Val di Fiemme Italië 20-02-2015 t/m 1-03-2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Fiemme

Verslag Val di Fiemme Italie.

20-02-2015 t/m 1-03-2015

Gemixte groep met wandelaars/fanatiekeling (ik) / af en toe skiër (mijn vrouw) en zoontje van 5. We zijn niet op zoek naar bruisend nachtleven maar genieten van een familie week. Daarnaast zaten er nog enkele bekenden vlakbij in hetzelfde dorp.

We zijn dit jaar op vrijdagochtend vertrokken vanuit Noord-Holland richting ons hotel in Zuid-Duitsland (Seligweiler in Ulm Tip!) Dit hotel hebben we al vaker gebruikt op reis naar Italie in de zomer.

Na een vroeg ontbijt zijn we op pad gegaan en voor de Fernpass gekozen (na bekijken vd webcams) al met al kwamen we na toch wat file’s rond 15.30 aan bij ons hotel in Varena . Een centraal gelegen dorp in Val di Fiemme op zo’n 1200m hoogte (700-800 inw). Het is wel wat ver van de snelweg en er moet een pas doorkruist worden om het te bereiken. Gelukkig in ons geval geen zware sneeuwval dus als nog gemakkelijk te bereiken.

Dit jaar hadden ze nog niet zoveel sneeuw gehad aldus de uitbater, hij had slecht een tiental keer zijn parkeerterrein moeten schoonmaken in tegenstelling to vorig jaar zo’n 80 keer. Maargoed dit mocht de pret niet drukken. Het hotel is gelegen in een klein authentiek dorp waar een o.a een bank en een kleine supermarkt te vinden zijn alsmede een bakker en slager. Meer is er niet.

Meer is er te beleven in bijvoorbeeld Cavalese, waar je o.a naast winkels een zwembad en schaatsbaan vind. Cavalese is een leuk stadje met veel winkeltjes en leuke achteraf straatjes met klein koffiebars. Predazzo ben ik alleen doorheen gereden.

Kerk in Cavelese:

null

Alles met de auto gereden vanuit het hotel.

De eerste 2 dagen zijn we gaan skien Ski Area Alpe Lusia.

Uitzicht richting Bellamonte

null

Onderaan Bellamonte vind je een bar genaamd El Zirmo (met een heerlijke hamburger), dit is een leuke uitvalsbasis als je bijvoorbeeld kids hebt, die kunnen zich vermaken in het kindergedeelte of op 1 van de vele blauwe (mooi brede) afdalingen. *Het gekke is (in tegenstelling tot Oostenrijk) dat we als er geen klasjes waren we gewoon gebruik mochten maken van het kindersleepliftje (magisch tapijt) van de lokale skischool. Dit mocht overal vertelde de leraar beetje rekening met elkaar houden was er niets aan de hand… Pas toen er een volwassene op ging staan werd er naar een pas gevraagd. Alpe Lusia, is een leuk gebiedje om te starten en naar verhouding best wel rustig zelfs in een weekend in de schoolvakantie. Ik denk van al het bezochte misschien wel het meest geschikt voor beginners.

Bar El zirmo

null

Daarna volgde een dag van hevige sneeuwval, de hele dag zat het potdicht en ook op de webcams was weinig te zien. We hebben toen besloten om te gaan wandelen in de buurt van Varena en we vonden per ongeluk een speeltuin in het bos. We hebben er een hele leuke dag van gemaakt met de kids in de speeltuin waar we alleen waren. Ook dit hoort erbij, en waar ik me er vroeger druk over maakte dat ik niet kon skien was dit misschien wel de dag die met het meest zal bij blijven.

Family fun met kids in een dikke Sudstau.

null

Woensdag gingen we naar Predazzo, de hele club met de gondel omhoog, een leuke dag gehad op de rechter kant van Ski center Latemar. Samen met een vriend dat gedeelte verkend, zaten mooie afwisselende pistes tussen. Daarna weer met mijn zoontje kunnen skiën op de kinderweide* erg leuk. In de namiddag verslechterde het weer dus op tijd gestopt.

Foto vanaf terras naast gondel Predazzo

null

Donderdag in de ochtend de gondel gepakt vanuit Cavalese en het gebied Alpe Cermis wezen verkennen, een leuk gebied waarbij de sleepliftjes inmiddels vervangen zijn door stoeltjes liften. Vooral erg mooi de zeer lange en smalle dalafdaling (verboden in te halen en voor snowboarders) Via di Bosco.

Hieronder een filmpje voor het idee (niet van mij)

Kwam deze molen nog tegen onderweg een soort orgel voor smeltwater.

null

Ergens in de middag ben ik terug gegaan naar de auto en naar Passo Lavaze gereden of beter gezegd Jochgrimm waar de rest van de groep aan het wandelen was.

Dit gebied Passo Lavaze is een Walhalla voor langlaufers er werden dan ook de wereld kampioenschappen gehouden in 2012. Alsmede een prachtig gebied om te wandelen naar 1 van de vele hutten.

