Enkele vraagjes over Breuil-Cervinia

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil-Cervinia

Ik ben aan het plannen om van 10 tot 15 december enkele dagen Cervinia mee te pakken. De keuze is op Cervinia gevallen omdat dit voor 2e week december hoog genoeg ligt om redelijk sneeuwzeker te zijn; blijkbaar opent Cervinia op 26 november. Ja, ik weet dat het ver rijden is, maar ik moet nadien toch in Turijn zijn, dus dat het redelijk dicht bij Turijn is, is mooi meegenomen. Ik was ook Val D’Isere aan het overwegen, maar blijkbaar is het bijna 4 uur rijden naar Turijn (3u40 zegt nonkel google)… het gevoel zei mij dat dat veel dichter was, maar blijkbaar niet.

Ik ben boarder, met een 5-tal weken ervaring, dus de beschrijvingen die ik lees van brede en rustige pistes, met matige hellingshoeken (zelfs voor rood) klinken mij ideaal in de oren. Gezien mijn niet meer zo piepjonge leeftijd, geniet ik meer van rustig boarden dan van risico's te nemen. Vorige trips waren Risoul (2x), La Plagne Paradiski, Meribel L3V en Les Arcs Paradiski. Ik kom vlot blauw en rood af, tenzij het aggressief rood is. Maar waar ik geen fan van ben, zijn heel smalle pistes (van die paden) of pistes die erg veel naar links of rechts afhellen. Ik doe een 25 a 30km afdaling per dag (zegt mijn app). Apres-ski totaal niet belangrijk, een aperitiefje voor het eten gaat er wel in. Uitzicht of gezelligheid dorp ook niet zo heel erg belangrijk.

Met bovenstaande beschrijving:

  1. Is Cervinia een geschikt gebied voor mij (heb al redelijk wat reviews gelezen, en antwoord lijkt mij “ja”)
  2. Is die windgevoeligheid/sluiten liften wat regelmatig terugkomt een groot risico?
  3. Is het aan te raden om de Zermatt uitbreiding erbij te nemen, of biedt Cervinia voldoende voor die 4 dagen
  4. Kan men een Cervinia pass nemen, en bv voor 1 dag uitbreiden om de zwitserse kant ook eens te doen?
  5. Is het beter om in Cervinia te logeren, of beter Valtournenche (ik heb al enkele interessante aanbiedingen in Cervinia)?

Andere suggesties of aanbevelingen?
Zijn er aan te raden adresjes om te eten (ofwel op de pistes voor ’s middags ofwel in Cervinia voor ’s avonds)?

Alvast bedankt,

*bericht bewerkt door Videast op 21 nov 2019 21:24

Waar moet ik beginnen… ja het is een geschikt gebied. Niet al te moeilijk. Het is wel redelijk windgevoelig maar daar moet je een beetje geluk mee hebben. Zermatt erbij is zeker een aanrader, maar je kunt ook per dag upgraden. Valtournenche is een leuker dorpje dan Cervinia vind ik, maar Cervinia ligt wel centraler en biedt ook genoeg faciliteiten. Zeker een gebied waar je eens geweest moet zijn, al is het maar vanwege de fantastische uitzichten en bergwereld met gletsjers.

Ook genoeg aanraders qua eettentjes. Foyer des Guides, La Bricole, Baita Cretaz, Chalet Etoile om er een paar te noemen. In Valtournenche zelf zijn Biblos, La Maison du Coq Rouge en Brasserie du Cervin aanraders. Aan de Zwitserse kant wat duurder maar Chez Vroni en Fluhalp.

Zie ook mijn verslag van maart vorig jaar: https://www.wintersport.nl/forum/topic/465038

*bericht bewerkt door Quick op 21 nov 2019 21:47

Mr. Slow

Cervinia is top om te boarden. Perfect voor 3 dagen. Die 4de dag zou ik aan de Zwitserse kant gaan kijken.
Ons verblijf was vlak aan de piste (ski in/out) http://www.booking.com/Share-SaMbrA3
Naast de acco was een gezellige bar voor die apero van je. Je kan vlakbij ook een heerlijk ontbijt scoren in Base Camp Bar & Pizza Restaurant
Str. del CIelo Alto, 11028 Valtournenche AO, Italië
+39 345 088 9353
https://goo.gl/maps/5M84nLheUW5ydGQa6

Het echte centrum is een paar minuten lopen. Goed om de honger te kweken, resto’s zat daar.

Enjoy!

Valtournenche is zelfs al open vanaf aankomend weekend. Gebied zal goed bij je passen. Vooral de verbinding met Zermatt is windgevoelig. Het wil op winderige dagen ook wel eens op de hogere piste van cervinia dichtgaan, maar dit heb ik zelf niet meegemaakt. Het grootste probleem met de wind is vooral de informatievoorziening vanuit Cervino SPA. Ik heb een keer moeten wachten tot de lift boven openging met wind terwijl ik op de webcams zag dat ze gewoon het laatste stukje aan het prepareren waren met 3 bullys en dus sowieso open waren eer ik daar boven aankwam.

Valtournenche ligt niet veel minder centraal. Naar de top van plateau rosa heb je 2 liften extra nodig dan vanuit cervinia. Ga je vanuit Cervinia met de 3 stoeltjesliften naar de oversteek dan is het zelfs maar 1 lift extra. Mijn advies voor de skipas: wacht tot de mooiste dag en neem dan de internationale pas. Voegt ook als niet super ervaren boarder zeker wat toe.

‘t Meeste is al gezegd en onderschrijf ik. Er is maar een wat smaller paadje te vinden aan de Italiaanse kant, maar daar ligt een makkelijke, rode, piste naast die wel breder is.

Voordeel van Valtournenche is dat je net ff sneller het dal weer uit bent om in Torgnon of Pila te skiën, mocht alles dicht zijn of als het zicht heel slecht is. Cervinia echter heeft wat meer opties om op loopafstand van de lift te zitten, in Valtournenche moet je eigenlijk altijd met een (goedgeregelde) shuttle (die ook gewoon naar Cervinia rijdt over het algemeen).

Het is voor lichtgevorderde wintersporters echt een ideaal gebied, maar wel heel gevoelig voor slecht weer. Ik ben er drie keer geweest, 2 maal (bijna) alles de hele week open, maar ook 1 keer de hele week alle hoge liften dicht (en soms maar 1 of 2 liften open). Gelukkig zijn er goede alternatieven in de buurt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Let op dat je niet meteen de eerste dag naar het hoogste punt gaat ivm hoogteziekte. Het is echt heel hoog ;)
Verder heerlijk gebied om te boarden. Fijne lange pistes.

Wij gaan met kerst deze kant op. Inderdaad windgevoelig, maar voldoende uitwijkmogelijkheden, bv Pila, evt Champoluc.

Maar goed, eigenlijk is alles, dat zo hoog ligt, windgevoelig natuurlijk.

Edwin van Riel

Let op dat je niet meteen de eerste dag naar het hoogste punt gaat ivm hoogteziekte. Het is echt heel hoog ;)
Verder heerlijk gebied om te boarden. Fijne lange pistes.
En ze zijn nu al open, er ligt zat sneeuw.

Zonder enige twijfel minstens 1 dag de oversteek maken!
Landschappelijk is de Zwitserse zoveel mooier, indrukwekkender, bij moment zelfs letterlijk adembenemend en ook qua pistes is er wat meer variatie.
Ga dan zeker eens tot aan Gornergrat voor het zicht op Gornergletscher en het achterliggende Monte Rosa massief. Ook de Matterhorn is vanaf die kant op haar mooist. Eigenlijk is ze het mooist te zien vanaf Sunnegga, een sector waar je met Fluhalp, Tufternkumme en White Hare 3 van de mooiste (en langste: meer dan 1000m hoogteverschil!) rode pistes in de Alpen kan vinden.

Riskante keuze voor december, en onnodig gezien de sneeuwmassa’s overal in de Zuidalpen.
Wind, kou en gebrek aan zon kunnen op die hoogte echt veel vergallen. Been there…
Sowieso dus -echt- last minute boeken

Kleine geruststelling: het ‘hangende paden’ probleem ligt niet aan jou, maar is inherent aan het snowboarden.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 22 nov 2019 09:07

Hangende paden zijn niet inherent aan snowboarden. Het heeft niks met boarden of skiën te maken, maar zegt wat over die paden. Als skiër vind ik het ook heel irritant als mijn ene been veel meer belast wordt dan het andere. Maar dat allemaal terzijde.

Ik ga er graag nog eens terug, Cervinia.

Met heel veel plezier wil ik jou rondleiden in dit prachtige gebied. Voor mij persoonlijk één van mijn favorieten. Niet alleen op gebied van skiën maar ook op gebied van culinair.

In Breuil - Chalet Etoile in het restaurant (niet zelf service) zeker eens gaan eten. Is een ervaring. Je moet soms wel de decadente Zwitsers die er komen eten bijnemen.

null

Lekkere pizza’s kan je eten aan piste 37.

In Valtournenche, net voor het einde van de piste is er aan de rechterkant een restaurantje (juist achter een kort steiler stukje piste).
De vers gebakken tonijn (voor, als ik mij niet vergis) slechts 19 EUR is daar zeker een aanrader.

De oversteek naar Zermat zeker eens maken.

null

Een leukerd is daar om even te stoppen aan het Iglo dorp en te genieten van een kaasfondue.

null

Het bergtreintje nemen is ook wel een leuke ervaring.

null

Wanneer je terugkomt van Zermat naar Breuil kan ik ook jou aanraden om boven aan de kleine Matterhorn net na het uitstappen van de lift de interne kleine lift te nemen (links in de tunnel). Vandaaruit heb je een prachtig zicht op de matterhorn en het volledige gebergte.

null

Als je nog info nodig hebt, laat maar weten!

@Gigi
Iets beter lezen, en -sorry- wat langer nadenken. Hangende paden zijn wel degelijk een inherent probleem voor snowboarders, en nauwelijks voor skiërs. Juist jij, gezien je kennis van ski’s, zou dit toch zo moeten inzien…
Niet zo bekend als het ‘niet-kunnen-prikken’, maar misschien wel net zo groot

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 22 nov 2019 11:41

Waarom gaat het opeens over hangende paden? Ik ken in Cervinia niet eens pad, laat staan een hangend pad. Ook niet in Zermatt trouwens. Een enkel pad daar, maar die glijden over het algemeen goed.

Omdat Wunderkammer weer eens zijn dag heeft. Paden zijn er inderdaad niet.

@Gigi
Iets beter lezen, en -sorry- wat langer nadenken. Hangende paden zijn wel degelijk een inherent probleem voor snowboarders, en nauwelijks voor skiërs. Juist jij, gezien je kennis van ski’s, zou dit toch zo moeten inzien…
Niet zo bekend als het ‘niet-kunnen-prikken’, maar misschien wel net zo groot

Wunderkammer op 22 nov 2019 11:32

Weet je wat jij eens zou moeten doen Wunderkammer: je toon matigen en eens proberen om niet van die vervelende, laatdunkende en betweterige berichten te plaatsen op dit forum. Ik stoor me daar in ieder geval mateloos aan en ik kan me zo maar voorstellen dat ik niet de enige ben.

Ik vind toch echt de blauwe afdaling naast het sleepliftje van Cervinia naar Valtournenche een pad. Een kort, makkelijk te vermijden pad, maar wel een pad :).

