Dolomieten verkenning maart 2019

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val di Fassa, Carezza Ski, Passo San Pellegrino - Falcade, Val di Fiemme, Moena en San Martino di Castrozza

Ook hier, zie voor de foto's de 2e post

Halverwege maart dit jaar heb ik vanuit Moena verschillende gebieden ontdekt in de meer zuidelijke Dolomieten:

null

Moena
Moena was onze uitvalsbasis, omdat het relatief dichtbij alle gebieden lag die we wilden bezoeken. San Martino (nummer 6) lag nog het verste weg, ca 50 minuten rijden. Alpe Lusia was circa 5 minuten rijden. Qua dorp is het vrij rustig, maar volgens Italiaans gebruik wel propvol goede restaurants. Ook lag er een goede supermarkt vlak bij, wat ik zelf fijner vind dan die minisparretjes in de echte toeristendorpen. Wij verbleven in Chalet Aster, een mooi nieuw appartement van Marco en Matteo, 2 vriendelijke Italiaanse jongens die vroeger al met hun vader de Dolomieten introkken en nu dus een hotel/appartementencomplex uitbaten.

De reis blijft natuurlijk verder dan de meeste andere bestemmingen, ook omdat je nog best een stukje moet als je de snelweg hebt verlaten. Wij stonden op zaterdag (na een tussenovernachting onder Munchen) om ca 11:30 op de ski's in San Pellegrino. We hebben niet de Dolomiti Superski pas gekocht, maar de Valle Silver pas, waarmee je alleen naar de onderstaande gebieden kan (incl de niet bezochte gebieden helemaal onderin).

Dag 1: Alpe Lusia

null

De eerste dag werd het Alpe Lusia. Het was een mooie, zonnige dag, waarop er dus ook veel locals kwamen skiën. Desondanks konden we recht voor de lift parkeren en merkten we de drukte eigenlijk alleen in het restaurant tijdens de lunch. Alpe Lusia kent letterlijk 2 kanten: 1 makkelijke, met mooie blauwe en (licht)rode pistes en de andere kant, met normale rode pistes en echte zwarte pistes. In totaal kent het ca 27,5 km piste, maar zoals normaal lijkt het toch wat minder in de praktijk. Bij de liften waren geen wachtrijen en ook op de piste was het vrij rustig.

Je kon wel zien dat het niet veel gesneeuwd heeft in de Dolomieten, maar op de pistes waren de omstandigheden echt dikke prima, ook aan het einde van de warme dag was het heel goed te doen en was er alleen echt onderin een klein beetje pap.

Het was een prima gebied voor een dag en we zullen hier ongetwijfeld dit jaar weer een dag gaan skiën. Op termijn staat er een lift vanuit Moena het gebied in gepland, maar daar lijkt nog niet echt veel voortgang in te zitten.

Dag 2: Val di Fassa

null

In de nacht had het gesneeuwd en we werden in een wit dorp wakker. Het laagje was puur cosmetisch en 's middags ook al weer weg, maar toch. Doordat het, volgens de voorspelling, tot aan de lunch zou sneeuwen hebben we gekozen om Vigo en Pozza di Fassa te verkennen. Met name Vigo ligt goed tussen de bomen, zodat het zicht mooi blijft. We konden vlak bij de grote lift parkeren en waren snel boven. Volgens de verhalen is het hier normaal uitgestorven, maar door waarschijnlijk het weer waren er vandaag wat meer mensen, maar wederom was het relatief rustig (geen enkele wachtrij).

In Vigo di Fassa (Catinaccio) ski je onder een aantal indrukwekkende bergen (die wij toen niet echt konden zien) of afwisselende pistes tussen de bomen. Het is klein, ca 14 km, maar leuk voor een dag(deel). Alles lag er, mede door de verse sneeuw, heel goed bij, behalve de afdaling richting Pera, daar waren veel ijsplaten. Later in de week niet meer, hoorde ik uit betrouwbare bron.

Na de lunch zijn we overgestoken naar Pozza di Fassa (Buffaure). Hier liggen een paar mooie rode pistes en eindig je in het kommetje bij Ciampac. Door de verse sneeuw lagen de pistes er in middag niet zo heel mooi meer bij en zijn we dus meer aan de Buffaure kant gebleven. Het zonnetje kwam uiteindelijk lekker door zodat we op het terras hebben gelunched. Dit stukje van het gebied staat ook op het lijstje om nog eens te bezoeken, wellicht in combinatie met Belvedere.

