Dorfgastein 2021 - tips / skischolen / skihuur?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dorfgastein

Na 3 jaar met onze kinderen naar Lermoos te zijn gegaan - een uitstekend gebied voor jonge kinderen om te leren skieen en snowboarden - willen we nu een andere bestemming in Oostenrijk gaan proberen. Het skigebied Dorfgastein-Grossarl ziet er ook prima uit voor iets gevorderde kinderen.

Dus hier kunnen we hopelijk komende winter in de voorjaarsvakantie op wintersport gaan. Uiteraard voorzichtig geboekt met goede annuleringsmogelijkheden en we houden onze vingers nu al gekruist.

Heeft iemand recente ervaringen met skiles / snowboardles voor kinderen (de onze zijn straks 9 en 11 jaar) in Dorfgastein bij een van de twee skischolen Holleis of Angerer?
Zijn hier ook wel eens Nederlandstalige leraren beschikbaar? Heeft iemand ook ervaring met skihuur bij Holleis of Sport Egger ("hoort" bij skischool Angerer) - beide hebben volgens mij nu een skidepot bij het dalstation van de gondelbaan om slepen te voorkomen.

Heeft iemand nog andere tips voor Dorfgastein of Grossarl? Is het Solarbad nog een tip in de winter? Of kunnen we beter naar de Alpenthermen gaan?
Alle tips zijn uiteraard welkom, waarvoor alvast hartelijk dank!

Het is een prima gebied met lekker lange afdalingen. Over de skischolen weet ik niets. Wel een tip. Mochten de kids een dagje geen skiles hebben dan zou ik even naar Bad Hofgastein rijden. Dat is vlakbij en heeft ook prachtige lange afdalingen. Leuk voor de afwisseling !!!

Peter Pos

@peterpos: dank voor je reactie en tip. Een dagje Bad Hofgastein plannen we in.
Ik zag zelfs dat een van de twee skischolen in Dorfgastein (Holleis) daar op vrijdag met hun (iets gevorderde) leerlingen een dagje op “skisafari” gaat, leuk!

Andere tips voor dit gebied blijven welkom!

Goedemorgen @HJB71; je hebt het over goede annuleringsmogelijkheden. Mijn annuleringsverzekering is niet happig op zoiets als Corona. Wat heb jij gedaan dan? Afspraken met eigenaar gemaakt?

@Jochemgerrits: inderdaad rechtstreeks geboekt bij de Oostenrijkse eigenaar van het appartement en een speciale Corona afspraak gemaakt:

Nu 15% (1 nacht) aanbetaald en de rest (7 nachten) ter plekke betalen.
Tot 4 weken voor aankomst nog volledig kosteloos door ons te annuleren. Indien het later door Corona toch niet mogelijk blijkt om naar de bestemming te reizen, krijgen we ook de aanbetaling terug. Dit is natuurlijk ook niet een dermate hoog bedrag dat we dat niet eventueel kunnen dragen/missen.

Onder deze condities vind ik het risico voor komende winter aanvaardbaar.

Ik lees mee met dit topic. Wij gaan in de voorjaarsvakantie naar Dorfgastein (hopelijk) en zoeken voor onze zoontjes van 7 en 9 jaar oud een goede skischool met bijvoorkeur Nederlandstalige leraren. De kids zijn gevorderd en hebben veel ski ervaring dus mooi om te lezen dat er mogelijkheden zijn om ook tochten met het klasje buiten het gebied te maken. Ben benieuwd naar tips voor goede skischolen…

Hier geen goede ervaringen met Angerer, dochters werden in hetzelfde groepje geplaatst terwijl er twee jaar ervaring tussen zat, echt niet hetzelfde niveau. Kwam doordat er te weinig kinderen waren. Ik weet niet hoe het bij de andere skischool zou zijn geweest maar ik was niet zo enthousiast.

Hier geen goede ervaringen met Angerer, dochters werden in hetzelfde groepje geplaatst terwijl er twee jaar ervaring tussen zat, echt niet hetzelfde niveau. Kwam doordat er te weinig kinderen waren. Ik weet niet hoe het bij de andere skischool zou zijn geweest maar ik was niet zo enthousiast.

Andereja op 09 okt 2020 22:57

Hier geen goede ervaringen met Angerer, dochters werden in hetzelfde groepje geplaatst terwijl er twee jaar ervaring tussen zat, echt niet hetzelfde niveau. Kwam doordat er te weinig kinderen waren. Ik weet niet hoe het bij de andere skischool zou zijn geweest maar ik was niet zo enthousiast.

