Nieuwe lift in Grimentz - Col de Pouce

Dit onderwerp gaat over de bestemming Grimentz

Er komen in Grimentz 2 nieuwe liften.
De "Col de pouce" komt 2020. Weet nog niet of ze daarmee bedoelen komend seizoen, of pas het seizoen daarna.
Het is sowieso een enorme verbetering van het skigebied.

https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showto…

Het is de rood gestippelde lift in het plaatje hieronder. Dik 600 hoogtemeters, en je staat een stuk sneller boven want 1 lift minder. En bovendien kom je netjes uit op de bergrug tussen 2 valleien.

null

The older I get, the better I was

https://cdn.wintersport.nl/forum/24/a422bfbeeb8087e3930e2c00...

De heerlijke rode en zwarte pistes worden daarmee een stuk vlotter bereikbaar. En deze van de foto (Crets) komt te vervallen, die aandoenlijke trage houten latjes tweezitter. Die zo traag gaat dat je bijna wegdommelt en de behoefte aan een koffiepauze doet vergeten.

❄️

Op de foto zitten m’n kinderen, 9 en 10 jaar. Even voor de beeldvorming mbt afmeting van de zitjes 😉

Ik meende op te maken uit de aankondiging beneden aan de gondel in Grimentz, dat de nieuwe lift seizoen ‘19/‘20 er al moet zijn.
We zullen het zien, feb 2020 zijn we er weer 😊

❄️

De inspraak periode loopt tot a.s. 7 april.
Als er geen bezwaar wordt aangetekend, dan gaat de lift komend seizoen al in bedrijf.

The older I get, the better I was

En die tweede nieuwe lift, waar komt die?

Mr. Slow

Zinal, de TPH wordt vervangen door een TCB op hetzelfde tracé.

The older I get, the better I was

TPH snap ik nog (zo’n grote bak, Telepherique), maar wat is in godsnaam een TCB?

Jammer dat ze niet nog meer sleepliften en/of oude stoeltjesliften vervangen. Het gebied staat hoog op mijn lijstje samen met St Luc en Vercorin.

Mr. Slow

Telecabine denk ik. Waarschijnlijk dan ook een 10 persoons cabine?

TPH snap ik nog (zo’n grote bak, Telepherique), maar wat is in godsnaam een TCB?

Quick op 19 mrt 2019 19:28

Dat was vanaf mijn telefoon.
Het wordt een TCD10. Oftewel een 10 persoons cabinebaan.

The older I get, the better I was

.

*bericht bewerkt door Marije77 op 19 mrt 2019 20:50

❄️

.

*bericht bewerkt door Marije77 op 19 mrt 2019 20:50

❄️

Jammer dat ze niet nog meer sleepliften en/of oude stoeltjesliften vervangen. Het gebied staat hoog op mijn lijstje.

Quick op 19 mrt 2019 19:28

In Grimentz nog één anker-lift die wat mij betreft inderdaad wel vervangen zou mogen worden. Maar verder vond ik de liften van prima kwaliteit.
En absolute aanrader dit gebied.

Hoewel ik hoop dat het er zo heerlijk rustig blijft…dat de modernisering niet meer drukte als gevolg heeft.

❄️

Ik denk dat voornamelijk de koers van de CHF daar voorlopig wel voor zorgt @Marije77

Mr. Slow

Op de foto zitten m’n kinderen, 9 en 10 jaar. Even voor de beeldvorming mbt afmeting van de zitjes 😉

Ik meende op te maken uit de aankondiging beneden aan de gondel in Grimentz, dat de nieuwe lift seizoen ‘19/‘20 er al moet zijn.
We zullen het zien, feb 2020 zijn we er weer 😊

Marije77 op 18 mrt 2019 19:23

Mooi setje kleding @Marije77 😉

May the ski force be with you !!
Marije77 op 18 mrt 2019 19:23

Mooi setje kleding @Marije77 😉

CJAHulskamp op 20 mrt 2019 06:27

Haha, dank! Ja blij mee.

❄️

null

null

.magweg.

*bericht bewerkt door Onnem op 02 dec 2019 11:10

The older I get, the better I was

Wat gaat dat snel! Over 3 weken in gebruik.
Groot contrast tussen deze moderne lift en de oude tweepersoons houten zitjes…
Wij in februari, ben benieuwd.

❄️

Voor de liefhebbers…
Op “remontees mecaniques” staan bakken en nog eens bakken foto’s van dit bouwproject.
RM is de beste en meest betrouwbare site voor nieuws over liften in Frankrijk en Zwitserland.
https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showto…

The older I get, the better I was

TPH snap ik nog (zo’n grote bak, Telepherique), maar wat is in godsnaam een TCB?

Jammer dat ze niet nog meer sleepliften en/of oude stoeltjesliften vervangen. Het gebied staat hoog op mijn lijstje samen met St Luc en Vercorin.

Quick op 19 mrt 2019 19:28

Zo heel veel vernieuwingen moeten er niet gebeuren, dat is de charme van het gebied. De meest nuttige lijken me ‘Rotsé’ in Chandolin vernieuwen en vanuit het dalstation Tracuit in Vercorin een stoeltjeslift maken richting crêt du midi. Eventueel zou een stoeltjeslift bij Col des Ombrintzes een leuke toevoeging zijn voor beginners.
Bij de sectoren van Illhorn en Bella Tolla moet men de ankerliften laten staan, zij horen daar thuis net zoals Combe Durand in Zinal.

TPH = telepherique
TCB = telecabine (eitjes)
3S = 3S
TSD = telesiege debrayable = KSB = koppelbare stoeltjeslift
TSF = telesiege fixe = vaste stoeltjeslift
Telemix = lift met mix van eitjes en stoeltjes

The older I get, the better I was

Het eerste verslag staat op Alpinforum. Met een link naar een G-drive folder met een stuk of 40 foto’s.
https://drive.google.com/drive/folders/1BAEQsNBIJ4oUfCGrSfZA…

Conclusie: het is inderdaad een enorme verbetering van het gebied.
Kanttekening: het is een kwestie van tijd voordat er iemand volle vaart de wachtrij in knalt…

null
null
null

null

*bericht bewerkt door Onnem op 07 jan 2020 09:40

The older I get, the better I was

Ziet er niet uit als een hele handige instap, zo smal…

Mr. Slow

null

Wat een werk! Mooi om te zien.

(Ben benieuwd, over 4,5 week gaan we naar Grimentz)

❄️

Volgend jaar bouwen ze 3 nieuwe liften in de Val d’Anniviers.
een 10 persoons gondel in Zinal (met middenstation op Sorebois)
een 6 persoonszetellift in Vercorin (Tracuit)
en een 4 persoonszetellift in St. Luc (Rotse)

Er wordt ook flink bijgebouwd aan chalets in Grimentz viel mij op. Snap dat meer klandizie meer oplevert, maar hoop niet dat de prettige kleinschaligheid en rust verloren gaat.
Wij waren er afgelopen week, een piek week ook mbt Britse vakanties en schoolvakantie Zwitserse kantons uit de buurt. Toch op pistes nog steeds zo lekker rustig. Bij de nieuwe stoeltjeslift af en toe wel echt druk. Onhandige toegang, relatief smal en steil. Maar fraaie lift hoor!
Ben benieuwd of de lange ankerlift van Becs de Bosson ook vervangen gaat worden in toekomst.

❄️

Vanuit de nieuwe Col du Pouce

https://cdn.wintersport.nl/forum/26/eabe90727fdea9c192797c77...
https://cdn.wintersport.nl/forum/26/08360ca78d1a469e9124449f...

*bericht bewerkt door Marije77 op 25 feb 2020 17:04

❄️

Het is dus een TSD6B geworden
(om op de afkortingen terug te komen -> TéléSiège Débrayable 6 places en Bulle)

Glide on!

Plaats een reactie