Verslag

Dit onderwerp gaat over de bestemming Anzère

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/5ebe90f3eb4843697e3a0d61...

Net terug van een 5tal dagen Anzere in Zwitserland.
Ik ben op late leeftijd pas beginnen skiën (12 jaar terug toen ik 36 was) in Anzere, een vriend van me heeft daar aan de skilift een appartement en na jaren van aandringen ben ik toen naar daar geweest waar ik de microbe heb gevonden en ze zotte vormen heeft aangenomen, het gebied is eigenlijk alles behalve een beginners gebied, maar ach als je uitgenodigd wordt … Mijn eerste 3 skitrips waren in hetzelfde jaar toen naar Anzere, erna ben ik veel intensiever beginnen skiën, de voorbije jaren had ik een seizoenspas in Oostenrijk en haalde met gemak 50 skidagen per jaar :-), maar nu terug naar Anzere na al die jaren, terug naar de roots … uiteraard altijd leuk om terug te komen waar het allemaal begon en vooral terug in het gezelschap van mijn vriend in zijn appartement. Tot daar het goede nieuws! Ik dacht tijdens de nieuwjaarsperiode is het overal druk, maar Zwitserland dat zo duur is, klein gebied, oudere liften, daar moet je toch nog rust kunnen vinden? Wel echt niet! Zo druk dat het daar was is niet te vatten, in het dalstation stonden we de 1st dag 40 minuten aan te schuiven voor we de lift in konden, ja onze eigen fout dachten we, om 10 uur starten (was pas in de nacht toegekomen) doe je niet, ik ben altijd aan de 1st lift, maar in Anzere zou dat toch niet nodig zijn? Fout dus! Dag 2 dan maar 20 min voor de opening van de lift stonden we klaar, wederom ruim 30 min aangeschoven voor we in de 1st lift zaten :-( Anzere heeft buiten de lift in het dalstation enkel heel verouderde liften, als je Oostenrijk al jaren gewoon bent is dit verschil enorm! Buiten dat ze verouderd zijn, zijn ze dus ook traag, vallen veel stil en sleepliften kan je niet ontwijken … De pistes zelf zijn redelijk goed gereden, ook niet naar Oostenrijkse normen maar het kan erdoor. De gemiddelde steilte graad ligt veel hoger dan in Oostenrijk, zeker in Anzere wat gekend is voor zijn steile hellingen, pistes zijn ook veel smaller wat het voor de gewone toeristisch skiër toch wel een stuk moeilijker maakt. Daarbovenop komt dan nog dat alles er stinkend duur is! Skipas kost je 55€/ dag voor een super klein verouderd gebiedje is dat al niet weinig, een biertje kost je al snel 8 euro, spaghetti 17€ en hun eigen wijn waar ze zo trots op zijn betaal je je al helemaal blauw aan. Ik heb vooral door de aanwezigheid van het gezelschap en de zon een zalige midweek gehad, maar zie geen enkele reden waarom je perse in Zwitserland zou gaan skiën? Dat het duurder en verouderd is wist ik, maar dat ik nog langer moest gaan aanschuiven om hiervan te mogen "genieten" was voor mij toch een brug te ver… Volgende week dan maar eens Italië uittesten en de maand erna Canada na de jaren Oostenrijk :-)

Tja, het kan toch ook echt anders in Zwitserland hoor. Die prijzen doe je niets aan maar de drukte heb je echt pech mee gehad lijkt mij…

@Harm, dat was ook de reden waarom ik eens naar Zwitserland terug ging, ik was ervan overtuigd dat ik in de overal zo drukke week toch iets meer rust ging vinden daar. Dat het er volgende week veel rustiger zal zijn geloof ik, maar dan is het in de grote gekende skigebieden ook veel rustiger en zie ik al helemaal het voordeel niet meer van Zwitserland

Heel Zwitserland afschrijven op je ervaring van 1 gebied vond ik ook nogal wat 😅 ik heb genoeg gebieden gezien in Zwitserland waar het heel wat beter te vertoeven is dan ik in je verhaal terug lees :) Wellicht was een oversteek naar de tegenoverburen van 4 Vallées een goede optie geweest om een andere ervaring te krijgen? Veel plezier in Italië in ieder geval! Waar ga je naar toe?

Leuk verslag.
Wel rare topic naam. 🤔

Born to run. B.S.

Wel rare topic naam. 🤔

dan58 op 4 jan 2020 10:01

Dekt de lading toch? :p

Kleinere gebieden in kerstvakantie zijn vaak drukker dan grote, das algemeen geweten ;)

Kleinere gebieden in kerstvakantie zijn vaak drukker dan grote, das algemeen geweten ;)

Kasper op 4 jan 2020 11:14

Wist ik niet. Dus wel bedankt.
Hoe zit dat in de krokus vakantie?

