Engelberg voor Pasen - guide nodig?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Engelberg

Na veel gebieden bekeken, zijn wij uit om Engelberg te proberen voor 4 dagen.

Juist omdat het niet zo groot is, 4 dagen lijkt mij een goed aantal dagen om de gebied te verkennen.

Nu las ik op andere forums, dat meest spannende pistes zijn af piste, en het is aangeraden om een guide te nemen, maar dat is ook niet goedkoop.

Zijn er mensen die hebben daar geskied, af piste, met of zonder guide, en evt wat advies.

Wij zijn niet af piste skiers, wel een itinerary per dag in Verbier - Nendaz gedaan en dan verder wat zwarts en rood, en ik 4-5 koffie’s per dag terwijl de kids extra rondjes maken…

Ik ben de zwaakste, en zwaart vind ik geen probleem, als er veel moguls zijn, ga ik langzammer en voorzichter, maar ik kom daar wel.

Wil je off-piste skiën-gids
Wil je enkel op de pistes skiën- geen gids

Buiten het feit dat een gids je de betere runs laat zien die je alleen niet ziet, waakt hij over je veiligheid ( off piste nooit risicoloos, op een gletcher is het nog eens gevaarlijker )

Heidi, Engelberg heeft echt wel serieus alpien terrein. Je bent dom bezig als je je daar off piste en zonder kennis/kunde/veiligheidsmaatregelen begeeft.

Inversteer eens een dag in die guide. Dan kun je zien of je het uberhaupt leuk vind. En bovendien bestaat de kans dat die guide je wat techniek tips geeft…
Off piste? Zorg voor kennis, kunde en veiligheidsmateriaal!

Nee, nee, ik wil niet dom bezig zijn…

Om het zo te kijken, eerste dag of twee op de pistes kunnen blijven, en daarna, de itineraries skien…Daaroom, vraag ik dit, want als een guide nodig is, dan wil ik dat ook van te voren reserveeren…

Ik wil niet per se af piste, maar lees ik nu, dat de leukste skien, is af te piste, en dan denk ik, dat wij wat willen probeeren… als ik kijk wat wij deden in 4 Valley’s, de itinerariers waren de leukste, maar daar heb je een gid nodig… maar het blijkt idd anders bij Engelberg.

Als ik dom bezig was, dan waren wij gewoon daar naartoe gegaan en dan doen wij wel wat… dat is niet de bedoeling…

De Titlisgletscher is behoorlijk gevaarlijk om daar zonder kennis overheen te skiën, maar zolang de pistes worden gevolgd is er niks aan de hand.

Buiten de pistes heb je in het gletsjer gebied zeker een gids nodig. In de lagere gedeeltes dan alleen een off-piste uitrusting (pieper, sonde, schep), alhoewel de sneeuw in de lager gelegen plekken wel eens dun zou kunnen worden voor Pasen om daar nog uitgebreid off-piste te kunnen skiën.

Heidi,
Wij hebben nog wel een adres van een goede (tour-)ski gids, als je contact gegevens wilt, stuur even een berichtje!

SKIEN GAAF!

@Frans: In de lagere gedeeltes dan alleen een off-piste uitrusting (pieper, sonde, schep)
je vergeet lawinekennis…basisbeginsel imho…:)

@Gast555: Zaken als “kennis” lijken me voor een mens met een gezond verstand vanzelfsprekend. Dergelijke muggenziftende reacties halen het niveau van het forum omlaag. We kunnen alles nog eens 100x herhalen, doch in weblogs en op de wiki staat het complete verhaal al duidelijk beschreven, zie ook: https://www.wintersport.nl/wiki/freeride

Heidi,
Wij hebben nog wel een adres van een goede (tour-)ski gids, als je contact gegevens wilt, stuur even een berichtje!

haroldannekatrientom op 13 mrt. 2013 12:57

PM gestuurd - dank

@Frans…En toch he…en toch…als je als ‘doorsnee wintersporter’ maar vaak genoeg hoort en leest dat je ‘een pieper moet dragen’, dan creeer je een soort schijnveiligheid.

Hoe vaak ik wel niet mensen tegen kom die een pieper dragen. Enkel een pieper dus voor de duidelijkheid. ‘Want dan kom je niet in een lawine’…yeah right. En vervolgens met dikke sneeuwval (en triebschnee) een steile helling induiken. Iets met ergens de klepel horen hangen en niet weten waar de klok woont ofzo…snap je hem?

Het niveau van het forum omlaag halen met dit soort ‘muggenziftende reacties’?! Dan vraag ik mij af hoe hoog dat niveau hier dan wel niet ligt…kuch kuch :).
Laten we het houden op de kracht van herhaling. Is echt niet om je een hak te zetten hoor…

Gezien de vraag (en wellicht onwetendheid) van de topic startster leek het mij wel gepast om te benadrukken dat je in Engelberg niet zomaar blind buiten de pistes stapt. Steil terrein, gletsjer, etc. Daarvoor heb je dus vooral kennis nodig. Materiaal helpt je een eind op weg maar is dus NIET zaligmakend. Punt is wel duidelijk denk.
Maar een gids is denk de meest verstandige keus voor de TS. Gewoon doen, is heel erg leuk en je komt in mooi terrein!

Nou, heb ik inmiddels gesproken met iemand die les gaf in Wengen, en heeft Engelberg geskied en kent mij en mijn kinderen…

Het lijkt mij, dat wij hebben genoeg entertainment in Engelberg voor 4 dagen met de pistes skien, en de routes skien, dus echt niet af piste.

Dus nu denk ik, als wij ter plek willen toch een af piste route doen, dan neem ik contact op met een gid. Mijn echte zorg was, was er genoeg skien voor 4 dagen, voor onze niveau, of zouden wij toch denken, dit is saai, de af piste lijkt mij wat, en toch een gids te nemen en de af piste ding doen…

Wij gaan niet per se voor af piste, wij gaan te skien, maar de gemarkeered pistes op de piste map zijn beperkt, dus vandaar…

Ik ben eerlijk gezegd, nog niet aan toe om een af piste safari te doen, vooral niet mentaal aan toe… ik ben nog spooked van de Prins Friso incident, dat is het niet de waarde.

Ok, goed plan ! Hou ons op de hoogte met een reisverslag.

ps: In het Nederlands gebruiken we het Engelse off piste skiën om te zeggen dat we buiten de paaltjes van de piste skiën. Af de piste skiën klinkt wat alsof je in een ravijn zou duikelen ;)

Ja…het zou mij nooit, never lukken met dit taal!

bah!

Er komt zeker een reisverslag… ik deed een voor de 2 weken in feb, maar het was allemaal in het engels, dus ik heb het gedeeld op de snowheads forum…wilde niet alles weer in het nederlands schrijven…

Nog een off-piste verslagje van Engelberg midden dit seizoen, een gids neem je best wel als je off-piste gaat.

http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=46492…

Mathijs!

Ik ben Amerikaans, niet Duits, lol… ik en google translate gaat het lezen…lol

En als je denk dat mijn nederlands slecht is, wil je het niet weten over mijn duits, non-existent!

Nou alleen van de foto’s, zou ik dat nooit doen zonder een bekende van de piste mee, een waarschijnlijk ook zou ik de benodige apparaten mee…

Van de foto’s zie je al, dat is juiste de soort omstandigheden waar een lawine kan beginnen, onder andere…

zo ver ben ik niet, qua techniek wel, maar niet tussen my oren…

Vanaf zaterdag ben ik een weekje freeriden in Engelberg. Vlg week zaterdag kan ik verslag doen als het dan nog gewenst is?

ja hoor, dat wil ik allemaal horen…

tegen 28 maart, ben je al weer thuis? of ben je daar nog?

Lawine II van het SCC duurt van 17 t/m 20 maart. We plakken er nog een dagje aan vast maar zijn 22 maart 's avonds weer terug. Pistes zullen we niet veel zien zeker niet als het weer goed genoeg is voor de heli!

23 maart volgt verslag.

Lawine II van het SCC duurt van 17 t/m 20 maart. We plakken er nog een dagje aan vast maar zijn 22 maart 's avonds weer terug. Pistes zullen we niet veel zien zeker niet als het weer goed genoeg is voor de heli!

23 maart volgt verslag.

SPAM op 14 mrt. 2013 21:27

helemaal leuk, nu afwachten wat het weer doet, je maakt nog een kans voor top powder condities… maar zoals altijd, je weet het nooit…

Ik ben al 3x in Engelberg geweest. 1x met Kerst, 1x Krokus en 1x Pasen. De hoeveelheid sneeuw die wij die paasvakantie gehad hebben was echt ongezien! Niemand garandeert jou dat het dit jaar weer zo zal zijn, maar gelet op de hoeveelheid sneeuw die er nu ligt denk ik dat je wel eens eeheel mooie wintersport tegemoet zou kunnen gaan!

Ik raad je zeker aan daar een gids te nemen, desnoods kan je het de dag nadien nog eens overdoen.

Weet je wat het is, ik ga naar Engelberg om te skien, niet off piste, per se… in feit, met twee kinderen van 10 en 11, ik moet mij af vragen, als ik goed bezig ben om dat te doen.

haroldannekatrinetom heeft mij een naam gegeven of een les gever, en terwijl wij geen les nodig hebben, misschein toch samen skien, en wat naast de piste plekken verkennen…

De echte off piste, ben ik niet aan toe, en dat was niet de motivatie voor Engelberg te kiezen, het was het afstand van NL en het de hoogte van bergen = kwaliteit van de sneeuw + voldoende zwarte pistes/routes

En nadat ik heb dit gepost, kom ik achter dat als je gaat naar Engelberg, dan is het voor de off piste, en waarschijnlijk denk men dat ik raar bezig ben, om Engelberg te gaan skien zonder de doelstelling om off piste te gaan…

Kijk, als off piste de enige interessant skien daar, dan had ik andere keuze. En wie weet, ik ben daar nooit geweest, en ik heb geen idee wat gaat gebeuren met de skien. Wij hebben de techniek voor off piste, maar geen equipement, geen beepers, geen training en dergelijk, wij zijn totaal niet in staat om freeride/off piste/back country skien te doen.

Net terug van een paar dagen freeriden in Engelberg. Skigebied is erg sneeuwzeker maar best wel klein. Lager gelegen delen zijn mooi bosachtig en nu nog prima van kwaliteit. Het is voor een heel groot deel noordhelling dat maakt dat de sneeuw relatief goed blijft. Off piste moet je daar alleen doen met gids of zelf een behoorlijke dosis kennis hebben van off piste/lawines/skitechniek.

Op de piste is er best wel wat te halen en voor 4 dagen prima te doen.

De kant van Brunni ligt op het zuiden en is erg warm en qua sneeuwkwaliteit moet je daar niet aan beginen.

Ik had zelf het idee dat de pistes uitdagend waren en dat de kleurcodering van de pistes stevig was. Maw rood is ook echt rood en zeker niet laf.

Hallo -

Ik zou een trip report posted, maar helaas is het heel erg kort.

Afgelopen maandag, had ik een zeer intense galsteen aanval gehad. Het eerste voor mij, dus ik wist niet wat mij overkomen was. Ze zijn nog bezig om te uitzoeken als de gal eruit moeten, of wat de mogelijk behandling trajects zijn voor mij.

Het heeft veel aan mij gedaan, mentaal, en ineens durfde ik niet meer op het berg te gaan, zou het nog een keer gebeuren op 3000 meter, dan was het echt een ramp geweest, beneden in een tobaggon met de ski patrol, dan was nog niet in een vreemde ziekenhuis… #NoThanks#.

Dus, reisverzekering ingeschakeled, en thuis gebleven… woensdag a.s. terug voor een MRI voor de stomme galstenen…

Ik vrees dat het seizoen afgelopen is voor mij, maar mocht er snel een oplossing komen, en ben ik nog fit, dan zoek ik een last minute in een groep ergens…

heel erg jammer, maar gelukkig was het een hart aanval, want zo was ik behandled bij spoedeisendehulp, dat was ook niet zo prettig, dus galstene was de betere probleem te hebben.

Hoi,

Ik wil hier wel wat aan toevoegen. Ik ben tien tot vijftien keer in Engelberg wezen skien, als kleuter les gehad op de pony lift op de Gerschni alp (waar enkele leuke blauwe oefenliftjes zijn) en als tiener van Stand en Jochpass afgeraasd. En onlangs met mijn eigen kinderen een trip down memory lane.

Het gebied is niet supergroot maar voor velen groot genoeg en de dalafdaling Titlis - Engelberg schijnt tot de mooiste afdalingen van Zwitersland te horen. De kleurcoderingen zijn inderdaad dat enkele rode pistes in andere gebieden met gemak tot de zwarte gerekend kunnen worden en wat zwart is in Engelberg is diepzwart: steil, buckelig en smal.

Off-piste is Laub een geweldig traject waar je eigenlijk - met de juiste kennis en uitrusting - vrij eenvoudig een geweldige off-piste tocht kunt maken: ‘recht naar beneden over een glooiende helling met vaak heupdiepe sneeuw en je het einddoel (Gerschnialp) vanaf boven al ziet liggen’. Voor de andere off-piste routes (Titlis-Jochstock, Engstlenalp, Truebsee-Untertruebsee) moet je een gids inschakelen anders kan je in grote problemen komen.

Vooral de uitzichten in Engelberg zijn schitterend omdat je steeds ‘in de diepte’ het middeleeuwse kloosterdorp met interessante geschiedenis Engelberg ziet liggen. En een aanrader is als je een dagje niet wilt skieen met het treintje naar Luzern voor een city trip.

Engelberg: een aanrader voor gezelschappen met kinderen en gevorderde skiers.

Plaats een reactie