In Jochgrimm waan je je aan het einde van de wereld (letterlijk) de weg stopt daar en mijn navigatie had geen flauw idee waar hij was. Ook hier prachtig te wandelen en een volledig verlaten kindergedeelte waar we heerlijk zijn wezen sleeën/skiën met de kids*! Ook was er nog wat te skiën veel stelde dat niet voor maar het was er wel heerlijk rustig.

Ik was er dus alleen… Vrij uniek in de vakantie denk ik.

null

Toen kwam de laatste dag. In de auto gestapt en naar Pampeago gereden, net als in Obbereggen (dalstation) is daar niets naast een hotel, ski verhuur en skileshokjes. Eerst me daar een paar uur vermaakt op de piste’s in de richting van Obereggen. Dit stuk had ik nog niet verkend toen we in Predazzo waren. Na een kop koffie in Obereggen met de rest van de club, teruggegaan richting Pampeago om alle leuke piste’s nog een keer te doen en het viel me op dat er veel leuk uitdagende bij zaten. Niet zoveel van hetzelfde. Het was hier iets drukker als in de rest van het gebied. Maar dat kwam wellicht ook omdat het vrijdag was. Pampeago/Obereggen is naar mijn mening het best allround er is voor iedereen wat ook voor beginners.

Ski center latemar.

null

Alles omvattend zeker voor herhaling vatbaar, leuk gebied hoewel wij wel een beetje de Oostenrijkse gemutlichkeit miste. Maar dat gold zeker niet voor alle mensen! Het is denk ik gewoon een kwestie van wennen. Km vreters zullen verder weg moeten… alles bij elkaar is er zo’n 100km.

Bruisend nachtleven is er niet, en wachttijden bij liften ook nauwelijks (in de schoolvakantie) en dus eigenlijk precies wat ik zoek!

*overal draaide de liftjes voor kinderen gratis met of zonder ski’s/slee

Ciao,

Jeffrey

null

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:46

Seriously snow addicted family!

Leuk verslag. Mooi stukje Italie vindt ik dat. Ook leuk dat je verschillende skigebieden kan bezoeken.

May the ski force be with you !!

Tof verslag! En dat is inderdaad een smalle dalafdaling :P

Gang is alles

Interessant!

Ben eind Januari op net dezelfde plaatsen geweest, zeer mooi gebied en ga ik zeker nog eens terug.

Grazie mille @Jeffrey,

Leuk verslag!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Leuk verslag hoor!

Click. Click. Peace

Thanks all! @Peter30 Prego!

Seriously snow addicted family!

@jeffrey, ik zie wit op je foto’s, kan toch niet?! ;)

@Userd dat viel in de week dat ik er was ;)

Seriously snow addicted family!

Mooie gebieden inderdaad. Zou zelf aan die zijde eerder in Predazzo gaan zitten omdat je dan wat meer midden in de diverse gebieden zit.

Obereggen cs is een gebied waar je prima jezelf een volle dag kan vermaken, ook als je veel afstanden aflegt. Sterker nog, ik heb daar mijn dagrecord gescoord tav aantal km op één dag als gemeten door Dolomiti superski performance check (ruim 100 km op één dag).

Natuurlijk val je dan in herhaling, maar veel pistes daar zijn best goed meermaals te doen en blijven leuk. Voor de lange tochten ga je sowieso beter naar de gekoppelde gebieden rondom de Sella groep. Ga zelf vaak naar die omgeving waarbij ik dan de losse gebieden afwissel met de aaneengesloten gebieden. Dan weer op rustige pistes, dan weer lange tochten. ;)

@DSvier Dat begrijp ik en 5 jaar geleden had ik hetzelfde als jij beschrijft gekozen. Echter gezien de diversiteit in de groep en dat ik zelf ook graag een uurtje of 2 pak om met mijn zoontje te spelen/skiën maakt dit voor ons een goed bestemming. Rustig gelegen, niet teveel toeristen, en de mogelijkheid om 4 dgn in een klein gebied te skien waar ik alle piste’s kan doen in een paar uur tijd.

Daarnaast was dit voor ons de 1e keer Italië, en leek dit op de kaart een beter gebied voor de wandelaars… In Predazzo (lager gelegen) leek niet veel te wandelen en “moet” je met de gondel omhoog. Er is ook geen dal afdaling. Lunchen doen we graag met de groep samen onderaan de piste.

Het is net wat je criteria zijn, km’ers maken zit er voorlopig voor mij niet meer in.

*met deze relatief dure skipas (Skipasspreise Fleimstal/Obereggen) kun je in Obereggen/latemar, Jochgrimm. Alpe Cermis en Alpe Lusia terecht. 229.00€ vs 270.00€ voor de superski. Voor 1 persoon valt dat allemaal wel mee maar als het er (straks) meerdere worden…

Seriously snow addicted family!

Leuk verslag! Lekker veel sneeuw alsnog zo te zien:D

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie