Welk gebied valmorel les saisies?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Espace Diamant

Voor volgend jaar zijn wij alweer aan het rondkijken. Nu is het zo dat wij een gebied zoeken voor zowel beginners (i.v.m. autistische dochter) als voor gevordenen ( andere kids) docherlief (tiener) lest altijd een paar dagen bij klasje 1 om vervolgens terug te gaan naar de beginners. Ze is motorisch niet zo sterk en kan geen bochten parallel maken , dus qua pistes gebonden aan groen en blauw. Onze oudste zoon houd van het betere rag werk op zowel rood als zwart. Jongste dochter vind het funpark altijd leuk en skicross baantjes. Nu leken Zowel Valmorel als Les Sasisies ons wel leuk. Heeft iemand ervaring met deze twee gebieden?? Andere leuke tips in Frankrijk zijn ook zeer welkom.

Valmorel ken ik niet.

Les Saisies is voor beginners erg geschikt, veel groen en blauw. Daarnaast heeft het gebied (zeker het uitgebreidere espace diamant) ook wat pittiger pistes, vooral rood en een enkele zwarte (die zijn relatief kort, met uitzondering van de ongeprepareerde skiroute naar les pres). Gezien de term ‘ragwerk’ lijkt rood me dan voldoende en dat is er ook genoeg…
Skiercross is leuk in les saisies. Relatief lang met mooie kommen en sprongen.
Funpark is vooral geschikt voor beginners, kleine kickers en boxen en rails, soms staat er een of twee wat grotere modules. Een aantal jaar geleden hadden ze een mooie gap-jump maar vanwege iets teveel mensen die de gap niet haalden is die helaas afgeschaft.
Les Saisies is niet heel druk, behalve in februari vakanties. Dan kunnen vanwege de wat oudere liften de wachttijden toenemen, vooral bij een aantal slepertjes. De stoeltjes zijn in Les Saisies redelijk modern, in de rest van Espace Diamant zijn de liften wat ouder en trager.

Ik ben in espace diamant nog nooit geweest maar wel in het vlakbij gelegen St Gervais (Evasion Mont Blanc). Dat is zeker geschikt. De locals daar zeiden overigens dat Espace Diamant ook echt een mooi gebied was.

Qua mooi en authentieke dorpjes wint Espace Diamant het zeker van het disneyland achtige valmorel en blokkendoos st francois longchamp. (Hoewel les saisies stiekem ook purpose built is, maar dat valt niemand op)

Oei disneyachtig Valmorel?? Dat klinkt alles behalve positief…ik had eigenlijk begrepen dat het een heel kleinschalig dorp is, maar ik zit echt niet op Disney te wachten op vakantie. Blokkendozen dorpen maken mij verder niet uit, ik kom om te skieen niet om over een “gezellig” dorpspleintje te slenteren dat doe ik in de zomer wel…( en dan nog niet)

Je zult mickey er niet tegen het lijf lopen, maar het (overigens autovrije) dorp komt wel wat gemaakt over. Daardoor mis ik het echte dorpsgevoel, dat is er in Escpace diamant meer…Maar goed, er zijn ook genoeg mensen die wel enthousiast zijn over Valmorel. Qua sneeuwzekerheid scoort Les Saisies net iets beter, daar staat dan tegenover dat het gebied van Valmorel wat minder lage gebieden heeft dan Espace Diamant (waar alle overige dorpen veel lager liggen).

Les Saisies is authentieker, heeft een aantal echte dorpjes waar nieuwe bebouwing bij is gekomen. Les Saisies zelf is het minst authentiek maar heeft wel een wintercamping. Nadeel van L’Espace Diamant is wel dat veel hellingen op het Noorden liggen.
Wij zijn gisterendoorhet Val d’Arly gereden en veel piste waren niet tot in de open (Praz sur Arly,Flumet, Notre Dame de Bellecombe) te skiën
Het gebied van Espace Diamant is veel groter, gevarieerder en heeft veel meer bosafalingen dan Le Grand Domaine.
Mijn persoonlijke mening is dat Valmorel een aardig gebiedje is en dat Les Saisies een schitterend en bij NL-ers nog vrij onbekend gebied is

bon ski

Naar beiden geweest, en Les Saisies is zeker het makkelijkere gebied van de 2. Het voordeel van Les Saisies is dat je ook als beginner het hele gebied kan doen.
In Valmorel is dat al wat minder vind ik…bv. de verbinding naar St-Francois-Longchamps is voor echte beginners soms al een uitdaging.

Qua dorp heeft Les Saisies bij mij toch ook de voorkeur en er zijn een paar leuke accomodaties (CGH, Chalets Emeraude,…) In Valmorel was dit een aantal jaar geleden minder het geval, maar ik denk dat daar de laatste jaren wel wat veranderd is aan de accommodaties.

De eerste week van februari terkken we trouwens terug naar Les Saisies!

Plaats een reactie