Advies Lang weekend Bocksberg(Harz)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Bocksberg - Hahnenklee

Hallo Wintersporters,

Ik ga het weekend van 4 en 5 januari voor het eerst in mijn leven naar de Harz in duitsland. Nou kwam ik hier in de winterberg topics nog wel wat info tegen maar wil er toch graag meer over weten. Wie is hier al eens geweest? En hebben jullie toevallig wat advies over de gebieden daar. Is er nog meer te doen naast het skiën?

Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

Advies: Braunlage Wurmberg. Het enige fatsoenlijke skigebied van het Harz, met hoogteverschillen tot 400 meter(!).
Tevens is het interessant om met de oude stoomlocomotief de Brocken op te rijden, het hoogste punt van de Harz.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Super bedankt voor je reactie. Is het Bocksberg gebied zelf niks? Ziet er uit als een oude gondel met wat sleepliftjes namelijk.

Stoomlocomotief klinkt wel heel leuk idd.

Ik heb geen ervaring met sneeuw in de Harz/met de Harz als het gesneeuwd heeft. (Wel met regen :( )
Je kunt als het een dagje geen sneeuw is eens naar Quedlinburg of Wernigerode gaan, allebei schilderachtige plaatsjes. Je kunt er zelfs een winkel met "Ostprodukte" tegenkomen. En in de supermarkt is voor een habbekrats (het Ostprodukt) Rotkäppchensekt te krijgen. Volgens mij zijn er verschillende stoomtreintjes her en der.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Super bedankt voor je reactie. Is het Bocksberg gebied zelf niks? Ziet er uit als een oude gondel met wat sleepliftjes namelijk.

Stoomlocomotief klinkt wel heel leuk idd.

ErikVermeij op 13 dec. 2013 10:31

Bocksberg is erg beperkt. De oude gondel is uniek, maar zorgt voor zeer lange wachttijden. De piste(s) zijn weinig uitdagend en volgens mij is de langer sleeplift tegenwoordig uit dienst. (Als ik het mis heb, word ik graag verbeterd?).

Wurmberg heeft ook een gondelbaan, 2,7 km lang. Ook druk, maar wel veel meer mogelijkheden. Dit jaar opent de nieuwe stoeltjeslift die weer een aantal nieuwe pistes bedient, waaronder een zeer mooie zwarte.

Foto’s:
http://skifahren-im-harz.de/forum/index.php?action=dlattach;…

http://skifahren-im-harz.de/forum/index.php?action=dlattach;…

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Bedankt voor alle reacties! Het lijkt er dus wel op dat ze gaan vernieuwen in de gebieden daar. Is er dan zo weinig geld verdient de afgelopen jaren? In het sauerland zijn de nieuwe liften niet aan te slepen en zijn de sneeuwkannonen reeds ruim aanwezig.

Met de hoogteverschillen zoals ik ze hoor zijn er mooie en leuke dingen mogelijk in die gebieden. Echt ver rijden vanaf Nederland is het nou ook weer niet.

Ik laat het jullie zeker weten als ik er geweest ben.

Nogmaals bedankt!

De Harz is in de weekenden absoluut verboden terrein als je geen uren voor een lift wilt wachten. Daar zijn Winterberg en Willingen in het Sauerland nog rustige bestemmingen bij. Wachttijden van 45-90 min zijn in Hahnenklee (Bocksberg) en Braunlage (Wurmberg) geen uitzondering. St. Andreasberg is ook niet erg veel beter.

De situatie op de Wurmberg is natuurlijk nu iets veranderd aangezien ze sinds dit winterseizoen een zetellift hebben. Dit kan echter ook meer mensen aanlokken. Mede vanwege de verhoogde sneeuwzekerheid door de nieuwe kunstsneeuwinstallatie.

De pistes zijn op de Wurmberg behoorlijk vlak, slechts enkele zijn echt interessant. De piste parallel naast de nieuwe zetellift en de Nordhang zijn de moeite waard en natuurlijk een stuk langer als in het Sauerland. Door de vlakte van vele pistes merk je echter van die 400 meter hoogteverschil helaas maar weinig.

Is het Bocksberg gebied zelf niks? Ziet er uit als een oude gondel met wat sleepliftjes namelijk.

