Ski Arlberg 19/02 – 27/02/2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Ski Arlberg 19/02 – 27/02/2016

Daar ben ik weer, de wannabe Arlbergboy
Dit was alweer de 12e keer dat ik samen met mijn familie in Warth/Wrat am Arlberg verbleef (Winter + zomer + herfst).

Tijdens deze week verschilden de condities enorm per dag, geen een dag was hetzelfde. De week begon met zachte temperaturen met zelfs regen (!) in de nacht van zondag op maandag. Toen kwam de verlossende koude lucht waarop het tegen het einde van de week weer zachter werd.

To do lijst vorig jaar:
-ALBONA
-De hut bij Rendl op ¾ v/d dalafdaling
-Rendl (hier moeten we gewoon nog een keer heen)
-Valluga
-Als nog niet alles verspoord is skiroute 15/16/33/34
-Nasserein

-Geprepareerde skiroute 37 Langerzug
-Skiroute 39
-Skiroute 41/40
-Zürser Täli
-Trittkopf
-Skiroute 56
-Koninklijke familie spotten

-Dalafdaling Schröcken w6


19/02 – 20/02 Reis + eerste dag
Om 10:30 vertrokken wij vanuit Scherpenzeel. Meestal doen wij er vanuit het midden van het land zo’n 9 uur over naar Warth, inclusief pauzes. Met her en der wat verkeersdrukte kwamen we 8-9 uur ’s avonds aan in Stanzach, een dorp in het Lechtal dat op 40 minuten rijden van Warth ligt. Na een heerlijke nachtrust vertrokken we om 8:15 naar Warth om vervolgens 9:30 in de Steffisalp-express te zitten.

Algemene informatie

Skipas Ski Arlberg 7 dagen volwassene €284,-
Hiermee kun je in Ski Arlberg West, Oost, Sonnenkopf en Pettneu skiën (zou dit ooit weer openen)

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/p…

Geopende liften/pistes
Afgezien van skiroute Wiesele alles

Weer / Condities
`s Ochtends bewolkt met sneeuwval en harde wind vanaf 11 uur.
Mede door de geringe drukte waren de pistes gedurende de dag in perfecte staat. Toch maakten de harde wind en sneeuwval het snowboarden en skiën voor mijn gezelschap aanzienlijk zwaarder dan dat het was.
Sneeuwhoogte
1500 m: 170 cm
2000 m: 205 cm
Afgelopen weken had Ski Arlberg mede door het zijn van een Schneeloch veel sneeuw meegepakt en waren de condities gedurende de week goed.

Skitracker
http://share.iski.cc/tracks/shared/p5h8fXCeRPydqGBBTkEK…

null

Na een aantal pistes in Warth gedaan te hebben namen we de Auenfeldjet richting Lech. Hier hebben we een aantal pistes gedaan waarna we met de Rüfikopf pendelbaan richting Zürs snowboardden en skiede.

null

^Daar zijn we weer (parkeerplaats Steffisalp)

null

^De eerste liftrit v/d vakantie: de Steffisalp express

null

^De Auenfeldjet doet het ook nog

null

^Waterig zonnetje tot 11 uur

null

^Vanaf de 6er Petersboden richting Zürs

null

^De Kriegerhorn met bijbehorende lift. De skiroute die op deze berg begint was tamelijk pittig, mede door de buckels en verschillende steile passages.

Eenmaal in Zürs aangekomen stonden we voor perfecte, lege pistes. Doordat het zicht ook nog eens goed was, was het heerlijk snowboarden (voor mij). Mijn gezelschap dacht er anders over, zij vonden het te koud waarop we al snel weer terug naar Lech gingen.

null

^Trittalp met lege piste ernaast

Eenmaal terug in Lech hebben we bij Café Olympia gegeten, ons favoriete restaurant gelegen naast de Lech-Oberlech pendelbaan, die naar alle waarschijnlijkheid dit jaar vervangen wordt voor een 80er pendelbaan.

Na de lunch hebben we nog op een minimaal laagje poeder gereden rond Rotschrofen & Salober. Daarna zijn we richting Warth gegaan en was de eerste skidag op zijn einde gekomen.

Heb niet zoveel foto’s gemaakt omdat ik vorig jaar veel foto’s heb gemaakt van dezelfde plaatsen, alleen dan met mooi weer. Daarvoor verwijs ik je naar https://www.wintersport.nl/forum/topic/189055

Gang is alles

21/02 - Lech/Warth

Na een regenachtige nacht was het tijd voor de eerste ‘’echte’’ dag. Tenminste, dat dacht ik… Toen ik ’s ochtends voor de zekerheid nog even had gekeken of mijn binding het deed, bleek hij kapot te zijn en deels vervangen te moeten worden. En dat terwijl de binding nog maar 3 dagen gebruikt was… Na even te hebben gezocht kwamen we uit bij een werkplaats gelegen in de skiverhuur van de Sport Jug.
De oude baas had er wel verstand en wist na enige tijd mijn binding te repareren.

Doordat deze dag laat begon zijn we niet bijzonder ver het gebied ingegaan maar hebben we wat delen bezocht in Lech waar we nog niet geweest waren. Ook heb ik mijn freestyle skills deze dag enigszins verbeterd in het Funpark van Lech.

