Bergeralm + Elferlifte Neustift 3 maart 2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Bergeralm

Bergeralm (Steinach am Brenner) 3-3-'14:

null

De 3de skidag! Vandaag 2 kleinere skigebiedjes in 1 dag. Als eerste Bergeralm in het Wipptal bij de Brennerpas. Het gebied is onder andere bekend van de WM Piste Manni Pranger, de extreem steile zwarte piste direct langs de gondel. Helaas is deze piste nu een skiroute. Aangezien het sneeuwdek op dit moment te dun was, was het onmogelijk om deze route vandaag te doen. Een reden om nog een keer terug te komen! ;)

Pistekaart:
http://www.bergeralm.net/pistenpanorama.html

Site skigebied:
http://www.bergeralm.net/index.html

Prijs dagpas volwassenen:
€34,-

Prijs Vormittagspass jongeren:
€18,50

Weer/Temperatuur:
Super! Zonnig met af en toe wat wolken die vanuit Italië over de alpenhoofdkam heen kwamen.
Dal (1000m): 10°C
Top (2100m): -1°C

Sneeuwcondities:
Heel goed, behalve bij de rode Nösslachjoch (2). Doordat het op deze piste wat drukker was lagen er al wat sneller buckels.
De 2 talabfahrten 1 en 1b waren hard, maar niet ijzig. Hierdoor kon je hier lekker knallen! 1a was daarentegen wat papperiger.

Wachttijden:
Hochsonnlift 5 minuten
de 2 stoeltjesliften een paar stoeltjes tot max. 1 minuut
bij de gondel kon je meteen instappen

Beste piste:
rode 1 (talabfahrt)

Slechtste piste:
rode 2 (Nösslachjoch)

+/-:

  • Sneeuw- en pistecondities
  • Sfeer in het skigebied
  • Dalpiste mooi gelegen bij de Brennerautobahn
  • Hochsonnlift, de naam zegt het al, mooi zonnig gelegen
  • Uitzicht
  • De Almburger en het Zillertal biertje in de Bärenfalle!
  • Wachttijd Hochsonnlift
  • (trage liften, wat voor mij niet storend is)

Skiline:
http://www.skiline.cc/skiing_day/1513fgpi32m
^Hochsonnlift heeft geen poortjes voor skiline

GPS:

null

gemiddelde snelheid incl. liften: 17 km/h
maximale snelheid: 85 km/h
Hoogste punt: 2135 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 4099m
Aantal liftfahrten: 11
Pistekilometers: 17,61 km

null

^Een goed gevulde parkeerplaats onder de Brennerautobahn, gelukkig viel de drukte mee.

null

^Zoals je kunt zien gaat de gondel en de piste onder de brug van de snelweg door.

null

^Skiroute (Manni-Pranger piste)

null

^hoog!

null

null

^Uitzicht op o.a. de Hammerspitze en de Kirchdachspitze in het Gschnitztal.

null

^:)

null

^Hoher Turm DSB met het onderste gedeelte van de Nösslachjoch piste (2), nu nog goede condities en geen bulten.

null

^Winterwonderland

null

^Panorama restaurant (1600m) met helemaal achterin de Patscherkofel en Nordkette (Innsbruck)

null

null

^Zoom Patscherkofel (rechts) en Nordkette (links)

null

null

null

^Nösslachjoch piste

null

null

null

^Bergstation Steinbodenbahn vanuit de Hoher Turm

null

^Het laatste stuk van de lange tweezitter

null

^Waldabfahrt (zwarte 3)

null

^Waldabfahrt

null

null

^Zoom op de Habicht, Stubaier Alpen (3277m)

null

^Hohe Turm Abfahrt (Zwarte 3a)

null

^Zeer goede pistecondities

null

^En een prachtig uitzicht hierboven!

null

^Achterin de Hintertuxer Gletscher met de Olperer (3476m)

null

^Föhnmuur op de Alpenhoofdkam

null

null

^De verbinding naar de Hochsonnlift

null

^Rechts de Gabi piste (blauwe 5) vanuit het terras van restaurant Bärenfalle, links de Nösslachjoch piste met de 2 stoeltjesliften.

null

^Een heerlijke mega Almburger met friet voor maar 7,50. Lastig te eten, maar ooohh, zo heerlijk :D

null

^En wat hoort daarbij, juist, een lekkere Zillertaler!