@bruno,
Bedankt. En weer eens wat anders te horen.

@Rene 4 Vallées heb ik eveneens een dagje of 10 geskied in het verleden, dat het skigebied anders is weet ik ook wel, maar vermoed dat de prijzen zeker niet goedkoper zullen zijn. Eveneens Crans Montana en Zermatt heb ik reeds gedaan jaren terug, Voor mij persoonlijk na al mijn jaren ervaring in voornamelijk Oostenrijk drukt me alleen maar met de neus op de feiten dat ik weinig voordelen zie als je een vergelijking maakt met Zwitserland … of dat nu in een klein of groot gebied in Zwitserland is, dus ja ik vrees dat Zwitserland er gelegen heeft voor mij, al zit ik binnen 2 weken in Cervinia en neem ik de skipas met combinatie Zermatt :-)

Kleinere gebieden in kerstvakantie zijn vaak drukker dan grote, das algemeen geweten ;)

Kasper op 4 jan 2020 11:14

Is voor mij ook nieuw wat je nu verteld … dus jou logica is in drukkere periodes een groot gebied kiezen in kalme periodes een klein?

buiten dat het erg duur is, willen wij graag ons geld in Europa laten, je wil niet weten hoeveel “fout” geld Zwitserland bezit. Dan maar Europa, alle kleine beetjes helpen.

@Rene 4 Vallées heb ik eveneens een dagje of 10 geskied in het verleden, dat het skigebied anders is weet ik ook wel, maar vermoed dat de prijzen zeker niet goedkoper zullen zijn.

Bruno op 4 jan 2020 15:39

Ik claim ook nergens dat het goedkoper is, maar je hebt een behoorlijke opstapeling en concludeert uit 1 ervaring in het heden dat Zwitserland “het nog steeds niet is”. Dat vind ik persoonlijk wat kort door de bocht, niets meer ;-) Ik betwijfel of je bij een 4 Vallées 's ochtends een half uur staat te wachten in zo’n piekweek. Elke keer dat ik er was (buiten piek weken) was het direct instappen.

Dat Zwitserland gewoon heel duur is, is geen geheim. Ik zou dan zelf ook alleen maar unieke gebieden gaan die echt anders zijn dan dat je ergens in de Alpen vind zoals b.v. de Aletsch Arena of Mürren. Ik ben heb juist bijna een aversie gekregen van sommige skifabrieken die Oostenrijk tegenwoordig heeft. Alleen maar om zoveel mogelijk mensen er doorheen te duwen. Maargoed, ieder z’n ding :D

Tsja @bruno, had gewoon naar Aosta gekomen, horecaprijzen ongeveer 30% lager, wachttijd on topwerk is 1 maal 10 minuten Mac geweest, meestal gewoon doorlopen. Kom jaarlijks in 4vallees en ook daar zijn mijn ervaringen veel positiever dan wat jij hier schetst ;)

Edwin van Riel

@Rene 4 Vallées heb ik eveneens buiten seizoen gedaan dus kan niet vergelijken daar, ik begrijp je punt maar al te goed dat je alternatieven zoekt ivm de “skifabrieken” dat is nu ook net de reden dat ik terug naar Zwitersland in een klein gebiedje was gegaan … vandaar mijn “veroordeling” door mijn ervaring deze week :-)

@rene heeft wel een punt, de enorme massa’s in AT staan me zo nu en dan ook wel wat tegen.

Vorige week regelmatig gehad dat er op een piste buiten ons 3-en echt helemaal niemand te zien was, zalig.

Edwin van Riel

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/5ebe90f3eb4843697e3a0d61...