Algemene informatie

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/p…

Geopende liften/pistes
Afgezien van skiroute Wiesele alles

Weer / Condities
De pistes waren tot laat in de middag van verrassend goede kwaliteit, zeker als je bedenkt dat het afgelopen nacht had geregend. Tot 2 uur was het bewolkt met warme temperaturen, daarna brak de zon door en was het een stuk aangenamer (maar ook warmer) snowboarden. Toen eenmaal de zon doorbrak ging het hard met de lager gelegen pistes in Lech. De pistes in Warth bleven net wat beter, mede doordat de meeste op noordhellingen liggen.

Sneeuwhoogte
1500 m : 170 cm
2000 m : 205 cm

Wachttijden
Alleen bij de Schlegelkopf I was het –zoals eigenlijk altijd- druk. 8-10 stoeltjes wachten. In de rest van het gebied was het rustig.

Skitracker

null

http://share.iski.cc/tracks/shared/UpNaJbD8jD8qPxHeEuRM…

Skiline

null

http://www.skiline.cc/skiing_day/9ut2niso1l2
Zoals gewoonlijk klopt hier vrij weinig van, sommige liften worden niet meegerekend + er worden geen hm in Lech gerekend

Na enige tijd wachten was mijn binding gerepareerd en konden we eindelijk de lift in stappen. Na wat leuke pistes rond de Jägeralpexpress te hebben genomen (w27,28) trokken we richting de kant van Schröcken. Na nog een piste gedaan te hebben bij de Sonnenjet aten we wat bij de Auenfelderhütte, gelegen tussen de Sonnenjet 6er & Sonnencruiser 4er. De hut heeft een authentiek design met groot terras waardoor je niet lang hoeft te wachten op een plek. Ook niet geheel onbelangrijk: het eten smaakt er (erg) goed.

Na een smakelijke (en tevens mooi geprijsde) Kaiserschmarren vertrokken we richting Lech. Eenmaal aangekomen bij het bergstation van de Weibermahdbahn/Auenfeldjet namen we een tweetal ritjes in de Hasensprungbahn, puur omdat we die eigenlijk nooit kwamen. De blauwe afdaling, die er direct onder lag, was in goede conditie.

Vanaf het bergstation van de Hasensprungbahn zijn we in een keer afgedaald naar Lech. Fun Fact: bij deze afdaling maak je precies 500 hm.
We zijn een aantal keer door het funpark gegaan wat mijn ‘’freestyle’’ skills enigszins verbeterd heeft: ik ben niet meer bang om een kleine kicker te nemen! Na ons freestyle avontuur zijn we naar de Schlosskopfbahn gegaan. De Schlosskopfbahn heeft een leuke, rustige blauwe piste die erg verleidelijk is om meerdere keren te doen. Helaas hadden wij daar geen tijd meer voor en gingen we na een enkele liftrit terug naar Warth.

Foto’s
De foto’s zijn pas vanaf het dalstation v/d Schlosskopf, toen klaarde de lucht verrassend genoeg op.

null

^Dalstation Schlosskopfbahn, met zicht op het einde van skiroutes Tannegg en Langerzug

null

^De andere kant op, zicht op de Omeshorn

null

^Zicht op Stubenbach & de skiroutes vanaf de Rüfikopf

null

^Genieten zo’n liftrit

null

^Zicht op Lech + de palen v/d Rüfikopfbahnen

null

^De Schlosskopfbahn is een van de oudere liften in Lech, in 1964 werd hij gebouwd.

null

^De Biberkopf (huisberg van Warth) is ook zichtbaar vanuit deze lift

null

^Kriegerhorn

null

^Zoom op skiroute 56, deze skiroute begint op Madloch-Joch en eindigt in Lech

null

^Totaalplaatje

null

^Twee honden waren lekker aan het spelen met elkaar 

null

^Het was duidelijk dat het had geregend

Eenmaal boven aangekomen stond er een perfecte heuvel om foto’s op te maken, daar namen we dus ook even de tijd voor.

null

^Traject v/d Schlosskopfbahn met de Rüfikopf op de achtergrond

null

^Zicht op het bovenste deel v/h skigebied van Lech

null

^Richting Warth, de berg helemaal achterin is de Widderstein

null

^Zoom op Salober

null

^Kristian en ik waren alleen deze middag

null

^Mijn snowboard en ik (L)

null

^Fotogeniek huurboard

null

^What is love?

Na dit avontuur in een voor ons nieuwe hoek van Lech, trokken we via de Übungslift & Petersboden terug naar Warth. Waar ons nog wat leuke pistes stonden te wachten

null

^De sleeplift in Oberlech, bekend van het fotomoment

null

^De Petersboden gaat door een beschermd bos (Wildschütz)

null

^Kriegerhorn met gelijknamige lift

null

^Bergstation Weibermahd met de Mohnenfluh op de achtergrond

null

^Laatste liftrit in Lech voor vandaag, genomen vanuit de Weibermahd

null

^Gletschereis? Nee gewoon verregende sneeuw

null

^Traject v/d Weibermahdbahn

null

^Door de regen en warme temperaturen was het vandaag lawinefeest rond de Auenfelderhorn & Karhorn. Enige hiervan zullen gesprongen zijn, ’s ochtends hoorden wij aardig wat knallen.

null

^Zoom op de grootste lawinekegel die dag

null

^Zicht op zwarte 48 en tamelijk verspoord freeride terrein.

null

^Zoom, vandaag was er off piste door het tamelijk hoge lawinegevaar en de matige sneeuwkwaliteit weinig te zoeken. Maar daar dacht menig skiër anders over

null

^Een van de laatste liftritten, Jägeralpexpress
null

De verbindingspiste naar Warth w30, die start vanaf de Karhornbahn

null

^Verregend en verwaaid

null

^Skileraren maken nog een laatste rondje

null

null

^Laatste rit van de dag in de Steffisalpexpress. Het huis in het midden is normaal onze accommodatie, dit jaar zaten we in de privéwoning van een vriendin v/d eigenaren, rechts-midden.

null

^Vertrouwd beeld

null

Joe

Conclusie
Ondanks dat ik deze dag minder snowboarduren had dan op andere, was het een geslaagde dag. Mede door de zonnige verrassing die we ’s middags kregen en het ‘’ontdekken’’ van een nieuwe lift.

De volgende dag (maandag) zouden we naar Albona ( @Peter30 !!!) en Rendl gaan, dit verslag zien jullie vanzelf verschijnen :)

Gang is alles

Leuk! Mooi verslag weer van wrat ;)

#proudtobepartofleswintersporters

Leuk verslag. Veel plezier aan ‘de andere kant’.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Jesper Mooi verslag! Benieuwd naar de rest (en of wij er ook nog opstaan) :-)

En nu nog de actiefotos van jezelf :-)

When life gets too complicated.... SKI

null

Gang is alles

Leuk verslag @Jesper
Mooi gebied he!

Leuk verslag tot nu toe. Ben benieuwd naar de rest.

Dank allen :) @hooykaas
Het is en blijft inderdaad een mooi gebied
22/02 – Albona / Rendl
Vandaag zou een van de mooiste dagen v/d week moeten worden: koud, zon, vroeg op en nieuwe pistes. En dat werd het ook, Albona is echt een pareltje: hoogalpine terrein met fantastische off piste mogelijkheden bij goede condities. En dat is (dit seizoen nog) alleen te bereiken met een 3 tal oude 2 persoonsliften.
Algemene informatie

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/p…

Geopende liften/pistes
Afgezien van skiroute Wiesele alles

Weer & Condities
De gehele dag lag de temperatuur onder het vriespunt. In combinatie met een zonnetje zorgde dit voor perfect weer ! Vanaf 3 uur was het bewolkt maar dit mocht de pret niet drukken. Tot een uur of twee hebben we (bijna alleen maar) perfecte pistes geskied, rond 2 uur kwamen we terug in het hoofdgebied van St. Anton waar de buckels al tamelijk hoog waren. Bij Albona waren we eigenlijk te vroeg, de hoogste pistes waren net iets te hard en de preparatie was niet helemaal gelukt, wat het soms erg lastig maakte.

Sneeuwhoogte
1500 m : 170 cm
2000 m : 205 cm

Wachttijden
In het gebied van St. Anton soms enige stoeltjes, met als hoogtepunt de Tanzbödenbahn , zo’n 5 minuten wachten hier. Dit kwam mede door de gesloten piste door het Steissbachtal.

Skitracker

null

http://share.iski.cc/tracks/shared/pJyeaycQwJx95boGCTW3…

Skiline kennen ze nog niet in St. Anton, daarom ook geen skiline

Stipt om 9 uur (oké, de lift was al langer geopend) stonden we bij de Saloberjet, klaar om omhoog te gaan. Vandaag was het plan om het voor ons nog nieuwe Albona te bezoeken. Tevens moesten we nog eten bij de Bifangalm, de eettent op ¾ v/d dalafdaling bij Rendl.

De weg naar de bushalte van Lech bestond uit perfect geprepareerde pistes, een mooie opwarming. De bus bracht ons in 20 minuten naar het dalstation van de Valfagehrbahn. Na de korte sleeplift te hebben genomen naar de Valfagehrbahn namen we de blauwe piste die ons bij Albona I zou brengen. Hier begon ons Albona avontuur.

null

^’s Ochtends vroeg vanuit het appartement, zicht op de Widderstein en skiroute Wolfegg

null

^Lichte zoom, op de achtergrond de zwart/rode dalafdaling naar Warth

null

^Saloberjet kort voor 9

null

null

^Kuchlbahn met de Biberkopf helemaal achterin

null

^Freeride terrein tussen Salober & Jägeralp, vrij weinig te doen hier vandaag

null

^Sonnencruiser met Juppenspitze erachter

null

^Na een fantastische rode afdaling aangekomen bij de Auenfeldjet

null

^Wij waren de enige…

null

^Lawinekegels moesten nog weggesneeuwd worden

null

^Nog steeds in de Auenfeldjet

null

^Erg uitnodigende piste

null

^Aangekomen bij de bushalte, Lech werd langzaam aan wakker

We maken een sprong van 20 minuten en komen aan bij de Valfagehrbahn

null

^Zicht op het gebied van Albona

null

^Richting Klösterle, Dalaas…

null

^Enige drukte bij Albona I

null
]
^Dalafdaling naar Stuben met links achterin de afdaling naar Valfagehr

null

^Zoom

null

^De lange Albona I, off piste zit het hier wel snor met goede condities. Overigens wordt deze lift aankomende winter vervangen voor een 10 persoons gondel.