null

^Gabi (5)

null

^Steinboden stoeltjeslift

null

^Restaurant Bärenfalle aan de speichersee, een echte aanrader!

null

^Nösslachjoch piste

null

^Heerlijk uitzicht!

null

null

null

^Bergstation Steinbodenbahn

null

^Talabfahrt (Familienabfahrt), een heerlijke piste!

null

^Een compleet groen dal helaas

null

^Je kunt bijna de Brennerautobahn op skiën!

null

^Laatste steile stuk van de talabfahrt

Conclusie:

Bergeralm heeft me echt positief verrast, wat een gebiedje! Het is inderdaad een ‘Geheimtipp’ zoals skiresort.de beweert. Voor 1 of 2 dagen is het gebied zeker de moeite waard om een keer te bezoeken! Goed geprepareerde en mooie pistes voor zowel beginners als gevorderden. Lekker eten is er ook genoeg!
Ook 's avonds kun je hier terecht. Het skigebied heeft maarliefst 9 km aan nachtskipistes (4 verschillende) en is daarom een van de grootste nachtskigebieden ter wereld!

Ik ben 100% zeker dat ik hier nog eens terug kom, in ieder geval een keer om het nachtskiën mee te maken! Helaas hadden we nu maar een halve dag, want er stond nog een skigebiedje op ons te wachten. Dit keer een gebied dat wat dichter bij ons appartement ligt. De Elferlifte in Neustift! Om ongeveer 14:15u gingen we met de gondel omhoog om nog even 2 uurtjes te kunnen skiën in het kleine skigebied met 2 sleepliftjes.

Pistekaart:

null

Site skigebied:
http://www.elfer.at/

Prijs dagpas volwassenen:
€26,-

Prijs Schnupperkarte ab 14:00u jongeren:
€10,50

Weer/Temperatuur:
Ook hier super! Tussen 2 wolkendekken in een strook met blauwe lucht precies boven het skigebied. Daardoor hebben we eigenlijk nog continu van de zon kunnen genieten.
Dal (1000m): 7°C
Top (2100m): -1°C

Sneeuwcondities:
Bijzonder goed! Tot het einde zeer strakke pistes. Zelfs stukken nog vers geprepareerd om 16:00u!

Wachttijden:
0

Beste piste:
alle geopende pistes

Slechtste piste:

+/-:

  • Uitzicht op o.a. het Pinnistal, Stubaital, Innsbruck
  • Uitdagende pistes
  • Sneeuwcondities
  • Weer
  • Talabfahrt gesloten

Skiline (Iski tracker):

null

GPS:

null

gemiddelde snelheid incl. liften: 15 km/h
maximale snelheid: 65 km/h
Hoogste punt: 2047 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 2515m
Aantal liftfahrten: 7
Pistekilometers: 8.33 km

null

^Elferbahn

null

^Neustift vanuit de Elferbahn

null

^Hölltal sleeplift

null

^Hölltal met rechtsboven de Elferhütte

null

^Zoom bergstation Elferbahn en de Elferhütte, de piste ligt er zoals je kunt zien super bij!

null

null

^Uitzicht op o.a. de Schlicker Seespitze (2804m)

null

null

^Kesselspitze

null

^Hammerspitze en Kirchdachspitze

null

^Uitzichtspunt of zo iets

null

^Tja, het kan niet beter zo net voor 16 uur :)

null

^Bergstation Elferbahn

null

^Stubaital

null

^Hölltallift met het onderste gedeelte van de afdaling

null

^Elferhüttelift

null

null

^Oberbergtal

null

^Elferhütte vanuit de Elferhüttelift

null

^Bergstation Elferhüttelift

null

^Bergstation Elferhüttelift met daarachter de Elferspitze. Stel dat je hier nog ooit in de zomer komt, absoluut een aanrader om daar een keer naar toe te lopen!
null

null

Zo, genoeg zomerfoto’s van vroeger, nu terug naar 3 maart 2014! ;)

null

^Elferhütte met een prachtig uitzicht op het Stubaital

null

^Heerlijke zonnestralen door de wolken

null

^Milders met links het dorpsliftje

null

^Milders en het begin van het Oberbergtal, ook een aanrader voor in de zomer ;)

null

^Liftpaal Elferhüttelift en de Kesselspitze

null

^We waren helemaal alleen daarboven!

