Te warm, te weinig sneeuw Tignes gaat dicht

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes

De gletsjer van Tignes is een triest beeld. Afgelopen winter te weinig sneeuw. Nu heel veel te warm. Het gebied heeft daarom besloten om de gletsjer te sluiten voor skiërs en boarders. Sowieso was al besloten om vanaf zondag dicht te gaan. Het hele jaar rond door skiën is al een aantal jaar niet meer mogelijk. Maar vandaag halverwege de dag vonden de pisteurs het welletjes. Er kan niet meer worden geskied.

Als je onderstaande foto ziet dan vraag je je af waarom deze keuze niet veel eerder is gemaakt.

null

Click. Click. Peace

Het was trouwens 10° op de gletsjer vanmiddag.

Click. Click. Peace

De Stelvio is ook gesloten tot nader order, wederom vanwege de warmte. Tenminste dat begrijp ik uit dit Italiaanse stuk tekst. Maar mijn Italiaans is nou niet echt geweldig ;-) http://www.neveitalia.it/ski/passostelvio/news/chiusi-da-dom…

Click. Click. Peace

De stelvio:

null

*bericht bewerkt door Rogier op 04 aug 2017 15:06

Click. Click. Peace

Jammer om te horen, hopelijk komende winter een sneeuwrijker jaar met lagere temperaturen. Hoop toch dit jaar weer bij de opening te zijn van Tignes eind november.
Eigen bijna de hele winter niet echt koud geweest met maar af en toe wat meer sneeuwval.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 04 aug 2017 15:14

Ach, geniet er maar van zolang we die gletsjers nog hebben. Over een aantal jaar valt er überhaupt niet meer te skiën m.b.v. liften van mei t/m oktober.

Mr. Slow

Best triest, hou de webcam al een tijdje in de gaten. Was eigenlijk onder de veronderstelling dat hij dicht was. Heb eigenlijk nooit iemand daar zien skiën misschien na die 20 cm. Als je dit ziet dan kan je beter gewoon een biertje drinken en genieten van het uitzicht. Je doet de gletscher er geen plezier mee om dat laatste stukje sneeuw wat het ijs beschermd weg te glijden. Aangezien we toch frictie hebben en dus sneeuw/ijs sneller smelt, vind ik het inderdaad jammer te horen dat het nog mogelijk was.

A.s maart ben ik in Tignes kijk er al na uit. Vorige keer kwamen we in de regen aan op 2100 meter, hopelijk is het dit keer sneeuw ;)

*bericht bewerkt door RalphMeertens op 04 aug 2017 16:48

les deux alpes is toch ook al paar dagen gesloten

geven ze volgende week geen sneeuw voor de gletsjers dinsdag en woensdag

@Pieter230976 Ja maar dat gaat niet genoeg zijn…

Click. Click. Peace

de gletsjers de stelvio en les deux alpes gaat die nog terug open omdat zij normaal open zijn tot begin september

@Pieter230976 Stelvio wel geloof ik. Op de webcam is te zien dat het onderste deel van de Geisterliften op gletschereis ligt en er spleten ontstaan. Ze willen geloof ik de volgende 1 of 2 weken dichtblijven (wachtend op sneeuw en waarschijnlijk om dat deel met behulp van sneeuwverschuivingen weer gereed te maken). Les Deux Alpes staat er nog slechter voor geloof ik.

#proudtobepartofleswintersporters

@Pieter230976 Stelvio wel geloof ik. Op de webcam is te zien dat het onderste deel van de Geisterliften op gletschereis ligt en er spleten ontstaan. Ze willen geloof ik de volgende 1 of 2 weken dichtblijven (wachtend op sneeuw en waarschijnlijk om dat deel met behulp van sneeuwverschuivingen weer gereed te maken). Les Deux Alpes staat er nog slechter voor geloof ik.

vic2000 op 5 aug 2017 11:51

als je de webcam ziet van LDA ist lijk een groot zwembad

Op welke webcams (link) kijken jullie?

Op welke webcams (link) kijken jullie?

AFB79 op 6 aug 2017 13:43

webcam van LDA gletsjer , je heb 2 cams boven

Jammer om te horen, hopelijk komende winter een sneeuwrijker jaar met lagere temperaturen. Hoop toch dit jaar weer bij de opening te zijn van Tignes eind november.
Eigen bijna de hele winter niet echt koud geweest met maar af en toe wat meer sneeuwval.

Tiny-M op 4 aug 2017 15:12

Buiten die ene week dat het echt diepvries was.
Niet warmer dan -15 gezien toen.

Ook de Stelvio is gesloten wegens de warmte .http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/buitenlan…

Les Deux Alpes hoopt op genoeg sneeuw om woensdag weer open te gaan. Nu ziet het er zo uit:

null

Click. Click. Peace

Zou het juist niet goed zijn om de zomerse sneeuw op de gletsjers met rust te laten t.b.v. het behouden van de restgletsjer? Of juist extra vaststampen met de pistebully’s?

@Frank66 Tsja. Energie in sneeuw stoppen kan niets anders doen dan sneeuw laten smelten. Goede pistenbully chauffeurs proberen de sneeuw als het warm is zo min mogelijk aan te raken. In ieder geval is skiën, prepareren, weer skiën niet goed voor een gletsjer. Maar de tempratuur blijft het grootste probleem.

Click. Click. Peace

Echt heel triest. Beter inderdaad om het zomerskien te laten zitten. Ik denk er sowieso over om me meer op tourskien en cross-country te gaan richten. Ik maak me vreselijk druk over klimaatverandering en de achteruitgang van de natuur in de bergen, maar sta wel elk jaar op ski’s energie te verspillen en bij te dragen aan kaalslag op de hellingen…

*bericht bewerkt door AnneDeB op 07 aug 2017 15:58

Les Deux Alpes hoopt op genoeg sneeuw om woensdag weer open te gaan. Nu ziet het er zo uit:

null

Rogier op 7 aug 2017 12:10

deze webcam valt nog mee , vind de andere met snowpark veel slechter in LDA

LDA

null

null

null

*bericht bewerkt door Pieter230976 op 07 aug 2017 19:53

Hoogzomer zou je ook niet anders verwachten eigenlijk.

Not all who wander are lost

Hoogzomer zou je ook niet anders verwachten eigenlijk.

Edwin. op 7 aug 2017 20:56

das waar , maar denk dat er nu toch enkele cm ijs verminderen

Hoogzomer zou je ook niet anders verwachten eigenlijk.

Edwin. op 7 aug 2017 20:56

Echt wel! Nog niet zo heel lang geleden waren deze gletsjers netjes wit en zag je er geen ijs door komen. Je kon echt lekker skiën in de zomer. In 5-10 jaar tijd zijn de gletsjers enorm achteruitgegaan. Afgelopen 3 jaar wel heel hard.

Click. Click. Peace

Wat is eigenlijk erger, de hoge temperaturen in de zomer, of het tekort aan sneeuw afgelopen winters?

Ik had eigenlijk gehoopt dat de klimaatopwarming zou leiden tot meer neerslag, en in de bergen dus meer sneeuw. De afgelopen jaren lijkt dit (in ieder geval in de Alpen) niet echt van toepassing gebleken.

Wat is eigenlijk erger, de hoge temperaturen in de zomer, of het tekort aan sneeuw afgelopen winters?

Ik had eigenlijk gehoopt dat de klimaatopwarming zou leiden tot meer neerslag, en in de bergen dus meer sneeuw. De afgelopen jaren lijkt dit (in ieder geval in de Alpen) niet echt van toepassing gebleken.

Arjen2 op 8 aug 2017 13:39

De hoge temperatuur in de zomer. Die laat de wintersneeuw snel smelten. Hoe meer sneeuw er 's winters valt hoe beter natuurlijk maar tegen een lange, hete zomer kun je niks beginnen.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Timelapse van de Tignes gletscher 2010 - 2015 .

null

null

Helaas voor de stabiliteit van het wintersporten en het beschermen van de miljardeninvesteringen in de infrastructuur die daarvoor nodig is is dit geen uitzonderlijke situatie en zijn de alpen in het holoceen meer gletschervrij dan gletscherrijk geweest…

null

Item 2: The Great Aletsch glacier within four periods: a) Iron/Roman Age Optimum (c. 200 BC – 50 AD, b) 1856 AD, c) 2000 AD and d) around 2050 AD (comparable with the Bronze Age Optimum). Photomontage: H. Holzhauser. (from Holocene 15[6]: 789-801, November 2005).

Bron: http://archive.sciencewatch.com/dr/erf/2011/11feberf/11feber…

Plaats een reactie