Brocken/Harz 16-02-'15

Dit onderwerp gaat over de bestemming Bocksberg - Hahnenklee

In dit verslag neem ik jullie mee met een spectaculaire reis naar de Brocken in de Harz. Het is niet zomaar een berg, maar met 1141,2 m de hoogste berg van noord-Duitsland. Een berg met extreme weersomstandigheden, met tot wel 205 dagen sneeuw en 330 dagen mist per jaar. Temperaturen van ruim onder de -20 in de winter zijn er geen uitzondering. Dit komt omdat er in de gehele omgeving geen hogere bergen liggen die de Brocken zouden kunnen beschutten. De top van de Brocken is dan ook kaal en de boomgrens ligt hier op ca. 1050 m.

Daarnaast is de Brocken jarenlang ten teide van de DDR uit militaire overwegingen een zogenaamd “Sperrgebiet” geweest. Aangezien het ijzeren gordijn vlakbij verliep hebben de Sovjets de berg tot een vesting uitgebouwd om de grens goed te kunnen bewaken. Geen enkele burger mocht sinds 1961 de berg betreden, waaraan pas op 9 december 1989, een maand na de val van de muur in Berlijn, eindelijk een einde kwam. Oorspronkelijk had men na 1989 nog een compleet afhoorcomplex voor spionage doeleinden willen bouwen, maar dat is er gelukkig nooit meer van gekomen.

Maar dat is nog niet alles… Hoewel je zou verwachten dat naar de berg een kabelbaan zou verlopen, heeft men al veel eerder de berg als toeristische attractie gezien. Al in 1869 wilde men een spoorlijn naar de Brocken bouwen, gelijktijdig met de eerste plannen in Zwitserland voor een spoorlijn naar de Jungfrau. Nadat de eerste plannen werden afgekeurd kon in oktober 1898 dan eindelijk de spoorlijn openen. In het begin alleen in de zomermaanden, vanwege de extreme weersomstandigheden. Helaas moest het treinverkeer tussen Schierke en de Brocken zowel tijdens de tweede wereldoorlog als ook gedurende het ijzeren gordijn stilgelegd worden.

Goed, een berg met een extreem klimaat, waarop nog recent het één en ander is gebeurd en met een oude spoorlijn… Is dat niet voldoende als intro? Nee, we gaan nog even door, want naar de Brocken rijden niet zomaar treinen, maar in al oude glorie nog uitsluitend stoomtreinen. Dat hier nog dagelijks - volgends dienstregeling - stoomtreinen in de Harz rijden hebben we te danken aan de DDR. Aangezien olie schaars verkregen kon worden, heeft men ten teide van het communisme liever nog voor eigen kolen als brandstof gekozen. Daarom werden tussen 1954 en 1956 nog 17 nieuwe stoomlocomotieven voor de Harz gebouwd, terwijl de westerse wereld allang op diesel en elektrisch was overgestapt.

Na de éénwording van Duitsland werd het smalspoor in de Harz in 1993 geprivatiseerd, waarbij de in 1991 opgerichte Harzer Schmalspurbahnen (HSB) het stokje overnam van de Deutsche Reichsbahn (DR), hetgeen de nationale treinmaatschapij van de DDR was geweest. Sindsdien rijden er dagelijks door de gehele Harz goed onderhouden stoomtreinen rond, hetgeen niet alleen een toeristische attractie vormt, maar ook nog de functie heeft van het ‘normale’ openbaar vervoer. Zelfs naar school gaan kan hier naast de bus dus nog gewoon met de stoomtrein. De hoge school van Wernigerode heeft zelfs haar eigen station!

Toen @SnowJan van plan was om afgelopen maandag naar Winterberg te komen voor een dagje skiën, zag ik hem een dag ervoor op Facebook in de stoomtrein van de Efteling zitten. Ineens schoot het in m’n hoofd om nog maar eens een dagje erop uit te trekken, en waarom niet naar de Brocken? Het weer zou goed werden (een zeldzaamheid op de Brocken) en met nog een meter natuursneeuw. Ik stuur Jan even snel een bericht en een beetje verrast wilde hij net zo enthosiast als ik er wel heen. Zo werd van een dagje skiën in Winterberg meteen een dagje Brocken. Een flinke upgrade!

De volgende morgen stond Jan om 8:30 uur bij mij thuis. Nog snel even de dienstregeling uitgeprint en het weer voor de zekerheid gecheckt… Alles moest kloppen. Hop in de auto, voor de zekerheid de skispullen mee, en aangezien Jan al een lange reis uit Nederland achter de rug had, reed ik de 275 km vanuit het Sauerland nog wel even door naar Wernigerode in de Harz.

Zonder file konden we goed doorrijden op de snelweg. Het navigatiesysteem wilde me echter de snelweg naar Leipzig opsturen, waar ik een paar weken terug met @HenriS richting Slowakije was gereden. Dat leek me geen goed plan en ben stug richting Goslar gereden. Daar hebben we opnieuw Wernigerode ingevoerd en toen gaf de navigatie ineens een tijd aan die veel te laat voor onze trein naar de Brocken zou zijn. Oeps… wat nu? Ik was er heilig van overtuigd dat we er bijna zouden moeten zijn. Wel even checken op het kaartje bleek dat de navigatie dacht dat Wernigerode in het zuiden van de Harz zou liggen. Dat verklaarde meteen ook waarom dat gekke ding me aanvankelijk richting Leipzig wilde hebben. Uiteindelijk kwamen we dus zonder navi ruim optijd aan in Wernigerode en hadden nog genoeg tijd om in alle rust de spullen te pakken, naar het juiste spoor te lopen en een kaartje te kopen. Voor Jan was dit de eerste keer in de voormalige DDR.

Voor de vele foto’s nog even de verplichte gegevens voor elk verslag:

Pistekaart:


null

Prijs: € 35,- retour (kinderen tot 12 jaar en grote honden betalen 50% van de prijs)

De prijs naar de Brocken is van alle HSB-stations gelijk, zodat men niet allemaal op het laatste station voor de Brocken opstapt, zodat het nationaal park zoveel mogelijk van autoverkeer wordt ontlast. Voor wie in Schierke pas opstapt is het dus een dure grap, maar voor ons met Wernigerode als startpunt was de prijs prima. Mocht je zo gek zijn om helemaal in Quedlinburg op te stappen dan kan je wel zeggen dat € 35 spotgoedkoop is voor een retourtje. De HSB heeft haar dienstregeling zo aangepast dat je vanaf elk station op een dag heen en terug kan komen. Pak je de trein vanaf Quedlinburg dan ben je wel 5 uur enkele reis onderweg. :P Vanaf Wernigerode duurt het ‘slechts’ een kleine 2 uur.

Weer:

Beneden in Wernigerode was het iets mistig, waardoor je niet super veel zag. Hoe hoger we kwamen des te blauwer werd de lucht. Bovenop de Brocken stralend weer met een aangename temperatuur van een paar graden onder nul. De wind was er wel erg fris, maar dat is standaard op de Brocken.

Geopend/gesloten:

Langlaufpiste en winterwandelwegen onder de Brocken waren geopend. De rodelpiste was gesloten. Op de Brocken bestaan geen skipistes. Skiën kan daarentegen tegenover op de Wurmberg in Braunlage.

Sneeuwcondities:

In Wernigerode lag er niets en was het eerder voorjaar als winter. Bovenop de Brocken is helaas veel sneeuw door de wind weggeblazen en de felle zon zorgde dat het iets verder wegsmolt. Bevroren Triebschnee verzamelingen hebben wel voor mooie plaatjes gezorgd. Kort onder de top wel tot een meter natuursneeuw.

Positief:

+ Autenthieke treinreis (terug in de tijd)

  • Divers landschap
    
+ Mooi weer bovenop de Brocken (zeldzaamheid)
    
+ Tamelijk rustig, weinig Nederlanders

Negatief:

- Geen skidag

  • Geen vergezicht door mist in de dalen en op het vlakke land

Foto’s:

null

^ Direct om het hoekje van het normale treinstation van de Deutsche Bahn (DB) bevindt zich meteen het station van de Harzer Schmalspurbahnen (HSB), zodat je in principe hier meteen kan overstappen van normaalspoor op smalspoor. Hier staan we al aan de kant van de HSB met een ouderwetsbord met “Wernigerode”. Direct achter het gebouw bevindt zich het normale station met moderne borden. Je zet hier maar een paar stappen je bent meteen tientallen jaren terug in de tijd!

null

^ Onze trein naar Eisfelder Talmühle staat al klaar! Het enige wat hier nog een beetje modern is zijn de digitale displays waar het vertrek van de volgende trein op wordt aangekondigd. Verder zijn de seinpalen elektrisch, maar daarmee is ook alles gezegd. Zelfs de wissels worden op alle trajecten van de HSB nog per hand omgezet.

null

^ De wagons zien er van binnen netjes en schoon uit.

null

^ 11:55… Abfahrt! De twee uur durende reis naar de Brocken kan beginnen! Een klein dieseltreinstel staat zonder doel te wachten op het andere spoor. Alleen ’s ochtends vroeg en ’s avonds rijdt er op dit spoor een diesel om de eerste of laatste passagiers tussen de dorpen te vervoeren. Zo’n dieselwagen gaat verder niet de Brocken op.

null

^ Meteen passeren we het depot waar de kolen op de stoomtreinen geladen kunnen worden.

null

^ Terugblik

null


^ Door moderniseringen van de wegen door Wernigerode heeft men het smalspoor toch iets aan moeten passen. Oud treft hier nieuw.

null

^ Na een korte rit komen we aan op het eerste station: Wernigerode-Westerntor. Hier stappen nog diverse mensen op en heb je ook meteen de werkplaats waar de stoomlocks en de rijtuigen worden onderhouden.

null

^ Jan denkt: “Die stoomtrein heeft wel even tijd nodig, ik stap even uit om op het perron een foto te maken.” – En hoewel de tussenstop slechts van korte duur was, ging dat allemaal goed.

null


^ Het leuke van de wagons van de HSB is, dat je hier buiten kan en mag staan tijdens de reis. Zo kan je niet alleen heerlijk van de buitenlucht (en stoom met kolendamp) genieten, maar ook ideaal foto’s en filmopnamen maken. De beugel is verder nergens vergrendeld, zodat je die zelfs tijdens het rijden onopgemerkt kunt openen en je bij wijze van spreken zo van een rijdende trein kan afspringen. Echt allemaal cult! Jan zij al: “Ik snap niet waarom ze hier niet een James Bond Film gemaakt hebben!” :D

null

^ De reis gaat weer verder. Westerntor laten we achter ons. Vanaf hier gaat de stoomtrein dwars door de woonwijken van Wernigerode.

null

^ En dat met een aardig tempo en vooral veel geluid.

null

^ Deels gaat de stoomtrein gewoon over de weg. En kan je vanuit de trein zo bij mensen de huiskamer inkijken. Het bordje “P” staat overigens voor “Pfeifen”.

null

^ Het station van de hoge school zijn we al voorbij en zijn nu in Hasserode aangekomen. Het laatste station van Wernigerode. Hier is alles nog netjes aangelegd.

null

^ Het vertrek van de stoomtrein dient natuurlijk ook goed op video vastgelegd worden.

null


^ Na de beruchte scherpe “Rennebocht” volgt het station Steinerne Renne. Nou ja, station… Een perron als modderpoel en een verrot houten gebouwdje doet meer denken aan een verlaten spoorlijn dat al jaren niet meer in gebruik is. Niets is minder waar! Het kleine industrieterrein dat hier spookachtig in het bos ligt heeft ook diverse verlaten fabriekshallen met kapotte ruiten etc.

null

^ Na het station slingert de trein zich een weg naar boven. De stoom blijft ook vaak tussen de bomen hangen.

null

^ Lijkt het in de ene bocht al voorjaar…

null


^ … is het in de andere bocht nog een beetje winters.

null

^ We komen hoger en naderen de eerste serieuze sneeuwresten.

null

^ Kort voor Drei Annen Hohne kruisen we nog de weg naar Elbingrode.

null


^ Aangekomen in Drei Annen Hohne. Onze trein (rechts in beeld) gaat verder richting Eisfelder Talmühle en moeten overstappen op de trein naar de Brocken (links in beeld). Hier is meteen voor de maschinist en stoker de gelegenheid om water bij te tanken en alle onderdelen nog eens te checken, te oliën en te poetsen.

null

^ Een derde stoomtrein komt binnen op het station van Drei Annen Hohne. Deze gaat terug naar Wernigerode. De stoomlocomotief komt me bekend voor, aangezien ik met de 7237 een paar jaar geleden van Quedlinburg naar Harzgerode op de Selktetalbahn heb gereden.

null


^ Na een pauze van een kwartiertje gaat de reis eindelijk verder richting de Brocken. Allereerst passeren we de doorgaande weg naar Elend en Braunlage.

null

^ De trein moet ook hier flink werken en gaat hier slingerend door het bos richting Schierke.

null

^ Na 12 minuten reistijd komen we in Schierke aan en meteen komt de trein vanaf de Brocken ook het station binnen.

null

^ Onze reis gaat verder met de 7247 naar de Brocken! Hier in Schierke worden opnieuw de waterreservers bijgevuld en alles nog maar eens gecheckt voor de laatste zware trip naar de bergtop. We bevinden hier ons actueel op 685 m hoogte en moeten nog naar 1141 m en dat moet de stoomtrein op geheel eigen kracht – zonder tandrad – gaan redden.

null

^ Overal komt stoom uit! Oh, wat ruikt dat lekker!

null

^ Meerdere mensen willen natuurlijjk zo’n stoomlocomotief wel even van dichtbij bekijken, ook al rijden die hier dagelijks 6 – 9x per dag de Brocken omhoog. In de zomermaanden zelfs nóg vaker.

null

^ Het stationsgebouw van Schierke. Het station ligt midden in het bos en zo’n 60-80 m hoger dan het dorp zelf. Verder ligt vlakbij het station de beruchte Feuersteinklippen. De naam van een bekend kruidenlikeur uit de Harz “Schierker Feuerstein” heeft z’n naam aan het dorp en aan de rotsformatie te danken. De kruidenlikeur was vroeger een medicijn dat de apotheker Willy Drube uit het dorp Schierke heeft ontwikkeld. Tegenwoordig dus goed als versnapering en tevens direct in kleine flesjes bij de conducteur in de trein te koop. Uiteraard zijn grote flessen in supermarkten door heel Duitsland verkrijgbaar.

null


^ De trein die van de Brocken kwam verlaat het station weer richting Drei Annen Hohne. Wij moeten nog even geduld hebben totdat onze stoomloc fit is voor de stevige klim.

null

^ Het hele spoornet van de HSB nog een keer in een vrolijk overzicht. De Harzquerbahn begint echter al in Wernigerode en niet pas in Drei Annen Hohne. Het traject dat wij rijden vanaf Wernigerode tot de Brocken is in totaal 34 km lang.

null

^ Eindelijk is alles in gereedheid gebracht en kan de trein vertrekken.

null

^ Al snel komt de Wurmberg in zicht met het grootste skigebied van de Harz. De piste die op de foto te herkennen is is de Nordhang met sleeplift.

null

^ Uitzicht over het nationaalpark van de Harz.

null

^ De stoomtrein moet hier flink hard werken en rijdt het hele stuk vanaf Schierke tot de Brocken zonder stop met volle kracht door.

null

null

null

^ De top van de Brocken komt eindelijk in zicht, maar we zijn er nog lang niet. De trein maakt nog 1,5 ronde om de berg heen om voldoende te kunnen stijgen.

null


^ Direct naast het spoor ligt hier een winterwandel en langlaufpiste.

null

^ We zijn al voor de helft om de berg gedraaid. De zendmast en het weerstation komen dichterbij!

null

^ “Als de zendmast, het weerstation en de restaurants op de Brocken zijn bereikt, hebben de passagiers een bijzondere reis beleeft!” – Een qoute van Bob van der Houven in het programma Rail Away die we geheel kunnen beamen. Magisch moment!

null

^ We zijn een volledige ronde om de berg gedraaid en hebben opnieuw uitzicht op de Wurmberg.

null


^ Het vlakke land heeft minder goed weer.

null

^ Aankomst op het hoogste treinstation van Duitsland dat zonder hulpmiddelen bereikt kan worden.

null


^ Dankzij de sneeuwmuren is er niet zoveel plaats om alle mensen de ruimte bij het uitstappen te geven.

null

^ De stoomlocomotief wordt afgekoppeld en rijdt naar de andere kant van de trein om daar weer aangekoppeld te worden voor de terugweg.

null

^ De omstel-manoeuvre in actie. Uiteraard worden ook hier, netzoals overal bij de HSB, de wissels per hand omgezet.

null

^ Landschap direct naast het treinstation.

null

^ We lopen de laatste 16,2 hoogtemeters omhoog naar de daadwerkelijke bergtop.

null

^ Het beroemde weerstation.

null


null

^ Op de bergtop!

null


^ En Jan natuurlijk ook!

null

^ Op zoektocht naar plaatsen die we kennen…

null


^ Kijk! Een stukje Heimat op de Brocken! Hemelsbreed is het Sauerland eigenlijk nog redelijk ‘dichtbij’. Naar Nederlandse plaatsen zocht Jan echter tevergeefs. Wel hadden we Brussel ontdekt dus de Belgen hebben hier nog wat te zien. :P

null


^ Interessante sneeuwconstructies!

null

^ De Wurmberg met in de voorgrond het spoor kort voor het treinstation. Precies twee jaar geleden was ik ook al op “Rosenmontag” in de Harz, maar toen op de Bocksberg en de Wurmberg. Op de Wurmberg was het toen erg druk met flinke wachttijden. Van die drukte merkten we vandaag op de Brocken niets.

null


^ De wind kan mooie sneeuwcreaties veroorzaken.

null

^ Kunst dat de natuur zelf creëert!

null

^ Jan moest natuurlijk even midden op het spoor gaan staan voor een foto.

null

^ De volgende stoomtrein naar de Brocken is al onderweg. Je hoort em al ver in het dal aankomen, terwijl het dan nog 20 min kan duren voordat hij bovenop de berg is. Deze stoomtrein heeft nog 8 minuten nodig alvorens deze bij ons is. Hij moet nog ruim een hele ronde om de berg lopen.

null

^ Zoom naar de Wurmberg. De springschans heeft men helaas afgebroken, waardoor de herkenbaarheid van de berg een beetje is verdwenen. Een nieuwe schans is helaas niet gepland. De berg is overigens 971,2 m hoog en daarmee de tweede hoogste berg van de Harz.

null

^ Stoomtrein in aantocht!

null

^ Een typisch Brockenplaatje! 8-)

null

^ Nog een halve bocht en de trein komt in het station aan.

null


^ Een verdwaalde boom boven de boomgrens.

null

^ Jan maakt liever nog even duidelijk dat het hier om meterspoor gaat.

null


^ We nemen pas de volgende trein terug dus tijd genoeg om nog een ronde om de bergtop te lopen. Links in beeld zijn in het klein de zendmasten van Torfhaus te herkennen. Daar is ook nog een skilift en loopt de ‘bergpas’ tussen Bad Harzburg en Braunlage.

null


^ Een passerende trein op de terugweg naar Schierke.

null

^ Wandelbord op de Brocken

null


^ Wernigerode (ons startpunt) is nog net te herkennen.

null


^ Winterwonderland. Deels ben ik naast de wandelpaden tot m’n knieën door de sneeuw gezakt.

null

^ Een kwartiertje voordat de voorlaatste trein van de dag komt is het treinstation nog uitgestorven. Jan moest even naar het toilet om z’n ogen en gezicht te ‘ontroeten’, zoals hij dat zo mooi zei. Tja, dat hoort er allemaal bij als je met een stoomtrein reist en veelal buiten op het platform staat.

null


^ Maar dan komt punctueel volgens dienstregeling de trein aan op het station. Over stiptheid hebben we hier niks te klagen. Als de HSB dat met oude stoomlocs kan, waarom de NS en DB dan niet met moderne elektrische treinen zou je zeggen…

null


^ Even stoer doen voor de stoomlocomotief. Hey, wacht eens… Dat is dezelfde loc als op de heenweg! Wat blijkt… De trein is een keer naar Drei Annen Hohne gereden en daarna weer terug. Dat neemt toch weer even ruim twee uur in beslag.

null

^ De locomotief wordt weer omgesteld. De vrouwlijke conducteur gooit net de wissel om.

null


^ En de locomotief is weer onderweg naar de andere kant van de trein. Dit geeft ons de mogelijkheid om snel naar voren te lopen om het aankoppelen eens bij te wonen.

null

null

^ De typische stoomlocs uit de Harz. Zoals eerder beschreven tussen 1954 en 1956 gebouwd!

null


^ De loc zit aan de trein vast en de mensen maken zich op om een warm plekje in de trein op te zoeken.

null

^ De wagons zijn goed gevuld, maar er is voor iedereen nog genoeg zitplek. Wij willen toch weer buiten gaan staan dus hebben alleen een bankje direct om de deur nodig om onze tassen neer te zetten.

null

^ We verlaten de Brocken met pijn in ons hart… Er staat echter nog weer een leuke treinreis voor de boeg van een kleine twee uur!

null

^ Langzaam gaat de zon onder en kunnen we de Wurmberg niet meer zo goed herkennen.

null


^ De stoomloc hoeft nu niet meer grote inspanningen te leveren en kan zich de berg af laten storten.

null


^ Uitzicht op de zendmasten van Torfhaus

null

^ Aankomst bij het voormalige station Goetheweg. Hoewel dit allang geen station voor passagiers meer is kunnen hier nog wel treinen elkaar passeren. Daarvoor moet de dalwaartse trein zich op een speciaal doodlopend spoor rangeren, zodat de bergwaartse trein ongehinderd omhoog kan stomen.

null


^ Wachten in de avondzon op de tegemoet komende trein. Het duurt eventjes…

null

^ Maar alles is kennelijk in de dienstregeling ingepland.

null


^ De laatste trein van de dag rijdt met volle kracht aan ons voorbij.

null


^ Wij moeten een stukje achteruit de berg weer oprijden.

null


^ Nadat de wissel weer is omgezet en de conducteur weer is ingestapt gaat de reis naar beneden weer verder.

null


^ Het rangeerspoor waar we net op stonden is horizontaal aangelegd, zodat de stoomloc vanuit stilstand vaart kan winnen om de trein weer een stukje tegen de berg op te krijgen.

null

^ Bos, bochten en uitzichten wisselen onze reis af.

null


^ De zon staat laag en nemen afscheid van het uitzicht op de Wurmberg.

null


^ We kruisen de zogenaamde “Brockenstraße”. Een noodweg voor personeel en hulpverleners. Voor het overige autoverkeer is de weg hermetisch afgesloten. In de zomer kan je echter wel per bike omhoog.

null

^ Genieten van de avondzon.

Er worden nu iets minder foto’s gemaakt, aangezien Jan’s batterij bijna leeg was. De accu van mijn camera was helaas ook leeg halverwege de terugweg.

null


^ In Schierke hebben we slechts een korte tussenstop gemaakt en nu zijn we alweer vlakbij Drei Annen Hohne. Het spoor links op de foto is de Harzquerbahn richting Eisfelder Talmühle en Nordhausen.

null


^ De laatste trein naar Eisfelder Talmühle staat al klaar in Drei Annen Hohne. Een dieselwagen.

null

^ Jan stapt nog even uit voor een foto vanaf het perron. Dit keer hoeven we niet over te stappen, aangezien de trein rechtstreeks verder over de Harzquerbahn naar Wernigerode rijdt.

null


^ We steken de doorgaande weg naar Wernigerode over.

null

^ Door een kronkelend dal verliezen we steeds meer hoogte. De sneeuw is hier helaas verdwenen.

null


^ Terugblik

null


^ We komen weer in de buurt van het ‘geweldige’ station “Steinerne Renne”.

null

^ Hier stapten aan de andere kant van de trein daadwerkelijk nog mensen uit op zo’n laat tijdstip in de middle of nowhere.

null


^ Terugblik

null

^ De Rennebocht…

null

^ … met hier kapotte ruiten van verlaten industriepanden.

null


^ Aankomst in Wernigerode-Westerntor. Links is het rangeer en onderhoudsterrein van de HSB. De andere onderhoudsterreinen zijn in Nordhausen en Gernrode.

null

^ Terugblik

null


^ Een laatste foto van Jan kort voor onze aankomst in Wernigerode Hauptbahnhof. De meeste reizigers zoeken hun auto weer op of stappen over op het normaalspoor naar Hannover of Halberstadt. Jan en ik lopen naar het centrum opzoek naar een goed restaurant om avond te eten. Het is inmiddels 18:00 uur en de honger begint toch echt te komen!

