Live verslag Altastenberg 9-11 december 2011

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skikarussell Altastenberg

Gistermiddag vertrok ik met mijn dochter van 8 jaar oud richting Sauerland. Aangezien wij grote liefhebbers zijn van water in al haar verschijningsvormen was ons eerste reisdoel het Sauerland Bad in Schmallenberg-Bad Fredeburg. Dit Centerparcs-achtige zwembad heeft onder meer twee spectaculaire glijbanen, een stoombad, whirlpools, twee binnenzwembaden en een buitenbad. Het voordeel ten opzichte van Center Parcs is het geringe bezoekersaantal en de gunstige prijs-kwaliteitsverhouding. Met z‘n tweeën waren we voor 4 uur zwemmen € 13,50 kwijt.

null

http://sauerlandbad.de/

Om 22.00 uur vertrokken we richting ons hotel in Bödefeld. Het duurde lang voordat de eerste sporen van de sneeuwval, die afgelopen donderdag grotendeels door de regen is weggespoeld, te ontwaren viel. Langs het skigebied van Hunau-Bödefeld rijdend, gaf het een triest gevoel. En in Bödefeld lag er alleen nog maar een pukkeltje bijeengeveegde sneeuw.

Maar op dit moment ziet alles er heel anders uit: De sneeuw is gestaag naar beneden gevallen en het uitzicht op de traditionele vakwerkhuizen die bedekt zijn met een vers laagje sneeuw beloofd veel goeds voor de zaterdagochtend. Sahnehang here we come:)

null

Het volgende verslag zal ik morgen rond dezelfde tijd plaatsen.

(Helaas zitten bij dit deel van het verslag geen foto’s van eigen hand.)

Het dorp na de sneeuwval van afgelopen nacht:

null

Het is niet veel,maar voor de sfeer wel veel leuker :)

Alleen die vakwerkhuisjes in de sneeuw geeft mij al een wintersportgevoel. Veel plezier vandaag Paul en dochter!

Ja leuke wintersfeer Paul, geniet er maar van
En nogmaals bedankt voor het aanbod destijds.

wat een beetje sneeuw al niet doet he.geniet er van!

Nice, geniet van jullie weekend…

Wat gaaf dat je dit met je dochter doet !!

@ Thijs: Niemand anders wilde mee :)

Geen geld voor zo’n zwemparadijs. Even onthouden voor een weekend tripje.

We hebben een geweldige dag gehad. Het duurt nog een tijdje voordat ik een verslag plaats. Nadat de Sahnehang om 2 uur echt te druk werd zijn we verkast naar Altastenberg en hebben daar een ‘Rogiertje’ gedaan. Pistes beklommen en first tracks gemaakt. Het was echt te gek. De sneeuwkwaliteit viel zeker niet tegen!

null

De lichte sneeuwval van afgelopen nacht had het Sauerland in de ochtend in winterse sferen gebracht. Via Bödefeld, langzaam stijgend naar Altastenberg reden we naar de Sahnehang.

null

De Sahnehang

Rond half tien kwamen we aan bij de Sahnehang en waren we één van de weinigen die hier de piste bevolkten. De sneeuwkwaliteit was goed; een laagje verse sneeuw van 3cm op een harde sneeuwkoeklaag van zo’n 5 cm dikte met daaronder nog een zachtere laag. De dikte van het sneeuwpakket lag rond de 15 cm. ‘Nur Originalsnee’ volgens de liftman.

null

De Sahnehang bestaat uit slechts één afdaling die amper in één keer valt te nemen vanwege een stuk vals plat halverwege de piste. Ideaal dus om te leren skiën. Dodelijk saai echter voor mijn dochter die, na alle gletsjerskidagen wel toe was aan juist wat meer uitdaging. Allereerst zochten we wat meer vertier via een bospaadje, vervolgens gingen we aan de slag om wat schansjes te maken. En uiteindelijk hadden we ons eigen snowparkje.

In de ochtenduren kwamen er eerst veel Sauerlanders op de piste al snel gevolgd door vele Nederlanders en enkele Belgen. Het was een bont gezelschap. Een enkeling gekleed in spijkerbroek, omhuld door een alcoholwalm en een peuk in de mond. Een ander met een oranje wegwerkersjas met reflecterende strepen. Wandelaars met Albert Heijn boodschappentassen alsof ze net boodschappen hadden gedaan. Kortom leuk om te zien.

null

Voor diegenen die de eerste beginselen van het skiën onder de knie willen krijgen is de Sahnehang een aanrader: De sleeplift kent zelfs de mogelijkheid om halverwege uit te stappen. Er is een oefenlift. En lukt het skiën niet dan is er ook nog een sleetjeslift. De skiverhuur is bij de piste en het restaurant is bijzonder leuk brocante ingericht. Om de winterse sfeer te proeven is het ideaal.

Rond twee uur ‘s middags had mijn dochter het wel gehad met deze piste die door de vele stuntelaars in de sleeplift een steeds langere wachttijd begon te krijgen. Haar idee om naar Altastenberg (onze skithuishaven) te gaan greep ik met beide handen aan.

First tracks in Altastenberg

We reden eerst met de auto naar de Schwedenhang. Mijn dochter wilde graag sleeën en ik kon mijn gang gaan op de ski’s. De sneeuw was hier zeker zo goed als op de Sahnehang (blauwe piste). Alleen was de weg halverwege dwars op de afdaling redelijk sneeuwvrij. Dus de afdaling viel niet tot onder te maken.

Na een half uurtje maakte we via de hoogvlakte de afdaling naar Westfalenghang II (rode afdaling) en vervolgens via de Dalafdaling (blauw) langs de beek naar de Westfalenhütte. Onderweg op de hoogvlakte kwamen we medewerkers van het skigebied tegen die bezig waren met het uitzetten van de skipistes. Ze gaven aan dat het skigebied de komende twee weken waarschijnlijk niet open zou gaan, omdat er geen kunstsneeuw geproduceerd kon worden met de voorspelde te hoge temperaturen.

null

Bij de Westfalenhütte kon mijn dochter naar hartenlust sleeën terwijl ik de Westfalenhang I tot tweemaal tot halverwege beklom voor de waarschijnlijk eerste afdaling hier van dit skiseizoen. Wat een geweldige ervaring. Mijn eerste ‘Rogiertje’ ;)

null

Vervolgens moesten we weer op weg naar de auto. Ik was de skilift, droeg mijn ski’s en trok mijn dochter voort langs de beek tot we bij de zwarte afdaling van de Häsenhutte waren aanbeland. Mijn dochter achterlatend beklom ik de piste op weg naar de auto en reed vervolgens om naar het dorp om haar daar vervolgens op mijn normale schoenen omhoog te helpen.

Lua’s Skiverleih

De voornaamste reden om dit weekend af te reizen naar Sauerland was om onze ski’s een goede onderhoudsbeurt te gunnen en wat grotere tweedehands skischoenen voor mijn dochter te kopen. Lua en zijn vrouw zijn bijzonder vriendelijke mensen en speciaal voor ons had hij aan het eind van de middag de zaak geopend. Buiten het skiseizoen is hij wegwerker, maar zodra het werk aan de weg niet meer mogelijk is door invallende vorst en sneeuw, opent hij de skiverhuur. Morgenvroeg half tien komen we weer langs en halen onze ski’s weer op.

http://www.luas-skiverleih.de/index_NL.html

Kuurzwembad Aqua Olsberg

Op de weg tussen Winterberg en Willingen ligt Olsberg met het enige zoutwater zwembad van Sauerland. Dit strak in moderne architectuur vormgegeven complex is totaal anders dan het Sauerland Bad waar we gisteren waren. Maar zelfs nog meer de moeite waard. Zwemmen kan in het instructiebad, betaal je meer dan heb je ook toegang tot het zoutwater binnen- en buitenzwembad. Trek je de portemonnee nog iets verder open dan kun je ook gebruik maken van het saunalandschap. Aangezien we maar drie uur de tijd hadden kozen we voor optie 2 en betaalden € 14,-. Voor € 10,- extra hadden we in het restaurant nog een groot bord spaghetti, een bord patat en een halve liter bier.

Bij het zoutwaterbad hoort ook een groot stoombad met twee tribune´s en ruimte voor circa 50 personen. Om half acht was er een opgieting, waarbij door een medewerker van het bad geauromatiseerd water werd verneveld en met een handdoek de warmte naar iedereen werd toegewoven. Naar het einde van de sessie kreeg iedereen een glaasje honing met zout uitgereikt om jezelf mee in te smeren. Na afloop afspoelen met koud water en vervolgens naar buiten de tuin in, een handje ijsklontjes over je lichaam en na een wandeling van 3 minuten in de vrieskou het buitenzwembad in.

null

http://www.aquaolsberg.de/

(Alle foto’s zijn diashows. Als ze niet als dusdanig te zien zijn, dan kunnen ze het beste apart worden geopend.)

Mooi verslagje hoor! Puik werk…

De sneeuw in het dorp rondom ons hotel is verdwenen. Dus er is vannacht in ieder geval geen verse sneeuw meer gevallen. Het weer is helder.

Vandaag weer eerst de Sahnehang en daarna Altastenberg.

hahaha je eerste rogiertje.goed bezig!
leuk stuk! geniet er nog ff van!

Paul E heeft me gevraagd onderstaande foto’s hier te plaatsen. Het zijn de webcambeelden van de Westfalenhang I gisterenmiddag. Op de eerste foto is de piste nog maagdelijk, op de 2e foto zien we Paul’s First Tracks het sneeuwdek openbreken:

null

null

Goed bezig!!! :)

Leuk en uitgebreid verslag Paul! :D

Paul E heeft me gevraagd onderstaande foto’s hier te plaatsen. Het zijn de webcambeelden van de Westfalenhang I gisterenmiddag. Op de eerste foto is de piste nog maagdelijk, op de 2e foto zien we Paul’s First Tracks het sneeuwdek openbreken:

Goed bezig!!! :)

Martijnski op 11 dec. 2011 12:03

Leuk die plaatjes met zoek de 7 of 10 verschillen :-)
Ik heb er al xx gevonden!!

Leuk verhaal!!

Wat een leuk verslag. Ik kan niet wachten om weer naar Winterberg te gaan.

Mooi verhaal, incl. goede tips!
Toevallig mijn vader/dochter avontuur-weekend bij Postwiese afgeblazen vanwege de condities. Landgraaf was trouwens een verrassend leuk alternatief.

Na de bewolkte zaterdag begon de zondag als een zonnige dag.

Allereerst moesten we nog onze gerenoveerde ski’s ophalen bij Lua in Altastenberg en ons daar omkleden. Voor het repareren van het belag (met name mijn ski’s waren er heel erg aan toe), het slijpen, het waxen van drie paar ski’s en de grotere skischoenen voor mijn dochter rekende Lua: € 25,- :)

De Sahnehang, dag 2

null

(Voor een grotere versie klik op de foto.)

Rond tien uur waren we op de Sahnehang en binnen een uur werd het gezellig druk, maar het viel goed te doen. De piste was boven wat minder, omdat de sneeuw op veel plekken weg was geskied. Verder was de piste niet geprepareerd.

Second tracks in Altastenberg, dag 2
Without the help of any mechanical instrument :)

Om drie uur zijn we weer gaan skiën in Altastenberg. De sneeuwconditie aan de zuidzijde van de dalafdaling is erg goed. De dalafdaling zelf is de voornaamste reden dat het gebied niet kan openen. Niet alleen de beek voert veel water af, maar ook de dalafdaling naast de beek. Er liggen veel al dan niet bevroren plassen en het sneeuwdek is vaak maar flinterdun.

null

(Voor een grotere versie klik op de foto.)

We hebben samen één lange afdaling gedaan van de Schwedenhütte naar de Westfalenhütte. Het skiën op de 15 á 20 cm dikke laag sneeuw was erg prettig. Glijden ging prima in de toplaag van 3 cm droge poedersneeuw over de middenlaag van 5 cm verregende compacte opgevroren sneeuw. Daaronder lag nog een onderlaag van tot 12 cm dikke natte sneeuw.

null

(Voor een grotere versie klik op de foto.)

Aangekomen bij Westfalenhütte is mijn dochter gaan sleeën en ben ik drie maal ophoog geklommen voor wederom de rode afdaling van Westfalenhang I en heb ik tweemaal mijn eerste sporen achtergelaten op de zwarte FIS-Slalom-Abfahrt. Ditmaal had ik mijn schoenen meegenomen in mijn rugzak. De beklimming deed ik met mijn schoenen aan en de ski’s met skischoenen erin had ik samengebonden met elektradraad. Hierdoor kon ik met minder inspanning verder komen.