ErikVermeij op 13 dec. 2013 10:31

De pistes zijn op de Bocksberg meer dan in orde. In het algemeen zijn ze zelfs beter als op de Wurmberg. De zwarte piste op de Bocksberg (Schwarzer Bock) is dan ook zeker niet verkeerd, maar voor meer uitdaging moet je eigenlijk niet naar de Harz gaan. Dan zal je je in Winterberg beter thuisvoelen. Moet het toch in de Harz zijn dan zou ik St. Andreasberg dan eerder aanraden, aangezien men daar meerdere pittigere pistes heeft.

De gondelbaan van de Bocksberg is inderdaad erg oud. Het was één van de prototypes, waaraan we de uiteindelijke huidige gondelbaan aan te danken hebben. Pas vanaf volgend winterseizoen zal er parallel naast de gondelbaan ook een zetellift lopen. De sleepliften zijn ook oud, maar draaien bijzonder snel. Erg lastig voor beginners, maar je staat dan weer snel boven. ;)

De piste(s) zijn weinig uitdagend en volgens mij is de langer sleeplift tegenwoordig uit dienst. (Als ik het mis heb, word ik graag verbeterd?).

Thomas op 13 dec. 2013 10:52

De lange sleeplift is gewoon in gebruik als het druk genoeg is. Hier hoef je in de weekenden maximaal 5-10 min te wachten. Een wereld van verschil met de gondelbaan en de korte sleeplift naast de oefenpiste Böckchen. Toegegeven, als de lange sleeplift buiten gebruik is dan is de Wurmberg sowieso een stuk interessanter als de Bocksberg.

Overigens was ik vorig jaar met carnaval nog in beide gebieden op één dag. 's Morgens op de Bocksberg in Hahnenklee en 's Middags op de Wurmberg in Braunlage. Dat was op een maandag en de Wurmberg was al druk genoeg. Zie hier het bericht op het alpinforum: http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=45&t=43091…

@Frans

Volgens mij is er vroeger op de Brocken een skiafdaling geweest. Klopt dat?
Ik ben benieuwd: wat is de kans dat er ooit weer op de Brocken geskied gaat worden? Ik begrijp dat er strenge milieuactivisten actief zijn, maar hoe reëel is die kans, zeker nu er wat beweging komt in de ontwikkelingen in de Harz?

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas: Op de Brocken kan je langlaufen of Freeriden. ;) Een skiafdaling is daar nooit geweest. Het is daar een streng beschermd natuurgebied. Voordat je kan skiën op de Brocken zullen we allemaal al wel tussen zes plankjes liggen. Wel is het realistisch dat in de toekomst de Wurmberg verder ontsloten wordt vanuit Schierke, maar de Brocken zal exclusief voor het smalspoor en het natuurgebied blijven.

Hey Frans,

Ik ben al een trouwe Sauerland ganger hoor. Minimaal 4 keer per jaar ben ik daar een dagje/weekend te vinden. Ik vind het overigens een enorme eer dat jij reageert op mijn topic! Ik kijk altijd met volle aandacht en veel plezier naar jou journaals. Ga zo door!

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik wilde samen met mijn vriendinnetje even lekker weg en heb daarom ditmaal voor de Harz gekozen omdat ik hier zelf nog nooit ben geweest! Leuk verhaal over die gondel op de Bocksberg trouwens.

Even off-topic, is het misschien leuk een keer een weekendje in winterberg te organiseren waarin de verschillende Wintersporters.nl fans elkaar kunnen ontmoeten? Volgens mij zijn er veel mensen die het forum over het Sauerland volgen namelijk.

@Thomas: Op de Brocken kan je langlaufen of Freeriden. ;) Een skiafdaling is daar nooit geweest. Het is daar een streng beschermd natuurgebied. Voordat je kan skiën op de Brocken zullen we allemaal al wel tussen zes plankjes liggen. Wel is het realistisch dat in de toekomst de Wurmberg verder ontsloten wordt vanuit Schierke, maar de Brocken zal exclusief voor het smalspoor en het natuurgebied blijven.

