoeg vaart

Gang is alles

Afgelopen maandag met 2 eigen kinderen en 2 vriendjes/vriendinnetjes (allen 14-15 jaar) hier ook een dagje wezen skiën. Vanuit Enschede ook circa 2,5 uur rijden, even voor 6 uur in de auto en om 8:15 waren we er.
Gewoon boven in het dorp bij de piste geparkeerd, 3 Euro voor de hele dag. Kom daar in Nederland maar eens om. En die paar Euro krijg je eventueel weer terug als je de ski’s ergens huurt. Dat is pas klantvriendelijk.

Snowboard voor zoonlief en voor de rest ski’s huren ging ook erg snel, prima materiaal en met een kwartier alles geregeld. Waren zo’n beetje de eerste klanten dus dan schiet het ook wel op. En hé, da’s makkelijk, in de skiverhuurwinkel kon je ook gelijk de skipassen kopen. Had ik in de alpenlanden nog niet gezien. Dus om ongeveer half negen waren we er klaar voor.

Het zonnetje kwam al voorzichtig wat door, de voorspellingen waren uitstekend dus het beloofde een prima dag te worden. En dat werd het ook.
Altastenberg was voor ons een hele leuke ervaring. Inderdaad wat uitdagender pistes, niet erg lang maar wel soms met enige steilheid. Alleen de blauwe verbinding (2a) tussen de Westfalenhang naar de andere piste’s was in matige, zeg maar slechte conditie. Om 9 uur waren we één van de eerste die daar skieden, de ribbels lagen er nog op maar al volledig bruin en je kon zien dat die die dag er niet beter op zou worden.
Maar de rest van de pistes lag er prima bij. Voldoende sneeuw en prima geprepareerd.
Alleen de Schwedenhang (10) na een stukje klunen was wat drukker en wat zachter maar nog prima te doen in de middag.

Wat ook meeviel was de verwachte drukte, het was tenslotte carnaval. Die bleef uit, het was 's middags wel wat drukker maar nergens langer dan 1 minuut moeten wachten voor de lift. Alleen het laatste liftje naar boven is wat drukker en onhandig. Hadden ze wellicht beter 20 mtr langer bij de 2 andere liften kunnen aanleggen.

Om 4 uur 's middags weer in de auto en ondanks wat file bij Hamm weer om 18:45 uur thuis.
Maar wel een super dag gehad. Prima weer, volop zon, goede piste’s en heerlijk geskied. En dat voor heel schappelijke prijzen. Volgend jaar zeker nog een keertje doen.

null

Dochter en vriendin op het bankje.

null

't spul is er helemaal klaar voor.

null

@Frank9 Aha ja, zouden er dan ook echt momenten zijn op zulke bospaden waar je uit je bindingen moet? In Fort Fun waren er ook een paar paden maar hier kon je gewoon blijven glijden met genoeg vaart

Jesper op 18 feb 2015 20:26

Nee dat niet, het rode bospad is zelfs vrij steil, maar daardoor wel lastig zeker als je geen bochten kunt maken door de modder! Wel onderaan de blauwe 11 een stukje tot aan de lift en op het vlakke stuk boven piste 1 en 2 als je daar niet weer naar beneden wilt zouden je bindingen uit moeten. Hetzelfde wanneer je naar de zwarte 3 wilt.
@RuudW In de zon ziet het er natuurlijk allemaal wat mooier uit! Dat bankje is onderaan bij de lift van piste 5, toch? De parkeerplaats waar jij stond is de enige betaalde. Bij de parkeerplaats waar ik stond kun je geen materiaal huren, dat is wel een nadeel natuurlijk, maar voor mij niet relevant.

Aha oke oke, ja met modder erbij lijkt het me nog wel vrij lastig :P
En dat blauwe 11 ook wel iets

Gang is alles

@Frank9 Dat bankje staat bovenaan de Westfalenhang, piste 1 en 2. En als je toch ski’s moet huren dan maakt die 3 Euro ook niet uit, zeker als je ze bij de verhuur weer verrekend krijgt.
Maar al met al een zeer geslaagde dag.
Zie eventueel ook:


Skiën is hij ondertussen verleerd, snowboarden gaat gelukkig wel heel goed.

En nog wat foto’s:

null

null

null

null

Plaats een reactie