Shorstki Vorarlberg 01/04/2016 - 04/04/2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Damüls - Mellau, Golm, Schafberg Gargellen, Silvretta Montafon en Brandnertal

Vorarlberg short ski 01/04 - 04/04/2016

Dag 3: Silvretta Montafon

Zo, dan was het zondag dan eindelijk tijd voor het gebied waar we met z’n allen misschien wel het meest naar uitkeken: Silvretta Montafon. Het gebied bestaat uit 115 km skipistes en 26 km skiroutes, aanzienlijk groter dan de vorige gebieden die we bezocht hebben. Het plan voor vandaag was om ’s ochtends Hochjoch te bezoeken en in de middag Nova.

Algemene informatie Silvretta Montafon

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/silvretta-montafon/pistenp…

Geopende liften/pistes
Nergens te vinden bij de dalstations… slechte zaak.
Bijna alle skiroutes & dalafdalingen waren dicht. Enkele pistes ook wegens sneeuwgebrek.
Afgezien van de Kapellbahn waren alle liften geopend

Weer & Condities
De dag startte bewolkt, rond het middaguur werd het zonnig. Vanaf 3 uur trok het helaas weer dicht.
Voorjaarstemperaturen
In de ochtend betonharde pistes, overgaand naar zacht en uiteindelijk slush. De pistes bleven wel verrassend goed. Off piste was het 3 x niks.

Sneeuwhoogte
0-120 cm gok ik

Wachttijden

Skitracker

null

http://www.iskitracker.com/tracks/shared/hRG3yXRmZGrdMAZQKGn…

Pro’s & Cons

Pro’s

-Goed bereikbaar
-Heel erg rustig
-Groot gebied
-Divers aanbod aan pistes
-Liften worden / zijn gemoderniseerd
-Schorpioenpistes/-skiroutes
-Landschap
-Bewegwijzering is erg duidelijk
-Veel freeride mogelijkheden

Cons
-Geen dalafdaling van Hochjoch naar St. Gallenkirch
-Op veel plekken nog oude liften
-Lelijke liften met bijbehorende stations
-Matige preparatie Hochjoch

null

^08:45 stapten we de Grasjochbahn in om daarna over te stappen in de Hochalpilabahn. Wat ons meteen opviel, waren de ontiegelijk lelijke berg- en dalstations…

null

^Blik in het groene St. Gallenkirch

null

^Bergstation Hochalpilabahn, erg lelijk om de wereld in het oranje te zien.

null

^Traject van de Hochalpilabahn met aan de overkant de Fredabahn, die toegang geeft tot het funpark

null

^Langste skitunnel van de wereld ✓

null

^Zicht op het bergstation van de Seebliga bahn

null

^De pistes waren hier met veel ongelijkheden geprepareerd, dit in combinatie met harde sneeuw maakte het niet heel gemakkelijk om af te dalen.

null

^Aangekomen bij de Kapellalpe

null

^De volgende lift: Sennigrat I. Deze lift ontsluit een zwarte piste en twee (helaas) gesloten skiroutes.

null

^Altijd al omlaag willen gaan met een lift? Dat kan… als je lang genoeg blijft zitten :)

null

^De Panoramabahn zweeft boven je langs

null

null

^Vanaf de Sennigrat maakten we de afdaling 3 > 4 > 1c
Verder zijn we niet gegaan, op de dalafdaling leek wel erg weinig sneeuw te liggen.

null

^We hadden geluk, de PB was net aangekomen bij het middelstation.
Alternatief op de PB is de langzame 2 CLF

null

^Maarliefst 4 kabines op 1 kabel

null

^Weer terug op de Kapellalpe

We besloten nog een keer terug te gaan naar het middelstation van de PB op 1335, maar dit keer snowboardden we via 1c en namen we de 2 CLF ‘’Kropfen’’

null

^De PB en 2 CLF

null

null

^Tunnel!!!

null

^Hier uitstappen werd niet aangeraden

null

^??? @snowjan

Tijd om langzaam aan terug te gaan

null

^Aangekomen bij de Seebliga

null

^De in 2001 gebouwde 8 CLD/B Seebliga

null

^Ontsluit een paar korte maar leuke afdalingen

null

^Jorian heeft het koud en wil de bubble graag dicht

null

^Zon!

null

null

^Panoramabahn

Na nog een ritje in de Seebligabahn was het tijd voor de Panoramabahn, een van de weinige liften waarbij je in de gondel zelf Wi-Fi hebt. Wel opmerkelijk dat ze dit uitgerekend in de Panoramabahn installeren…

null

^Eerst moesten we nog even een kijkje nemen bij de (gesloten) 2 CLF/B Kapellbahn

null

null

^Mobiele eenheid… natuurlijk ben ik slimmer en geniet ik van het uitzicht

null

^Afdaling 1a & 5

null

^Kijk eens wat een uitzicht jongens

null

^Het einde van een mooie rit

null

^Uitzicht vanaf het bergstation

null

null

null

Onze laatste bergrit in Hochjoch was met de Kurven SL ‘’Platina’’, daarna vetrokken we richting het Nova gebied.

null

^Beste piste van de dag,: 11. Mooie racebaan met heerlijke, zachte sneeuw

null

^Beste lift van de dag

null

^Mijn eerste : OOOOOO

null

null

^Wat een techniek

null

^Pistes vanaf Kreuzjoch

null

null

^Hochalpila

Conclusie Hochjoch
Hochjoch heeft mijn verwachtingen compleet waargemaakt! Een leuk, gevarieerd pisteaanbod met bijna overal snelle liften zorgde voor een fantastische ochtend. Klein minpuntje was de preparatie. Verder geloof ik goed dat dit gebied nog veel meer te bieden heeft, zouden de skiroutes geopend en in goede kwaliteit zijn. De meeste zagen er erg leuk voor in het normale seizoen, wanneer er verse sneeuw of buckels ligt/liggen. Verder zit je natuurlijk hoog, wat vaak zorgt voor uitstekende sneeuwkwaliteit en veel hoogteverschil, met name aan de kant van de Kapellalpe. Een leuk gebied waar ik graag nog eens terug wil komen. Al zal het dan wel wat drukker zijn dan op deze rustige zondag…

Het verslag van Nova komt morgen

Gang is alles

Ziet er goed uit. Lekker rustig ook, zo op het eind van het seizoen!

Na een ritje met de Grasjoch- en Valiserabahn kwamen we uit op 2100 meter bij Bella Nova, mooi centraal in het Nova gebied. Wat buiten meteen opviel was dat ik geen handschoenen bij me had… oeps. Gelukkig was onze gondel nog niet naar beneden vertrokken :)

Vanaf Bella Nova skieden en snowboardden we naar alle uithoekjes in het gebied, hier de foto’s:

null

^De Valiserabahn (Bj. 1981) die als het goed is binnen enkele jaren vervangen wordt

null

^Ondanks dat de lift oud is gaat hij tamelijk hard

null

null

^Aangekomen op Bella Nova, zicht op 6 CLD/B Madrisella

null

^Aan de overkant is 6 CLD/B Nova te zien, daar gingen wij heen

null

^De (gesloten) buckelpiste loopt direct langs de stoeltjeslift. Op de terugweg namen wij de piste er rechts naast.

null

^Madrisella met daarachter de 3 CLD Schwarzköpfle

null

^Liftenknooppunt, door de voorjaarssneeuw moesten wij een stukje prikken naar de achterste lift

null

^Schwarzköpfle met afdalingen

null

^Jammer dat het zo druk was vandaag

null

null

^Mooie, lange buckelpiste. Achteraf jammer dat we deze niet gedaan hebben

null

^De backcountry van Nova

null

^Boven aangekomen

null

^Ons avontuur startte rechtsboven

null

^De Versettlabahn die ons later weer zou terugbrengen op Nova Stoba

Maar eerst was het tijd voor de 2-SL ‘’Burg’’. Een sleeplift die vele mooie afdalingen ontsluit. Volgens mij een echte ‘’geheimtip’’ op poederdagen.

null

^Piste 60a

null

^Overvolle pistes

null

^SL Burg

null

null

^4 CLF Spatla, niet echt de moeite waard dus ook niet genomen

null

^Zoom richting het skigebied van Galtür

null

^Vlak voor het middelstation van de Versettlabahn, lekker door de slush raggen

Eenmaal terug op Nova Stoba was het 12:40, nog genoeg tijd om de rest van het gebied te verkennen dus. We namen de zwarte 54 overgaand in 50 richting de Schwarzköpfle
De lift ontsluit samen met de Madrisella eigenlijk een grote helling waar heerlijke, brede pistes op te vinden zijn.

null

^Enkele bruine plekken op de zwarte 44

null

^Een van de betere pistes van de dag: de zwarte 54. Leuke hellingsgraad en nog redelijk goede sneeuw.

null

^Fotostop

null

^Laatste deel van de afdaling

null

^Dalstation van de Schwarzköpfle. Bij de tweede rit in deze lift was de liftie in slaap gevallen :P

null

^Terugblik vanuit de lift

null

null

null

^Genieten

null

Na wat afdalingen gedaan te hebben bij de Schwarzköpfle en Rinderhütte bahn gingen we langzaam aan terug via de rode 33. Achteraf was ik liever wat langer in dit deel van het gebied gebleven, hier waren imo de meest interessante pistes.

null

^6 CLD/B Rinderhütte. Veel moderne liften in deze hoek

null

^Vanaf het bergstation genomen. 4 CLF Heimspitzbahn is hier te zien.

null

^Begin van de 33

Maar wat zagen we daar in de verte? Een tunnel?? Die moesten we natuurlijk uittesten.