Frans op 13 dec. 2013 11:47

Sorry Frans, ik had al zo’n vermoeden. De afdaling (Brockenabfahrt) bestond dus wel en heb ik het gevonden:

http://skifahren-im-harz.de/forum/index.php/topic,135.15.htm…

http://skifahren-im-harz.de/forum/index.php?action=dlattach;…

Tot de jaren 60 dus. Daarna werd het een militair oefenterrein waarna het een natuurpark is geworden.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas, zou het geen militair Sperrgebiet geweest kunnen zijn pal langs het ijzeren gordijn in plaats van een oefenterrein?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Thomas, zou het geen militair Sperrgebiet geweest kunnen zijn pal langs het ijzeren gordijn in plaats van een oefenterrein?

Frank op 13 dec. 2013 12:59

Sorry, dat bedoelde ik inderdaad.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas: Oh jee, dat is al zo lang geleden. Een skiroute vanaf de Brocken dus tussen de jaren '30 en 1961. Toen bestonden de huidige skigebieden op de Bocksberg en Wurmberg nog geen eens. De eerste gondelbaan op de Wurmberg kwam in 1963. Toen kwam ook pas het alpineskiën voor het eerst langzaam in de Harz op. Daarvoor had het skiën in de Harz nog geheel andere vormen dat meer lijkt op “Backcountry-Langlauf”.

De Brockenabfahrt klopt overigens wel ongeveer met het gesloten haltepunt van de stoomtrein bij Eckerloch. Vandaaruit konden de skiërs waarschijnlijk weer omhoog gebracht worden. Een afdaling met 270 hoogtemeters of als je vlakker verder wilde skiën naar Schierke zelfs rond de 500 hm. Een lift o.i.d. is op de Brocken echter nooit geweest. De trein was (en is nog steeds) de lift. Nog steeds dalen mensen op langlaufski’s de Brocken af. :)
@ErikVermeij: De Harz is qua natuurgebied wel erg mooi en heeft vaak ook beduidend meer natuursneeuw als het Sauerland. Wat dat betreft moet je er zeker een keer naartoe. De sfeer is ook anders en de stoomtrein naar de Brocken is denk ik met je vriendin een romantisch uitstapje dat je je niet moet laten ontgaan. ;) Maar wat skiën betreft is het weekend een no go. Ik zou dan de maandag erna aan je vakantie plakken om dan een paar ronden op de Wurmberg of Bocksberg te skiën. Hahnenklee bij de Bocksberg is overigens erg gezellig en romantisch dorp. Kan ik aanbevelen om daar te overnachten!

Mocht je overigens met de stoomtrein naar de Brocken gaan: Neem de trein vanuit Wernigerode. Het kaartje naar de Brocken is vanaf elk station even duur om te voorkomen dat iedereen pas op het laatste station (Schierke) opstapt. Schierke is overigens ook een mooi dorp. Qua stadjes zijn Goslar, Wernigerode, Quedlinburg en Stolberg erg de moeite waard.

Wat betreft een ontmoetingsdag in Winterberg organiseren: Daar gaat nog wel wat voorbereiding aan vooraf. Een dag laat zich helaas nicht makkelijk plannen, maar wie weet! ;) In 2012 heeft het team van wintersporters.nl al eens een meeting in Altastenberg georganiseerd.

M’n eerste skivideo is overigens opgenomen in de Harz: Bocksberg en Wurmberg. Een verkorte en meer professionele versie daarvan zal ik dit seizoen nog eens uploaden op m’n hoofdkanaal. De onderstaande versie was ooit speciaal (als expiriment) voor het alpinforum gemaakt en is verder niet openbaar op YouTube te zien.

Wat een hoop kerstbomen zeg! De gebieden zien er wel heel erg mooi uit, als ze hier nou eens flink gaan investeren in liften dan zijn het zeker leuke gebieden om als Nederlander naar af te reizen. Met een grote koppelbare stoeltjeslift zou je de wachttijden aanzienlijk verkorten, kijk maar naar de liften in Winterberg. Zijn hier ook nog uitbreidingsmogelijkheden? Misschien wat gebieden aan elkaar koppelen.

In Fugen heb je volgens mij ook een gondel die zo mega oud is. Schiet ook voor geen meter op!

Ziet er leuk uit trouwens Frans.

Plaats een reactie