'Nieuw' skigebied in de maak in Centraal-Zwitserland

Dit onderwerp gaat over de bestemming Andermatt

Zoals velen al weten besloot de Egyptische miljardair, Samih Sawiris, enkele jaren geleden, nadat het Zwitserse leger Andermatt (Uri) verliet, om massaal veel geld te pompen in dit skigebied.

Hij investeerde onder meer in the Chedi, een vijfsterrenhotel.
!undefined

In 2015 werden de bouwwerken om Andermatt met Sedrun via de Oberalppass aangevat en dezen zijn vorige winter voltooid. Concreet heb je nu een skigebied van 120 km, dat tevens een waar freerideparadijs (Gemsstock) is, waarvan het laagste punt Andermatt (1444 m) is en hoogste punt de Gemsstock met zijn 2961 m.

Samih Sawirih investeerde honderden miljoenen euro’s.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/d6e2be42e8c457b6abbc1a23...

Daarnaast is het ook een zeer sneeuwzeker skigebied dat, laat ik het zo formuleren, sporadisch niét in de top-10 van skigebieden met de hoogste sneeuwhoogtes staat. De Gemsstock is immers een ware ‘Schneeloch’.

!undefined

Maar daar blijft het niet bij, het is nu ook de bedoeling dat er een verbinding tot stand komt tussen Disentis en Sedrun én dus ook met Andermatt. (Ik weet niet of dat Samih Sawiris dit project ook deels zal financieren ; maar waarschijnlijk wel.)

Er zou dus een kabelbaan komen tussen Salins, Sedrun (1479 m) en Cuolm da Vi, Disentis (2203m). De kostprijs zou zo’n CHF 35 000 000 bedragen (voor de kabelbaan, maar ook voor een restaurant en voor kunstsneeuwinstallaties). De werken zouden deze zomer (2019) moeten aanvatten.

!undefined

!undefined

!undefined

!undefined

!undefined

!undefined

!undefined

!undefined

Door de copyrights van Doppelmayr zijn de afbeeldingen waas, dus voor wie wil, dit is de website waarop ik deze afbeeldingen gevonden heb :
undefined

Het project zou niet te veel complicaties moeten kennen, aangezien het zowel door de ecologisten als de inwoners van Disents én van Tujetsch aanvaard is.
De enige kanttekening van het hele project is dat Disentis 3000, waarvan velen zegden/zeggen dat het een ware geheimtip is, ineens ontdekt zal worden en waarschijnlijk aan authenticiteit zal moeten inboeten. De toekomst zal het uitwijzen.

Hierbij een pistekaart om de uitgestrektheid van het skigebied te illustreren- in vogelvlucht spreekt men over 19 ! km. Ter vergelijking tussen Orelle (Plan Bouchet) en Courchevel bedraagt de afstand in vogelvlucht ook 19 km.

De hamvraag omtrent de geplande kabelbaan is of er ook een piste tussen Cuolm da Vi en Sedrun gepland is of niet.

Conclusie : interessante ontwikkelingen in dit toch minder bekend deel van Zwisterland.

Maar ik raad iedereen af om naar dit skigebied af te reizen dat héél ver ligt ( 740-840 km), ik hoop om er zeker niét naartoe te gaan voor mijn 18. Daarnaast is het écht niet sneeuwzeker. De natuur is er ook echt niet mooi.

Ik denk dat iedereen de boodschap wel begrepen heeft.

Mocht iemand meer weten over dit project ; ik ben zeer geïnteresseerd ! Hopelijk overtuig ik mijn ouders; er rest me nog drie jaar voor mijn 18de verjaardag.

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 30 mrt 2021 12:15

Leuk stuk en zeker een interessant project! Goed dat zo’n sjeik dat oppakt en bereid is er zo veel geld in te pompen! Ben benieuwd waar dit eindigd lol

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Plaats een reactie