null

^Daar komt Jorian

null

^Helaas met te weinig vaart

Nadat Henri de tunnel getest had kwam ik er enthousiast achteraan. Maar wat bleek: Henri stond nog niet klaar met zijn camera… oeps. En dat terwijl ik er zo stijlvol uitkwam met mijn 180…

Later bleek deze tunnel gemaakt te zijn als onderdeel van een soort van ‘’one of those days’’


Erg leuk om dat zo terug te zien

null

^Jan nam ondertussen de normale route

null

Tijd voor de Heimspitzbahn, die ook onderdeel was van ‘’Catch me if you can’’

null

^Krijg toch wel een beetje het Hochalpbahngevoel van deze lift.

null

^Bergstation produceerde een heleboel herrie

null

null

^De reis ging verder richting de Sonnenbahn

null

^Breeeed

null

^De Sonnenbahn, kort maar krachtig

null

^Bergstation

null

^Het hele traject van de lift met rechts daarvan de zwarte 35, kort maar leuk.

null

null

^Terug op Bella Nova

null

^Liftenkruising

null

^Ook hier brede pistes

null

^De sleepliften Jöchle I & II

Alle extreme skiroutes en zwarte pistes rondom Bella Nova waren volgens mij gesloten, bewegwijzering naar bijvoorbeeld de r23 was ver te zoeken.

null

^Alleen Jöchle I of II was open

null

^Zon :)

null

^Start van de afdaling

null

^3 CLF Älpli, rondom Garfrescha zijn de liften sterk verouderd

null

^Rechts begon ons avontuur op gesloten skiroute R20

null

^Middelstation Valiserabahn op 1680 meter

null

^Klein kommetje met links de verbindingslift naar het dal: 6 CLF Vermiel

null

^Garfrescha II

In deze kom staat een nieuw project geplanned voor komende zomer: ‘’Pojekt Alptobel’’
Deze nieuwe lift brengt je vanuit deze kom in een keer op Bella Nova.

null

^6 CLF Vermiel die tot 16:30 draait

null

^Bovenaan de Vermielbahn met aan de overkant het skigebied onder Bella Nova

null

^Hoteldorpje

null

^Brede piste naast de Grandaubahn

null

^In de Grandaubahn

De Garfrescha I zag er ook nog wel leuk uit… dus die moesten we ook maar doen. De dalafdaling naar de Garfrescha I was te doen, helaas wel 3 keer m’n snowboard uit moeten doen en het laatste stuk moeten lopen. Maar goed, dat kun je verwachten op een gesloten dalafdaling.

null

^Garfrescha I

null

null

null

^Goed te doen

null

null

^Hier begon het krapjes te worden

null

^Hier zeker

null

^Hier helemaal

null

^Laatste deel

null

null

null

^Eng

null

^Ik moet eerlijk zeggen dat het niet mijn fijnste rit ooit was… met dat snowboard op m’n schoot

null

null

null

null

null

null

Boven aangekomen besloten we een stukje omhoog te klimmen naar een restaurantje, om daar wat te drinken. Jammer dat net toen wij aankwamen, de muziek werd uitgezet en er geen bier meer werd verkocht. Dan maar eerst afdalen naar St. Gallenkirch.
Dit ging een stuk beter dan naar Garfrescha I, we konden zelfs afdalen tot het zwembad.

null

^Biertje doen bij Casa Nova

null

^’s Avonds hebben we de dag afgesloten bij een restaurant in Raggal

null

^Zowaar Kellerbier

Conclusie Nova
Doordat de sneeuw de hele middag pap was, was het natuurlijk minder leuk dan het had kunnen zijn. Desondanks vind ik het een erg mooi, uitgestrekt gebied waarin je je echt wel langer dan een dag kunt vermaken. Net als op Hochjoch zijn is hier veel freeride terrein te vinden en zijn er veel uitdagende pistes en skiroutes als er meer sneeuw ligt. Alleen de kant bij Garfrescha vond ik zelf wat minder, veel oude liften en landschappelijk niet zo mooi als de rest van het gebied.

Al met al is Silvretta Montafon een erg mooi gebied waar ik graag nog een keer terug kom

Oh en de 360p video van onze ski- en snowboardkunsten wil ik jullie natuurlijk niet onthouden

>>>>>>>>>>>>>>>>Damüls-Mellau 04-04-2016>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Gang is alles

@joepiedepoepie Inderdaad, heerlijk om in zulke rust een nieuw gebied te verkennen

Gang is alles

Ziet er heel goed uit! Inderdaad fantastisch om het met zo’n beperkte hoeveelheid skiërs te verkennen, eigenlijk is het ook een goede einde seizoensbestemming. Enkel zonde dat ze dan niet de moeite doen om nog die dalafdaling open te houden, zou het nog wat aantrekkelijker maken ;)

@Mathijs! Tja… zo gaat t ook best haha

Gang is alles

Plaats een reactie