Heiligenblut of bijv. Obertauern

Dit onderwerp gaat over de bestemming Heiligenblut

Wij twijfelen erg, gaan tweede kerstweek richting Oostenrijk met twee kinderen van 8 jaar. In Heiligenblut zag ik leuke accommodatie kennelijk op loopafstand van dorp en skiliften. Wel een hotel dus minder vrijheid maar ook wel gezelligheid.

Maar ook Obertauern zou een optie zijn en hebben we evt. een appartement aan de piste op het oog (echter niet in het dorp zelf begreep ik waardoor je auto moet nemen om boodschappen te doen of naar een restaurant te gaan).

Belangrijk is voor:

  • Beetje gezellig dorp (hoeft niet heel groot te zijn)
  • Sneeuwzeker, althans behoorlijk sneeuwzeker in december
  • Sneeuwgebied hoeft niet heel groot, maar minder dan 45 km is weer wat klein wellicht
  • We willen het liefst van alles wat als nationaliteit dus niet alleen duitsers of alleen nederlanders of russen of whatever. Vorig jaar troffen we alleen duitsers en dat vonden de kinderen niet erg leuk met skiklasje etc.

En ik besef me natuurlijk dat we ergens concessies moeten gaan doen of in de prijs of ergens anders mee. Andere optie is wellicht nog te wachten hoeveel sneeuw er ongeveer ligt half december en dan last minute te boeken maar daar ben ik eigenlijk niet zo’n voorstander van.

Wie o wie kan hier wat over zeggen of heeft tips voor andere plaatsen?
Alvast erg bedankt!

Ik ben nog in geen van beiden op skivakantie geweest, maar ken de algemene kenmerken van de gebieden wel. Tevens ben ik enkele jaren geleden in de zomer nog in Heiligenblut geweest.

Om op je vragen te antwoorden:

  1. Heiligenblut is een héél gezellig dorp, bij de mooiste dorpjes der Alpen. Het is een klein, maar bijzonder idyllisch dorp. Als je komt voor een goede après-ski, kom je meer aan je trekken in Obertauern. Obertauern een ‘dorp’ noemen gaat in dat opzicht ook een beetje ver. Het zijn nederzettingen (hotels & appartementen) langs een doorgaande weg, maar wel met goede mogelijkheden tot relatief stevige après-ski.

  2. Beide skigebieden zijn bijzonder sneeuwzeker, hier moet je absoluut geen schrik voor hebben, ook niet in december. Obertauern dankt dit aan zijn hoogte, Heiligenblut aan zijn zeer inneralpiene ligging, waardoor het er altijd toch wat frisser is en meer sneeuw valt. Buiten de dalafdaling, ligt het skigebied ook op grote hoogte.

  3. Factcheck: Heiligenblut telt 55 kilometer aan pistes, Obertauern heeft er 100. Puur landschappelijk is Heiligenblut wel iets interessanter dan Obertauern.

  4. In Obertauern ga je meer botsen op een nationaliteitenmix, met voornamelijk Duitsers, Nederlanders en Belgen, terwijl ik vermoedt dat je in Heiligenblut een meer Duits publiek zult treffen met enkele Oost-Europeanen (lees: geen Russen). Belangrijke kanttekening hierbij is dat het in Heiligenblut wel wat rustiger is dan in Obertauern.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Als je nog extra vragen hebt, stel je ze maar ;)

Hartelijk dank Mathijs voor de beantwoording.

Mijn kinderen vinden Heiligenblut ook leuker/gezelliger maar ze willen ook graag wat Nederlanders in de buurt… Dus blijft moeilijke beslissing.

Nog andere opties toevallig?

Hartelijk dank Mathijs voor de beantwoording.

Mijn kinderen vinden Heiligenblut ook leuker/gezelliger maar ze willen ook graag wat Nederlanders in de buurt… Dus blijft moeilijke beslissing.

Nog andere opties toevallig?

barb op 16 nov 2015 19:18

Het is een beetje de balans zoeken wat je juist wilt voor andere suggesties. Als je graag wat Nederlandse kinderen in je groep hebt, zijn er wel een aantal plaatsen waar je dit zeker gaat vinden, maar wat dan als neveneffect heeft dat het bijzonder druk is en/of dat je (zoals je niet wilt) geconfronteerd wordt met een Nederlandse enclave.

Hieronder staan een aantal middelgrote Oostenrijkse skigebieden die (vermoedelijk) die balans wel zullen hebben:
-Damüls-Mellau
-Lofer
-Wildkogel Arena
-Diedamskopf

Obertauern 100km? Dat lijkt mij wel heel erg optimistisch geteld.

Enkel ervaring met Heiligenblut, ben ik 2 jaar geweest en heb ik leren snowboarden. Vond het een erg leuk gebied, en is volgens mij ook een gecontroleerde off-piste route (waar ik zelf met een groep verdwaald ben, en een uur heb mogen wandelen naar het hotel).

Vond het zelf altijd een gezellig dorpje, erg knus en nooit te weinig sneeuw gehad, en wij gingen eigenlijk altijd de 2e week van januari.

Ben al meerdere keren in Obertauern geweest en ga in feb. weer Het gebied telt volgens opgaaf 100 km en naar mijn mening klopt dit wel aardig. Eigenlijk geldt voor heel Obertauern feitelijk bijna overal ski in ski out. De pistes liggen in een cirkel om Obertauern heen. Je kunt een rondje skiën. Het gebied is sneeuwzeker, ook in drukke periodes vind ik de wachttijden erg meevallen. Het verspreidt zich door het gehele gebied en er zijn meerder dalstations in Obertauern. Ik vind het gebied zeker om met kinderen te gaan skiën overzichtelijk en niet te groot, met kinderen van die leeftijd is dat nog niet nodig is onze ervaring. Het dorp vind ik gezellig en aan nationaliteiten geen gebrek.
Gezellige stubes en ook in het dorp een paar goede restaurants om lekker te eten. Onze kinderen zaten op skiles met een nederlandse skilerares en voldoende nederlandse kinderen.

Dank weer. Maakt het alleen maar weer lastiger. Voor beiden valt absoluut iets te zeggen.
Damuls/Mellau had ik inderdaad ook al gekeken maar lastig om voor ons geschikte accomodatie te krijgen. En zowel in Obertauern als Heiligenblut iets leuks gevonden. De laatste is natuurlijk wel wat goedkoper…

Damuls ben ik vorig jaar ook geweest, voor een short ski. Ook leuk alleen voor een week koos ik toch dan toch echt voor Obertauern, (heiligenblut ken ik niet). Obertauern is inderdaad niet de goedkoopste.

Dank weer. Maakt het alleen maar weer lastiger. Voor beiden valt absoluut iets te zeggen.
Damuls/Mellau had ik inderdaad ook al gekeken maar lastig om voor ons geschikte accomodatie te krijgen. En zowel in Obertauern als Heiligenblut iets leuks gevonden. De laatste is natuurlijk wel wat goedkoper…

barb op 17 nov 2015 11:41

Je moet natuurlijk wel rekening houden met de extra reistijd als je voor Heiligenblut kiest. De Grossglockner Alpenstrasse is in de winter uiteraard dicht (de piste aan de Viehbühellift loop over deze weg). Hierdoor rijdt je waarschijnlijk om door de Tauern- en Katschbergtunnel, vervolgens de afslag Milstatter See nemen, je reis vervolgen over Obervellach, Flattach en rechts afslaan in Winklern (verloopt over een zeer brede en goed onderhouden sneeuwvrije weg). Dit verklaart deels de lagere prijzen, maar ook de relatief rustige pistes.

Hierbij moet ik dan wel de kanttekening maken dat als je toch tot Obertauern wilt rijden, Heiligenblut, maar een uurtje verder rijden is (sportieve rijwijze ;)).

Zoals hierboven al gezegd kan ik uit persoonlijke ervaring Damüls (en het nabijgelegen Diedamskopf) uitermate aanraden (extra vragen stel je maar). Ten slotte kan je misschien eens kijken naar leuke accomodaties in Neukirchen of Bramberg (Wildkogel Arena)? Ik kan me wel inbeelden dat de prijzen daar iets schappelijker zijn.