Nu was de talabfahrt nog dicht, maar er lag nog genoeg sneeuw daar op de noordhellingen. We hebben besloten om zo ver mogelijk met de talabfahrt naar beneden te gaan. Wanneer het te slecht werd namen we de rodelbaan verder naar beneden. Na iets gedronken te hebben bij Zum Weber Lois, gingen we de laatste paar meters naar beneden. Gelukkig wist ik nog precies het pad naar Lehner van mijn zomervakantie hier in 2009, zo konden we met maar 1 keer de ski’s los maken voor 10 meter tot ons appartement skiën!

null

^Het laatste stukje skiën, het eerste huis hiervoor is ons appartement van deze week

null

null

null

^Het laatste stukje

null

^Tot hier kwamen we, 10 meter naar links was de voordeur ;) ideaal!

Conclusie:
Het kleine skigebiedje van Elfer is ideaal voor een halve dag om even te ontspannen. Nergens wachttijden, helemaal niemand te bekennen in het gebied en strakke pistes maakt het hier heel leuk om nog een paar afdalingen te maken in de namiddag. Wanneer de talabfahrt geopend is kun je hier makkelijk een dag vermaken. Naast het skiën heb je ook nog een 8 km lange rodelbaan die ook ma/wo/vr 's avonds open is tot 21 uur.

Mijn skidag van 4-3-'14 op de Stubaier Gletscher heb ik maar 10 foto’s gemaakt, daarom hier geen verslag van.

morgen 5-3-'14 Gitschberg-Jochtal (Italië )

Opnieuw mooie foto’s! (Welke camera gebruik je ook alweer? :D)

Van mij mag je een kort verslag maken hoor van 4 maart!

Go with the snow!

Mooi verslag weer! Heerlijke pistes waren dat zeg, en bijna geen mensen :D
enigste nadeel voor mij zouden dan die sleepliften zijn, daar heb ik 't niet zo op :P

Kun je niet alleen de foto’s posten van Stubaier Gletscher?

Gang is alles

Leuk hoor! Apart om zo dicht bij de autobahn te skien.

Mooie reportages, al die onbekendere skigebieden, top! Bergeralm trekt me niet zo omdat het onder die grote betonnen autostradepalen begint. Elfer staat samen met die andere twee gebiedjes (Schlick en ?) nog op de lijst om te doen, ziet er heel goed uit :)

@Mattz, Canon EOS 1100d @Jesper, voor snowboarders is Elfer niet het beste skigebied, maar: als je hier uit de sleeplift valt, ziet niemand het, dus dat maakt dan ook weer niet uit ;)
Nou vooruit dan, dan komen zo nog hieronder een paar foto’s van de Stubaier Gletscher :)
@Mathijs! Ik vreesde daar ook voor bij Bergeralm, maar het is wel heel apart om te zien. Ook alleen maar het laatste stuk van de talabfahrt zie je de snelweg goed. Dus het is niet echt storend in het landschap.
Elfer, Schlick en Serles? ;) Serles was te slecht om te bezoeken deze week, helaas. Van Schlick2000 komt er nog een verslag! (8-3-'14)

Stubaier Gletscher 4-3-'14:

Vandaag toch een dagje Stubaier Gletscher. Het gletsjergebied waar ik vorig jaar al 5 dagen geskied heb. Ik kon vandaag met andere vrienden, die ook in het Stubaital zaten, skiën.

weer:
In de ochtend redelijk zicht, maar wel zwaar bewolkt. Later in de middag zeer dichte mist. Het was echt van pistepaaltje naar pistepaaltje skiën met af en toe ook even flinke sneeuwval. Foto’s hebben dus ook geen zin vandaag als je te veel bezig was met kijken waar de piste en waar offpiste lag. Alles wit.

Sneeuwcondities:
Een laag verse sneeuw op de pistes. Op de drukkere pistes zorgde dit voor wat bulten.