Andereja op 09 okt 2020 22:57

Oké dank je en goed te weten waar we niet moeten zijn.

Iemand toevallig ervaring met Holleis?

Helaas vorig jaar niet doorgegaan, maar we hebben onze reservering kunnen doorschuiven naar dit jaar en gaan een nieuwe poging wagen in de voorjaarsvakantie (februari 2022) om in het Gastein dal te skieen/boarden.

Heeft iemand nog (actuele) ervaringen met de skischolen (Angerer & Holleis) & skihuur in Dorfgastein?

En met de Felsenthermen en/of Alpenthermen verder in het dal?
Bij ons appartement zit al gratis toegang tot het Solarbad in Dorfgastein, maar we vinden het leuk om ook een keer in de nabije dorpen te kijken - enthousiast gemaakt door de verhalen over vergane glorie en 600 jaar oude hutten…

Zijn de pistes van Sportgastein ook te doen met kinderen (nu 10 & 12 jaar) met enkele jaren ervaring ski- en snowboardervaring? Uiteraard gaan we daar dan niet freeriden.

Onze kinderen hebben twee jaar les gehad bij Holleis en daar waren we erg tevreden over. Ze hebben Nederlandse leraren, maar ook andere nationaliteiten. Was voor onze kinderen geen enkel probleem. Sowieso een heel fijn gebied om met kinderen te skiën. Compact, maar toch heel gevarieerd en groot genoeg voor een week.
Skihuur regelden we bij Hervi’s, naast de Spar. Veel goedkoper dan Angerer.

*bericht bewerkt door paolie op 27 jan 2022 17:12

hoi

*bericht bewerkt door GJDannenberg op 27 jan 2022 18:05

*bericht bewerkt door paolie op 27 jan 2022 18:22

Nog even een update van dit topic.

We zijn deze voorjaarsvakantie voor het eerst in Dorfgastein geweest: prima, vrij rustig skigebied met genoeg sneeuw en afwisseling. De pistes lijken iets moeilijker te zijn dan wat we gewend waren in Lermoos/Ehrwald en rood is ook echt rood. De familie afdaling naar het dorp voelde wat “krap”, meer een breed bospad met veel sneeuwheuvels aan het einde van de dag. Dus wat minder geschikt voor de echte starters, maar prima als je al wat ervaring hebt.

Skihuur: Hervis zit er niet meer in Dorfgastein naast de Spar; ze hebben wel nog een vestiging in de andere dorpen van het Gasteindal. We hebben nu bij Sport Knauseder onze spullen gehuurd: prima service, vriendelijke zaak. Je kunt ski’s en snowboards daar achterlaten aan het einde van de dag, scheelt een hoop gesjouw.

Skiles: uiteindelijk heeft alleen mijn zoon in Dorfgastein snowboardles gehad. Dochter heeft maar 2 daagjes zeer voorzichtig kunnen skieen ivm een eerdere blessure en helaas geen les kunnen volgen.

Zoon is gestart met 1 dag groepsles bij Skischule Holleis, maar dat was net wat te eenvoudig met nog vrijwel echte beginners, dus na de ochtend gestopt en keurig het geld voor de middag teruggekregen.
Vervolgens 1 hele dag groepsles bij Skischule Angerer: dat was prima qua niveau en gezamenlijk lunchen tussen de middag bij de Wengeralm, maar daar stopte iedereen helaas al na 1 dag.
Dus daarna nog 1 ochtend priveles bij Angerer als afsluiting: dat laatste vond hij uiteraard het leukste want hij kon met zijn - inmiddels bekende - Oostenrijkse (en Engelssprekende) leraar het hele gebied incl. Snowpark verkennen. Al met al waren beide skischolen prima.

Er waren best wat boarders in het gebied, maar blijkbaar slechts weinig kinderen die les namen. Groepslessen snowboarden voor (ver) gevorderde tieners lijken er steeds minder te zijn. In Lermoos was 2 jaar geleden ook al 1 van de 2 skischolen daarmee gestopt.

Dus als iemand nog een tip heeft voor een leuk gebied(je) waar dit nog steeds goed mogelijk is, horen we dat graag. Voor volgend jaar kijken we met een wat uitgebreider gezelschap (ook met beginnende skieers/snowboarders) naar gebieden als Lofer, Werfenweng, Damuls-Mellau, Gargellen en Maria Alm.
Welke hiervan is het leukste voor snowboarders?

*bericht bewerkt door HJB71 op 18 mrt 2022 17:34

Plaats een reactie