Dag 3: Carezza

null

Het werd een mooie, strakblauwe dag (zeker in de ochtend) en we hadden Carezza helemaal voor onszelf! Feitelijk bestaat dit gebied eigenlijk uit drie 'echte' afdalingen, Pra di Tori, Paolina en Laurin. Bovenin wat uitdagender (en zwart, maar heel goed te doen), daaronder rood en daaronder weer blauw. Wij vonden het hele leuke afdalingen, die er om vier uur 's middags nog steeds strak geprepareerd bij lagen. De rest is verbinding en of je nou echt tot de vermelde 40 km komt…Een klein beetje doorskiën en je hebt het hele gebied echt voor de lunch gezien. Wat wij ook leuk (maar vooral heel mooi) vonden was de afdaling naar Nova Levante. Dit is een lang pad, door het bos. Hier stonden de bomen nog overeind, maar verder is deze omgeving erg hard getroffen door de storm van november 2018.

Je skiet hier aan de andere van het Catinaccio gebergte (in de zomer hebben we daar nog een klettersteig gedaan) dan Vigo di Fassa. De uitzichten zijn met mooi weer echt heel mooi. Qua skiën is het waarschijnlijk niet het allerbeste dat de Dolomieten te bieden hebben, maar het feit dat het compleet uitgestorven is, maakt een hele hoop goed. Wij hebben ons ook hier uitstekend vermaakt. Uiteraard hebben we bij de Hennenstal geluncht.

Dag 4: Ski Center Latemar

null

Dit is, na Val di Fassa, het bekendste gebied dat we bezocht hebben. Het was hier dan ook iets drukker (met vooral Tsjechen en Polen), maar niets storend. Bij de lift het gebied in stond een kleine rij, maar dat kan ook niet echt anders en vervolgens verspreid iedereen zich door het gebied heen. Latemar schijnt zo'n 50km aan piste te hebben, maar ook hier kan je elke piste een paar keer doen als je een beetje doorskiet :).

Ondanks dat het gebied niet groot is, voelt het heel uitgestrekt en biedt het best veel afwisseling. Het is niet het makkelijkste gebied, zeker links (Oberholz, Mayer Alm), zijn het leuke rode pistes die zeker niet vlak zijn. Rondom de Monte Agnello zijn de rode pistes wat vriendelijker en echte uitdaging (relatief dan) vind je bij Pala di Santa, wat eigenlijk de enige echte zwarte piste is. De pistes vanaf Passo Feudo richting de gondel terug naar Predazzo worden door veel mensen alleen aan het einde van de dag gedaan, maar het zijn eigenlijk ook echt leuke pistes (zeker in de ochtend, als ze er goed bijliggen).

Latemar was (samen met San Pellegrino) onze favoriet. Veel afwisseling, het voelt uitgestrekt, het zit logisch in elkaar, de uitzichten zijn heel mooi en hoewel het denk ik het drukste gebied is, was dat helemaal geen probleem. Echt veel hoogtemeters hebben de pistes niet, maar de liften zijn waar nodig snel, dus heel veel maakte dat ook niet uit.

Dag 5: Passo San Pellegrino

null

67,5 km volgens skiresort.de. Die hebben wij zeker niet kunnen vinden, maar desondanks hebben we hier heerlijk geskied. Het gebied bestaat uit 2 delen, de hellingen ten noorden van de weg (feitelijk 2 snelle liften met een paar varianten) en het plateau bovenop Col Margherita. De hellingen aan de weg zijn leuk en lekker, maar op de col is het wat mooier. Het is niet al te moeilijk, ook de rode dalafdalingen niet, maar de nieuwe zwarte Volate biedt al meer uitdaging. De dalafdaling richting Falcade staat (deels) als zwart op de kaart, maar is eigenlijk heel makkelijk. Hij lag er wel vroeg al slecht bij, maar hij slingert mooi door het bos.

Piste 20, Innamorati, moet het van natuursneeuw hebben en die lag er dus helaas uit toen wij er waren. Het schijnt een hele mooie, lange afdaling te zijn die helemaal buitenom loopt. Wellicht komend jaar, natuursneeuw is nu al minder een probleem dan vorig seizoen. We hebben geluncht bij 10 Bis, wat zeker de moeite waard was. Qua pistes heb ik niet echt tips, eigenlijk zijn alle rode leuk en de meeste blauwen eigenlijk ook wel. Wij hadden mooi weer, dan komt het gebied denk ik wel echt beter tot zijn recht.

Dag 6: San Martino di Castrozza

null

De dag dat we twijfelden wat wilden gaan doen, maar na een appje van @Harm die op een helemaal lege parkeerplaats stond hakten we de knoop snel door en reden vlug die kant op. We kwamen langs Passo Rolle, maar hebben daar niet geskiet. Wij waren ietsje later (denk half tien) en de parkeerplaats was drie a vier keer zo vol als op de foto's van @Harm, dus we stonden nog steeds helemaal vooraan :).

Als je terug in de tijd wil, moet je hier een keer heen. Wel snel, want ze vernieuwen vlot! Ook hier hebben de 60 opgegeven kilometers niet gevonden, maar wel koffie gedronken met het beste uitzicht van de hele week (bij Punta Ces). Het gebied kent makkelijke pistes, alleen het stukje rondom lift 12 (dat was nog een sleeplift) is wat uitdagender, zeker omdat dat pal op het zuiden ligt en het een warme dag was. We hebben rustig aan geskiet aan die kant en zijn vervolgens langzaam weer terug gegaan. De rode piste 19 is echt een pareltje, die mooi naar beneden slingert, er ook aan het einde van de dag nog heel goed bij lift en bijna uitgestorven is.

Ik vond dit ook een leuk gebied, maar zal er niet snel nog een keer heen gaan. Het is net te ver rijden, kent veel oude 2 zitters (waar je inknalt) en er is nog zoveel wat we dit jaar vanuit Moena willen doen (Val Gardena, Alpe Cermis, wellicht Passo Rolle, op de heenweg Plose) dat ik denk dat het er gewoon niet van gaat komen.

Conclusie
Dit was een fantastische skireis. We hebben de echte Dolomieten gezien, we vonden het heel leuk om elke dag ergens anders te skiën, elk gebied heeft zijn eigen karakter en het is overal rustig. Het is allemaal wat minder massaal dan de 'echte' SR gebieden en daarmee ook iets betaalbaarder. We hebben een aantal heerlijke lunches gehad, veel geskied en het dus heel fijn gehad, ook al waren de omstandigheden niet eens top (weinig sneeuw, hogere temperaturen).

Nederlanders hebben dit (nog) niet ontdekt. Je komt wat Tsjechen tegen en in Latemar wat Polen en wij hoorden op dinsdag in de supermarkt voor het eerst Nederlands (en dat bleek het groepje van @Harm te zijn, die ook in Moena waren).

Toch zal dit niet voor iedereen geschikt zijn. Het is een verre reis, je hebt elke dag de auto nodig, er is geen apres ski (anders dan een wijntje op een terrasje) en op Nederlandse skiles hoef je niet te hopen. Ik denk dat het dus meer voor de pure skiërs is en minder voor de mensen die op 'wintervakantie' willen (en dat zeg ik zonder oordeel).

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 16 dec 2020 16:51

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

null
^^ Een van de afdaling in Alpe Lusia. Je ziet dat er weinig sneeuw ligt (dit was rond 2200m). De piste was perfect!

null
^^ Van onderaf dezelfde afdaling…

null
^^ Een dagje later in Vigo di Fassa :) Poeder op de piste!

null
^^ Pra di Tori van de overvolle parkeerplaats.

null
^^ De blauwe afdaling die verder niet bijzonder is, maar je wel naar de Hennenstal brengt!

null
^^ De lange dalafdaling naar Nova Levante.

null
^^ De zwarte piste bovenin bij Laurin. Niet moeilijk, wel lekker. Er zijn nog een paar varianten.

null
^^ Bij Latemar zag het er nog lekker winters uit!

null
^^ Een van de pistes in Latemar (weet zo ff niet meer welke).

null
^^ La Volata in San Pellegrino (met de rode varianten er links van).

null
^^ Zoom op de piste bovenop Col Margherita.

null
^^ Einde dag liggen zuidhellingen er op hoogte nog best goed bij. Lekker leeg ook :)

null
^^ De mooiste rode piste van de week, Cristiania in San Martino.

null
^^ Een van de drukkere liften in San Martino.

null
^^ Hier komt een hoop samen…Lekker eten, mooi weer etc :).

null
^^ Pistekaartjes!!!