Als je niet kunt kiezen, ga toch dit jaar naar Heiligenblut en volgend jaar naar Obertauern. Of andersom. ;-)

Ik ben 2 jaar geleden begin december naar Obertauern geweest en begin dit jaar ook een paar dagen. Ik vind het een mooie gebied voor een paar dagen omdat je inderdaad helemaal het dal rond kunt skien. Het is sneeuwzeker en mooi overzichtelijk. Ik heb gelogeerd in appartementen http://www.laaxerhof.at/. Niet in het centrum zelf maar wel vlak aan de lift en piste en een paar eetgelegenheden op loopafstand.
Met Heiligenblut geen ervaring helaas.

Als ik de sneeuwgeschiedenis bekijk vallen damuls en bramberg af, Mathijs. Heiligenblut scoort beter, Obertauern zeker ook. Ik weet inderdaad dat je voor Heiligenblut langer moet rijden en niet de afgesloten weg moet navigeren…

Obergurgl scoort trouwens helemaal goed mbt sneeuwhoogte, stond ook op mijn verlanglijstje maar ook daar niets te krijgen of exorbitant hoge prijzen.
Blijf die sneeuwzekerheid ook wel lastig vinden, laatste jaren toch vaak billen knijpen geweest ook in de relatief hoger gelegen gebieden in december.

Michaelh vond je het niet jammer dat je niet even naar het centrum van Obertauern kon wandelen?

@barb Ja dat is wel een beetje het nadeel. Maar ik kan niet zeggen dat ik het erg vond, boodschappen kun je even met de auto doen en ik vermoed dat je ook niet de grootste apres-ski wilt met kinderen.

Om te wandelen naar het centrum, heb het ff nagekeken, het is 1.4km. Maar dat is misschien net wat te ver voor kinderen van 8 jaar.

Als ik de sneeuwgeschiedenis bekijk vallen damuls en bramberg af, Mathijs. Heiligenblut scoort beter, Obertauern zeker ook. Ik weet inderdaad dat je voor Heiligenblut langer moet rijden en niet de afgesloten weg moet navigeren…

Obergurgl scoort trouwens helemaal goed mbt sneeuwhoogte, stond ook op mijn verlanglijstje maar ook daar niets te krijgen of exorbitant hoge prijzen.
Blijf die sneeuwzekerheid ook wel lastig vinden, laatste jaren toch vaak billen knijpen geweest ook in de relatief hoger gelegen gebieden in december.

Michaelh vond je het niet jammer dat je niet even naar het centrum van Obertauern kon wandelen?

barb op 17 nov 2015 12:19

In Damüls en Wildkogel is het ook prima skiën met nieuwjaar. Ik ben er van overtuigd dat alle pistes en liften hier in gebruik zullen zijn in een goede staat. Hanteer je op het vlak van sneeuwzekerheid de maatstaf van Heiligenblut of Obertauern, dan valt meteen 4/5 van alle skigebieden in de Alpen af, wat je meteen kan aflezen aan het prijskaartje.

Ik zeg zeker niet dat bovenstaande skigebieden beter zijn dan degene in je openingspost, maar ze afschrijven enkel en alleen op basis van sneeuwzekerheid is wat kort door de bocht ;)

ik weet niet wat de accomodatie in Heiligenblut kost, maar het is op zeker goedkoper dan Obertauern. Ook voor de rest van je uitgaven moet je in Obertauern een behoorlijk gevulde portemonnee meenemen. tis maar een tip!

ok en welke plaatsen zijn voor jou dan het meest sneeuwzeker? Damuls zie jij toch wel gelijkwaardig als Obertauern? Oprechte vraag hoor. Vooral omdat ik in de geschiedenis zag dat er dan nauwelijks sneeuw was gevallen, is er dan alleen kunstsneeuw? Je hebt toch een laagje gewone sneeuw nodig?

Ik dacht bijv. ook nog aan Fiss, al lees ik wel hier en daar dat het in de vakantieweken erg druk is en wellicht weer heel veel nederlanders. Maar wel veelal positieve berichten. Maar denk wel minder sneeuw rond kerst (statistisch gesproken dan)…
Dit jaar begrijp ik dat de ondergrond erg warm is vanwege hoge temperaturen overal dus nog meer rede voor mij om naar zoveel mogelijk sneeuwzekerheid in Oostenrijk te kijken. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van dus laat me graag adviseren, waarvoor nogmaals veel dank!

@Barb: Op basis van je eerder vernoemde criteria, denk ik, dat je ook met bijvoorbeeld Damüls een heel sneeuwzekere keuze maakt. Waarom? Het skigebied ligt in Vorarlberg, wat een uitermate sneeuwrijke regio is. Daarnaast staat Damüls bekend als één van de meest sneeuwzekere dorpen van Oostenrijk. Tenslotte zijn er (net zoals in de rest van Oostenrijk) uitstekende kunstsneeuwvoorzieningen (als worst-case scenario), maar die zullen niet nodig zijn.

Serfaus-Fiss-Ladis zou ik persoonlijk afraden, omwille van je aangehaalde argumenten. Een bijzonder populair gebied (lees: erg druk zowel aan de liften als de pistes in vakantieperiodes) en zeer geliefd bij Nederlanders.

Over dat laagje sneeuw dat je nodig hebt heb ik hier een foto van een extreem vroege opening van Zinal (één van de skigebieden uit het Val d’Anniviers in Zwitserland). https://www.sneeuwhoogte.nl/wintersportweer/64/2012-11-06/Vo… ;)

Heiligenblut: leuk, kleinschalig en gezellig. Gaat komend weekend ook lekker wat sneeuw krijgen. Die heb je dan alvast. ;)

Ik ken enkel Heiligenblut en kan grotendeels bovenstaande beamen. Ik zou het dorp (stadje?) niet in de eerste plaats als gezellig omschrijven (is het ook zeker wel hoor) maar vooral idyllisch/romantisch. Nederlandstaligen zijn er dungezaaid maar niet afwezig.
Het skigebied ligt hoog en heeft lange pistes met een flinke oppervlakte laagdrempelig “Gelände” ertussen. De hoogte maakt het niet alleen sneeuwzeker maar het is ook winderig en in hartje winter kan het ook stervenskoud zijn: Ik heb maximumtemperaturen van -18°C op de Schareck gezien, Hochfleis is dan wat aangenamer.

ah… ik word echt wel gek… Kwam op de site sneeuwhoogte.nl, via Mathijs, en ik zou inderdaad Damuls ook aandurven. Maar kom dan bijv. Gaschurns ook tegen, klinkt ook leuk. Morgen echt de knoop doorhakken…

Fijn dat het sneeuwt/gaat sneeuwen, hopelijk wordt het daarna niet al te warm

Ik ben reisleidster geweest in Heiligenblut en heb er 7 maanden gewoond. Ik vond het een erg charmant gezellig plaatsje. Elke week kwam er weer een bus met Nederlanders aan dus ze zijn zeker wel aanwezig maar niet overheersend. Voor kinderen is het aangenaam omdat het erg overzichtelijk is.
Obertauern is zeker ook erg leuk voor families, wel iets drukker en levendiger (Meer apres ski) als Heiligenblut.
Qua sneeuwzekerheid zit je bij beiden goed.
Vorarlberg (Damüls, Kleinwalsertal, Warth-Schröcken) is ook zeker sneeuwzeker dus ook absoluut een goed alternatief.

Dank Chrissy, goed te horen.

Namelijk net knoop doorgehakt wij gaan naar Heiligenblut, pffff.
Voor de liefhebbers zal ik naderhand nog een verslag doen.
Het is ook weer raar omdat we nu dus in een klein, maar geweldig lijkend, hotel zitten. Laatste jaren waren we een appartement gewend. Dus ben in meerdere opzichten erg benieuwd.
Wat kan daar veel tijd in zitten , maar goed op een gegeven moment moet de knoop worden doorgehakt. Ik zou nog weken op het internet kunnen blijven struinen en wikken en wegen en wikken en wegen ha ha. Blij met de reacties, dat beide keuzes ok zijn.

Maar Obertaueren wellicht volgend jaar.

fijn! welk hotel is het geworden??

Hotel Kaiservilla, ken je dat?

Leuk hotel, geopend sinds 2013, wij zijn er de afgelopen twee jaren geweest.
Het hotel wordt gerund door een jong Nederlands echtpaar. Heeft zeer ruime kamers, goede sauna en een mooi uitzicht op het dorp. Echt een aanrader!

ken ik niet, maar ziet er goed uit!

Plaats een reactie