wintersport in Slowakije

Dit onderwerp gaat over de bestemming Jasná Chopok

Hallo allemaal,
Wij willen dit jaar met een groepje jeugd afreizen naar Slowakije om een leuke wintersport te beleven. Vorig jaar zijn we in Tsjechië geweest en dit is ons goed bevallen. Graag wil ik weten of we van Slowakije iets dergelijks kunnen verwachten?

Ook ben ik benieuwd naar e.v.t. tips met betrekking tot reis en accommodatie. Ik heb gehoord dat er een mogelijkheid is om te vliegen, dit geniet onze voorkeur. Ook dergelijke ervaringen zijn zeer welkom.

Hoi,

Ik ben nooit in Tsjechië wezen skieën, dus ik kan het niet vergelijken, ik ben wel twee keer in Jasna geweest.

Een flink verschil met Tsjechië is het hoogteverschil, in Jasna kun je veel langere afdalingen maken. Intussen zijn de gondels naar de top in bedrijf, wat een groot voordeel is, eerder kon je alleen via een lastige sleper over de top. Aan de noordkant hoef je (zeker in rustiger weken) geen sleepliften te nemen, aan de zuidkant is de infrastructuur nog wat minder. Ik zou zeker aanraden om accomodatie aan de noordkant te zoeken. Houd er alleen wel rekening mee dat er vrij weinig blauwe pistes zijn, eigenlijk zijn er maar twee fatsoenlijke, en die zijn niet op elkaar aangesloten. Echte beginners zijn hier niet het beste af.

Wij zaten in Hotel Zahradky (heet tegenwoordig volgens mij Ski&Fun), een prima twee-sterrenhotel op een ideale locatie, pal aan de 6-persoons stoeltjeslift. Voor de locatie zou ik dit aanraden, wil je graag luxe, wellness e.d. dan kun je beter even verder zoeken.

Hier trouwens een aardige link: http://www.momondo.nl/blogs/markopyhjrvi/archive/2008/11/29/…

Wij zijn destijds met de auto geweest, en dat is een flinke rit. Vliegen zou kunnen op Poprad, zo’n 60 km verderop, maar volgens mij is het lastig vluchten daarheen te vinden. Tweede optie is Krakow in Polen, waar genoeg vluchten naartoe gaan, maar daarna wacht je nog wel een transfer van 180 km.

Running against the wind

Beide landen zijn qua wintersportmogelijkheden eigenlijk niet met elkaar te vergelijken. Slowakije heeft echte hooggebergtes, hetgeen Tsjechië niet heeft. Je kan dus qua skimogelijkheden in Slowakije heel wat meer verwachten. Jasná is het grootste en bekenste skigebied van het land, gelegen in de lage Tatras. Je hebt daarnaast in andere gebergtes ook nog de nodige skigebieden. Deels ook met moderne liften.

Slowakije behoort sinds 2009 tot de eurolanden en de prijzen zijn er de laatste jaren flink omhoog gegaan. Hoewel de accommodaties nog steeds vrij goedkoop zijn, betaal je voor skipassen e.d. steeds meer Oostenrijkse prijzen. Wees er verder alert op dat de hoge en lage Tatras vaak behoorlijk druk bezocht zijn. Probeer daarom de schoolvakanties in Slowakije, Polen en Tsjechië te vermijden. De vraag is dus of je de enorme reis ervoor over hebt. Het is vanaf Utrecht toch nog weer ruim 300 kilometer verder als de Franse Alpen. Alles bijelkaar opgeteld ben je met een goedkope skireis naar Frankrijk een stuk beter af, zowel qua afstand als qua kosten.

Plaats een reactie