*bericht bewerkt door Roy83 op 27 dec 2019 11:57

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk verslag Roy! Het staat allemaal op de to do list voor volgend seizoen, dit geeft een heel goed beeld!

Ik vind die cola bij dat bord abject :-D, maar verder heel leuk om te lezen, thx.

Met zoveel tekst en foto’s is het fijn dat er een ‘conclusie’ is aan het eind, voor de ongeduldige lezertjes. Echt top.

Ik vind die cola bij dat bord abject :-D, maar verder heel leuk om te lezen, thx.

Met zoveel tekst en foto’s is het fijn dat er een ‘conclusie’ is aan het eind, voor de ongeduldige lezertjes. Echt top.

HN65 op 27 dec 2019 13:03

tnx! Ik laat de alcohol staan als ik nog moet skiën (maar lijk daar op de piste vrij uniek in), maar heel erg Italiaans is dat niet inderdaad :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wil jij soms heel graag een rugzak winnen? ;)

Mr. Slow

Wil jij soms heel graag een rugzak winnen? ;)

Quick op 27 dec 2019 13:27

Ach, dat zou leuk zijn maar sowieso zijn dit wel lekkere loze uurtjes én heb ik altijd veel aan tips en reisverslagen van anderen gehad, dus hoop dat anderen hier wqt aan hebben :).

Maar dit is, voor nu, de laatste. Misschien in maart weer een nieuwe :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wil jij soms heel graag een rugzak winnen? ;)

Quick op 27 dec 2019 13:27

Ha, ha ik dacht net hetzelfde. 😁
Maar - eerlijk is eerlijk - alweer een fijn verslagje @Roy83 👍
Niet toevallig in de buurt van Tux volgende week om mijn verslagje te schrijven? 😜😉

Bla, bla, bla.

Leuk @Roy83!
Die week was echt een topweek! Leuk te lezen hoe jij de dingen beleefd hebt, mede omdat ik ook in het skigroepje van @Harm en @GiGi zat ;)
Go for the Deuter backpack!

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Leuk verslag Roy. Lekker herkenbaar ook… ;)

Passo Rolle is overigens wel een mooi gebiedje voor een halve dag. Komend seizoen toch even meepakken Roy… ;)

Leuk @Roy83!
Die week was echt een topweek! Leuk te lezen hoe jij de dingen beleefd hebt, mede omdat ik ook in het skigroepje van @Harm[/mention] en[mention=“2165”] @GiGi zat ;)
Go for the Deuter backpack!

Ferdinand op 27 dec 2019 15:09

Haha dat wist ik niet! Volgens mij een feest der herkenning (op Carezza na) dan toch?
@bartvwg helaas niet…waren namelijk volgens mij mooie plaatjes met strakblauwe luchten geworden :).

*bericht bewerkt door Roy83 op 27 dec 2019 15:33

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Passo Rolle is overigens wel een mooi gebiedje voor een halve dag. Komend seizoen toch even meepakken Roy… ;)

Harm op 27 dec 2019 15:32

Denk dat dat ook wel gaat gebeuren, net als Alpe Cermis…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Alpe Cermis was ook wel leuk. Mooie lange dalafdaling. We hadden “pech” dat het ongeveer 20 graden was toen we de aankomstdag daar begonnen dus de dalafdaling was pap in het kwadraat maar je kunt heerlijk verzuren als je hem in een rechte lijn naar beneden pakt… ;)

Fijn verslag!

Alpe Cermis was ook wel leuk. Mooie lange dalafdaling. We hadden “pech” dat het ongeveer 20 graden was toen we de aankomstdag daar begonnen dus de dalafdaling was pap in het kwadraat maar je kunt heerlijk verzuren als je hem in een rechte lijn naar beneden pakt… ;)

Harm op 27 dec 2019 15:40

Al de bovenstaande gebieden gedaan, maar Alpe Cermis vond ik een van de leukste.

May the ski force be with you !!

Piste 20 Pellegrino is zeker de moeite waard (als deze open is) totaal andere omgeving als de scherpe Dolomieten toppen. Buffaura is de zwarte dalafdaling naar Alba een hele mooie afdaling, weet niet hoe het in het voorjaar is maar in januari ligt die er altijd super bij.
Geen zon erop en uitdagend van boven tot onder.
Echt een afdaling om een aantal keren achter elkaar te doen.

Roy, al eens in het Val di Sole wezen skiën 🎿? Aanrader, aan de andere kant van Trento, Brenta Dolomieten.

