Verbindingspiste Grimentz (Piste du Chamois)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zinal

Hey,

ik ga met mijn kids met Nieuwjaar naar Zinal skiën.
Kan iemand mij zeggen hoe die Piste du Chamois is? Zijn er echt vlakke stukken bij (snowboarder…) en hoe lang is het nog wandelen naar de lift nadat je in Grimentz aangekomen bent?

Zijn in Zinal de dalafdalingn de moeite, of is het nog te ver wandelen naar het dorp?

Welke pistes moet ik zeker gedaan hebben?

Alvast bedankt!

Hij is zwart en eindigt in een pad wat goed doorglijdt. Aan het einde moet je een stuk omhoog lopen in Grimentz over de parkeerplaats om bij de liften verder/terug naar Zinal te komen.

Mr. Slow

Ik vond het een heerlijke flink uitdagende zwarte piste. Ik heb hem 1x met onze twee oudste zoons (toen 10 en 9 jaar, wel echt al goede skiërs) gedaan toen er uitstekende sneeuwcondities waren. Toch behoorlijk pittig! Het stuk lopen van einde piste naar de liften terug vonden de jongens dusdanig vervelend dat ze de rest van de week niet de behoefte hadden de piste nogmaals af te gaan, dus namen we de gondel terug naar Grimentz. Vond ik wel jammer.
Wij verbleven in Grimentz, maar zijn twee keer een middag na de lunch naar Zinal gegaan. We vonden allemaal de pistes ook daar erg fijn, sportief, uitdagend én rustig. Voor onze jongste (toen 5, niveau bij ESS “Blue star”) waren de rode pistes er nét te doen, terwijl hij de rode in Grimentz echt al lekker af kwam.
Wij waren er in feb.
Gebied beviel ons zo goed, dat we er dit jaar weer naar toe gaan (voorjaarsvakantie).
Veel plezier!!!

❄️

Het is samen met buur St.Luc-Chandolin mijn favoriete gebied. Ik ga je moeten teleurstellen over de piste Chamois, deze is met nieuwjaar nooit open. Heel spijtig want dat is zo een zalige uitdagende piste. Voor de rest is Zinal toch wel pittig te noemen, Grimentz is niet moeilijk en St Luc is zeer toegankelijk voor kinderen.

Met de dalafdaling in Zinal moet je ook opletten met kinderen want deze is pittig steil op het einde, maar wel geprepareerd dus afhankelijk van het niveau is die zeker te doen. Deze eindigt niet ver van het dalstation.

Er zijn zoveel pistes aan te raden daar dat ik niet ga opsommen. Veel plezier!

Het is samen met buur St.Luc-Chandolin mijn favoriete gebied. Ik ga je moeten teleurstellen over de piste Chamois, deze is met nieuwjaar nooit open. Heel spijtig want dat is zo een zalige uitdagende piste. Voor de rest is Zinal toch wel pittig te noemen, Grimentz is niet moeilijk en St Luc is zeer toegankelijk voor kinderen.

Huhh? Nooit open bij Nieuwjaar? Wegens sneeuwgebrek? Moet ik dan met de lift als ik eens een half dagje in Grimentz wil gaan boarden?

Huhh? Nooit open bij Nieuwjaar? Wegens sneeuwgebrek? Moet ik dan met de lift als ik eens een half dagje in Grimentz wil gaan boarden?[post]SnowboardingSamson op 7 okt 2019 07:37[/post][/quote]

Sneeuwgebrek is zeer vaak een reden want er staat geen besneeuwing op de piste. Ook lawinegevaar kan de boosdoener zijn, misschien ook omdat de sneeuw door de steilte van het gebied zich nog wat moet zetten? In ieder geval heb ik het al wel een aantal jaar bijgehouden en je mag al blij zijn als ie midden januari open gaat.

OK, bedankt!

Verbinding met Grimentz is inderdaad vaak pas later open, de dalafdaling naar Zinal zelf trouwens ook. De verbinding naar Grimentz heb ik zelf nooit kunnen nemen, de laatste twee jaar dat we in Zinal waren was de lift er al wel. Die hebben we een keer genomen, maar dan ben je meer liften aan het nemen dan dat je aan het skiën bent. Wil je graag eens in Grimentz gaan skiën, neem dan 's morgens gewoon de bus naar daar. Terug naar Zinal kan je wel makkelijk met de lift.
Pistes die je zeker eens moet doen in Zinal:

  • als ze open is, de dalafdaling, liefst van boven beginnen. Goed voor 7km zeer afwisselende pistes. Laatste deel is erg steil, maar je kan een weg nemen om dit te ontwijken. De weg ligt er in de haarspeldbochten vaak erg ijzig bij!
  • Crete: rode piste die nooit druk is omdat het merendeel de Durand neemt over verder doorsteekt naar de zwarte Barthelemy. Crete is redelijk smal, maar perfect om eens heerlijk snel te gaan. Geen enkele bult, vlakt mooi af en wordt breder naar het einde. Omdat het begin redelijk steil is, kan je er echt snel gaan (ben er ooit sneller dan 90/u gegaan met mijn snowboard en toen vond ik het wel welletjes)
  • Ook nog een leuke is de Gouilles, maar jammer genoeg ook niet vaak open.

Wij hebben onze kinderen er leren skiën, ik blijf het een fantastisch gebied vinden, nooit echt slechte pistes gehad, maar het gebied is klein. Omdat je op elke piste wel uitdaging vindt blijft het leuk. En als er verse sneeuw valt verandert de hele kom in een freeride zone… :)

Veel plezier!

Steven
ps: de zichten zijn heerlijk, vierduizenders rond je. Foto is genomen op nieuwjaarsdag 2014 :)

null

Plaats een reactie