null

^Flexenpaß met helemaal in de verte de Rüfikopf bergstations

null

^Het gebied van St. Anton & Christoph werd ook zichtbaar, rechts Galzig.

null

^Inmiddels bevind ik me in Albona II

null

^Zo is natuur

null

^Sprong naar het dalstation van de Albonagratbahn

null

^Traject

null

^Tamelijk grote lawinekegels

null

^Deze mensen hadden wel zin in wat opgevroren, verregende sneeuw. Ik niet

null

^Vanuit de lift

Eenmaal boven heb je een fenomenaal uitzicht op het Arlbergwest, alleen dit al maakt Albona de moeite waard. Jammer genoeg waren de pistes bij de Albonagratbahn te hard met wat preparatiefouten, wat het niet aangenaam snowboarden en skiën maakte. De pistes die terug naar Stuben / Rauz voerden waren daarentegen wel heel erg goed, deze liggen wat lager en waren beter geprepareerd.

null

^Fantastisch

null

^Zoom richting Warth / Lech

null

^Richting het Klostertal

[

null

^Skigebied van St. Anton / Christoph

null

^Lichte zoom

null

^Had beter mijn snowboard uit kunnen doen en wat meer naar rechts gaan staan. Maar ja…

null

^Terrein gezien vanaf het Albonagratbahn bergstation

null

^Terug bij de Valfagehrbahn, de laatste pistes waren erg fijn.

Het was ondertussen 11:20, we besloten richting St. Anton te gaan en tegen de tijd dat we daar waren, wat te eten bij de Bifangalm. Vreemd genoeg staat deze berghut niet op het pistenplan van St. Anton… terwijl de kwaliteit van het eten veel beter is dan bijvoorbeeld het Rendl SB restaurant. (Dank @Peter30 voor de tip)

null

^Rendl was alweer zichtbaar vanuti de Valfagehrbahn

null

^Galzig met daar rechtsachter Rendl

null

^Bergstation Valfagehrbahn

null

^Voor de grote dorst

null

^Eens wat anders, smaakte erg goed

null

^Met uitzicht op St. Anton

null

^Sfeerimpressie

Na de dalafdaling naar St. Anton af te hebben gemaakt, namen we wederom de gondel naar Rendl. Hier hebben we onze favoriete pistes van vorig jaar nog maar eens gedaan. Bij de skiroute vanaf de Riffelscharte was zelfs wat firn sneeuw te vinden, heerlijk!

null

^Kruising

null

^Gehele skigebied boven St. Anton

null

^Een van mijn favoriete pistes in Ski Arlberg, de rode/zwarte R2(a)

null

^Een blik naar rechts vanuit de lift

null

^Vlak voor het dalstation van Riffel I

null

^Het leuke dalstation

null

^Traject

null

^Rendl

null

^Nog niet alles was compleet afgekrast, ook al geeft deze foto misschien wel die indruk

Na de uitdagende afdaling (skiroute) vanaf de Riffelscharte zijn we via de Galzigbahn, Tanzböden & Schlindergrat teruggegaan naar de bushalte. Om 15:20 stapten we in en om 15:55 waren we bij de Auenfeldjet, nog net op tijd… 6 minuten later en we hadden in Lech moeten slapen :p

null

^Schlindergratbahn, het trok dicht

null

^Zonnetje was nog wel aanwezig

Conclusie
Albona was een leuke ervaring, maar door onze planning was het minder goed dan het had kunnen zijn. Volgende keer doen we Albona met zulke condities aan het einde van de dag, als de sneeuw wat zachter is. Al met voelt Ski Arlberg Oost veel uitgestrekter dan West. Bij bijna elke afdaling kom je wel in een andere hoek uit. In West is dit bijna nooit het geval. Hiertegenover staat wel dat het beduidend drukker is in Oost.

Bonus
Après ski foto van zondag

null

Woensdag zou het bewolkt worden met later sneeuw en (erg) harde wind. Deze dag hebben we wat nieuwe pistes in zowel Lech als Zürs gedaan. Ook zou Steinmähder eindelijk weer openen. (Was de afgelopen dagen vaak dicht vanwege wind) Verslag hiervan zien jullie vanzelfsprekend vanzelf verschijnen :)
@Sndr Heb je jezelf al gespot ?

Gang is alles

@joepiedepoepie bof jij even, een nieuw verslag slechts 15 minuten na je comment :)

Gang is alles

@Jesper Dat heb je snel geflikt :-)
Maar weer leuk om te lezen en te zien.

Skiing at the Arlberg is becoming even more fun!
Nieuwe liften winter 2016/17
Flexenbahn
Trittkopfbahn 1
Trittkopfbahn 11
Albonabahn
Kosten 45 miljoen euro
Zo wordt het het grootste skigebied van Oostenrijk @jesper
“Run of Fame”
Maximum skiing experience from Warth to St.Anton!

@Jesper die “Run of Fame” ga jij volgend jaar toch wel even doen?

#proudtobepartofleswintersporters

O ja er zijn ook nog plannen om in de toekomst een lift te maken van St Anton naar Ischgl.
Closing the loop @Jesper the Arlberg boy

@Jesper Nee helaas wij waren die mooie dag in Lech en Warth. Ergens zijn we elkaar gekruist. Maar fraai het is!

Wat een mooie foto’s. Jullie twaalfde vakantie ziet eruit als een succes. Was het zo rustig op de pistes of heb je alleen foto’s gemaakt om kwart over negen 's morgens???

Warth/schrocken: die bestemming komt op mijn lijstje

@joepiedepoepie Dank :)
@Hooykaas klopt, er werd al volop reclame gemaakt toen ik er was ‘‘Der Kreis schließt sich’’ :)
Van Warth naar Samnaun en terug wordt overigens wel erg gek in een dag. Denk dat we dan maar een nacht overnachten in Ischgl :P @vic2000 Natuurlijk, wordt alleen wel broodje in de lift eten denk ik :D
@Sndr Aha, geloof best dat het daar ook mooi was :)
@vlinder72 Dank, we zijn deze dag in de rustigere delen van St. Anton geweest (Rendl/Albona), in het hoofdgebied was het een stuk drukker op de pistes. Zwarte 2 ‘‘Kandahar’’ was bijvoorbeeld bezaaid met beginners en sneeuwhopen

Gang is alles

23/02 – Lech / Zürs
Dinsdag 23 februari, de dag met wolken, sneeuw en harde wind. Ondanks de soms ‘’barre’’ omstandigheden was het een plezante dag waarin we een tweetal nieuwe pistes hebben ‘’ontdekt’’.

Algemene informatie

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/p…

Geopende liften/pistes
Afgezien van sommige skiroutes alles

Weer & Condities
’s Ochtends vroeg was het bewolkt met een temperaturen rond het vriespunt. Vanaf 10 uur begon de sneeuwval, die gedurende de dag intensiever werd. Maar heel veel stelde het niet voor, soms net genoeg om de oude sporen uit te wissen. De pistes waren redelijk vandaag, soms goed met een klein laagje verse sneeuw, soms kei hard door de wind maar vaker ergens ertussenin. Alleen de keiharde pistes waren vervelend ( Piste 7 Trittkopf, Skiroute 63), de rest van de pistes waren rustig en in goede conditie.

Sneeuwhoogte
Aan het einde van de dag was er zo’n 5-10 cm gevallen
1500 m : 170 cm
2000 m : 205 cm

Wachttijden
Door het slechte weer was het erg rustig, nooit lang hoeven te wachten.

Skitracker

null

http://share.iski.cc/tracks/shared/yFzqoQDXzBPZyoXQcZSm…

Skiline

null

Het idee was om vandaag in zowel Lech als Zürs wat rond te cruisen en tegelijkertijd wat pistes / skiroutes mee te pakken die we nog nooit hebben gedaan. Om 9 uur zaten we in de Steffisalp express om vervolgens de standaard route naar Lech te nemen. Hier begon het kalm aan te sneeuwen. Na de dalafdaling naar Lech te hebben gedaan besloten we de voor ons nog onbekende skiroute te doen: de 48. Op deze skiroute hadden we afgelopen zomer ook gelopen, dat maakte het natuurlijk extra leuk. De piste op zich is niet heel speciaal, een relatief smal blauw pad waarbij je aan het einde in Zug moet oversteken. Desalniettemin een leuke en heerlijk rustige ervaring.

null

^Skiroute 43

null

null

^Wat doet die jongen daar in de kant?

null

^???

null

^Laatste deel van de skiroute, erg mooie omgeving

null

^In Zug moet je even je ski’s / snowboard uit, behalve als je huurmateriaal hebt natuurlijk
Ook is hier de afdaling van Madloch – Zug te zien

null

null

^Dalstation Zugerbergbahn, de halve skiër links op de foto kwam vanaf skiroute 49

null

^Bergstation

null

^Peukie doen

null

^Iemand zin om illegaal te gaan catskiën ? :)

Eenmaal boven aangekomen besloten we naar de Steinmähderbahn te gaan, deze was ook weer eens geopend.

null

^Steinmähder

null

^Rechts-midden de Hasensprungbahn

null

^Kaalgewaaide helling onder de Kriegerhornbahn

Onder de Steinmähder heb ik de slechtste afdaling v/d vakantie gedaan: skiroute 63. Doordat de versgevallen sneeuw compleet was weggewaaid op deze skiroute, bleef er een keiharde betonlaag over. Je kunt begrijpen dat ik niet bepaald blij was toen ik een keer mijn grip verloor…………….

Voordat we een hapje gingen doen bij het Rüfikopfrestaurant hebben we Schlosskopf nog een bezoekje gebracht.

null

^De Forhenburger Weizen smaakt lichtzurig waardoor hij voor mij net geen echte Weizen is. Wel gewoon prima.

null

^Salade smaakte goed

Na de lunch zijn we naar Zürs gegaan om daar nog wat liften te nemen. Bij deze liften zat ook de erg verouderde Trittkopfbahn, gebouwd in 1964(!). De lift biedt logischerwijs slechts plek voor 30 personen per rit. Net als de de Albona I wordt deze lift ook vervangen volgend seizoen. Tevens wordt de Flexenbahn gebouwd, deze vormt de verbinding tussen Ski Arlberg West en Oost. Meer info: http://www.flexenbahn.ski

Helaas was de afdaling vanaf de Trittkopf erg hard wat het niet heel plezierig snowboarden maakte. Gelukkig zouden we er later deze week nog terugkomen.

null

^Dalstation Trittkopf

null

^Hij komt, hij komt…

Na het avontuur in Zürs was het tijd om terug te gaan naar Warth. Helaas was de Jägeralpexpress al gesloten en binnen gehaald om 16:00 (normaal open tot 16:15), wat ervoor zorgde dat vaders ons moest ophalen.