Net terug van een 5tal dagen Anzere in Zwitserland.
Ik ben op late leeftijd pas beginnen skiën (12 jaar terug toen ik 36 was) in Anzere, een vriend van me heeft daar aan de skilift een appartement en na jaren van aandringen ben ik toen naar daar geweest waar ik de microbe heb gevonden en ze zotte vormen heeft aangenomen, het gebied is eigenlijk alles behalve een beginners gebied, maar ach als je uitgenodigd wordt … Mijn eerste 3 skitrips waren in hetzelfde jaar toen naar Anzere, erna ben ik veel intensiever beginnen skiën, de voorbije jaren had ik een seizoenspas in Oostenrijk en haalde met gemak 50 skidagen per jaar :-), maar nu terug naar Anzere na al die jaren, terug naar de roots … uiteraard altijd leuk om terug te komen waar het allemaal begon en vooral terug in het gezelschap van mijn vriend in zijn appartement. Tot daar het goede nieuws! Ik dacht tijdens de nieuwjaarsperiode is het overal druk, maar Zwitserland dat zo duur is, klein gebied, oudere liften, daar moet je toch nog rust kunnen vinden? Wel echt niet! Zo druk dat het daar was is niet te vatten, in het dalstation stonden we de 1st dag 40 minuten aan te schuiven voor we de lift in konden, ja onze eigen fout dachten we, om 10 uur starten (was pas in de nacht toegekomen) doe je niet, ik ben altijd aan de 1st lift, maar in Anzere zou dat toch niet nodig zijn? Fout dus! Dag 2 dan maar 20 min voor de opening van de lift stonden we klaar, wederom ruim 30 min aangeschoven voor we in de 1st lift zaten :-( Anzere heeft buiten de lift in het dalstation enkel heel verouderde liften, als je Oostenrijk al jaren gewoon bent is dit verschil enorm! Buiten dat ze verouderd zijn, zijn ze dus ook traag, vallen veel stil en sleepliften kan je niet ontwijken … De pistes zelf zijn redelijk goed gereden, ook niet naar Oostenrijkse normen maar het kan erdoor. De gemiddelde steilte graad ligt veel hoger dan in Oostenrijk, zeker in Anzere wat gekend is voor zijn steile hellingen, pistes zijn ook veel smaller wat het voor de gewone toeristisch skiër toch wel een stuk moeilijker maakt. Daarbovenop komt dan nog dat alles er stinkend duur is! Skipas kost je 55€/ dag voor een super klein verouderd gebiedje is dat al niet weinig, een biertje kost je al snel 8 euro, spaghetti 17€ en hun eigen wijn waar ze zo trots op zijn betaal je je al helemaal blauw aan. Ik heb vooral door de aanwezigheid van het gezelschap en de zon een zalige midweek gehad, maar zie geen enkele reden waarom je perse in Zwitserland zou gaan skiën? Dat het duurder en verouderd is wist ik, maar dat ik nog langer moest gaan aanschuiven om hiervan te mogen "genieten" was voor mij toch een brug te ver… Volgende week dan maar eens Italië uittesten en de maand erna Canada na de jaren Oostenrijk :-)

Bruno op 4 jan 2020 09:14

Wat denigrerend/zuur geschreven over geheel Zwitserland zeg, bah.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

@mountainhugger zo leest het wel, maar zo is @bruno echt niet, ken hem al een paar jaartjes ;)

Edwin van Riel

@mountainhugger zo leest het wel, maar zo is @bruno echt niet, ken hem al een paar jaartjes ;)

evr66 op 4 jan 2020 16:30

Ben benieuwd wat er gebeurd als hij in Canada komt, over verouderd gesproken.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

@mountainhugger zo leest het wel, maar zo is @bruno echt niet, ken hem al een paar jaartjes ;)

evr66 op 4 jan 2020 16:30

Ben benieuwd wat er gebeurd als hij in Canada komt, over verouderd gesproken.

MountainHugger op 4 jan 2020 16:39

is dat zo? Lijkt me ook heel tof. Hoop voor @bruno dat de heli’s niet te zeer verouderd zijn daar ;)

Edwin van Riel

Kleinere gebieden in kerstvakantie zijn vaak drukker dan grote, das algemeen geweten ;)

Kasper op 4 jan 2020 11:14

Wist ik niet. Dus wel bedankt.
Hoe zit dat in de krokus vakantie?

Slim op 4 jan 2020 15:35

Wij gaan ondertussen een 6 à 7 jaar naar Davos in de krokusvakantie en hebben dus alle mogelijke combinaties meegemaakt (samen met Nederland, samen met Duitsland, lesvrije weken etc.) en op zich is het nooit echt druk geweest. Laatste keer dat ik me kan herinneren dat we echt moesten aanschuiven aan de gondel dateert van de tijd waar je nog 3 CHF voor 2 EUR had en sinds de loskoppeling van de CHF/EUR in 2015 is het ook nog eens merkbaar kalmer geworden. (Zwitserland werd dan ook van vandaag op morgen ± 20% duurder).

De eindejaarsperiode daarentegen is een ander verhaal, voornamelijk het weekend tussen kerst en nieuw kan het enorm druk zijn (naar Zwitserse normen dan), vorig jaar waren we in Laax voor 4 dagen, vrijdag-maandag met eerder genoemd weekend inbregrepen. vrijdag en maandag kon je recht de lift binnenskiën, zaterdag en zondag overal 5-15 min wachten. Als je dan door de parkings wandelt valt het ook op dat er quasi uitsluitend Zwitserse platen staan, kortom tussen Kerst en Nieuw is gewoon een populaire periode bij de Zwitsers zelf. (dus overal op dagtrip afstand van de grote steden ben je eraan voor de moeite)

Als je echt het gebied voor jouw alleen wil hebben moet je tijdens het WEF naar Davos, je moet dan wel een hotel ±20km van de lift boeken omdat in Davos en Klosters dan letterlijk alles volboekt is (en prijzen maal factor 5). Maar dan heb je de berg wel letterlijk voor jouw alleen.