Conclusie:

Een ontzettend leuke dag die ons terug in de tijd deed brengen. Voor ons beiden was de rit het helemaal waard! Van een stoomtrein gaat het hart van een treinenfreak nogal snel kloppen. De Brocken is voor een middelgebergte een absoluut majestueuze berg van de recorden en de hoogteverschillen die je in de Harz kan maken liegen er ook niet om. Tot wel 1004 m als je van Quedlinburg naar de Brocken zou reizen, maar 891 m vanaf Wernigerode is ook al zeker niet niks. Als de hele omgeving helder zou zijn geweest hadden we een ontzettend wijds uitzicht gehad op het vlakke land en over de gehele Harz. Helaas heb je zo’n uitzicht zelden op de Brocken en we mochten zeker meer dan blij zijn dat de Brocken vandaag heerlijk in de zon lag.

Wie eens iets anders wil doen op vakantie dat niet tever van Nederland mag afliggen… Voor die personen is de Brocken absoluut een must. Niet alleen nostalgie maar ook sneeuwgarantie heb je bovenop de Brocken. Nu lag er naar verhouding erg weinig sneeuw. 2-3 meter is vrij normaal voor januari en februari. Je kan je daar in een poollandschap wanen, terwijl het beneden in Schierke dan slechts vredig sneeuwt. Verder kan je er rodelen, langlaufen, winterwandelen en natuurlijk het weerstation, museum, restaurant en hotel bezoeken.

Neem je wat meer tijd mee dan kan je een leuke wintersportweek in de Harz verbrengen. Zo kan je in de naburige skigebieden skiën en meteen ook een dag naar de Brocken reizen.

Het eten, de terugreis van Wernigerode naar het Sauerland en de verdere conclussie van de dag mag @SnowJan voor jullie presenteren. Het werk van ruim 400 foto’s uitsorteren was al een helse klus. Jan’s motto: “Maak gewoon veel beelden, dan zit er altijd wel eentje tussen die past.” Dat heb ik met het schrijven van dit bericht geweten… Desondanks dat hebben jullie in dit bericht toch nog ruim 100 foto’s gezien. :)

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:56

Erg leuk om een keer wat anders te zien dan skigebieden. Het vrij extreme klimaat van de Brocken vind ik erg interessant, met de stoomtrein inderdaad een leuk dagje uit! Moet ik ook maar eens gaan doen :)

Schitterend gemaakt!:D Echt super!
Het was een fantastische dag; beter dan skiën. Dit was ‘wintersport’ op een andere manier.
Een bikkel moet je wel zijn, om urenlang buiten op de wagons te staan bij vriestemperaturen;) Desondanks geniet je zo meer. Beter dan de hele tijd warm in de wagon te zitten:p Klinkt raar… :p
Een ander transportmiddel om de berg op te komen, zéér interessant. Wat een prachttreinen!:)

Sorry @Frans voor de vele foto’s!:s Ik had je dan nog een selectie gestuurd van het hele fotoarsenaal haha!:p Bedankt voor al de moeite en creativiteit die je in dit prachtig verslag hebt gestoken:)

Hoe het afloopt?
We hebben gegeten in een knus restaurantje vlakbij de marktplaats. Hier kreeg je deftig Duits no-nonsense eten; hetgeen waar ik van houd. De wildgoulash was kei lekker:D
Na vrij goedkoop te hebben getankt reed Frans vlot door naar het Sauerland. Ik kon helaas niet te lang blijven bij Frans, aangezien ik nog een lange rit naar Nederland voor de boeg had!:(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Frans en @Snowjan: jullie leveren iedere keer weer een geweldig bijdrage aan dit forum. Petje af voor dit verslag!

Aftellen maar!

Ik ken de tijd als kleine jongen nog dat we langs het ijzeren gordijn liepen in de paas vakantie. De uitkijktorens vond ik altijd creepy. Jaren later nog eens terug geweest en vanaf Schierke naar de top van de Brocken gelopen. Een vreemde top in een prachtige omgeving. Mooi die foto’s. Roepen weer mooie herinneringen op met mijn ouders. Thanks

May the ski force be with you !!

Fantastische bijdrage, en idd een goed idee voor een combinatie uitstapje!!!

Loat goan

mooie foto’s van een pracht gebied.

ik ben er 2 jaar geleden geweest met pinksteren (geen aanrader) ,wij hadden een appartement in schierke,
en als gast van de regio kan je gratis met de bus… ok prima dan eerst naar wernigerode en dan omhoog naar de brocken, zoals ik al zei geen aanrader met pinksteren en mooi weer…
de treinen zaten overvol en vanaf wernigerode tot boven de brocken buiten gestaan op een overvol bordes,
en die berg zelf overvol met mensen ,niet normaal wat een volk…
een jaar daarvoor ook daar geweest en toen was het een stuk kouder 2 graden boven op de brocken met een koude harde wind, dat is ook geen pretje, 1 voordeel de trein en berg waren niet druk…
en ja dat drankje super spul schierke fuerstein, wij zaten aan de overkant in een appartement tegenover de winkel van dat bewuste drankje, dus genoeg meegenomen naar huis…
voor de mensen die graag op de latten staan (iedereen hier) schierke krijgt in de toekomst aansluiting op de wurmberg met liften , misschien een tip voor mensen met een paar centen investeer in een huis (pension of hotel) knap het op en laat dan de winter maar komen, de prijzen van die gebouwen zijn NU nog zeer schappelijk ik denk als de aansluiting er is met de wurmberg dat het rap omhoog gaat met de prijzen.

Helemaal te gek! Ik hou wel van die nostalgische treinen…en zeker in zo’n mooi landschap!

Hmm dit verslag heb ik blijkbaar gemist. KEK!

Gang is alles

Mooi verslag over een qua natuur heel mooie streek, die de grens tussen oost en west nog zichtbaar maakt, met bijvoorbeeld Braunlage als westers Kurort en met de oostelijke plaatsjes, waar pas sinds enkele jaren het communistische tijdperk voorzichtig verlaten wordt.
En dan hebben jullie het nog niet eens gehad over de nostalgische stedenschoonheid van bijvoorbeeld Wernigerode en Quedlinburg (dat in de vroege middeleeuwen - net na Karel de Grote - zelfs de feitelijke hoofdstad van het Heilige Roomse Rijk was). Je hebt in die plaatsen ook nog veel Ostromantik, in de vorm van winkels met Oostduitse artikelen. Je kunt zeker ook niet om de aanschaf van de in de DDR grote Rotkäppchensekt heen.
En als je door de kleinere dorpen in de omgeving, met name aan de oostelijke voet van de Harz, rijdt krijgt ook het woord mistroostig diepere lading.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Wat een mooi nostalgisch treintje. Leuk hoor.

Bedankt voor de leuke reacties tot dusver! :)
@CJAHulskamp: Misschien is dit artikel over de bevrijding van de Brocken dan wel interessant voor je. ;) http://www.weser-kurier.de/startseite_artikel,-Maueroeffnung…

geen aanrader met pinksteren en mooi weer…
de treinen zaten overvol en vanaf wernigerode tot boven de brocken buiten gestaan op een overvol bordes, en die berg zelf overvol met mensen ,niet normaal wat een volk…

erik4 op 21 feb 2015 07:34

Op feestdagen met mooi weer is de Brocken inderdaad razend populair. Gelukkig zijn de meeste dagen van het jaar er een stuk rustiger en kan je met veel plezier daar naar boven reizen.

En dan hebben jullie het nog niet eens gehad over de nostalgische stedenschoonheid van bijvoorbeeld Wernigerode en Quedlinburg

Frank op 3 mrt 2015 11:15

Inderdaad, dat zijn twee mooie mini-steden. Nadat we in Wernigerode weer met de trein waren aangekomen, hebben we daar dan ook een poosje door het centrum gelopen en in een restaurant gedineerd. In Quedlinburg was ik in 2008 - eveneens met de stoomtrein - geweest en dat was echt iets bijzonders. Zoniet één van de mooiste mini-steden van Duitsland. Het staat ook op de UNESCO-werelderfgoedlijst.

En als je door de kleinere dorpen in de omgeving, met name aan de oostelijke voet van de Harz, rijdt krijgt ook het woord mistroostig diepere lading.

Frank op 3 mrt 2015 11:15

Heb ik ook al eens zo mogen ervaren. Erg bijzonder!

Ik heb deze rit gemaakt in de zomer en werd toevallig laatst door een klant op mijn werk geattendeerd dat de harz ook leuk is om eens een dag of paar dagen te skiën. De treinrit net de stoomloc was een aanrader in een witgesneeuwde omgeving vertelde zé.

Deze beelden bewijzen haar gelijk! Ik vond het toen al een bijzondere ervaring met veel mooie uitzichten. 's winters is het nog mooier zo te zien. Bedankt voor dit mooie verslag!

🏂

Plaats een reactie