Praktische informatie Les Deux Alpes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les 2 Alpes

Ik ben van plan om de eerste of tweede week van April met mijn vrouw een week te gaan skieen in L2A en ik vroeg mij af of er over het algemeen goed geskied kon worden die periode. Ik snap dat in het verleden behaalde resultaten geen garanties bieden. Maar toch ben ik benieuwd naar ervaringen. De gletsjer bied toch wel enige sneeuwzekerheid, maar als de meeste pistes dan over het algemeen groen zijn heb ik er weinig zin in.

Het ziet er naar uit dat we met de auto gaan vanuit Rotterdam. Wat zou de beste tijd zijn om te vertrekken om files te voorkomen? Is het handig om eerder te vertrekken en onderweg een motel te reserveren (zoja heeft iemand hier misschien een suggestie voor). Mijn vrouw en ik vinden het niet erg om lange stukken te rijden en het maakt ons ook niet uit om een nacht door te halen.

Verder, heeft iemand misschien goede tips wat betreft accomodatie restaurants en apres-ski?

Alvast Bedankt.

Qua sneeuw moet je geluk hebben.
Kans op slush, vooral in het onderste deel, is in de middag wel erg groot. En ook op afgesloten pistes.

Dat is altijd waar. Hopelijk hebben we een beetje geluk met de sneeuw.

Van slush ben ik me bewust, dat is het risico van april. Ik vrees alleen groene weides.

ik ga ook de eerste week van april naar les 2 alpes. ben er nog niet geweest, maar momenteel denk ik dat de sneeuw overal nog erg goed is. denk dat het al snel moet veranderen om binnen 3 weken hele slechte condities te hebben.

Misschien dat Vallee Blanche het niet meer redt maar de rest zal wel open zijn. Slapen doe je best in 1600, het echte dorp dus, 1800 zit vol met studenten. Après ski in de Pano bar, boven op de berg, is wel tof !

Ik vind L2A een waardeloos gebied.
Als je dan toch in Frankrijk wil vertoeven ga dan lekker naar Tignes of Val Thorens, 10x beter!

Marcel de skier fan van …Les deux alpes… ??

@dr Dre, geen fan maar wel geweest

L2A is al jaren een favoriet van me en ben er ieder jaar wel te vinden. Ik ga dit jaar een weekendje met pasen en ben 3 jaar geleden ook met pasen geweest. Was prima te doen. Dalafdaling niet meer mogelijk, maar goed, vanaf 2200m tot 3600m kan je nog goed losgaan. Gletsjer kun je zelfs in de zomer nog skien of boarden (ben afgelopen zomer in juli geweest, wel vreemd gezicht!)
Slush blijf taltijd een ding in april, waar je nu heen gaat. Dat is in Val Thorens net zo(ben net terug, was nu ook al soms het geval). Overigens is Val Tho ook een mooi gebied!

Qua accomodatie is hotel Le Sherpa erg goed en midden in het dorp. Ik weet niet of je met pasen zelf wilt gaan, maar ik denk dat er dan veel vol zit gezien de feestdagen.

Le Pano is inderdaad een aanrader qua apres ski!

Als je met de auto gaat zou ik lekker in de nacht gaan rijden, mits je dit trekt. Nooit files. Vanuit Rotterdam is het zo’n 10 uur rijden.

Bedankt voor de reacties. We hebben voor de eerste week van april een hotel geboekt in Les Deux Alpes 1800 hier zaten de enige hotels in onze prijsklasse die nog vrij waren. Het hotel ligt aan de piste maar als ik het goed begrijp hebben wij er weinig aan aangezien er dan toch geen sneeuw ligt. We zullen de skibus naar het lagere dorp moeten pakken dan.

Van de Pano bar heb ik al veel gehoord en zal het zeker eens gaan bekijken.

Ik ben van plan om rond 23:00 de dag van tevoren te vertrekken dat moet toch wel vroeg genoeg zijn om de ergste files voor te zijn? Ik heb al een skipass geregeld voor de aankomst dag dus als we nog genoeg energie hebben gaan we daar gebruik van maken.

Er zijn dus nog genoeg kilometers piste over om een lekker weekje te gaan skieen. Daar ben ik erg blij mee.

Volgens mij pak je gewoon vanaf 1800 de Jandry express en zit je zo boven. Wel druk als je tijdens spitsuur gaat. Als de sneeuw in het dorp slecht is kun je met deze lift ook weer terug. Als de sneeuw nog wel redelijk is en er zijn minder gevorderden in het gezelschap is de lift ook een optie omdat 9 van de 10 dalafdalingen zwart zijn. L2A is eigenlijk een omgekeerd gebied onder moeilijk en boven makkelijk. Moet zeggen dat ik er zelf niet zo van gecharmeerd was. Voor einde seizoen wellicht een optie maar dan zou ook mijn keuze uitgaan naar Tignes of nog beter Val Thorens

Zelfst vorig jaar kon je in de 2de week van april nog tot in 1800 dorp skiën. (wel een zwarte die volledig omgeploegd is maar het gaat).

2 jaar terug in L2A 1800 gezeten. Wij namen gewoonlijk een stoeltjeslift tot 2100m (village 1800 heet ie geloof ik) en van daaruit de télépherique tot 2600m. Een paar keer tot de Jandri express geskied, maar daar was doorgaans een lange wachtrij (afhankelijk van het uur).

In april 2010 was het alleszins wel mogelijk om tot het appartement te skiën. Ofwel via een lang (smal) groen pad ofwel via de zwarte piste Valentin. Die zwarte lag er tegen de late namiddag wel slushy bij en kon zeer druk zijn, echt een mierennest (bovendien kwam je er alle niveaus tegen). Filmpje:

In 1800 zit je ook prima hoor! Vanuit daar kan je (Naast NL cafe de Prins van Oranje) ook een stoeltjeslift pakken. En die gaat tot kwart voor 5 terug naar 1800. Dus die kan je ook retour pakken als je de zwarte niet te doen vind. Het groene pad raad ik sws af, is geen lol aan te beleven (tenminste niet als snowboarder haha).

De dalafdaling zal afhankelijk zijn van het weer de komende weken. We zullen het zien. Maar dan nog, de meeste leuke pistes liggen toch hoger.

De Jandri Express is overigens de ligt vanuit het Dorp op 1650. Er rijdt ook nog een gratis skibus tot 20u van 1800 naar 1650 en andersom (als je niet wilt lopen) of een taxi.

Wat je trouwens ook kan doen voor je aankomst dag is een halve dag skipas nemen. Die is vanaf 12:30 uur geldig en dan betaal je wat minder.
En, als je met de auto bent, is het misschien leuk om 1 dag naar Alpe d’huez te rijden. Is ongeveer 30-45 min (ene berg af, andere op). Alpe d’huez is sws een leuk ritje met 23 haarspeltbochten :)

Plaats een reactie