*bericht bewerkt door RikM op 04 jan 2020 17:06

zwitserland, sehr schon fur einheimische, nicht fur auslander , zoals wij.
maar het buitenlandse meestal “stinkende, geld is wel welkom, de zwitsers moeten maar eens wat dieper buigen en wat beter hun best doen, daarom europe first hier.

Leuk verslag.
Wel rare topic naam. 🤔

dan58 op 4 jan 2020 10:01

Het is toch een verslag? 😜
En ik vind het een goed en eerlijk verslag. 🙂
Bovendien weet ik nu dat ik daar nooit naar toe wil. 👍

*bericht bewerkt door bartvwg op 04 jan 2020 17:38

Bla, bla, bla.

Kleinere gebieden in kerstvakantie zijn vaak drukker dan grote, das algemeen geweten ;)

Kasper op 4 jan 2020 11:14

Is voor mij ook nieuw wat je nu verteld … dus jou logica is in drukkere periodes een groot gebied kiezen in kalme periodes een klein?

Bruno op 4 jan 2020 15:41

Gohja alle gebieden zijn verschillend en heeft met vele factoren te maken, maareuhh
Kerstvakantie is toch vooral familievakantie, vaak nog verknocht aan ‘hun’ gebiedje. En die kleine gebieden hebben gewoon veel lagere capaciteit, 1+1 = 2. Dusja ge hebt mijn logica goed verwoord.

Vakantieperiode en skigebied kiezen doe ik als volgt;

  • afgelegen of moeilijk bereikbaar is plus
  • minstens middelgroot gebied
  • goed het gebied ‘bestuderen’ en weten hoe de massa zich verplaatst

@mountainhugger zo leest het wel, maar zo is @bruno echt niet, ken hem al een paar jaartjes ;)

evr66 op 4 jan 2020 16:30

Ben benieuwd wat er gebeurd als hij in Canada komt, over verouderd gesproken.

MountainHugger op 4 jan 2020 16:39

Zo zuur ben ik normaal niet, misschien komt het wat verkeerd over! Ik besef heel goed dat Canada eveneens niet de liftsystemen heeft die we gewend zijn in Europa en vooral Oostenrijk, ik ga naar Canada voor de unieke omgeving, hopelijk met vooral veel rust (in de bergen). Mijn grootste probleem was en is de massa die ik ben tegengekomen in Zwitserland, dacht door de oude liften en hoge prijzen die net niet te vinden, maar het was erger dan in Oostenrijk vandaar mijn teleurstelling. Maar ik val in herhaling :-)

Ik kwam toevallig nog dit artikel tegen:
https://www.1815.ch/news/schweiz/news-schweiz/wintersportgeb…

Blijkbaar rond oud en nieuw overal in Zwitersland bezoekersrecords verbroken. Zo ook in Anzere waar ze op 4 dagen meer dan 5000 (1 dag zelfs 5700) skiers per dag hadden terwijl het oude alltime dagrecord op 4800 skiers stond. Dan heb je dus ook wel heel erg pech gehad qua drukte.

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/5ebe90f3eb4843697e3a0d61...

Net terug van een 5tal dagen Anzere in Zwitserland.
Ik ben op late leeftijd pas beginnen skiën (12 jaar terug toen ik 36 was) in Anzere, een vriend van me heeft daar aan de skilift een appartement en na jaren van aandringen ben ik toen naar daar geweest waar ik de microbe heb gevonden en ze zotte vormen heeft aangenomen, het gebied is eigenlijk alles behalve een beginners gebied, maar ach als je uitgenodigd wordt …

/ stuk weggesnoeid anders is het zo lang /

… Daarbovenop komt dan nog dat alles er stinkend duur is! Skipas kost je 55€/ dag voor een super klein verouderd gebiedje is dat al niet weinig, een biertje kost je al snel 8 euro, spaghetti 17€ en hun eigen wijn waar ze zo trots op zijn betaal je je al helemaal blauw aan. Ik heb vooral door de aanwezigheid van het gezelschap en de zon een zalige midweek gehad, maar zie geen enkele reden waarom je perse in Zwitserland zou gaan skiën? Dat het duurder en verouderd is wist ik, maar dat ik nog langer moest gaan aanschuiven om hiervan te mogen "genieten" was voor mij toch een brug te ver… Volgende week dan maar eens Italië uittesten en de maand erna Canada na de jaren Oostenrijk :-)

Bruno op 4 jan 2020 09:14

Wat denigrerend/zuur geschreven over geheel Zwitserland zeg, bah.

MountainHugger op 4 jan 2020 16:14

Anders ga je het hele verslag even quoten…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Plaats een reactie