Diedamskopf (21 jan 2017)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Diedamskopf

Vandaag het dorp niet uit geweest: Schoppernau heeft z’n eigen skigebied net aan de ingang van het dorp liggen. Hoogste punt van Bregenzerwald en na Warth/Schrocken en Damuls/Mellau het grootste gebied in deze regio (Bregenzerwald dus, want Montafon ligt ook nog in Vorarlberg maar daarover zwijgt men hier liever). Omdat het onze thuiswedstrijd zou zijn (en we dus weinig tijd voor verplaatsing nodig hadden) vanochtend maar rustig aan gedaan en alles op tijd geregeld om rond 9 uur aan de gondel te staan. Maar bij het inladen van de ski-schoenen liep dat spaak.
Het is vandaag zaterdag, wisseldag dus, en ook de bewoners van het andere appartement in ons pensionnetje (2 “wohnungen” groot) hielden het weer voor gezien voor deze vakantie. De mannelijke versie van het koppel was vanochtend verantwoordelijk voor het inpakken van ski’s en aanverwanten en in plaats van de schoenen van z’n vrouw had hij die van MIJN vrouw ingepakt. Toen ik daar dus om kwart voor 9 achter kwam waren ze alweer ruim een uur op weg naar huis. Via de pension eigenaresse (die ermee behoorlijk in haar maag zat) de mensen toch weten te bereiken en uiteindelijk zijn ze zich omgedraaid om terug te rijden.
In de tussentijd (en wachtende op schoonouders die vanuit Alberschwende moesten komen maar in de weekendfile vast stonden) maar gaan slee-en met onze kleine bengel. Weergaloos om te zien hoe een minimensje kan genieten van iets nieuws. Dat dat ook nog ff fout ging, dat is logisch gevolg van het enthousiasme van papa en mama. Maar na wat brullen en de nodige kusjes was er niets meer aan de hand.
Een half uur later met schoonvader naar de lift gereden, vrouwen en kind en kind bleven wachten op de schoenen, waar de parkeerplaats afgeladen vol stond: nog nooit meegemaakt. Wat rondvragen later op de dag leverde antwoord: op zaterdag stroomt het dal hier vol met zuid-duitsers die een dagje (of weekend) hier komen skiën. Dichtbij voor hun, voor iemand van Ulm slechts anderhalf uur rijden. Dus ook veel ski-clubs enzo. Ook op de piste was het dus een gezellige drukte.
De mini-dumps van vorige week hebben ook hier voor sneeuw gezorgd, sneeuw die er daarvoor totaal niet was. Aan besneeuwen met kanonnen doen ze hier zeer matig, vaak ook niet nodig, waardoor je ook echt op sneeuw skiet. Maar ook is zeer zichtbaar dat van die ruime meter gevallen (pulver) sneeuw ook nog maar een paar decimeter aangereden piste overblijft. Vrij hard aangereden zelfs, om de boel wat vast te houden. Pistes veranderen met deze drukte dus ook vrij snel in vrij harde kale platen met losse bulten. Ook hier niets om over te klagen, goed skibaar (het is echt geen ijs) maar vergt toch wat meer inzet.
Nadat tegen de middag m’n vrouw zich bij ons had gevoegd de dal-abfahrt gedaan, de Wald variant, een lang bospad wat uitkomt op de baby piste. Ik vind 't op zich saai maar heeft ook leuke stukken en je tikt zo snel kilometers weg in de ski-tracker. Later in de middag de andere dalafdaling gedaan, een stevige rode piste met een paar verbindingspaden ertussen die halverwege zelfs met de huidige temperaturen toch al slush-achtig wordt. Ik sta er niet van te kijken als die komende week dicht gaat. Nou zaten er al vele bruine plekken in.
Al met al een vreemde dag, dingen moesten zijn zoals ze zijn, lekker geskied en nog wat geketterd op ons oosterbuurs koppel.
Morgen weer eens wat totaal anders op de planning: in het ZEN liftje van Alberschwende zitten en op de baby-weide daar met onze bengel “skiën”, zodat die ook aan z’n meters komt.
Bregenzerwald, het mag dan niet het meest spannende stukje Oostenrijk zijn, maar vervelen doet het nooit!

null

null

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 17:09

Volg dit topic lekker
Ik ga de laatste week van maart daar nog heen
Hopelijk ligt er dan nog genoeg sneeuw om met de zitski te kunnen spelen

Ik zal t doorgeven! ?
Waarschijnlijk moet je dan ook Harrie de groeten doen van mij.

Plaats een reactie