Wachttijden:
Eisgrat Talstation 15 minuten
Rotadlbahn 5 minuten
Murmele 5 minuten

Beste piste:
Daunscharte

Slechtste piste:
rode 3 Fernau Mittelstation

+/-:

  • rustige pistes
  • off-piste gevoel op de piste
  • zicht
  • wachttijd onder aan de Eisgratbahn

Skiline (iSki):

null

GPS:

null

gemiddelde snelheid incl. liften: 17 km/h
maximale snelheid: 73 km/h
Hoogste punt: 3191 meter
Aantal hoogtemeters geskied: 6871m
Aantal liftfahrten: 18
Pistekilometers: 32.36 km

null

^In de Daunjoch met nog redelijk zicht

null

null

^Gamsgarten vanuit Daunjoch

null

null

^Off piste tussen de bomen onder aan de talabfahrt

null

^Eisgrat en Gamsgarten gondels

Conclusie:

Ondanks het weer een super dag gehad. Leuk om een keer mee te maken hoe het is om van pistepaal naar pistepaal te skiën. Elke keer weer zoeken naar dat pistepaaltje, en dat je zomaar ineens zonder dat je het doorhebt in de diepe sneeuw gaat. :)

Snap wel dat je niet zo veel foto’s hebt gemaakt die dag, valt niet heeeel veel te zien met zulk zicht :P
Maar leuk verslag wederom, die poeder op de piste vind ik ook altijd wel lekker :)

Gang is alles

@Mattz, Canon EOS 1100d
@Jesper, voor snowboarders is Elfer niet het beste skigebied, maar: als je hier uit de sleeplift valt, ziet niemand het, dus dat maakt dan ook weer niet uit ;)
Nou vooruit dan, dan komen zo nog hieronder een paar foto’s van de Stubaier Gletscher :)

@Mathijs! Ik vreesde daar ook voor bij Bergeralm, maar het is wel heel apart om te zien. Ook alleen maar het laatste stuk van de talabfahrt zie je de snelweg goed. Dus het is niet echt storend in het landschap.
Elfer, Schlick en Serles? ;) Serles was te slecht om te bezoeken deze week, helaas. Van Schlick2000 komt er nog een verslag! (8-3-'14)

HenriS op 12 mrt. 2014 10:49

Dat scheelt wel dan weer, dat niemand 't ziet :)

Gang is alles

ziet er werderom goed uit! bijzonder lijkt me om langs die snelweg te skiën! Vormt een mooie combinatie met de review over de bergeralm van een paar weken geleden, dus heb die nog eens gekeken :)
De elferlifte zijn dan misschien niet zo veel, maar het ziet er ook heerlijk rustig uit! en een voordeel dat het zulke goede pistes waren! mooie foto’s

Jammer van het weer bovenop stubai!

Certified ski-boy, glijbewijs

Een erg volledig verslag met vele mooie foto’s weer!:D Wie is diegene met die blauwe broek toch?:p Die staat wel nogal eens (in de verte) op de foto zeg:p
Idd jammer van het weer op de dag van het bezoek aan de Stubaier Gletscher… Maar er moet soms ook eens wat sneeuw vallen hè… ;p

Het skigebied aan de Elfer is echt heerlijk! Dat iedereen daar altijd aan voorbij rijdt…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Gebiedje Elfer is in de zomer ook leuk. Er loopt een mooie klettersteigroute langs die berg.

Dankje! @SnowJan, ja geen idee, die was er toevallig elke dag overal waar wij waren ;)
@Hans- klopt! prachtig gebied daar!

Leuk verslag weer !

@HenriS Mooie verslagen van drie mooie gebieden vlakbij waar wij wonen. Leuk om te lezen dat jij je ook zo vermaakt hebt in Bergeralm, een heerlijk gebied inderdaad. Jammer dat het zicht op Stubai minder was…

Dankjewel @Patrickv
We hebben toevallig veel gebiedjes gehad waar jullie filmpjes van maken, zo ook Hahnenkammbahn Höfen bij Reutte, dat verslagje daarover komt morgen. Komt er binnenkort een filmpje van Schlick2000? Ik was jullie daar nog tegengekomen. ;)

ik ga elk jaar naar steinach am brenner, het is een zeker mooi gebied en vooral leuk om bij de afdaling onder de brennerpas door te boarden.
Jammer genoeg is de mani pranger piste al een tijdje gesloten

Pfff ik mis die strakke piste op de flank van de Elfer!:‘( Is het al weer winter?:’(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie