Nog sneeuw begin april?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Feldberg

Wie heeft er ervaring met in april nog op vakantie te gaan naar Feldberg? Ligt er dan nog voldoende sneeuw om te kunnen skien?

Alvast bedankt

Peggy,

Is moeilijk te zeggen. Hangt van de winter af.
Onze B&B gasten zijn vorig jaar kunnen gaan skiën tot half maart, en toen was het al veel ijsplekken ipv goede sneeuw

Dus je zal het weer wat moeten volgen
groeten vanuit Schluchsee
– spam –

Wie heeft er ervaring met in april nog op vakantie te gaan naar Feldberg? Ligt er dan nog voldoende sneeuw om te kunnen skien?
Alvast bedankt

Peggy op 29 jan. 2010 15:06

De Feldberg gaat tot 1500m, de kans op een open skigebied is bijna nihil.

Net zo’n vraag is of we een mooie zomer krijgen? Wie weet er of we dit jaar een witte kerst krijgen?
Ligt het aan mij, er is toch niemand daar iets zinnigs op kan zeggen? In maart kan alles wel van de bergen afregenen. Zoek beter een gletschergebied op als toch enige zekerheid wil hebben.

Net zo’n vraag is of we een mooie zomer krijgen? Wie weet er of we dit jaar een witte kerst krijgen?
Ligt het aan mij, er is toch niemand daar iets zinnigs op kan zeggen? In maart kan alles wel van de bergen afregenen. Zoek beter een gletschergebied op als toch enige zekerheid wil hebben.

Gast623 op 26 jan. 2013 18:36

Ten eerste kan je hier wel degelijk iets van zeggen. De kans dat er nog voldoende sneeuw ligt om in april te skiën in een gebied als Feldberg dat maar tot 1500m gaat is minder dan 5%.

Ten tweede zijn er zeker nog genoeg niet-gletsjer gebieden in april sneeuwzeker.

Peggy, voor de zekerheid zou ik een wat hoger gelegen gebied nemen, waar een Gletscher aanwezig is, zoals Hintertux of Sölden. Zelfs bij hoger gelegen gebieden als Serfaus-Fiss-Ladis en St. Anton am Arlberg is er geen 100% kans dat er sneeuw ligt…

Peggy, voor de zekerheid zou ik een wat hoger gelegen gebied nemen, waar een Gletscher aanwezig is, zoals Hintertux of Sölden. Zelfs bij hoger gelegen gebieden als Serfaus-Fiss-Ladis en St. Anton am Arlberg is er geen 100% kans dat er sneeuw ligt…

SerfausFissLadis op 27 jan. 2013 23:52

Onzin, er zijn begin april genoeg skigebieden die sneeuwzeker zijn ZONDER gletscher. Serfaus, Sankt Ankton, Nauders, Damüls, Diedamskopf, Warth-Schröcken, Montafon, Ischgl, Kappl, See, Galtür, Tauplitz, Schladming,… en dat is nog alleen maar Oostenrijk.

Hallo, zijn we sneeuwzeker het eerste weekend van maart?
Dank jullie wel!

Wel jammer dat veel gebieden vaak de eerste week van April gaan sluiten, dus men rekent er niet op dat de condities goed zijn…

@Tim, of men rekent er niet op dat er grote hoeveelheden mensen komen in die periode. Kortom; het is in veel gevallen misschien niet meer zo rendabel om het gebied (volledig) open te houden…

@gast 555: Begin april is er de paasvakantie. Heb je genoeg sneeuw, dan is alles volgeboekt. Het wegblijven van de gasten heeft alles te maken met het door Tim gestelde, er valt begin april doorgaans weinig te skiën in veel gebieden. In Zermatt daarintegen is het nog best druk in april, dus met andere woorden, de factor sneeuw is doorslaggevend.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

@gast 555: Begin april is er de paasvakantie. Heb je genoeg sneeuw, dan is alles volgeboekt. Het wegblijven van de gasten heeft alles te maken met het door Tim gestelde, er valt begin april doorgaans weinig te skiën in veel gebieden. In Zermatt daarintegen is het nog best druk in april, dus met andere woorden, de factor sneeuw is doorslaggevend.

Constant op 31 jan. 2013 10:55

Waarom stonden wij dan nagenoeg alleen op de piste vorig jaar met pasen in Diedamskopf en Damüls? Het hangt van gebied tot gebied af, kies een rustig maar toch sneeuwzeker skigebied met pasen en profiteer van de rust, weer en prijs.

Als je perse naar Feldberg wil zou ik maximaal een week vooruit durven te boeken.

Wij hebben op dit moment geboekt voor het 1e weekend van maart, vorig jaar 2e weekend van maart geweest. Zolang de temperaturen laag blijven zullen de omstandigheden prima zijn.
Ze doen goed hun best met het verzorgen van de pistes, dus mocht er geen verse sneeuw vallen dan nog is het prima vertoeven daar.

Op dit moment ligt er in ieder geval meer dan genoeg sneeuw, iets wat niet zo 1,2,3 zal verdwijnen. Je kunt dus zonder problemen nu voor begin maart een weekendje Feldberg boeken. Gezien de drukte met parkeren, zorg dat je er bent voor half 10. Ben je er later, dan zul je inderdaad een stukje moeten lopen. Van de Seebuck kun je naar de Grafenmatt skiën via een bruggetje, andersom zul je een stukje omhoog moeten lopen (ongeveer 30meter bergop). Vanaf hier kom je bij een sleepjeslift waar vanuit je naar het begin van de piste kunt skiën op de Seebuck.

Maart heb je vaak nog wel voldoende sneeuw hoor. Maart roert zijn staart toch :P…

Veel liften in de Franse Alpen sluiten pas in het voorlaatste of laatste weekend van april.

Not all who wander are lost

Sneeuw is helemaal geen issue of een gebied open is of niet. Hieruit blijkt dat degene die dit stellen niet echt regelmatig met pasen in de bergen zijn geweest…

Fieberbrunn, lermoos, saalbach, maria alm, damuels, Schoppernau, Achenkirch allemaal lager gelegen gebieden waar je qua sneeuw zeker tot ver in April zou kunnen skien. Zolang het gebied maar afdoende Noordhellingen heeft zal er sneeuw liggen. Normaal heeft een gebied zijn grootste sneeuwhoogte half Maart - begin April. De beginnersweide beneden groeien dan natuurlijk al wel de bloemen.

Het gaat alleen maar om of dat een gebied succesvol is om gasten te trekken rond pasen of niet. Dat alleen bepaald of de liften draaien…Overigens zijn de paasdagen zelf voor de meeste landen het einde van de paasvakantie. Vandaar dat ze erna sluiten.

De beginnersweide beneden groeien dan natuurlijk al wel de bloemen.

martijn op 4 feb. 2013 19:37

Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal Am Feldberg in april er net zo uitzien.

We zijn al wel eens wezen skien mer pasen eerste week april hoogte 200 meter was geweldig s;morgens s’'middags pap., en in korte broek .
In 2010 met pasen gelukkig had het die nacht er voor gesneeuwd, en hebben we redelijk kunnen skieen, zondag regen ook op 2000 meter, dus dat was voor ons een kaartmiddag.
Jammer want je komt om te skien.,
Als we dit jaar weer rond pasen gaan zouden we een ander gebied kiezen wat hoger ligt, dan 2000 meter

Pasen valt dan wel erg vroeg dit jaar ;)

Not all who wander are lost

Sneeuw is helemaal geen issue of een gebied open is of niet. Hieruit blijkt dat degene die dit stellen niet echt regelmatig met pasen in de bergen zijn geweest…

Fieberbrunn, lermoos, saalbach, maria alm, damuels, Schoppernau, Achenkirch allemaal lager gelegen gebieden waar je qua sneeuw zeker tot ver in April zou kunnen skien. Zolang het gebied maar afdoende Noordhellingen heeft zal er sneeuw liggen. Normaal heeft een gebied zijn grootste sneeuwhoogte half Maart - begin April. De beginnersweide beneden groeien dan natuurlijk al wel de bloemen.

Het gaat alleen maar om of dat een gebied succesvol is om gasten te trekken rond pasen of niet. Dat alleen bepaald of de liften draaien…Overigens zijn de paasdagen zelf voor de meeste landen het einde van de paasvakantie. Vandaar dat ze erna sluiten.

martijn op 4 feb. 2013 19:37

Soms wel, maar aan de skigebieden die jij opnoemt is duidelijk te zien dat jij niet vaak met pasen gaat. Lermoos, Achenkirch en Saalbach zijn grotendeels of zelfs helemaal dicht begin april. Alleen Damuls staat terecht in dat lijstje. Diedamskopf ook wel, maar alleen eerste week van pasen en met een gesloten dalafdaling.

