Reizen in & naar Serre Chevalier

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

Dag allemaal

In de eerste week van februari zullen wij met een groepje van vijf een week richting Serre Chevalier trekken. We logeren ongeveer aan de Bletonet lift (Villard Laté?).
We vertrekken vrijdagavond 1 februari, of zaterdagnacht 2 februari met de auto vanuit Brussel (België).

Ik zou graag tips hebben van jullie, over de reis zelf, en over het skigebied. Hieronder som ik nog even op wat ik graag zou te weten komen van de ervaren wintersporters onder ons:

  1. Wat is de makkelijkste route om te rijden? Ik heb gelezen dat je via een tunnel, met een ticket van €40-€45, vlot in het gebied raakt? Samen met péage lopen de kosten dan natuurlijk weer op, zeker omdat we met twee auto’s (één uit Brussel, één uit Les Sybelles) zullen rijden en voor beide de kosten moeten dragen. Heeft iemand het al gereden zonder de tolwegen te gebruiken, en zo ja, hoeveel uren extra doe je erover?
    Waar liggen de pijnpunten op deze rit? Waar mogen we file of andere problemen verwachten? Sneeuwkettingen nemen we sowieso mee voor de zekerheid.

  2. Welke tips hebben jullie voor het skigebied zelf? Leuke, mooie, uitdagende pistes, plek om te picknicken of uitblazen, … Welke cafés zijn aanraders op vlak van gezelligheid en sfeer? We zijn er niet om te feesten, maar drinken wel graag iets in een fijne omgeving! Of een lekkere plek om te lunchen / simpel diner?

Bedankt voor jullie hulp, en een schitterende winter gewenst!
Hendrik

Het is o zo hard genieten.

Dit is de achtertuin van @Rogier.

@Hendrik5 lees mijn review (en ander reviews) hier eens. Daar staan veel tips bij (2016): https://www.wintersport.nl/skigebieden/chevalier/ervaringen….

Je kunt via Grenoble en de departementale weg over de col du Lautaret of via de Fréjustunnel en Montgenèvre. Wij hebben altijd voor de laatste optie gekozen. Is wel wat duurder, maar relaxter rijden. Veel hangt ook af van de verwachte weersomstandigheden onderweg.

Als je relatief vroeg bij Grenoble bent, zou ik gewoon via de Lautaret rijden. Scheelt ook de kosten voor de tunnel en peage in de Maurienne en Italië.

Mr. Slow

Over de reis, totaan Lyon kun je overwegen om geen snelwegen te nemen, rijdt redelijk door. Maar je verliest echt wel tijd. Max snelheid in Fr is teruggedraaid naar 80 Km/h op niet snelwegen.

Als er geen sneeuwstorm is kun je prima rijden vai de Lautaret, is goedkoper qua tol dan via de Frejus tunnel. En je hoeft die tunnel dan niet te betalen. De reis in ongeveer even lang.

De mooiste pistes: die heb ik in het door @Quick genoemde blog al genoemd.

Overal in het dal vindt je prima barretjes om gewellig met je eigen groepje wat te drinken. De sfeer en de place to be is per week anders… dat is even zelf aanvoelen ;-)

Click. Click. Peace

Toen ik er was, was er een soort natuurlijke, slingerende halfpipe, aan de kant van Briancon. Bij Piste Bergers of zo? In die buurt. Wat was dat lachen. Is die er nog? Ik weet niet of het een officiële piste was, misschien niet.

@DrPhil yep een soort van ski/boarder cross ligt daar. Niet steil, niet moeilijk, maar o-zo leuk!

Ik heb met Sandra nog steeds hooglopende discussie wie er gewonnen heeft op die afdaling. Sandra beweerd dat ik heb valsgespeeld. Ik vind dat daar alles mag vooral je concurent hinderen ;-)

Click. Click. Peace

Bedankt allemaal alreeds voor jullie reacties. Ik ben rond het reis-gegeven al wat wijzer geworden door jullie advies. Zal het binnenkort bespreken met de groep :-)

We hebben een auto met all-season banden (niets aan te doen, bedrijfswagen), ik neem voor de zekerheid ook steeds kettingen mee. Hopelijk levert dat geen problemen op :-)

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik5 Doe dat niet alleen voor de zekerheid ;-) het is verplicht om deze mee te hebben op de Lautaret en Montgenevre.

Click. Click. Peace

Ja dat had ik ergens gelezen, maar ik neem ze in ieder geval naar elk gebied altijd mee voor de zekerheid, ondanks weersvoorspelling en zelfs als het niet verplicht is. You can never be too sure! :-)

Ben erg benieuwd, naar de video’s die ik de laatste dagen op Instagram zie van Serre en Puy-Saint-Vincent, ziet het er op dit moment prachtig uit. Nog twee maanden kwijlen eerst ;-)

Het is o zo hard genieten.

Yep ;-) top condities nu:

Click. Click. Peace

Nog eentje dan, gisteren zicht op briancon:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/7dabb89bf8b748535cd2ed07...

*bericht bewerkt door Wudo op 19 dec 2018 16:13

Beste,
Wij reizen zondag naar Serre Chevalier maar als ik men route bereken via google maps kan ik niet via de frejus tunnel maar word ik steeds terug gestuurd via Grenoble en de Col du Lautaret .

Is er een probleem op de route via de frejus tunnel of kunnen we zondag zonder problemen via de Col du Lautaret ?

Beste,

Ik ga elk jaar op vakantie in Serre Che, hierbij gebruik ik de website http://www.inforoute05.fr/www/index.html . Hier staat uptodate info over de Col Du Lautaret. (Er is ook een app van )
In lyon beslis je best welke route je pakt, afhankelijk of de Col Du Lautaret open is of niet. Wij rijden altijd via Lautaret tenzij het echt niet anders gaat.

@Mikael Bij mij werkt het gewoon, je kunt allebei de routes nemen. :)

Mr. Slow

1x geweest, ben via de col gereden. Prima te doen, tenzij het serieus sneeuwt. Alleen dan zou ik de tunnel pakken want dat is om en flink duurder vanwege de tol.

Veel plezier in Serre Che, het is een stukje verder rijden maar je krijgt er een fantastisch skigebied voor.

@rogier vanaf 5 januari ben ik een week in serre che. We zijn op zoek naar een gids voor off piste ( als de sneeuw het toelaat). Heb jij goede connecties? Dagje puy st vincent hoort ook zeker tot de mogelijkheden

@ronaldkater Je kunt altijd Martijn Schell proberen, al heeft hij een vrij vol programma: https://www.powderguides.nl

En Seb Foissac is een zeer goed Engels sprekende Franse gids, die Serre Chevalier echt op z’n duimpje kent, een echte topgids wat mij betreft. http://www.rock-ice-snow.com (je kunt hem prima een SMSje in het engels sturen. Zeg eventueel dat je zijn nummer via mij hebt).

Click. Click. Peace

Top ga ik even naar kijken… Franse gids Is ook prima hoor, spreken allebei Frans dus dat Is geen probleem

En Seb is echt een goede gast!

Click. Click. Peace

Nice. Ga ïk even contacten… alles al weg geregend in het dal of valt het mee?

Gisteren:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/3fa4cef3d85223d91b8033ab...

Zondag:

undefined

Click. Click. Peace

Zo lekker zeg. Dan Is een nieuwe sneeuwval alweer voldoende voor lekker pow
Ik hou de meteo in de gaten

Kent iemand het verschil in prijs van de twee reis-opties? Vraag me vooral af hoeveel er nog bijkomt bovenop de tunnel, want is met een stukje Italiaanse tolweg ook nee?

  1. Lyon --> Col du Lautaret. Dit is gewoon nog verder met de Franse tol tot de eindbestemming.
  2. Lyon --> Fréjustunnel --> eindbestemming

We zullen waarschijnlijk de hele weg tol betalen, maar als er bovenop de tol voor tunnel nog zaken bijkomen en Lauraret is te doen, dan zal het waarschijnlijk dat worden.
Gebruiken ook nog zo’n automatisch apparaatje voor de tol, maar is niet altijd even makkelijk/vlot bij ons. Iemand die tips heeft?

Thx
Hendrik

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik5 Wij gingen vorige week naar Serre en reden ook via de col du Lautaret wat wel de mooiste route is denk ik ,
Je hebt autosnelweg en peage tot iets over Grenoble.

Vanaf dan ga je over gewone wegen maar is wel een vlotte route , eenmaal de voet van Alpe d’Huez voorbij begint het rijden door de bergen , maar alles is perfect te doen en mooi om te zien .
maar rond Lyon best eens checken of de col open is of je mag 100 km terug om langs de freju tunnel te gaan .

Merci ook voor de tips op mijn vraag

@Mikael @Rogier

Zaterdag is het zover voor ons. Met de weersverwachting nu zie ik het niet echt goed komen voor de Col du Lautaret, ik wacht nog twee dagen af met een ticket te kopen voor de tunnel.
Ik lees op de website van de tunnel dat een retourticket €44.40 kost, je het moet kopen op voorhand en dat het dan binnen de 48u gemaild word, je moet het nog afdrukken om te tonen achter de ruit… Klopt dat allemaal? Kan je niet daar nog kopen aan een loket? Volgens bezoekers hier wel, maar aangezien het niet op de website staat…

Indien dat kan aan het loket, wacht ik even af tot vrijdagmiddag/avond om te zien wat het weer gaat doen voor de Col, om zo de juiste en veiligste beslissing te maken.

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik5 Gewoon lekker aan loket kopen. Geen enkel probleem. Je kunt de keuze uitstellen tot Lyon ;-)

Click. Click. Peace

@Hendrik5 Indien je logeert in Serre Chevalier kan je op hun site (https://www.serre-chevalier.com) een een Freju ticket kopen a 44.40 voor de rit heen en terug i.p.v. 44.40 enkel .

Maar ook hier moet je 48h tellen voor je je ticket hebt .

@Rogier en daar is het dezelfde prijs? Want ik had zoals @Mikael vermeld al ergens anders gelezen dat sommigen bijna €80 - €90 betaalden voor een retourtje… Dat scheelt natuurlijk wel!

PS: begin nou niet te denken dat we elke cent vier keer omdraaien, maar 't door de verschillende berichten is het erg verwarrend geworden :D

Het is o zo hard genieten.

@Hendrik 55,40 voor een retourtje (7dagen geldig) en 44,40 voor een enkeltje. http://www.sftrf.fr/InfoliveDocuments/tarifs/tariftunnel.pdf… Die deal van Serre ken ik niet, maar klinkt als de moeite waard.

Zelf heb ik een strippenkaart ;-) (scheelt snel heel veel geld)

Click. Click. Peace

Via le Tunnel du Fréjus (accès payant)
Ces pass sont réservés uniquement aux vacanciers ( contrat de location obligatoire avec une durée minimum de 2 nuitées) séjournant dans la station de Serre Chevalier Briançon (communes de Briançon, St Chaffrey, La Salle les Alpes, le Monêtier les Bains), achat de titres de passage en ligne au tarif de 44,40€ ( ALLER – RETOUR au prix d’un ALLER SIMPLE! ) pour les véhicules classes 1 et 5

Plaats een reactie