Staunies lift gesloten!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Cortina d'Ampezzo

Ik heb er nog geen topic over gezien vandaar dat ik deze even aanmaak.
Een kennis van mij stuurde mij gisteren deze foto tijdens zijn vakantie in de Dolomieten:

null

Via google kwam ik op deze site:
http://www.planetmountain.com/en/news/trekking/staunies-hist…
En op lift-world.info is het ook te vinden.

De lift is gewoon op en daardoor niet veilig meer.

Jammer. Net nu ik aankomende winter een tripje naar Cortina in de planning heb opgenomen.
Bij het bekijken van enkele youtube-filmpjes was het me al wel opgevallen dat het middenstation er al behoorlijk bouwvallig uitzag.

Weet iemand meer over eventuele vervanging?

*bericht bewerkt door Matthieu op 13 sep 2016 21:19

Aftellen maar!

“op en niet veilig” is een relatief begrip …
Ze zijn gewoon einde concessie volgens de Italiaanse wetgeving. Op zo’n momenten overwegen ze of ze met een kleine technische update, een stevige renovatie of een afbraak/opbouw de lift kunnen vervangen (waarbij de laatste optie ook wil zeggen dat ze terug door het hele equivalent van een milieu-effecten rapport, etc, etc, moeten gaan).

Nu, truth be told, de Staunies lift -is- inderdaad een heel oud beestje die op een tamelijk precaire helling staat. Twee jaar terug hebben ze daar nog vrolijk een paar steunpalen gelast en een kleurtje bijgegeven maar het was wel duidelijk dat zelfs een stevige renovatie zou tekortschieten.

Dacht gelezen hebben dat hij al de laatste jaren draaide met geleend leven. Zou al gesloten moeten zijn maar kreeg verlenging. De piste is ook niet altijd open. Mischien komt er nog een opvolger.

May the ski force be with you !!

Ze hadden een eerste verlenging gekregen volgens de standaardprocudures door de provincie (ik dacht dat een verlenging van 5 jaar mogelijk was na afloop van de eerste concessie). Die is nu afgelopen.

Er zijn in de omgeving nog een aantal andere (en soms verrassende) liften die daaraan onderhevig zijn trouwens.

Hier nog een foto van het middenstation. Een bijzondere constructie.

null

En nog een filmpje van de aankomst op het middenstation en de afdaling.
https://youtu.be/JRXsHe6qMSQ

Tenzij er een wondertje gebeurt zal ik dit niet meemaken aankomende winter. :(
@Lars3: ik heb in Cortina (Tofana) redelijk veel oude liften gezien die hun werk nog wel steeds goed doen. Zou zonde zijn als er in een dergelijk gebied nog meer liften uit gaan vallen zonder dat er vervanging op het oog is.
Men investeert daar véél minder als in in het Sella-gebied ed. of zoals in Oostenrijk. Wat zou de reden daarvan zijn?

Aftellen maar!

In Cortina zijn ze een énorme push aan het doen naar het WK van 2021 (http://cortina2021.com/en/) en ze zijn hun investeringen in functie daarvan aan het spreiden. Daarnaast zitten de meeste gebieden daar in een relatief luxueuze positie (dankzij het samenwerkingsverband tussen dorpen en gebieden) en zal er wel een stevige afweging zijn tussen “zo veel mogelijk ‘economisch duurzame’ winst” in functie van “acceptabele en rendable investeringen”. Lees: als je een koe melkt, wil je zo veel mogelijk melk, en zo weinig mogeiljk geloei. Sommige gebieden zijn goed in het melken, andere in het loeien.

En natuurlijk … het Sella gebied heeft zo zijn unieke problemen (S.R. = mensencarousel = vleestransport = capaciteit maximaliseren) in vergelijking met gebieden buiten het Sella gebied. Daarom dat ik ondertussen de S.R. probeer te vermijden en vooral van de afstekers en omliggende dorpen/gebieden geniet, die talrijk aanwezig zijn.

Klopt.
In ga zelf komende winter naar Rocca Pietore. Expres niet middenin het SR-gebied maar wel een aansluiting erop (via Marmolade).
Vanuit ons hotelletje kunnen we makkelijk (met de auto) naar pareltjes als Civetta, Cortina, San Pellegrino, Lagazoui maar toch ook het SR-rondje maken. Misschien ook nog wel naar Val di Fassa (nieuwe lift van Belvedere naar Ciampac)

Aftellen maar!

Klopt.
In ga zelf komende winter naar Rocca Pietore. Expres niet middenin het SR-gebied maar wel een aansluiting erop (via Marmolade).
Vanuit ons hotelletje kunnen we makkelijk (met de auto) naar pareltjes als Civetta, Cortina, San Pellegrino, Lagazoui maar toch ook het SR-rondje maken. Misschien ook nog wel naar Val di Fassa (nieuwe lift van Belvedere naar Ciampac)

Matthieu op 14 sep 2016 11:16

Die lift draaide vorig jaar al.
Voor Cortina staan de komende jaren idd veel verbeteringen zoals verbinding met Torri 5.

May the ski force be with you !!

Die lift draaide vorig jaar al.

Vorige winter was ik er helaas niet. Heb wel een stukje van de bouw gezien in 2015. Voor mij is hij nieuw :)

*bericht bewerkt door Matthieu op 14 sep 2016 13:34

Aftellen maar!

Plaats een reactie