Woensdag zou weer een zonnige dag worden, een dag met onder andere de Langer Zug (joepie)

Het volgende verslag zien jullie vanzelf verschijnen :)

Gang is alles

24/02 – Lech / Zürs
Vandaag zou weer zo’n perfecte dag worden: fris, zon en een vers laagje sneeuw. We waren er vandaag net iets vroeger bij dan andere dagen, zo zouden we de dag maximaal benutten. Op het programma stonden o.a. de volgende afdalingen: Langer Zug (skiroute 37) , Zürser Täli (10, skiroutes Ochsenboden (8)+ Hübnerhang (6) en piste 11.

Algemene informatie

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/p…

Geopende liften/pistes
Afgezien van sommige skiroutes alles

Weer & Condities
De dag begon fris en zonnig, later werd het aangenaam warmer. Later in de middag bewolking. PPistes waren ’s ochtends strak maar rond het middaguur begonnen buckels zich te vormen. Dit is niet te vermijden op zo’n prachtige dag in de vakantie :). Off piste was het prima, af en toe raakte je de harde ondergrond nog. Tegen het middaguur was het meeste wel verspoord, zeker in Zürs.

Sneeuwhoogte
1500 m : 175 cm
2000 m : 210 cm

Wachttijden
Rüfikopf: 30 minuten
Madloch: 15 minuten
Seekopf: 5 minuten
Trittkopf: 5 minuten
Bij de liften die overblijven 0-3 stoeltjes
Ook moesten we 10 minuten wachten bij de Hochalpbahn voordat die open ging…
Erg drukke dag, jammer dat we deze niet maximaal konden benutten.

Skitracker

null

http://share.iski.cc/tracks/shared/zoSxxvCQhNTSvBnNpzpq…
Zoals je kunt zien hebben we vandaag niet heel veel geskied/gesnowboard, mede door de lange wachtrijen

Skiline

null

De dag begon bij de Jägeralp express, met de hoop dat we dan via de Hochalpbahn direct in de Auenfeldjet konden hoppen (deze opent een kwartier later dan de andere liften). Helaas was dit niet het geval, eenmaal aangekomen bij de Hochalpbahn stond deze stil. Maar het was 08:55, dus hij zal wel elk moment gaan draaien… is wat wij dachten. Helaas duurde het nog 10 minuten totdat de lift ging draaien, terwijl er al een hele rij met mensen stond…
Eenmaal boven bij Salober zijn we doorgegaan naar de Auenfeldjet, deze was gelukkig wel open toen wij arriveerden.

null

^Onderaan de Jägeralpexpress met een opvallend lege parkeerplaats

null

^Achteraf hadden we beter eerst een van deze pistes kunnen doen…

null

^w26(a) met daar links boven de Hochalpbahn

null

^Welbekend stukje off piste

null

^Kwestie van tijd voordat dit compleet verspoord is ;)

null

^Eenmaal het steile stuk gepasseerd heb je een mooi uitzicht op de Warther-, Kar-, en Auenfelderhorn. Jammer dat ik ze net niet alle 3 op de foto heb :P

null

^Piste w29

null

^Blik richting de Auenfelderhorn en Salober (rechts)

null

^Blik richting de Jägeralp

null

^Widderstein

null

^Sta je vroeg op, moet je alsnog wachten :D

null

^Biberkopf in het midden

null

^Karhornbahn, Jägeralpexpress en de Wartherhorn
null

^Net iets te laat met omdraaien, anders was hij in de buurt gekomen van deze:

null

(2014)

null

^rode w19

null

^Overzicht op het relatief vlakke landschap tussen de Wartherhornsattel & Salober

In de Auenfeldjet checkte ik de open pistes/skiroutes en zag tot mijn schrik dat Langer Zug en Tannegg dicht waren… Toch skieden we met goede hoop naar de Rüfikopf Bergbahnen, ze zouden nog wel bezig zijn met prepareren… Beneden aangekomen kwamen we tot onze schrik in een rij te staan van een half uur. Ach ja, hadden we maar een appartement in Lech moeten boeken.
Eenmaal in de Rüfikopfbahn zagen we dat de sleeplift die je naar de skiroutes brengt, open was! Dit kon maar een ding betekenen…

null

^Bergstation Rüfikopf 2

null

^drukdrukdruk

En ja hoor, de skiroutes waren geopend! Via piste 38b kwamen we uit op het begin van de skiroutes.

null

^Overkant van Zürs

null
]
^Albona was ook zichtbaar vanaf hier

[img]

null

^Hoogste punt in Ski Arlberg: Valluga. Vraag me nog steeds af hoe je hier in godsnaam vanaf zou moeten skiën

null

^Met een Tellerlift wordt je naar de skiroute gebracht. Op de achtergrond de Karhorn & Widderstein

null

^Rüfikopf I & II met daaronder wat freeride terrein.
null

^Ook had je vanaf hier zicht op Oberlech

null

^Enkele skiërs hadden de binnendoorweg al genomen

null

^Terugblik

Bovenaan de Schafalplift heb je 2 keuzes: Tannegg of Langer Zug. Wij kozen voor Langer Zug.

null

^Hier het begin van skiroute Langer Zug, die een hellingspercentage tot 142% heeft, omgerekend ~55 graden.

null

^Achter de Rüfikopf langs loopt ook een hochalpine route, deze is overigens wel van het pistenplan is gehaald dit seizoen.

null

^Peter komt aan bij het steile stuk

null

^En we zijn beneden. Door de perfecte preparatie was de skiroute erg goed te doen en waren we in een mum van tijd beneden. Hij had er niet beter bij kunnen liggen.

null

^Zoom

null

^Oberlech

Na het steile stuk gaat de skiroute door een bos terug naar Lech

null

^Lech

null

^Het laatste stuk naar de Schlosskopfbahn is lopen, gelukkig wel met een mooi uitzicht

null

^Het uitzicht vanuit deze lift blijft prachtig (Schlosskopf)

null

^Voor makkelijke poederafdalingen moet je hier zijn na een dump, naast de blauwe piste is genoeg te vinden. Ook is het hier relatief rustig in vergelijking met de Schlegelkopf.

null

^Heya

Voor meer foto’s rondom de Schlosskopfbahn verwijs ik je naar het verslag van 21 februari

Na dit avontuur was het tijd om richting Zürs te gaan voor de (hopelijk) fantastische afdalingen daar. We namen de skibus naar Zürs en stapten op bij Seekopf. Deze lift had even stil gestaan, vandaar dat we 5 minuten moesten wachten. Na een ritje met de Seekopfbahn maakten we een korte afdaling naar de Muggengratbahn. Hierboven heb je (wederom) twee opties: Zürser Täli of de blauwe piste terug naar de Muggengratbahn. Wij besloten de blauwe piste eerst te doen, en wat een piste! Doordat veel mensen meteen de Zürser Täli nemen was de piste nog mooi strak, wat het erg fijn skiën maakte.

null

^Stilhangende Seekopfbahn

null

^Richting Zürs, linksboven is het bergstation v/d Trittkopfbahn te zien

null

^En we zitten… blik op Zürs

null

^Zürserseebahn met de Hasenfluh erachter

null

^Onder deze rotsen komen een tweetal off piste varianten samen

null

^De twee bergstations komen relatief dicht bij elkaar uit

null

^Vanuit de Muggengratbahn

null

^Boven de lawinehekken begint een van de vele off piste varianten in Zürs

null

^Het landschap is, zoals je ziet, erg mooi hier

Na de tweede liftrit met de Muggengratbahn namen we de Zürser Täli om vervolgens –jawel- bij het Flexenhäusl te eten. Ter nagedachtenis aan oud-forumlid Flexen.

null

^Zürser Täli

null

null

^Rechts onder is het begin van het steile stuk te zien

null

^Zoom op Albona

null

^Vanaf het bergstation v/d Muggengratbahn kun je erg ver kijken

null

^Het begin van de Zürser Täli

null

^Zoom op Rendl

null

^Begin van de afdaling

null

^En we zijn aangekomen bij het Flexenhäusl! Een klein, knus tentje :)
Alleen jammer dat wanneer je klaar bent met eten, je een lang stuk terug moet prikken naar Zürs

null

^De weg richting de Flexenpas

null

^Einde van het interessante deel van de Zürser Täli

null

^Lekker stukje forel uit Lech :) (tenminste, dat mag ik hopen)

null

^Laatste prikstuk. Dit kan alleen vermeden worden door de off piste variant te nemen of door heel hard te gaan.

Eenmaal in Zürs aangekomen was het tijd voor de Trittkopfbahn, ditmaal met mooi weer. Bij het Flexenhäusl hadden we op skiroute 8 nog onverspoorde delen gespot, hier moesten we natuurlijk ons voordeel mee doen.

null

^Goed gevulde parkeerplaats. Links het laatste deel v/d Trittkopf afdalingen

null

^Trittkopfbahn

null

^De nieuwe Übungshangbahn + dalstation Trittkopf

Na een laaange rit in de Trittkopf kwamen we aan op 2420 meter, vanaf hier heb je –zeker met mooi weer- een mooi overzicht over Zürs en het skigebied van Stuben

null

^Richting Stuben

null

^Start van standaardafdaling 7 en skiroute 6, wij namen de laatste

null

^Zürser Täli met alle varianten daarbij. Helemaal links het Klostertal denk ik zo

Na een fantastische poederafdaling was het tijd om terug te keren, rekeninghoudend met eventuele wachttijden bij Madloch en Zugerberg. Helaas was dit ook het geval, bij de Madlochbahn hebben we een kwartier staan wachten…

null

^Übungshangbahn

null

^Zürserseebahn, het werd bewolkter

null

^Het moge duidelijk zijn welke liften dit zijn

null

^De zon verdwijnt even achter de Hasenfluh…

null

^Vanaf de bergstations van de Zürsersee- en Seekopfbahn lopen een aantal mooie afdalingen direct naar Zürs

null

^Oei… al dat zwart zijn mede skiërs…

null

^Donkere lucht achter de Widderstein

null

^Muggengratbahn die we eerder deze dag bezocht hadden

null

^Madlochbahn, opvallend genoeg zat het merendeel van de mensen (inclusief ik) nog steeds alleen (?!)

null

^Terugblik

null

^Links: Hexenbodenbahn, midden: Trittkopfbahn. Ook is Valluga II te zien op het middelste topje

Eenmaal bovenop Madloch stond ons een hobbelige, drukke afdaling te wachten naar de Zugerbergbahn. Eenmaal hier aangekomen was het wolkendek gesloten, vandaar dat de foto’s hier ophouden. Vanaf het bergstation van de Zugerbergbahn zijn we via de gebruikelijke route terug naar Warth gegaan, om daar de dag af te sluiten met de (nog niet helemaal verspoorde) skiroute naar ons appartement.