We zijn al wel eens wezen skien mer pasen eerste week april hoogte 200 meter was geweldig s;morgens s’'middags pap., en in korte broek .
In 2010 met pasen gelukkig had het die nacht er voor gesneeuwd, en hebben we redelijk kunnen skieen, zondag regen ook op 2000 meter, dus dat was voor ons een kaartmiddag.
Jammer want je komt om te skien.,
Als we dit jaar weer rond pasen gaan zouden we een ander gebied kiezen wat hoger ligt, dan 2000 meter

marie-louise op 5 feb. 2013 01:45

Niet altijd waar, wij zijn in 2012 in drie skigebieden gaan skien die alledrie 2000 meter als maximale hoogte hadden, prima geskied (natuurlijk wel wat pap) en zowat alles was open.

Soms wel, maar aan de skigebieden die jij opnoemt is duidelijk te zien dat jij niet vaak met pasen gaat.

…Matthijs, je leest weer eens te snel…Ik heb lang in de bergen gewoond en heeeel veeeel met pasen geskied. Dus ik denk dat dat wel genoeg is. Ik zeg ook "zou" open zijn, en liften open zijn alleen als het rendabel is. Achenkirch is dus dicht niet vanwege sneeuw maar vanwege onrendabelheid van het gebied.

Als je op internet zou kijken voordat je iets schrijft zal dat ook helpen. Lermoos, Fieberbrunn is open tot 7 April (pasen). Toen ik er ooit was aan het einde, was alles open. tot 0,5m sneeuw in het dal. (lermoos). Saalbach is tot 14 april open. Als skileraar heb ik daar ook gewoon gewerkt, tijdens en na pasen. alles bleef open tot een handvol liften na. zelfs sommige zuidhellingen blijven daar geopend (kunst en vliegwerk over een dun streepje piste dan…)
Ga eens een seizoen werken, je zult zien hoe lang je nog kan genieten in de sneeuw, vaak zelfs tot ver in Mei (wel zelf omhoog lopen).

ff on topic Feldberg is volgens de site zelf en anderen zelfs tot begin april open.

Yo gasten, zou Peggy 3 jaar geleden al hebben ontdekt of er in april sneeuw ligt? :D

…ik zie nu pas dat dat topic zo oud is…tja op dit forum tref je natuurlijk ook skinerds aan. check dit forum maar eens midden in de zomer.

ik denk dat ze nu pas gaat beslissen of ze wel of niet gaat…

@Martijn: Jij leidt conclusies af uit mijn post die niet juist zijn. Ik zeg niet dat die skigebieden een officiële sluitingsdatum voor pasen hebben. Er zijn er die zoals je zegt sluiten maar nog wel genoeg sneeuw ligt (bijvoorbeeld Sankt Moritz, 7 april), maar het tegengestelde is ook vaak waar. Skigebieden die een officiële sluitingsdatum hebben die niet haalbaar is (bijvoorbeeld Galibier Thabor met 26 april geloof ik).

Tegenwoordig ligt er met pasen in een steeds kleiner aantal gebieden nog genoeg sneeuw, waar het vorige jaren bijvoorbeeld vrij zeker was dat je kon skiën in de skigebieden van de Mauriennevallei in Frankrijk met pasen is dat nu een onzekerheid. Maar ja, we zullen met pasen wel zien welke skigebieden die je opnoemt nog open zijn en in welke mate…

Maar ja, we zullen met pasen wel zien welke skigebieden die je opnoemt nog open zijn en in welke mate…

Mathijs op 5 feb. 2013 23:49

null

Zoiets? 21 April 2006: dalafdaling open, wel goed sturen en wel af en toe lopen enzo…:)

Aangezien dit topic door iemand die zijn B&B even moest spammen in een topic van 3 jaar oud weer omhoog geschoten is gooien hem maar eens op slot. En het word hoog tijd voor een melden bij topics van meer dan een jaar oud. ;)

MAND!

Plaats een reactie