Voordat we langs de beek terugliepen ben ik nog met mijn dochter op mijn rug een stuk de rode afdaling omhoog gelopen zodat zij ook nog een korte afdaling kon maken.

De gevolgde route in het skigebied van Altastenberg (de kleuren geven de zwaarte van de pistes aan):

null

(Voor een grotere versie klik op de foto.)

Sauerland Bad

Voordat we definitief terugreden naar Nederland zijn we eerst wezen doucen in het Sauerland Bad en tot acht uur wezen zwemmen.

Mochten de sneeuwcondities komende zondag goed zijn, dan zijn we die dag weer in Altastenberg te vinden.

Het wordt toch echt eens tijd om met je mee te gaan. Ik ga niet je dochter dragen, maar verder wil ik ook wel weer eens lekker in de sneeuw ravotten. Juliie hebben weer een leuk weekend gehad Paul, op naar het volgende!

Meer videobeelden van Altastenberg:

Ter promotie :) van het fraaie skigebied Altastenberg nog een selectie van youtube-video’s van andere gebruikers.

Een enthousiaste Duitse skiër heeft veel afdalingen op zijn website staan waaronder 5 afdalingen in Altastenberg:
http://wn.com/Stbskipage

De volgende afdaling van de zwarte piste gevolgd door de dalafdaling langs de beek, is op 300 m na de route die ik terug moest lopen met mijn dochter op sleeptouw om weer terug te komen bij de geparkeerde auto:

Vanaf de Westfalenhütte loopt een lange sleeplift omhoog die een vijftal lange verschillende afdalingen bediend. Variërend van de zwarte FIS-Slalom-Abfahrt tot een aaneenschakeling van twee blauwe afdalingen. Hier wordt de rechter rode Westfalenhang I afdaling in beeld gebracht (ik had zelf de linker genomen):


Deze herfst waren er geruchten dat deze sleeplift vervangen zou worden door een stoeltjeslift. Het is echter bij de geruchten gebleven.

Dit is de zwarte FIS-Slalom-Abfahrt zoals ik hem na de twee beklimmingen op zondag ook heb genomen:


Het eerste gedeelte van deze afdaling begint in een starthuisje en niet over het pad door het bos. Bij de volledige afdaling vormt dit pad wat haaks op de afdaling staat een soort van lanceerplatform en maakt de afdaling daardoor extra lastig.

De Westfalenhang II is een kortere rode afdaling en ligt op een andere helling dan de Westfalenhang I. Deze piste bestaat uit twee afzonderlijke afdalingen waarvan één besneeuwd wordt. Afgelopen weekend lag ook deze helling er goed bij. Alleen was de uitloop over de dalafdaling van beduidend mindere kwaliteit.

Van salsaerwin65 is de volgende video. Vanaf het moment dat hij bij de driehoekige huisjes komt (met een extreme off-piste zwarte afdaling), komt hij uit op de blauwe afdaling die vanaf de Westfalenhang I lift leidt naar de bron van de beek. Op deze plek (de Hasenhütte) komen vele blauwe afdalingen uit. Dit is het gebied waar de beginners hun hart op kunnen halen.


Vanaf de Hasenhütte leidt één lift langs een korte zwarte piste omhoog richting de hoogvlakte en de Schwedenhütte. Bij de Schwedenhütte is nog een mooie blauwe afdaling te vinden. Met bovendien de mogelijk om een alternatieve bospadafdaling te kiezen.

Prachtig verslag, knap gedaan.

RoCo

Zojuist de filmpjes bekeken. Vanaf het dorp naar beneden, dat korte liftje naar de hoogvlakte (met zwarte piste van 150 meter), de Schwedenhutte en afdaling en de Westfalenhang herinner ik me wel. Die bospaadjes en zwarte slalom afdaling niet.

Vroeger (1997) stond er waar nu de Schwedenhutte staat, een hut gemaakt van hooibalen in de vorm van een yurt. Daarin kon je je opwarmen aan een vuurtje en een drankje nuttigen. De blauwe piste die vandaar vertrekt werd vroeger zelden geprepareerd. Leuk om met Neuschnee doorheen te knallen. Het was ook nooit druk op die afdaling.

Plaats een reactie