Conclusie
Lech en vooral Zürs hebben –zeker bij mooi weer- veel landschappelijk mooie, uitdagende afdalingen te bieden. Ook is er hier na verse sneeuwval genoeg te doen, voordat je hier alle varianten hebt geskied ben je zo een aantal weken of zelfs een seizoen verder. Wat me wel licht tegen valt is het liftensysteem in Zürs. Voor zo’n duur en exclusief dorp verwacht je overal moderne, snelle liften.*

*Hier wordt wel aan gewerkt, de Trittkopfbahn wordt volgend jaar vervangen en de verbinding met St. Anton wordt natuurlijk gerealiseerd. Wat betreft de Madlochbahn: deze kan eigenlijk niet vervangen worden. Het is, zeker in de vakantie, vaak druk op de skiroute vanaf Madloch. Zou je de capaciteit v/d Madlochbahn opvoeren dan wordt dit alleen maar erger.

Donderdag zou een beetje een rare (sneeuw)dag worden, hierover meer in het volgende verslag.

PS: Gefeliciteerd @Hooykaas : DDDDD

Gang is alles

Mooi stukje weer!!

Mooi stukje weer!!

joepiedepoepie op 14 mrt 2016 22:10

Thx ! : )

Gang is alles

Mooi en enthousiast verslag! Leuk om te lezen dat je een mooie tijd in Arlberg hebt gehad!

@kapitein Bedankt! Kan ook niet anders aan de Arlberg :)

Gang is alles

Mooie foto’s en verslag, lekker uitgebreid (geen detail over het hoofd gezien). Het begint weer wat harder te kriebelen als ik zo’n verslag lees met zo’n plaatjes ;)

@Mathijs Thx :) Waar blijft jouw verslag ?

Gang is alles

@Mathijs Thx :) Waar blijft jouw verslag ?

Jesper op 16 mrt 2016 00:21

@Jesper: Dat moet nog gemaakt worden ;) Ik ga pas over anderhalve week de sneeuw in!

@Mathijs! Misschien tijd om je handtekening eens bij te werken dan? haha

Gang is alles

@Mathijs! Misschien tijd om je handtekening eens bij te werken dan? haha

Jesper op 16 mrt 2016 13:33

Ja, telkens ik dat probeer, weigert hij uit te voeren…

@Mathijs! Dan houdt t op ja

Gang is alles

25/02 – Warth / Schröcken

Door de sneeuwval & enige last aan mijn knie heb ik het vandaag kalm aan gedaan. Gelukkig was het niet druk en lag er voldoende vers om me een dag in Warth-Schröcken te vermaken.

Algemene informatie

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/p…

Geopende liften/pistes
Afgezien van sommige skiroutes alles

Weer & Condities
Sneeuwval met relatief goed zicht
Off piste fijn laagje verse sneeuw, pistes wisselende kwaliteit

Sneeuwhoogte
1500 m : 175 cm
2000 m : 210 cm

Wachttijden

Skitracker

null

http://share.iski.cc/tracks/shared/gdCzdR6Y2YYDGUuwkXcm…

Skiline

null

Na 1 afdaling gedaan te hebben met m’n broertje besloot hij een complete dag rust te nemen. Elk nadeel heeft z’n voordeel: hoef ik een keer met niemand te overleggen waar ik heen wil…

Gedurende de dag heb ik de leuke pistes, skiroutes en varianten daarop opgezocht. Later op de dag ben ik nog even met mijn vader op pad gegaan, die de ochtend in het appartement had doorgebracht.

Beste afdalingen
Naast de rode w8
Zwarte w27

Slechtste afdaling
Rode w28, erg veel ijsbrokken op de piste

null

^Bij de Wartherhorn-express was ik een stukje omhoog geklommen

null

^Om net wat hoger uit te komen

Om 11 uur naar t appartement gesnowboard om eventueel mensen mee te nemen. Helaas niet van gekomen en wat tijd verspild, maar ja, was niet anders.

null

^Lunchpauze bij het Steffisalp restaurant, niet mijn favoriet. Lijkt wel alsof alle Nederlanders hier elke middag samen afspreken.

null

^Om 2 uur was het tijd om nog even met vaders op stap te gaan

null

^‘‘Nooit meer‘‘

null

^Variant op skiroute 3 als afsluiter

null

^Ons appartement staat bij de bomen, rechts van het witte huis

null

^Enkele dagen later verscheen er wat foto’s op Facebook van Skischule Warth, die deze kant van Warth hadden opgezocht

null

^Dit was wat aangenamer voor m’n vader :)

null

^In actie

Conclusie
Ook op “slecht weer dagen‘‘ valt er genoeg te beleven in Warth. Doordat het op zulke dagen vaak rustig is blijven de pistes goed en zijn de gebruikelijke hellingen niet zo snel verspoord.

Gang is alles

Plaats een reactie