En we hebben een winnaar!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les 2 Alpes

En we hebben een winnaar!
Van het wereldkampioenschap natuur vernietiging.

Les 2 Alpes was al 1 van de lelijkste skistations.
Ik ben normaal gesproken voorstander van modernisering, uitbreiding en verbinden van skigebieden. Maar wat ze hier doen gaat zelfs mij te ver.

Ze bouwen voor 10 MIO een nieuwe dalafdaling. De berg is er niet geschikt voor, maar dat is geen probleem. Dan verplaatsen we toch gewoon 550.000 kuub aan grond en rotsen? Makkie…

Dit is geen skigebied meer.
Dit is een raffinaderij, die sneeuw en toeristen converteert in geld.

null

null

null

null

null

The older I get, the better I was

waar brengen ze die 550.000 kuub grond heen?
in nederland word hier en daar gesproken over de nederlandse berg, misschien kunnen ze als ze nog geen bestemming ervoor hebben daar storten

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Die NL-berg is oud nieuws en niet haalbaar.
Vwb Les 2 Alpes, bizar eigenlijk maar vast niet de eerste, enige en laatste. Voor natuur moet je niet in skigebieden zijn helaas, zeker niet in de massagebieden. Lijkt het in de winter nog wat, in de zomer kan je goed zien wat er voor gedaan is…

Zelf ben ik ook geen grote voorstander maar ik snap het punt van L2A wel.

Tot nu toe hadden ze hele mooie vlakke pistes boven op de gletsjer maar om in de middag naar het dorp terug te komen moest je toch vaak over steile pistes of met de lift. Deze nieuwe afdaling daat dat verhelpen.

Ik hoop dat er over een paar jaar gewoon weer mooi gras op groeit.

Gelukkig ligt L2A net naast een mooi natuurreservaat (Les Ecrins) weer helemaal geen liften/skigebieden gebouwd mogen worden.

Volgens mij zijn er maar weinig bergen waar skipistes van nature al aanwezig waren. Bij de één is er wat meer werk dan bij de andere maar dit lijkt hier nog mee te vallen. Ooit al eens steengroeven gezien waar men de vulling voor ons opritje haalt? Volledige bergen worden er afgegraven.

Het ziet er nu niet uit, maar de werken lijken me ook nog volop aan de gang. Zou het niet beter/mooier worden als alles klaar is, en zeker binnen een paar jaar ?

H@Birdheart - de grond en rotsen wordt verplaatst binnen het gebied. Het wordt zo’n slingerend bospaadje, maar dan zonder slingers, zonder bos en 6 keer zo breed. Muur aan de bergkant, piste, muur aan de dalkant.

Volgens remontees mecaniques (beste website voor nieuws over nieuwe liften etc) is dit het grootste project van deze soort ooit in Europa. Het aanpassen van de berg (planten en struiken weghalen, stenen weghalen, vlaktrekken met de graafmachine, etc etc) is niets nieuws. Alleen doen ze hier in 1 keer, wat een gebied van vergelijkbare grootte in 10-15 jaar doet. En niet op een groot aantal pistes een paar kleine lastige stukjes. De hele afdaling wordt uit de berg gegraven.

The older I get, the better I was

H@Birdheart - de grond en rotsen wordt verplaatst binnen het gebied. Het wordt zo’n slingerend bospaadje, maar dan zonder slingers, zonder bos en 6 keer zo breed. Muur aan de bergkant, piste, muur aan de dalkant.

Volgens remontees mecaniques (beste website voor nieuws over nieuwe liften etc) is dit het grootste project van deze soort ooit in Europa. Het aanpassen van de berg (planten en struiken weghalen, stenen weghalen, vlaktrekken met de graafmachine, etc etc) is niets nieuws. Alleen doen ze hier in 1 keer, wat een gebied van vergelijkbare grootte in 10-15 jaar doet. En niet op een groot aantal pistes een paar kleine lastige stukjes. De hele afdaling wordt uit de berg gegraven.

The older I get, the better I was

Voor het skigebied kan dit wel een hele verbetering zijn. Vroeger waren er richting het dorp enkel zwarte afdalingen en 1 groen pad. Beiden een slagveld vol beginnende skiërs op’t einde van een dag. Vorig jaar hadden ze al een rode piste aangelegd, wat al een verbetering opleverde. Ik neem aan dat ze nu een blauwe aan’t aanleggen zijn?

Sowieso is deze helling naar het dorp niet moeders mooiste. Mochten ze bij de verbouwingen ook wat groen aanplanten zou het ook op dat gebied een verbetering kunnen worden.

Geek, Snowboarder, iPhone developer

http://www.dailymotion.com/video/x20qcr8_une-nouvelle-piste-…

Volgens dit filmpje zullen er 12000 bomen worden aangeplant (of her-aangeplant, verschil is mij niet duidelijk in het Frans, misschien kent @Rogier de nuance?)

Op het 3D-filmpje lijkt mij dit wel een leuke afdaling te worden. Wel eentje om te doen buiten de lesuren van de skiklasjes, als ik het enthousiasme van de ESF hoor ;-)

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Vind het eerlijk gezegd nog best meevallen. Over 2 zomers zie je niks meer van die werkzaamheden. Dergelijke beelden ken ik uit veel skigebieden (vooral Oostenrijk is ook erg goed in het “modellieren” van pistes). En voor Les 2 Alpes is dit echt een meerwaarde, de bestaande dalafdalingen zijn allemaal nogal zwart en in drukke periodes zo druk dat het gevaarlijk werd.

Google voor de lol eens "pistenbau"en je krijgt onderstaand resultaat: https://www.google.nl/search?q=pistenbau&safe=active&amp…

Ach [s]zand[/s] sneeuw erover.

Ik vind dit eerlijk gezegd ook nog meevallen. Zeker aangezien dit qua veiligheid een enorme verbetering zal zijn voor LDA. Het gaat hierbij niet zo zeer om groter, en meer. (Maar goed, reden of argumenten nemen niet weg dat de omgeving enorm aangetast wordt).

Als je kijkt naar wat je bijvoorbeeld nu in Sexten (IT) ziet, daar gaat het er nog veel ‘wilder’ aan toe; de bomen zijn gekapt, deel van de berg is geëgaliseerd, maar de ontwikkelingen liggen nu al 2 jaar stil door conflicten tussen gemeente, skigebied en milieu organisaties.

null

null

''Powder to the people''

Vaak vind ik dat skigebieden te ver gaan. Maar in dit geval in een gebied als Les Deux Alpes is er eigenlijk geen natuur meer. De berg was verre van mooi, en met het aanplanten van nieuwe bomen zou het nog wel eens een echte verbetering kunnen zijn. Het zou me niets verbazen dat we over vijf jaar zeggen dat dit zo’n verbetering was/is voor mens en zelfs natuur. Verbaast me niets als er zometeen meer vossen/marmotten en eekhoorntjes zullen leven rond Les Deux Alpes. Liever dit dan dat ze een maagdelijk stuk berg uit gaan buiten.
En het zal zeker schelen in de ziektekosten, want wat een ramp is die zwarte piste aan het eind van de dag voor veel overmoedige en vermoeide skiërs en boarders.

Click. Click. Peace

Lap, nu zijn mijn reacties er achteraf toch nog bijgekomen… @Yo-han, verwijder je die terug?

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Kan niet meer dan Rogier gelijk geven, en dan nog het zakelijke aspect.

Makkelijker dal afdaling, betere naam, betere bezetting, meer verdiensten en daardoor weer meer investeringen in een beter gebied. En als alles weer een beetje geheeld is dan ook weer interesanter voor het zomer toerisme.

Nu ik er nog eens over nadenk ben ik het wel eens met Rogier. Je kunt beter de industrie-ski concentreren op een beperkt aantal gebieden die dan ook helemaal hun gang mogen gaan. Beter dan overal een beetje, zodat de rest van de bergen nog zoveel mogelijk oorspronkelijk kan blijven.

The older I get, the better I was

Tja, je kan het dan wel waarschijnlijk beter concentreren in een beperkt aantal gebieden, maar dan nog is het een beetje “the lesser of two evils”. Algemeen vraag ik me af of L2A zo uitgebreid aan landschapmodellering moest doen om deze piste mogelijk te maken. OK, je had ofwel ‘groen’ ofwel zwart om naar beneden te skiën. Maar nu is het écht van boven tot onder opengewerkt, zo te zien zonder nog echte verschillen in hellingsgraad. Kortom, het is één ding dat het artificiëel is (duh, dat staat vast), maar het lijkt volgens mij ook énorm artificiëel (beleving). Ik ben benieuwd of het in de winter ook zo aanvoelt.

Van op de webcam aan de overkant krijg je er een goed beeld van. Denk dat de helling nu eenmaal niet veel anders toeliet:
//

null

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Het gaat uiteindelijk, in welk gebied dan ook, voornamelijk om het genereren van geld.

Not all who wander are lost

Overal waar je gaat skiën of boarden wordt er altijd wel iets van de natuur vernietigt om infrastructuur op te bouwen. Zolang ze dit maar compenseren met de aanleg van nieuwe bomen e.d. en er alles aan doen om de ecologische voetafdruk te verkleinen kan ik het nog enigszins begrijpen. Het is tenslotte om ons het genot te geven waarvoor we allemaal naar de bergen trekken.
Ik heb wel de indruk dat in Frankrijk hiermee onzorgvuldiger wordt omgesprongen, niet?

En ik dacht dat Ischgl een kunstmatig gebied was

Gang is alles

Plaats een reactie