Maar als je niet wil hoef je er niet over en het staat compleet niet in verhouding tot de rest van gebied, wat echt fantastisch is. Ook ik wil er nog wel een keer heen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Die is toch vrij breed?
Maar misschien heb ik een andere afdaling in gedachten.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 nov 2019 16:47

@Gigi
Iets beter lezen, en -sorry- wat langer nadenken. Hangende paden zijn wel degelijk een inherent probleem voor snowboarders, en nauwelijks voor skiërs. Juist jij, gezien je kennis van ski’s, zou dit toch zo moeten inzien…
Niet zo bekend als het ‘niet-kunnen-prikken’, maar misschien wel net zo groot

Wunderkammer op 22 nov 2019 11:32

Bij voorbaat excuses voor de off-topic reactie. Maar ik voel mij hier toch (vrij letterlijk) aangesproken.
'Hangende paden' zegt wat over die paden. Taalkundig althans. Daar mag je van vinden wat je vindt, maar daar is volgens mij niet echt een speld tussen te krijgen (en anders: veel plezier). Vervolgens zeg ik dat ik die als skiër irritant vind. Dat is een mening. Het staat je uiteraard vrij om het daar niet mee eens te zijn. Maar ik vind dat toch echt irritant. Vanuit die mening durf ik dan dus ook de stelling wel aan dat niet alleen boarders last hebben van hangende paden, maar ook skiërs dat zo kunnen ervaren.
Verder neem ik je nooit serieus, @Wunderkammer, dus veel afbreuk deed dit daar allemaal niet aan. Wat dat overigens te maken zou hebben met mijn kennis van (of wat mij betreft liever mijn 'ervaring' met) is mij een raadsel…

*bericht bewerkt door GiGi op 22 nov 2019 17:44

Die is toch vrij breed?
Maar misschien heb ik een andere afdaling in gedachten.

DrPhil op 22 nov 2019 16:34

de rode wel, maar je kan ook buitenom. Is een pad, maar niet heel smal. Maar misschien is hij breder dan ik denk, dat kan ook.

Hoe dan ook, nooit laten meewegen in je keuze, want Cervinia gaat over iets heel anders :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben ik dan een dag gaan werken, en d’er staan al direct 19 reacties als ik thuiskom… TOP.

En naar ik lees, is de feedback nagenoeg allemaal erg positief om naar Cervinia te gaan, en ook eens de oversteek te doen naar de Zwitserse kant. Om de weerssituatie af te wachten kan ik nog efkes wachten om te boeken (de nacht zaterdag op zondag is de drukste dag, wss voor weekend mensen uit Turijn). Nu heb ik twee goede aanbiedingen, dus ik kan die nog even aanhouden voor ik definitief vastleg.

Al deze positieve reacties doen mij al reikhalzend uit kijken om naar daar te vertrekken. Ik noteer zeker de lunch/dinner adresjes. Heel erg bedankt aan allen die reageerden.

PS: en euh, laat de discussie over al dan niet “hangende” paden maar voor wat ze is… 't heeft geen zin om daarover te bakkeleien. Heb begrepen dat het aantal paden zeer beperkt is, en zelfs vermijdbaar, dus dat is al lang ok voor mij.

Voila, de acco is geboekt, en het snowboard is gewax’d.
Ik rij dinsdag 10/12 op, en ben op de pistes van woensdag 11/12 tot zondagavond 15/12.
Weersvoorspellingen voorzien zeer zonnig weer voor komende week, hopelijk ook goed de week daarop. Sneeuw ligt er in ieder geval genoeg (70cm dal, 265cm top).

Graag veel updates en tips. Zitten daar met de kerst ;)

Edwin van Riel

Zou in het weekend naar zwitserland gaan, kan heel druk zijn dan aan de Cervinia kant
Mijn ervaring is dat italianen bijna geen internationale pas kopen en dus is een stuk rustiger aan de zwitserse kant

Graag veel updates en tips. Zitten daar met de kerst ;)

evr66 op 1 dec 2019 20:21

Ga ik proberen…

Ik heb ervoor gekozen om geen nieuw “Live:…” topic aan te maken, maar gewoon hier verder te doen. Belofte maakt schuld, dus hierbij wat “updates” @evr66

Twee dagen geleden was het nog twijfelachtig, maar vanmorgen bevestigde de dame van mijn logement de huidige weerssituatie: “geen wind, geen sneeuw, temperatuur 0 aan Plan Torrette, -1 aan Plan Maison". Ze zegt trouwens dat haar ervaring leert om niet verder dan 24u vooruit te kijken wegens te onbetrouwbaar.

Gisteren, toen ik aankwam, was het schitterend weer met volop zon. De zonsondergang op il Cervino was dan ook “een plaatje”

null

Het dorpje is eigenlijk een paar verkeersvrij straten (een paar honderd meter lang) en de laatste honderden meters van weg daar naartoe, waar alle winkels, bars en restaurants gevestigd zijn. Je hoort hier voornamelijk italiaans (nogal logisch natuurlijk) en toch ook wat Engels. Verder sporadisch wat Russisch gehoord en wat Duits en wat Frans. Geen Nederlands/Vlaams. Ze zijn volop de kerstversiering aan het aanbrengen:
null

null

Op aanraden van de lokale dame van de acco gisterenavond in Le Baron gaan eten. Maaltijd was ok (niet top-top, gewoon goed), maar wel prijzig. 62 Euro voor een pasta als primo, en steak met frietjes als secondo, met een flesje water en ½ flesje lokale wijn (alles voor 1 persoon, he). Prijs/kwaliteit dus niet ok.

Het dorpje, met zijn verkeersvrije zone, is best ok…

null

null

null

null

In tegenstelling tot mijn ervaringen in Franse gebieden, openen de liften hier al om 8u20 – 8u30 (tenzij er teveel sneeuw gevallen is ‘s nachts). De pistes lagen er heel netjes gekamd bij, en zelfs om 10 of 11u waren nog hele stukken onaangeroerde ribbeltjes. Dat heeft natuurlijk te maken met de lage bezetting deze dagen. De pistes waren vaak leeg, of in ieder geval met heel weinig volk. Ik heb in de lift vaak alleen gezeten, en zelfs 2 zetels voor en achter mij waren ook leeg. Zero wachttijd aan de lift… zij waren op mij aan het wachten. Heb het vermoeden dat dit niet de weken zijn waar de liftmaatschappijen fors winst maken. Het is de ganse dag heel zwaar bewolkt geweest… de zon probeerde, maar kwam er niet door. Daardoor was het, vooral in de namiddag, heel ambetant boarden omdat alle relief ontbrak. Ik hoorde iedereen daarover mopperen in de liften.

null

null

null

null
null

Ik ben vandaag, vooral om er terug in te komen, het stuk rond Plan Torrette en Plan Maison gedaan. Op aanraden van dit forumtopic, nog niet naar het hoogste punt gegaan (vanop 2050m waar Cervinia ligt, tot ongeveer 3000 meter). Leuke, niet zo moeilijke blauwe pistes, veelal breed zoals eerder in dit topic door velen aangegeven. Rode idd ook goed te doen zoals aangegeven, maar gebrek aan relief maakte dat vandaag somtijds ambetant.

null

null

Vanmiddag in Baita Cretaz (op aanraden eerder in dit topic) een broodje met pork chops vlees gegeten, simpel maar lekker. 9 Euro voor een broodje van een 15cm diameter, volledig belegd met een dikke plak vlees en wat warme groentjes, een koopje. Ik ga daar zeker eens het restaurant proberen. Ze liggen net boven het dorp langs de piste, maar komen je met een snowmobiel beneden ophalen (en terugbrengen ook zeker?).

Meer info volgt de komende dagen…

*bericht bewerkt door moderator op 11 dec 2019 17:29

Tiens, raar… heb hier een kwartier geleden een vrij uitgebreid verslag met een hele reeks fotos gepost van gisteren en vandaag, maar ik zie het niet verschijnen (wou de foto's checken of het de goede zijn). Dus daarom eens testen met deze korte post. Ik hoop dat het werk hierin niet verloren zal zijn.

Edit: en dit verschijnt ogenblikkelijk… Verdorie… @MODs, is dit nog recupereerbaar?

*bericht bewerkt door Videast op 11 dec 2019 17:46

EDIT: nu wel gelukt blijkbaar… maar ik heb wel minder foto's ingestoken.

Gisteren, toen ik aankwam, was het schitterend weer met volop zon. De zonsondergang op il Cervino was dan ook een plaatje:

null

Het dorpje is eigenlijk een verkeersvrij paar straten (een paar honderd meter lang), waar alle hotels, winkels, bars en restaurants gevestigd zijn, alsook langs de laatste 100m van de toegangsweg. Je hoort hier voornamelijk italiaans (nogal logisch natuurlijk) en toch ook wat Engels. Verder sporadisch wat Russisch gehoord en wat Duits en Frans. Geen Nederlands/Vlaams.
De kerstversiering wordt momenteel opgehangen.
null

null

null

null

null

Op aanraden van de dame van de acco in Le Blason gaan eten. Maaltijd was ok (niet top-top), maar wel prijzig. 62 Euro voor een pasta als primo, en steak met frietjes als secondo, met een flesje water en ½ fles lokale wijn (alles voor 1 persoon, he). Prijs/kwaliteit niet ok.

Vandaag dan hoopvol opgestaan. Twee dagen geleden was het nog twijfelachtig als ik de weerberichten bekeek, maar vanmorgen aan het ontbijt bevestigde de dame van mijn logement: “geen wind, geen sneeuw, temperatuur 0 aan Plan Torrette, -1 aan Plan Maison. Ze zegt trouwens dat haar ervaring leert om niet verder dan 24u in de toekomst te kijken wegens te onbetrouwbaar.

In tegenstelling tot mijn ervaringen in Franse gebieden, openen de liften hier al om 8u20 – 8u30 (tenzij er teveel sneeuw gevallen is ‘s nachts). De pistes lagen er heel netjes gekamd bij, en zelfs om 10 of 11u waren nog hele stukken onaangeroerde ribbeltjes. Dat heeft natuurlijk te maken met de lage bezetting deze dagen. De pistes waren vaak leeg, of in ieder geval met heel weinig volk. Ik heb in de lift vaak alleen gezeten, en zelfs 2 zetels voor en achter mij waren ook leeg. Zero wachttijd aan de lift… zij waren op mij aan het wachten. Heb het vermoeden dat dit niet de weken zijn waar de liftmaatschappijen fors winst maken. Het is de ganse dag heel zwaar bewolkt geweest… de zon probeerde, maar kwam er niet door. Daardoor was het, vooral in de namiddag, heel ambetant boarden omdat alle relief ontbrak. Ik hoorde iedereen daarover mopperen in de liften (allez, de Italianen en de Engelsen dan, Russisch versta ik niet).

null

null

null

null

null

Vooral om er terug in te komen, ben ik vandaag in het stuk rond Plan Torrette en Plan Maison gebleven (vanop 2050m waar Cervinia ligt, tot ongeveer 3000 meter gegaan). Op aanraden van dit forumtopic, nog niet naar het hoogste punt gegaan. Leuke, niet zo moeilijke blauwe pistes, veelal breed zoals eerder in dit topic door verscheidene mensen aangegeven. Rode pistes zijn ook goed te doen, maar gebrek aan zichtbaar relief vandaag maakt dat soms ambetant.

Vanmiddag in Baita Cretaz (op aanraden eerder in dit topic) een broodje met pork chops vlees gegeten, simpel maar lekker. Slechts 9 Euro voor een broodje van ongeveer 14-15cm diameter, volledig belegd met groot stuk vlees en wat warme groentjes… een koopje. Ik ga daar zeker eens het restaurant proberen. Ze liggen iets boven het dorp, maar ’s avonds is er een snowmobiel service om je beneden op te halen (en terug te brengen ook hoop ik).

null

null

Meer info volgt de komende dagen…

*bericht bewerkt door Videast op 11 dec 2019 20:30

Leuk om te volgen! Totaal geen beeld bij die regio, ben benieuwd naar de rest.

Leuk verslag 😃

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Leuk inderdaad. Wel herkenbaar dat bij dichte bewolking het gelijk iets minder leuk is, inderdaad. Baita Cretaz heb ik ooit zelfs geslapen, toen het nog van de vorige eigenaren was :).

Bij wat slechter weer vond ik de rode piste van plan Torrette naar de gondel richting plan Maison ook altijd leuk. Daarnaast blijft het ook altijd leuk om vanaf Bontadini direct helemaal naar beneden te skiën.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie