Diep sneeuw skien

Dit onderwerp gaat over de bestemming Damüls - Mellau

Ik ben 12 jaar, ik ben vorig jaar in damuls geweest en dit jaar ga ik weer. Zijn er mensen die mooie uitdagende diepsneeuw ski plekken in damuls kennen ??

Op schaal van 3 woorden:
Uit,
Beginnen
Gevorderd
expert
ben ik geen gevorderde maar ik ben net iets tussen gevorderd en expert in. Als iemand een goede plek voor me heeft meld dat dan.

Alvast bedankt

Zou eerst maar eens naast de piste proberen, het is nu wel behoorlijk gevaarlijk off-piste in je eentje. Maar als je echt gek wil doen, kan je bovenaan Damuls proberen af te steken naar Mellau, wel je vader zo gek krijgen dat hij meegaat…

Ik ga met pasen ook naar Damüls. Gezien de huidige sneeuwval en voorspellingen vind ik dit wel een heel interessant topic. Iemand die er wat leuke kent in Damüls en Mellau?

als ver gevorderd moet je aan je pa vragen volgende keer naar de grotere/hogere gebieden te trekken :) Veel meer kans op diepsneeuw/ off piste afdalingen.

Die laatste lift halen...

Wat een kul, meeste sneeuw van de Alpen en behoorlijke off-piste mogelijkheden. Geen Chamonix, maar voor iemand van 12 uitdagend genoeg…en voor oudere skiers waarschijnlijk ook.

Vertrek woensdag naar Damüls om 2 dagen te skiën en kom er al heel wat jaren. Je kunt je er off piste prima vermaken.
Heb je ervaring met off piste skiën? Misschien ook een lawinecursus gevolgd? 3-eenheid in je bezit of ga je die huren?
Ik zou wijs zijn en even naar de skischool lopen en naar Helfried Bischof vragen. Er zitten daar een paar leraren die jou graag meenemen op een veilige manier!
Wil zeker jouw skikwaliteiten niet in twijfel trekken maar wees verstandig en doe nou geen rare dingen.
Veel plezier alvast!

mama on a mission in the snow

@ Lucas,
je bent 12 jaar en je vindt je eigen niveau tussen gevorderd en expert in…???

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Als je 12 jaar bent en zegt dat je tussen gevorderd en expert inzit zou ik terug naar school gaan en gaan leren wat dat inhoud… je kan met die leeftijd NOOIT dat niveau hebben …

Jeugdige overmoed…

In Leogang vond eind december een jongen van 14 zichzelf ook een held: http://www.onlinewintersport.nl/2011/12/29/wederom-kind-onde…

Mijn eigen zoon had op die leeftijd ook vriendjes die na een paar winters in de sneeuw "alles" aankonden, maar daar absoluut de techniek, ervaring en inschattingsvermogen niet voor hadden.

Wat een kul, meeste sneeuw van de Alpen en behoorlijke off-piste mogelijkheden. Geen Chamonix, maar voor iemand van 12 uitdagend genoeg…en voor oudere skiers waarschijnlijk ook.

Niels2 op 9 jan. 2012 21:35

Jij verkoopt hier het meeste kul NIELS :) denk je de held van wintersporters.nl te zijn ofzo?

Die laatste lift halen...

Wat je ook doet, ga niet alleen off-piste skiën, neem een drie-eenheid mee, en weet hoe je deze moet gebruiken! Oefen dus van tevoren met je pieper etc. Verder: als je geen ervaren off-pisteskiër bent, neem dan een lokale gids mee.

Trouwens niels wat ik bedoel is, als je het pisteplan van de site bekijkt (duidelijker dan die op wintersporters.nl) dan kan het dorp nog zo sneeuwzeker zijn als wat. Je kan naar mijn zicht enkel offpiste gaan op stukken die gelijklopen met de pistes … zijn dus niet echt offpiste afdalingen, en ook geen hoog verval…

Die laatste lift halen...

Even een opmerking: een kind van die leeftijd kan best het niveau hebben dat Lucas zegt dat hij heeft. Ik ken kindjes van 7 die expert skiërs helemaal gek skiën op de slalom. Er zijn kids van 10-11 jaar die hele off piste touren maken met hun ouders.
Waar het om gaat is wat Blauw ook al schrijft: safety first.
Off piste moet te allen tijde veilig gebeuren, of je nu een meter naast de piste zit of een couloir induikt. En nee, steile couloirs vind je niet in Damüls, maar lijkt me ook niet handig om als beginnende off piste-skiër mee te beginnen :-)

mama on a mission in the snow

@Rachel:
lijkt me handig om de realiteit niet uit het oog te verliezen. Ik denk dat ik zelf expert ben (skileraar en ± 8 maanden per jaar aktief met skiën bezig zowel indoor als buiten) maar ik ben nog nooit door een ukkie van 7 gek geskied. En ouders die hun met kids hele off-piste touren maken zijn volgens mij dom. Misschien dat ze niet onaardig skiën maar omdat kinderen niet iemand onder de sneeuw van een lawine kunnen halen (moet binnen 15 min.) Ook hier geldt: pas het niveau en terrein aan aan de zwakste schakel. Maar ik denk dat je met hele off-piste touren een klein stukje naast de piste zult bedoelen.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Er wordt hier nogal lomp gedaan tegen een jongen van 12 omdat ie teveel zou opscheppen.

Want daar hebben oudere mannen helemaal geen last van…

…volgens mij is Lucas zelf ook een beetje geschrokken.
Gaat het Lucas? Lees je nog mee?

Ik beaam wat Rachel zegt, ik heb zelfs al kereltjes van 5 jaar gezien die het beter konden dan mij. Wel een beetje jaloers dan!

Ik ga met pasen naar Damüls. Ik ben gevorderd, maar wel een beginner in off-piste skien. Ik zou liefst zonder leraar skiën dus ik denk dat ik wat lijnen naast de piste ga zoeken. Natuurlijk hou ik me op de pistes in geval van lawinegefahr. Al acht ik die kans met pasen niet groot.

Ik beaam wat Rachel zegt, ik heb zelfs al kereltjes van 5 jaar gezien die het beter konden dan mij. Wel een beetje jaloers dan!

Ik ga met pasen naar Damüls. Ik ben gevorderd, maar wel een beginner in off-piste skien. Ik zou liefst zonder leraar skiën dus ik denk dat ik wat lijnen naast de piste ga zoeken. Natuurlijk hou ik me op de pistes in geval van lawinegefahr. Al acht ik die kans met pasen niet groot.

Mathijs op 10 jan. 2012 18:00

Er is altijd lawinegevaar. Stufe 1 t/m 5 maar nooit 0. Het is wel zodat een spoortje naast de piste trekken bij stufe 1 en 2 niet zo risicovol is maar vrijwel niemand weet dat je op afstand een hele helling kan laten loskomen bij lawine stufe 3.

Er zijn ook heel wat skirouten die ik ook ga benutten. Zouden deze ook ietwat goede off-piste opties zijn?

Met pasen zullen er geen meters meer liggen waarschijnlijk. Ik heb nog nooit veel lawinegefahr gehad met pasen, alhoewel er wel uitzonderingen zijn.

Als je 12 jaar bent en zegt dat je tussen gevorderd en expert inzit zou ik terug naar school gaan en gaan leren wat dat inhoud… je kan met die leeftijd NOOIT dat niveau hebben …

Jeroen op 10 jan. 2012 08:27

… Ik zit op het gymnasium dus ik heb heel wat inschattings vermogen:s

…volgens mij is Lucas zelf ook een beetje geschrokken. Gaat het Lucas? Lees je nog mee?

Niels2 op 10 jan. 2012 15:22

Ja mathijs, attent van je :-)

Met pasen moet je oppassen met een ander fenomeen namelijk de natte sneeuwlawine. Voordeel is dat je die makkelijk kunt ontwijken door later op de middag gevaarlijke hellingen te mijden. Na een uur of 2 worden die vaak loodzwaar van het vocht en gaan ze los. Vergis je trouwens niet over de hoeveelheid die er met pasen nog kan liggen met name beschutte kommen vangen veel sneeuw gedurende het seizoen en kunnen zomaar nog 2 meter sneeuwdek hebben terwijl de rest bruin ziet van de modder.
Het voordeel van skiroutes is dat ze qua lawine risico gezekerd worden. Ga dan dus niet onder het touw door als zo’n route eens gesloten mocht zijn. Dat is dan niet voor niets.

@Mathijs: SPAM heeft natuurlijk helemaal gelijk in zijn 2 posts, iets als geen lawinegevaar bestaat gewoonweg niet. Met Pasen kun je normaal gesproken trouwens nog flink sneeuw verwachten in Damüls. De skiroutes zijn vooral leuk om te doen als het net flink heeft gesneeuwd, maar ga idd niet onder een afzetting door, die is er niet voor niets. Stel je er niet teveel van voor hoor. Voor een gevorderde skier zijn ze prima te doen. Die leraren zijn jonge gasten waar je ontzettend mee kunt lachen en die de leukste plekjes kennen, echt een aanrader hoor! Ik zou het nog eens overwegen :-)

@Greenfield: nee, ik bedoel niet een klein stukje naast de piste, en ik denk dat jij dat ook best wel weet. Ik ben het vaak met jou eens en je hebt me ook al eens goed advies gegeven, maar soms vraag ik me af of je wel plezier hebt in wat je doet. Als jongens als Lucas eens op avontuur willen zou je uitdaging moeten zien in hen op de juiste, positieve manier te begeleiden.

@Langerzug: +1 (maar dat zet geen zoden aan de dijk omdat je helaas (nog) geen profiel hebt aangemaakt :-)

@Lucas: ben benieuwd wat voor conclusies je uit bovenstaande getrokken hebt?

mama on a mission in the snow

Ik wil graag gewoon 2 dagen skiën in Damüls-Mellau en ik wil wat off-piste proberen. Eerst natuurlijk nog braafjes naast de piste en op de skiroutes. Als het beter gaat wil ik wel eens een stukje van de piste (met natuurlijk geen lawinegefahr hoger dan ). Ik denk ook niet dat mijn ouders zin hebben om een leraar te betalen voor 3 mensen, aardig duur lijkt me.

@Rachel P: +1, wat is dat?

Ik weet niet hoe de situatie van Lucas is, maar normaal gesproken heeft een kind dat 10/12 nog geen gevorderd-expert niveau… Dat is te hoog gegrepen als een doorgaands Nederlandse jongen… Dus geef Greenfield wel een beetje gelijk

Oostenrijkse/Zwitsersejeugd in skigebieden staan vanaf hun geboorte bijna op skis en skien veel hun vrije tijd waardoor je veel sneller leert…

Maar zoals ik zeg, ik weet jouw situatie niet

… Ik zit op het gymnasium dus ik heb heel wat inschattings vermogen:s

lucas360 op 10 jan. 2012 18:16

En daar leer je niet dat inschattingsvermogen één woord is?

Wat de beste mensen je hier proberen te vertellen is, dat er offpiste behoorlijk wat gevaren schuilen, ondanks dat ‘wat lijntjes trekken’ onschuldig lijkt.

I even pee standing sideways...

@Rachel:
ik heb nog steeds vreselijk veel plezier in het skiën en ook het lesgeven. Maak je daar a.u.b. maar niet druk om. Wat ik wil proberen te bereiken is om sommige mensen niet in de bekende valkuilen te laten lopen en ook iedereen, indien nodig met wat advies een fijne wintersport, te kunnen laten genieten.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Greenfield: dat doet me plezier om te horen. Jij ook +1 :-)
@Langerfeld: +1 betekent dat je een puntje van me krijgt; goed voor je groene blokjes :-)
@Lucas: ik ben inderdaad ook benieuwd naar jouw situatie. Laat even van je horen.

mama on a mission in the snow

Even jongens, ik heb deze forum geplaatst om een paar mooie off piste tips te krijgen, welke mooi zijn etc. Als jullie zeggen dat het nogal gevaarlijk is leg ik me daar bij neer. Maar schrijf dat dan normaal (niet als een haat reactie).
Vinden jullie het dan leuk om mij aftekraken?
Als je nog een reactie wilt plaatsen doe dat dan op een aardige en fatsoenlijke manier. Jullie zijn immers volwassen.

Dankjewel voor degene die dit begrijpen.

Plaats een reactie