Karin Es

@FJH70: ja, ik hoop dat die piste in San Pellegrino dit jaar open is (ik doe het zelfde reisje nog een keer, om in ieder geval nog een paar extra gebieden te bezoeken, maar ik denk dat ik nog wel een dagje San Pellegrino doe).

@KarinEs: nee, maar staat wel ergens op een lijstje genoteerd. Nadeel lijkt me dat je wat minder extra gebieden kan bezoeken (en dat vind ik juist leuk).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Roy83 juist wel, Pejo en Passo Tonale. Bovendien ski je vanuit Val di Sole naar het gebied van Madonna di Campiglio en van daaruit naar Pinzolo! Beetje geheim is het gebied, ver rijden maar betaalbaarg, heerlijk eten en drinken en echt Italiaans.

Karin Es

Mooi verslag Roy. Dank je wel voor het delen.
In San Pellegrino en Vigo en Pozza di Fassa al eens een dagje geskied. Moet toch die kant nog eens op voor die andere gebieden. Moena lijkt me dan inderdaad de beste uitvalsbasis.

Eerst in februari naar het door @KarinEs genoemde Val di Sole en Val Rendena waarbij Pejo zeker op het programma staat.

Aftellen maar!

@Roy83 juist wel, Pejo en Passo Tonale. Bovendien ski je vanuit Val di Sole naar het gebied van Madonna di Campiglio en van daaruit naar Pinzolo! Beetje geheim is het gebied, ver rijden maar betaalbaarg, heerlijk eten en drinken en echt Italiaans.

KarinEs op 28 dec 2019 13:29

tnx! Heb er al wel meer goede verhalen over gehoord, maar de lijst met te bezoeken gebieden is nog lang 😊.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi verslag Roy. Dank je wel voor het delen.
In San Pellegrino en Vigo en Pozza di Fassa al eens een dagje geskied. Moet toch die kant nog eens op voor die andere gebieden. Moena lijkt me dan inderdaad de beste uitvalsbasis.

Eerst in februari naar het door @KarinEs genoemde Val di Sole en Val Rendena waarbij Pejo zeker op het programma staat.

Matthieu op 28 dec 2019 13:58

Moena, maar Predazzo kan ook. Canazei als je je ook meer op de sr gebieden wil richten…Keus zat, zolang je het maar niet erg vindt om ff een paar minuten in de auto te zitten.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi verslag Roy. Dank je wel voor het delen.
In San Pellegrino en Vigo en Pozza di Fassa al eens een dagje geskied. Moet toch die kant nog eens op voor die andere gebieden. Moena lijkt me dan inderdaad de beste uitvalsbasis.

Eerst in februari naar het door @KarinEs genoemde Val di Sole en Val Rendena waarbij Pejo zeker op het programma staat.

Matthieu op 28 dec 2019 13:58

Leuk, benieuwd naar je ervaring! Ik overweeg dit jaar Alta Badia, week van 25 januari. Al veel vol, misschien dan toch maar weer het heerlijke Val di Sole.

Karin Es

Alta Badia ben ik in 2018 geweest, ook erg leuk. Ik zat in appartement Ciasa de Lenz, in San Cassiano. Mooie moderne appartementen. Sowieso was toen via altabadia.org het meest te vinden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@KarinEs: net als Roy zat ik in 2018 ook in San Cassiano. Hotel Steinrosl. Misschien wat voor je?

Aftellen maar!

Obv vorig jaar én de reacties/meningen van anderen staan voor dit jaar in ieder geval voor mij op het lijstje (wederom vanuit Moena):

  • Alpe Cermis (misschien op de aankomstdag)
  • Passo Rolle (misschien halve dag)
  • Plose (op de heen- of terugweg)
  • Val Gardena vanuit Campitello

We zullen zien hoe het loopt, maar dan blijven er nog 3 dagen over voor bijvoorbeeld Latemar, San Pellegrino en de rest…Lijkt alsof ik toch weer dagen tekort kom :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Alpe Cermis ook meerdere keren gedaan als laatste ochtend en daarna richting NL.

May the ski force be with you !!

Alpe Cermis ook meerdere keren gedaan als laatste ochtend en daarna richting NL.

CJAHulskamp op 31 dec 2019 15:27

Ja dat zou ook nog kunnen inderdaad. Ligt wel mooi op de route het richting snelweg…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie